Oud 25-11-2006, 13:11
Roodkopje
Avatar van Roodkopje
Roodkopje is offline
Hallo mensen,

Ik zit met een probleem. Ik ben volgens sommige mensen nogal introvert, en dan in de zin van; ik heb weinig tot geen behoefte om nieuwe dingen te proberen.
Het trekt me gewoon niet. Ook op kamers gaan, is voor mij niet nodig. Ik ga elke week naar dezelfde kroeg, heb al heel lang dezelfde vrienden, en als er nieuwe dingen gebeuren raak ik lichtelijk in paniek. Nieuw werk is voor mij bijvoorbeeld echt stress. Nieuwe school, noem maar op. Nieuwe mensen.
Ook zonder mijn ouders/familie weg, lange tijd, is voor mij echt geen plezier. Vriendinnen en vriend willen met mij op vakantie, naar het buitenland. Ik krijg vaak last van heimwee, naar het oude vertrouwde, dus ik zie dit niet erg zitten. Het buitenland ben ik sowieso nooit geweest, dus dit is voor mij nog nieuwer.

Ik vraag me af, in hoeverre dit gewoon hoort en past bij mijn karakter. Moet ik proberen net zo extravert te worden als anderen? Het leuk vinden om bijv. stage te lopen in China? Op vakantie te gaan naar Italie?
Of moet ik toch blijven bij wie ik ben, en gewoon iets minder van nieuwe dingen houden..
Ik zit er zelf eigenlijk niet zo mee, maar ik heb het idee dat omstanders me een beetje.. saai? onvolwassen? vinden.
Ik ben dan ook pas 17, en heb nog alle tijd om wat meer los te komen, maar toch.

Graag jullie mening en ervaringen, alvast bedankt!
__________________
Hard to say what caught my attention..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2006, 13:33
Verwijderd
Je moet niets doen waar je geen zin in hebt. In principe denk ik dat het goed is voor mensen om nieuwe dingen te doen en nieuwe mensen te leren kennen, maar dat betekent niet dat je dat tegen je eigen gevoel in moet doen. Ik ben ook een behoorlijke huismus en krijg pas de laatste tijd het idee dat ik toch wel graag naar het buitenland wil, studeren. Sommige mensen hebben gewoon meer zin in 'nieuw' dan anderen.

Aan de andere kant is het denk ik fantastisch om met je vrienden en je vriend een week of 2 naar Italië te gaan ofzo. Dat soort dingen zou ik wel eerst uitproberen voor je het meteen afkeurt
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 14:51
Verwijderd
Dingen die je niet wilt moet je niet doen, zo simpel is het. Lang niet iedereen gaat meteen op kamers of studeren in het buitenland ed, er zijn er heel veel zelfs die dat niet doen. Bepaalde dingen komen op een gegeven moment vanzelf wel (de wens om het huis uit te gaan bv) en sommige dingen kun je aan 'wennen' (je hoeft niet meteen zes weken zonder je ouders naar de andere kant van de wereld, probeer eerst eens een weekendje weg in Nederland of België ofzo, daarna een weekje weg, enz. langzaam uitbreiden dus - en/of een keer met je ouders naar het buitenland, misschien helpt dat), schrijf dingen idd niet meteen af, misschien vindt je ze wel leuk en dan ontneem je je zelf dat.

Pas wanneer je het zelf storend vindt of je echt wordt belemmerd in je ontwikkeling zou ik me zorgen gaan maken.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Roodkopje schreef op 25-11-2006 @ 13:11 :
Ik zit met een probleem. Ik ben volgens sommige mensen nogal introvert.
ZOlang jij er geen probleem mee hebt, hoef je je door anderen dat ook niet aan te laten praten. Lijkt mij dat zij een probleem hebben - niet jij.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 20:28
Verwijderd
Niet iedereen heeft de behoefte om van alles uit te proberen en sommige mensen zullen die behoefte ook nooit krijgen. Helemaal niets mis mee.
Je kunt er zelf eens goed over nadenken wat je er zelf van vind. Zit er iets in wat die mensen zeggen, waarom zouden ze dat zeggen en heb je het idee dat het goed zou zijn om hun adviezen op te volgen? En aan de hand daarvan maak je een beslissing.
Wanneer je het idee hebt dat er iets in zit kan je er iets aan veranderen, heb je het idee dat het totaal geen probleem is, dan laat je het lekker zo.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 21:43
Mariekje*
Mariekje* is offline
Je moet niets proberen/doen dat je niet wilt. Wat je wel kunt doen is dingen niet gelijk afschrijven door te zeggen 'Dat is niets voor mij' als je het nog nooit geprobeert hebt. Geef steeds meer dingen een kans, en misschien kom je wel tot inzicht dat sommige dingen helemaal niet zo rampzalig zijn.

Het belangrijkste punt is misschien nog wel dat het voor jou persoonlijk geen storende factor is. Het lijkt tegenwoordig wel een hype om je zo extravert mogelijk te gedragen, de vraag is of die mensen het ook daadwerkelijk zijn. In mijn optiek is het doodsimpel: Je bent het, of je bent het niet... En daar is weinig aan te veranderen. Dat gevoel komt vanzelf wel..
Als jij niet de behoefte voelt om op kamers te gaan, prima dan doe je het gewoon niet. Het aantal mensen dat hun levenlang bij pappie en mammie blijven miezeren zijn op een paar handen te tellen.
Als jij niet de behoefte voelt om in China stage te lopen, prima dan doe je dat gewoon niet en doe je leuke ervaringen op binnen Nederland die evengoed heel nuttig kunnen zijn.

Maak je niet zo druk om dat wat anderen vinden, en probeer gewoon te doen waar jij jezelf het beste bij voelt. Maar nogmaals: Het lijkt me wijs wanneer je voor nieuwe dingen iets meer ruimte creeert, want misschien pakken ze wel veel leuker uit dan dat jij ooit hebt durven denken. Van reizen wordt je nooit slechter...

Succes.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 10:10
Verwijderd
Citaat:
HvJ schreef op 25-11-2006 @ 21:43 :
In mijn optiek is het doodsimpel: Je bent het, of je bent het niet...
Ik vind het nog niet zo simpel... ken niemand die echt extravert of echt introvert is, geloof ik. Nja, misschien een iemand... nee wacht, in het gezelschap van d'r vrienden is ze net zo goed af en toe extravert.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 12:01
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Morgan schreef op 26-11-2006 @ 10:10 :
Ik vind het nog niet zo simpel... ken niemand die echt extravert of echt introvert is, geloof ik. Nja, misschien een iemand... nee wacht, in het gezelschap van d'r vrienden is ze net zo goed af en toe extravert.
Wat ik ermee bedoel te zeggen: Te veranderen is het niet echt. Als jij normaal gesproken in het bijzijn van vrienden introvert ben, is het moeilijk om jezelf op dat gebied ooit tot een extraverte persoonlijkheid te maken. Hooguit door ervaringen en gebeurtenissen, en dingen uitproberen (persoonlijke groei) word je in mijn ogen telkens een beetje bijgeschaafd wat er op den duur voor kan zorgen dat ook je gedrag/behoeftes veranderen.

Ik geloof hoe dan ook niet dat er mensen zijn die of geheel introvert of geheel extravert zijn, mede omdat deze termen afhankelijk zijn van o.a. leeftijd, de situatie waarin men zich bevind, gezondheid en het gezelschap dat men heeft.
Dat is dan ook de reden dat ik in mijn eerdere post al zei: "Het gevoel komt vanzelf wel..." zoals de behoefte naar zelfstandigheid (op kamers gaan wonen e.d.) hierin zijn voornamelijk de situatie en de leeftijd van belang. De boel forceren is gewoonweg niet verstandig, zeker niet wanneer je hier zelf niet achter staat (zoals het geval is bij de TS).
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 19:22
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Roodkopje schreef op 25-11-2006 @ 13:11 :

Ik zit er zelf eigenlijk niet zo mee, maar ik heb het idee dat omstanders me een beetje.. saai? onvolwassen? vinden.
Ik ben dan ook pas 17, en heb nog alle tijd om wat meer los te komen, maar toch.

Graag jullie mening en ervaringen, alvast bedankt!
Als jij je hier goed bij voelt, moet je je vooral niet aanpassen aan omstanders. Doe de dingen waar jij je goed bij voelt en niet omdat de rest dat van je verwacht. Het is tenslotte jouw leven.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 19:26
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
ik dacht altijd dat introvert was dat je niet veel vrienden nodig had en meer op je zelf was gericht..
__________________
#
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 10:39
Roodkopje
Avatar van Roodkopje
Roodkopje is offline
Nouja heel erg bedankt voor de reacties.
Misschien hebben jullie wel gelijk dat ik niks moet doen waar ik niet achtersta, wat dit betreft. Toch denk ik vaker dat t goed voor me zou zijn om toch een beetje mijn grenzen te verleggen, zegmaar.
Jullie advies was om die langzamerhand, beetje bij beetje, proberen te verleggen.
Ik denk dat dat een heel nuttig advies is, en ik zal het proberen.
Ook zullen jullie wel gelijk hebben in het feit dat die gevoelens vanzelf kunnen komen. Het is alleen jammer dat het opt moment lijkt dat iedereen me zo "saai" vindt, omdat ik er geen behoefte aan heb.
__________________
Hard to say what caught my attention..
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 11:09
madelief21
madelief21 is offline
Je kunt zelf de keuze maken of je er wel of niet in mee gaat. Wat andere doen hoef je niet perse te doen. Persoonlijk houd ik er ook niet zo van om een jaar in het buitenland te gaan wonen. Veel liever kies ik dan voor een 6- weekdurende vakantie ofzo. Ik zou ook nooit de behoefte voelen om in het buitenland te gaan wonen, athans ik kan het me nu bijna niet voorstellen.
Je moet je lekker zo gedragen als je zelf wilt en daar dan zelfverzekerd in gaan staan. Dan zullen de mensen je accepteren zoals je bent. Wat is er mis met introvert trouwens, ik vind introverte mensen over het algemeen veel leuker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Introvert ( spreekbeurt)
Fellowes
10 29-12-2007 14:24
Psychologie extravert introvert
Judy2
39 13-08-2005 12:58
De Kantine karakter voorspeller
I love stars
264 15-04-2004 17:05
Psychologie Ben jij een introvert of extravert type?
Ruudje
54 05-04-2004 20:11
Psychologie Wat is de oorzaak van introvert danwel extravert gedrag?
Isa
7 05-02-2003 17:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.