Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2002, 16:23
Verwijderd
njah... eigenlijk issut geen verhaal, maar meer een tekst.. ik vroeg me af wat anderen durvan vonden, want ik wil het naar het elf fanstay magazine sturen..



Wicca en Satanisme

Waarschijnlijk heb je, als je geïnteresseerd ben in hekserij, al verschillende internetsites over Wicca en Paganisme bezocht of diverse boeken gelezen en overal heel duidelijk zien staan dat Wicca absoluut he-le-maal niets met Satanisme te maken heeft.
Maar weet je? Dat heeft het wel!

De afgelopen tijd ben ik me een beetje gaan verdiepen in Satanisme, vooral uit nieuwsgierigheid en interesse, maar ook uit twijfel. Waarom zouden mensen uit de naam van hun 'god' dieren en mensen willen doden? Gelukkig weet ik nu meer: dat doen ze namelijk helemaal niet. Het echte Satanisme en Wicca lijken eigenlijk heel erg veel op elkaar.

Ons hele leven worden er, bewust of onbewust, christelijke ideeën in ons hoofd gestampt. Vandaar dat de naam alleen al, het Satanisme, veel mensen afschrikt. Natuurlijk zijn er veel enge mensen die zichzelf Satanist noemen, maar er zijn ook heel veel mensen die zichzelf Wiccan noemen maar tegelijkertijd met plezier mensen (proberen te) vervloeken en dat soort dingen. Ik, so called open-minded, deed net zo hard mee aan alle vooroordelen als de meeste mensen, en diegenen die nu denken: "Wat zit ze nou vaag te praten over Satanisme en Wicca? Satanisten zijn eng!" zijn net zo bevooroordeeld als ik was.

Mijn advies is: weet waar je over praat.

Toen ik telkens maar opnieuw en opnieuw achter elkaar hoorde en las dat Wicca niets met Satanisme en Duivelaanbidderij te maken heeft bedacht ik dat het dan geen kwaad kon dat te gaan onderzoeken. Mijn vriend zat zich zelfs te verdiepen in Anton Lavey's "Satanic Bible", dus ik ben maar op onderzoek uitgegaan…

Ik kwam er achter dan echte Satanisten geen mensen zijn die de duivel aanbidden, maar mensen die een andere filosofische stroming volgen dan het merendeel van de wereldbevolking. Een stroming die ongeveer dezelfde oorsprong heeft als Wicca en andere Paganistische religies, namelijk die van voor-christelijke geloven, maar dan erg aangepast aan deze tijd. Daarbij zet het Satanisme zich ook nog eens erg af tegen de Christelijke kerk.
De waarheid is dat de mensen die jullie voor Satanisten aanzien eigenlijk gewoon Christenen zijn, maar dan 'van de verkeerde kant' zeg maar... De eigenlijke naam voor al die mensen, die echt de Duivel, ofwel Satan vereren is Sataan. Met Satanen bedoel ik dus bijvoorbeeld de heksen uit "Rosemary's Baby" of degenen die echt geloven dat er iets bestaat als een duivel, terwijl die gewoon verzonnen is door de Christenen als een verpersoonlijking van het Kwaad.
Satanisme is dus een filosofische stroming, een "brutale stroming die de mens als eigen god beschouwt". Satanisten zijn atheïsten, wat betekent dat zij niet in het bestaan van een god (zoals de Christenen) of meerdere goden en godinnen (zoals sommige Wiccan) geloven. Ze geloven dus niet in een "oppermacht", noch dat er een speciaal doel in het leven is.

Erg vaag allemaal hè? Het komt er op neer dat door vooroordelen, onwetendheid en verkeerde of te weinig informatie Satanisten een slechte naam hebben gekregen en behouden. De Christelijke kerk probeert die angst voor het Satanisme in stand te houden om hun eigen geloof sterker te laten lijken. Maar Satanisten zijn dus geen Duivelaanbidders en hebben eigenlijk net zo weinig te maken met de Christelijke kerk als Wiccan.

Ook Satanisten geloven in magie, alleen maken zij nog een onderscheid tussen hogere en lagere magie, wat Wiccan niet doen. Op zich is het wel makkelijk, want ook dit heeft wel wat van hekserij weg...
Hogere magie is de Satanische naam voor de ceremoniële en rituele magie, die te maken heeft met het omzetten van energie voor je persoonlijke doeleinden. Dit is te vergelijken met de rituelen die heksen uitvoeren om te bereiken wat zij voor ogen hebben.
Lagere magie is de niet-rituele magie, en het veranderen en manipuleren van dingen zoals jij het wilt hebben. Met andere woorden: simpele spreuken en ritueeltjes die veel weg hebben van ouderwets bijgeloof, maar ook dáár verander je dingen mee.


Natuurlijk zijn en blijven het twee heel verschillende dingen. Zo geloven Satanisten bijvoorbeeld dat alle kracht puur uit jezelf komt, terwijl Wiccan vinden dat kracht en energie in alles is, Aarde, bomen, mensen, dat alles een eigen ziel heeft. Maar bij Wicca vind is je eigen energie ook héél belangrijk. Alles dat je zelf maakt, schrijft of verzint is drie keer sterker dan als je het in een winkel koopt. Misschien is het dan iets minder mooi, of gaat het minder lang mee, maar je laat zo de God en Godin zien dat jij je zelf wilt inzetten voor je geloof en er zelf moeite voor doet.
Wicca en Satanisme hebben heel duidelijk dezelfde basis. De afstand die er tussen beide levenswijzen is gecreëerd is totaal onnodig.
Misschien zou iedereen zijn angsten onder ogen moeten zien, net als ik heb gedaan door mij hierin te verdiepen. Het was namelijk alles behalve simpel. De muur van vooroordelen waar je als heks tegenaan loopt, is voor Satanisten veel hoger, veel breder en veel sterker.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2002, 18:51
jimmyO
jimmyO is offline
Ik heb wel wat opmerkingen:

Ten eerste: Als je dit stuk wilt inzenden is het misschien handig om de bronnen er bij te vermelden. Dat maakt het stuk voor de lezers betrouwbaarder. (Het zal wel betrouwbaar zijn hoor, daar twijfel ik niet aan, maar je moet de betrouwbaarheid kunnen bewijzen.)

Ten tweede: De volgende twee zinnen vielen me op:

-->1."of degenen die echt geloven dat er iets bestaat als een duivel, terwijl die gewoon verzonnen is door de Christenen als een verpersoonlijking van het Kwaad.
-->2.simpele spreuken en ritueeltjes die veel weg hebben van ouderwets bijgeloof, maar ook dáár verander je dingen mee

Uit uitspraak 2 kan ik afleiden dat je gelooft dat magie echt werkt. Maar voor die overtuiging heb je net zo veel bewijs als voor uitspraak 1.: geen bewijs. Hoe kan je er dan klakkeloos van uitgaan dat er wel zoiets bestaat als magie dat werkt, en dat er niet zoiets bestaat als een echte duivel? Mijn vraag dus: wat geeft jou de overtuiging dat magie wel bestaat en de duivel niet? Het zal wel niet erg veel met de inhoud te maken hebben, maar als je het op die manier in je tekst verwerkt, gaat er wel wat van je geloofwaardigheid af.

Over de inhoud zelf heb ik eigenlijk niets te zeggen. Zoals ik al zei; als je bronnen kloppen, dan klopt je verhaal vast ook wel.
__________________
Copyright (c) Jimmy Osdorp 2002
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kwaad
arPos
33 07-07-2009 15:14
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen
indie-gurl
348 10-04-2007 14:28
Psychologie Wat moet ik nou....
Dark Psycho
27 23-02-2003 12:23
Levensbeschouwing & Filosofie vraagje aan christenen
salacia
52 16-01-2003 21:11
Psychologie Psychologische Patronen, Deel I: Harde Muziek
^AmArU^
80 24-03-2002 14:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.