Oud 24-03-2005, 12:56
Sovietska
Sovietska is offline
Ik studeer nu economie(R'dam), maar het valt allemaal een beetje tegen, vergeleken met de verkooppraatjes(logisch, maar toch).
Het is veel te veel blind staren op formuletjes en eigenlijk niks reeëls. (zoals prachtig werd verwoord tijdens filosofie of economics in een andere studiestad; wij economen onderzoeken eigenlijk niks.. we kunnen toch niet in de toekomst kijken en de economie voorspellen zoals andere wetenschappen. wat doen we eigenlijk?). Ook hebben we nog bijna totaal geen management gehad, terwijl ik dat toch leuker vind. Meer op het bedrijf en product zelf gericht, ipv nu zeer op de economie in het geheel gericht.

Nou denk ik erover om volgend jaar over te stappen naar bedrijfskunde(en dan misschien in grunn of nijmegen, ik heb gehoord dat het daar meer op 'mensen' en de organisatie zelf gericht is..(jah ik heb het 'gehoord', rustig aan, ik zie het niet meteen als een belangrijke bron).
Maar is bedrijfskunde wezenlijk anders dan economie?(en hoe zit het in andere steden met BK?). ik weet dat het eerste jaar redelijk veel overeenkomsten met economie vertoond.(maar dat is geen probleem, want daar fiets ik dan zo doorheen omdat ik dat al gehad heb). Ze zeggen echter dat BK inderdisciplinair is, en dat je dus ook 'redelijke hoeveelheden' rechten, sociologie, politics etc krijgt. Maar is dat ook echt zo? of is het ook weer gewoon economie alleen dan met andere bewoordingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2005, 20:18
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Tegenwoordig valt toch alles al onder EW? Daaronder valt ook gewoon BDK dus ik denk dat er erg weinig verschil tussen zal zitten
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 20:22
Integer
Integer is offline
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 28-03-2005 @ 20:18 :
Tegenwoordig valt toch alles al onder EW? Daaronder valt ook gewoon BDK dus ik denk dat er erg weinig verschil tussen zal zitten
En daar weet jij vast alles van.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 21:30
Verwijderd
Bdk in Groningen is niet echt een aanrader.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 21:33
Verwijderd
Je moet niet vergeten dat je een wetenschappelijke opleiding volgt. Bedrijfseconomie lijkt me meer praktijkgericht dan algemene economie (het bestudeert in elk geval een kleinere schakel in het economisch proces, namelijk de bedrijfsvoering van de individuele onderneming) maar ook daar zul je je lijkt mij bezighouden met grondslagen van de kennis die je verwerft, met andere woorden meer met het waarom dan met het hoe.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 21:57
Quickbeam
Quickbeam is offline
Ik studeer bedrijfseconomie aan de universiteit maastricht. Het bedrijfskunde programma lijkt wel redelijk wat op mijn studie maar er zijn toch duidelijke verschillen. Zo krijgen zijn veel management vakken zoals logistiek, strategy en duh management. De vakken die wij daarvoor in de plaats krijgen zijn macro,micro en internationale economie. Uiteindelijk qwa baan maakt het volgens mij weinig uit maar ik vind het persoonlijk fijner om een wat 'wetenschappelijkere' studie te volgen. Ik denk dat het verschil in be/bk ook zit in voornamelijk het niet hebben van macro/micro en minder wiskunde bij bk. Dit is tenminste zo op mijn uni geregeld.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 23:15
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Ik DENK dat het heel anders is. Ik studeer bedrijfskunde in Enschede. Om precies te zijn heb ik tot nu toe één economisch vakje gehad (algemene & instutionele economie), twee wiskundige vakjes (die niets voor stelden); statistiek en moddeleren/redeneren en verder één accountancy vak, 2 rechtenvakken, zeer veel organisatie vakken (interne organisatie / externe organisatie / innovatiemanagement & HRM / servicemanagement / productiemanagement, mens, technologie & organisatie, ....) En verder wat vakken als Marketing, International Business, Onderzoeksmethoden en Europese integratie

Formules heb ik dan ook eigenlijk niet gehad (behalve bij statistiek / moddeleren & redeneren / finance & accounting). Wat uit de bovengenoemde vakken dan ook wel blijkt is het bij ons best wel behoorlijk management gericht, zeer veel vakken gaan over hoe je een organisatie, productie en personeel het beste kunt managen.

Maar ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal met economie, maar dit is zo ongeveer wat BK bij ons is. Als je vragen hebt, stel ze
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 09:36
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Citaat:
Integer schreef op 28-03-2005 @ 20:22 :
En daar weet jij vast alles van.
vriendje studeert bdk
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 09:36
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Citaat:
Snufje schreef op 28-03-2005 @ 23:15 :
Ik DENK dat het heel anders is. Ik studeer bedrijfskunde in Enschede.
jij studeert daarom ook toegepaste bedrijfskunde
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 09:51
Verwijderd
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 29-03-2005 @ 09:36 :
vriendje studeert bdk
Ik studeer het ook en bij ons valt bedrijfskunde onder de faculteit Bedrijfskunde. Internationale Bedrijfskunde valt echter onder zowel FBK als FEW dus je hebt een punt.
Het gaat er om dat Bedrijfskunde heel breed is en het in principe onder meerdere faculteiten valt (Sociale wetenschappen, Economische Wetenschappen, etc.) maar veel universiteiten er geen aparte faculteit voor willen oprichten.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 09:54
Verwijderd
Wat bestudeert bedrijfskunde dan precies?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 10:07
Verwijderd
De processen binnen bedrijven en organisaties en de interactie tussen bedrijven en organisaties op zowel nationaal als internationaal niveau.

Zo valt management mijns inziens binnen de sociale wetenschap, economie onder de economische wetenschap en ondernemingsrecht onder rechtswetenschap. Zo kan je het tenminste zien.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 10:45
Verwijderd
Maar het komt er dus ook op neer dat je minder diep op eco-vakken ingaat en in plaats daarvan dus nog wat sociale en rechten-vakken doet..?
Ik had ergens gelezen dat je zelfs politicologie krijgt bij BK, maar of dat klopt?

@sasjelieff, ik vraag me af of toegepaste Bedrijskunde zo heel anders is hoor, after all, het is nogsteeds bedrijfskunde. En dat zul je denk toch eerst een basis van moeten hebben,v oordat je dat op een toegepaste manier(of hoe je dat verwoord) gaat studeren.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 29-03-2005 @ 10:45 :
Maar het komt er dus ook op neer dat je minder diep op eco-vakken ingaat en in plaats daarvan dus nog wat sociale en rechten-vakken doet..?
Ik had ergens gelezen dat je zelfs politicologie krijgt bij BK, maar of dat klopt?

@sasjelieff, ik vraag me af of toegepaste Bedrijskunde zo heel anders is hoor, after all, het is nogsteeds bedrijfskunde. En dat zul je denk toch eerst een basis van moeten hebben,v oordat je dat op een toegepaste manier(of hoe je dat verwoord) gaat studeren.
Nee, je krijgt politicologie bij Bestuurskunde.

Vergelijk bijvoorbeeld maar eens de vakken die je in het eerste jaar Economie & Bedrijfseconomie krijgt en de vakken die je bij Internationale Bedrijfskunde krijgt (wat eigenlijk gewoon engelstalige bedrijfskunde is in een internationaal jasje):

Economie & Bedrijfseconomie:
- Micro-economie
- Macro-economie
- Bedrijfseconomie 1: Kosten en Winst
- Bedrijfseconomie 2: Marketing en Management
- Bedrijfseconomie 3: Financiering en Belegging
- Boekhouden
- Wiskunde en statistiek

Internationale Bedrijfskunde:
- Inleiding tot Internationale Bedrijfskunde
- Statistiek en Wiskunde
- Vaardigheidstraining (presenteren, schrijven, etc.)
- Micro-economie (meer organisatiegericht)
- Macro-economie (meer interactiegericht)
- Informatica
- Primaire Processen
- Foundations of Finance and Accountancy
- Foundations of Behavioral Science
- Strategisch Ondernemingsplan

Hou er rekening mee dat in het eerste jaar gerelateerde studies (wat het dan weer wel zijn) meer op elkaar lijken dan in bijv. het derde jaar.

Er zijn daarnaast ook Masters die elkaar overlappen, zo kan je een MScBA Accountancy gaan doen, terwijl je dat ook met Bedrijfseconomie kan doen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 14:57
Verwijderd
Ik zit zelf in maastricht, en het eerste jaar IB lijkt in grote lijnen erg veel op economics.. Net zoals jij(FuSe) dus zegt met BE en BK. Maar volgens mij splitst het in het 2e jaar veel meer uit, of heb ik dat mis?

Dat van politicologie kwam ik trouwens tegen in een voorlichtingsfoldertje van vorig jaar.. "In de studie worden 4 basisdisciplines bestudeerd: economie, technologie, sociale wetenschappen(dan volgt een uitleg met 'sociologie en politicologie) en algemene bedrijfskunde"..
Dit was een foldertje van de VU, dus misschien dat ze alleen daar politicologie geven? hoewel ik die folders ook met 'n grote korrel zout neem mja..
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 21:16
Verwijderd
Het zou best kunnen. Politicologie is in Amsterdam een studie (beide universiteiten), in Rotterdam niet.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 12:57
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Kortom: het verschilt per uni, maar erg grote verschillen zul je denk ik niet merken.
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 30-03-2005 @ 12:57 :
Kortom: het verschilt per uni, maar erg grote verschillen zul je denk ik niet merken.
dan vraag je je af, waarom hebben ze dan in godsnaam bedrijfskunde als studie..
Als de verschillen zo miniem zijn, dan kan je dat ook gewoon overbruggen door wat andere vakken in je minor te gaan doen.. Dan zou bedrijfskunde er eigenlijk een beetje voor nix zijn. Maar dat kan aan mij liggen..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-03-2005, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 30-03-2005 @ 12:57 :
Kortom: het verschilt per uni, maar erg grote verschillen zul je denk ik niet merken.
Lees dit draadje nou nog maar eens door...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 09:10
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Citaat:
FuSe schreef op 30-03-2005 @ 17:24 :
Lees dit draadje nou nog maar eens door...
jahaa dat heb ik heus wel gedaaan bij de ene studie krijg je gewoon net iets meer dan bij de andere, maar in de praktijk zie je het verschil niet heel erg ofzo, lijkt mij. En zo wel, dan mag je dat mooi uitleggen
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 31-03-2005 @ 09:10 :
jahaa dat heb ik heus wel gedaaan bij de ene studie krijg je gewoon net iets meer dan bij de andere, maar in de praktijk zie je het verschil niet heel erg ofzo, lijkt mij. En zo wel, dan mag je dat mooi uitleggen
jah, en dan denk ik dus..
als dat verschil dan zo nihil is, waarom is er dan in godsnaam een aparte studie voor gemaakt..
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 13:23
Verwijderd
Ik hoop dat jullie inzien dat er een flink verschil is tussen een studie die je leert hoe je een bedrijf moet bestuderen en een studie die slechts de economie bestudeert.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 16:27
Verwijderd
jullie?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 11:07
Quickbeam
Quickbeam is offline
Als je BE studeert krijg je de economische manier van denken mee. Je leert problemen te bekijken vanuit de ooghoek van een econoom. Je zal misschien beter zijn in het anticiperen van problemen binnen een bedrijf. Een Bk'er zal misschien beter zijn in het oplossen van huidige problemen omdat hij meer bedrijfsgerichte vakken heeft gehad ipv macro micro en internationale economie.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Quickbeam schreef op 02-04-2005 @ 11:07 :
Je leert problemen te bekijken vanuit de ooghoek van een econoom. Je zal misschien beter zijn in het anticiperen van problemen binnen een bedrijf.
Toch is ons tijdens Philosophy of Science verteld dat wij economen helemaal neit vooruit kunnen kijken, terwijl andere wetenschappers dat wel kunnen..
mja, da's verder niet relevant
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2005, 11:28
Quickbeam
Quickbeam is offline
Nee ok, maar dat is niet echt relevant. De dingen die wij leren hebben idd geen garantie voor de toekomst maar we leren de wereld wel op een bepaalde manier te zien. Hoewel die aap van een klamer dat wel zij dat economen niks kunnen voorspelen is dat natuurlijk ook niet helemaal juist
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 09:08
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
dan is het enige verschil dus dat je vanuit een andere hoek naar de economie kijkt?
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 10:18
Quickbeam
Quickbeam is offline
ik denk dat dat nogal een groot verschil is.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 10:29
Verwijderd
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 04-04-2005 @ 09:08 :
dan is het enige verschil dus dat je vanuit een andere hoek naar de economie kijkt?
Nee.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 11:01
Verwijderd
Nou je merkt al wel dat die IB'ers veel minder wiskunde krijgen dan wij(quickbeam en moi).
Waar wij met QM2 nog fijn nieuwe statistiek en meer meer wiskunde moesten leren. Kreeg IB alleen nog wat statistiek en zielig programmeren in excel(nouvraagikje )
En ook andere vakken zoals macro-economie bij ons, wordt bij hen vervangen door strategy(daar weet ik vakinhoudelijk niet veel van mja). dus ze krijgen egt al wel een redelijk andere opzet. Er zal dus wel een groter verschil zijn dan alleen een andere kijk hoor.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 11:35
Quickbeam
Quickbeam is offline
*off topic*

heb je het trouwens wel een beetje redelijk gemaakt?

*off topic*
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 04-04-2005 @ 11:01 :
Nou je merkt al wel dat die IB'ers veel minder wiskunde krijgen dan wij(quickbeam en moi).
Waar wij met QM2 nog fijn nieuwe statistiek en meer meer wiskunde moesten leren. Kreeg IB alleen nog wat statistiek en zielig programmeren in excel(nouvraagikje )
En ook andere vakken zoals macro-economie bij ons, wordt bij hen vervangen door strategy(daar weet ik vakinhoudelijk niet veel van mja). dus ze krijgen egt al wel een redelijk andere opzet. Er zal dus wel een groter verschil zijn dan alleen een andere kijk hoor.
Idd. De meeste grote bedrijven hebben dan ook een econoom in dienst. Bedrijfskundigen houden zich niet bezig met berekeningen (in ieder geval niet zoals economen dat doen). Bedrijfskundigen worden juist opgeleid om de conclusies van de econonoom te interpreteren en om te zetten in een strategie.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Quickbeam schreef op 04-04-2005 @ 11:35 :
*off topic*

heb je het trouwens wel een beetje redelijk gemaakt?

*off topic*
mwoah, QM2 heb ik redelijk flink verneukt..(Misschien tog maar IB volgend jaar?)
Macro is denk nog wel goed gegaan.. en woensdag fijn herkansen.. ach, we laten ut over ons heenkomen

jij dan?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 14:22
Quickbeam
Quickbeam is offline
ja ik heb qm2 wel gehaald maar macro heb ik sterke twijfels over..
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 15:26
Verwijderd
Vraagje voor quickbeam of thijsjuh-ijsjuh:

ik wil volgend jaar graag IB gaan studeren in Maastricht, maar als ik uitgeloot wordt wil ik graag Economics (IBE / IES) gaan doen. Maar hoe kan ik dat dan bij de IB groep invullen, want als ik die wil kiezen staan die niet erbij?

Alvast bedankt.

Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 16:03
Quickbeam
Quickbeam is offline
uhmm ik kon vroegah (vorig jaar dus) gewoon kiezen voor international business economics, of economics. Ik weet niet hoe het zit als je een tweede keus moet invullen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-04-2005, 16:57
Verwijderd
Je vult gewoon in dat je wilt gaan loten voor IB..
Dan kan je geloofik nog een 2e keus invullen voor als je niet ingeloot wordt. Daar doe je economics.
Het gebeuren van IBE of IES of fiscale economie, dat gaat pas in het tweede jaar spelen. In het eerste jaar volgen deze 3 richtingen allemaal dezelfde vakken. Dat hoef je verder bij de IBG neit aan te geven
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 18:19
Verwijderd
Dankjewel thijsjuh-ijsjuh.
K moet dus gewoon 1e keus IB invullen, en 2e keus economics.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 20:39
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 19:58
amz
amz is offline
bedrijfskunde bevat vooral in het eerste jaar alleen basis economie, en dan dingen die je eigenlijk al weet van vwo eindexamen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 11:52
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v?
fractuur
500 14-09-2004 20:15
Algemene schoolzaken Bedrijfskunde vs Economie: De verschillen
Snufje
15 13-05-2003 17:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:47.