Oud 27-04-2009, 23:29
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Hoi hoi!

Ik wil niet interessant doen of de motorchick uithangen hoor, maar ik zou heel graag m'n motorrijbewijs willen halen in de zomer. Ik heb hier in principe ongeveer 10 weken de tijd voor en ik heb nog nooit op zo'n ding gezeten, zelfs niet achterop . Zou iemand me meer informatie kunnen geven? De website van CBR vind ik op bepaalde punten niet erg nuttig namelijk en bovendien is informatie van iemand met eigen ervaring veel waardevoller .

Ik vraag me dingen af als: Hoe haalbaar is 't in zo'n relatief korte periode? Hoe intensief zal ik dan moeten lessen? Kan iemand 'n grove schatting maken van de totale kosten? Moet je 'n eigen motorpak en andere accessoires aanschaffen voor de praktijklessen? Is 't in 't algemeen tijdens de zomer drukker op motorrijscholen? Bestaat er zoiets als 'n snelcursus en in welke mate is dat aan te bevelen?

Ik loop al 'n lange tijd met dit idee en ik weet bijna zeker dat dit niet zomaar 'n bevlieging is. Ik zal sowieso binnenkort naar de dichtbijzijnde motorrijschool gaan om me uitgebreid te laten informeren, maar dit is 'n eerste oriëntatie, zeg maar . Wellicht stuit ik op zaken die me in één klap van m'n plan doen afzien.

Edit: Of kan ik beter wachten tot ik 21 ben, i.v.m. lichte/zware motoren? Ik begreep dat trouwens niet helemaal: Klopt 't dat je beperking (alleen lichte motoren mogen besturen) automatisch wordt opgeheven zodra je 21 word? Dus dat je er geen additioneel examen voor hoeft af te leggen?
__________________
En dat meen ik!

Laatst gewijzigd op 27-04-2009 om 23:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2009, 23:48
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
De zomer is vrij populair ja. Mijn vriend en ik hebben afgelopen zaterdag een eerste les gehad, en we moeten echt gaatjes zoeken om op zaterdag samen een les te kunnen plannen. De instructeur zei ook dat het in vergelijking met voorgaande jaren erg druk was met de motorrijlessen.

Wat haalbaar is voor jou weet ik niet. Mijn vriend en ik hebben na drie uur les advies gekregen, en dat was voor hem nog twee blokken van drie uur, en voor mij nog drie (al komt dat soms natuurlijk niet helemaal uit, je weet nooit hoe het loopt). Maar dat is alleen voor de verrichtingen op het oefenterrein, theorie en in het verkeer rijden komen daar nog bij (ja, theorie moet je nog een keer doen, ook al heb je al een autorijbewijs).

Je eigen pak en helm hoef je nog niet te hebben, die kun je lenen van de rijschool (en dat kun je beter doen, want als het na één les niets voor jou blijkt te zijn is het zonde van het aanschaffen). Motorhandschoenen (of gewoon erg stevige handschoenen) en goede schoenen moet je wel even zelf meenemen (althans, bij de rijschool waar wij zitten).

En met betrekking tot licht of zwaar: als je twee jaar je rijbewijs hebt mag je op een zware motor rijden (35 KW of meer), onder extra examen. Let wel: dit heeft te maken met vermogen, niet met gewicht. Als je afrijdt wanneer je 21 bent mag je direct zwaar (mits je op een motor in de zware categorie hebt afgereden natuurlijk).
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 01-05-2009, 19:29
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
(ja, theorie moet je nog een keer doen, ook al heb je al een autorijbewijs).
Als de theorie van je B rijbewijs nog geldig is dan is dat toch niet nodig?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2009, 16:48
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Als de theorie van je B rijbewijs nog geldig is dan is dat toch niet nodig?
Dat vind ik niet terug in mijn theorieboek. Er staat: "Om aan het praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD) te kunnen deelnemen moet je in het bezit zijn van je theoriecertificaat rijbewijs A". En aangezien er specifiek een A staat en geen uitzondering... Misschien dat een rijleraar hier meer over weet te vertellen. Wat trouwens wel mag is lessen volgen ter voorbereiding van je AVD examen zonder een theoriecertificaat als je al een autorijbewijs hebt, je moet het papiertje alleen voor het examen binnen hebben. Als je nog geen autorijbewijs hebt zul je voor de lessen je theorie moeten halen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 03-05-2009, 23:39
Verwijderd
Citaat:
Als de theorie van je B rijbewijs nog geldig is dan is dat toch niet nodig?
jawel dan moet het ook. A en B is een ander rijbewijs dus andere theorie
Met citaat reageren
Oud 04-05-2009, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Hoi hoi!

Ik wil niet interessant doen of de motorchick uithangen hoor, maar ik zou heel graag m'n motorrijbewijs willen halen in de zomer. Ik heb hier in principe ongeveer 10 weken de tijd voor en ik heb nog nooit op zo'n ding gezeten, zelfs niet achterop . Zou iemand me meer informatie kunnen geven? De website van CBR vind ik op bepaalde punten niet erg nuttig namelijk en bovendien is informatie van iemand met eigen ervaring veel waardevoller .

Ik vraag me dingen af als: Hoe haalbaar is 't in zo'n relatief korte periode? Hoe intensief zal ik dan moeten lessen? Kan iemand 'n grove schatting maken van de totale kosten? Moet je 'n eigen motorpak en andere accessoires aanschaffen voor de praktijklessen? Is 't in 't algemeen tijdens de zomer drukker op motorrijscholen? Bestaat er zoiets als 'n snelcursus en in welke mate is dat aan te bevelen?

Ik loop al 'n lange tijd met dit idee en ik weet bijna zeker dat dit niet zomaar 'n bevlieging is. Ik zal sowieso binnenkort naar de dichtbijzijnde motorrijschool gaan om me uitgebreid te laten informeren, maar dit is 'n eerste oriëntatie, zeg maar . Wellicht stuit ik op zaken die me in één klap van m'n plan doen afzien.

Edit: Of kan ik beter wachten tot ik 21 ben, i.v.m. lichte/zware motoren? Ik begreep dat trouwens niet helemaal: Klopt 't dat je beperking (alleen lichte motoren mogen besturen) automatisch wordt opgeheven zodra je 21 word? Dus dat je er geen additioneel examen voor hoeft af te leggen?
ik zou gewoon naar een rijschool gaan en daar een proefles nemen van anderhalf uur, dan vertellen zei wel of je het kan halen in die 10 weken. in principe is het gewoon te halen als ze tijd genoeg hebben om je les te geven.
en je het is in de zomer drukken dan in de winter met rijlessen.
snelcursus ben ik geen fan van

Vaak kan je wel een helm pak en handschoenen lenen, schoenen moet je wel zelf hebben (enkelbedekkend, kisten?) Maar ik had al heel snel eigen handschoenen, eigen helm en eigen pak gekocht, omdat dat van andere stinkt (en dat is gewoon smerig in andermans zweet rijden )

grove schatting van de kosten, incl of excl motor?, pak kan je zo duur maken als je zelf wil, en ook zo goedkoop als je zelft wilt, redelijke helm heb je wel voor 150 eu.

het klopt inderdaad dat als je voor je 21ste afrijd je op een lichte motor mag. dit is dan een 25kw of minder motor, en niet 35 wat nona zei. hier zit je dan 2 jaar aan vast vanaf het halen van je A-rijbewijs. Je kan ook op of na je 21ste weer opnieuw afrijden, en dan mag je wel gewoon een zware motor. . Of wachten met afrijden totdat je 21 bent en dan mag je gelijk zwaar

maar begrenste motoren zijn er zat en je kan er ook wel plezier mee beleven.
als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel (pm ofzo )

dan ga k nu nog even poser zijn:
Met citaat reageren
Oud 04-05-2009, 18:00
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Heb het even opgezocht en je moet inderdaad theoriecertificaat A hebben om examen te mogen doen.
Onderdeel voertuigbeheersing mag je al wel doen met Rijbewijs B.

Citaat:
Vanaf 1 april 2004 mag je het examen voertuigbeheersing ook doen als je een rijbewijs B hebt. Bij het examen verkeersdeelneming moet je wel een theoriecertificaat A hebben.
Dan was ik daar mee in de war
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2009, 20:42
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik ben dit topic aan 't volgen, maar ik heb niets nuttigs te posten . Ik ben nog niet naar 'n motorrijschool geweest, i.v.m. tentamens en familieproblemen. Dingen die me 'n beetje doen twijfelen:
- De kosten uiteraard. 't Gaat mij voornamelijk om 't bezitten van 'n motorrijbewijs en ik zal sowieso eerder 'n auto dan 'n motor aanschaffen, dus ik vraag me af of 't geen weggegooid geld zal zijn.
- Ik ben vrij onhandig. M'n benen zitten bijvoorbeeld altijd onder de blauwe plekken en schaafwondjes, bovendien beschadig ik de auto's van m'n ouders ook vrij regelmatig. Of motorrijden nu wel zo verstandig is...?

@Nona: thnx en heel veel succes met lessen! Je bent vast al klaar als ik er aan begin .
@Reuff: 'n proefles lijkt me idd 't beste begin. Ik zal je vast nog wel lastigvallen met vragen en problemen die ik tegen ga komen .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 00:08
Verwijderd
Citaat:
Heb het even opgezocht en je moet inderdaad theoriecertificaat A hebben om examen te mogen doen.
Onderdeel voertuigbeheersing mag je al wel doen met Rijbewijs B.



Dan was ik daar mee in de war
einstein

Citaat:
Ik ben dit topic aan 't volgen, maar ik heb niets nuttigs te posten . Ik ben nog niet naar 'n motorrijschool geweest, i.v.m. tentamens en familieproblemen. Dingen die me 'n beetje doen twijfelen:
- De kosten uiteraard. 't Gaat mij voornamelijk om 't bezitten van 'n motorrijbewijs en ik zal sowieso eerder 'n auto dan 'n motor aanschaffen, dus ik vraag me af of 't geen weggegooid geld zal zijn.
- Ik ben vrij onhandig. M'n benen zitten bijvoorbeeld altijd onder de blauwe plekken en schaafwondjes, bovendien beschadig ik de auto's van m'n ouders ook vrij regelmatig. Of motorrijden nu wel zo verstandig is...?

@Nona: thnx en heel veel succes met lessen! Je bent vast al klaar als ik er aan begin .
@Reuff: 'n proefles lijkt me idd 't beste begin. Ik zal je vast nog wel lastigvallen met vragen en problemen die ik tegen ga komen .
alleen motorrijbewijs zonder pak?, dan zijn het gewoon de prijzen van de rijschool, geloof iets van 1,2k?

ach gewoon doen, vallen doen we allemaal, de motor laten vallen ook gewoon je hoofd erbij houden en geen gekke dingen doen waar je niet zelf achter sta

mag hoor
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 11:44
Verwijderd
Ik las net een advertentie in de krant over motorrijles. Met een adres erbij. Www.mot.nu

ik weet niet wat het precies is, maar kijk er is
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 22:42
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
@Nona: thnx en heel veel succes met lessen! Je bent vast al klaar als ik er aan begin .
Dat zal tegenvallen, met de drukke tijden op de rijschool en alleen weekenden om te lessen is het lastig plannen, pas over drie weken en een beetje kunnen we weer.

Ik hoop dat je proefles leuk is (als je besluit hem te nemen)!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 06-05-2009, 01:25
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Ik las net een advertentie in de krant over motorrijles. Met een adres erbij. Www.mot.nu

ik weet niet wat het precies is, maar kijk er is
Dat ziet er duidelijk en gunstig uit, maar 't dichtstbijzijnde oefenterrein ligt in Elsloo . Ik heb eentje nodig die in de buurt van Heerlen ligt, omdat ik in de zomer bij m'n ouders in Kerkrade ben .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 18:35
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
einstein



alleen motorrijbewijs zonder pak?, dan zijn het gewoon de prijzen van de rijschool, geloof iets van 1,2k?

ach gewoon doen, vallen doen we allemaal, de motor laten vallen ook gewoon je hoofd erbij houden en geen gekke dingen doen waar je niet zelf achter sta

mag hoor
Hier in Utrecht mag je gerust 1,5 - 2k neerleggen, ligt een beetje aan de regio. Grofweg even duur als een autorijbewijs. Omgeving kerkrade is wel significant goedkoper.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 18:38
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
dan ga k nu nog even poser zijn:
[afbeelding]
Dan kan ik natuurlijk niet achterblijven

__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 18:39
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Overigens zijn motoren al te koop vanaf 400 euro, nou zijn dat natuurlijk niet de beste machines maar in de regel rijdt het wel.

Maar hoe je het ook wendt of keert, motorrijden is structureel goedkoper dan autorijden en als je in een van de grotere steden woont de enige manier om vooruit te komen in de spits.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Hier in Utrecht mag je gerust 1,5 - 2k neerleggen, ligt een beetje aan de regio. Grofweg even duur als een autorijbewijs. Omgeving kerkrade is wel significant goedkoper.
Waar heb jij eigenlijk lessen gevolgd en was dat te betalen?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 20:07
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Waar heb jij eigenlijk lessen gevolgd en was dat te betalen?
Hier in utrecht, verkeersschool veronica. Ben in totaal iets van 1600 - 1800 euro kwijt geweest. Prima rijschool, goede instructeurs.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Dan kan ik natuurlijk niet achterblijven

[afbeelding]
met je bladblazer
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-05-2009, 21:58
Verwijderd
Vraagje: Als je auto rijbewijs hebt gehad, en je gaat zeg maar een weekje daarna gelijjk met Motor rijbewijs aan de gang, dan hoef je Theorie toch niet over te doen, want die is toch een jaar geldig, Jah toch?

Btw: Mijn motor wordt de Kawasaki Zx-6r( wou effe zeggen )
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 21:59
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Vraagje: Als je auto rijbewijs hebt gehad, en je gaat zeg maar een weekje daarna gelijjk met Motor rijbewijs aan de gang, dan hoef je Theorie toch niet over te doen, want die is toch een jaar geldig, Jah toch?

Btw: Mijn motor wordt de Kawasaki Zx-6r( wou effe zeggen )
Als je je autorijbewijs hebt mag je verkeersdeelneming doen zonder eerst je motortheorie te halen maar je moet hoe dan ook een motortheorieexamen afleggen. Wat overigens amper verschilt van de autotheorie, maar desalniettemin is het een apart theorieexamen.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 22:00
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
met je bladblazer
comfortabel achterover hangend blaas ik je trommelvliezen aan gort
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 22:50
Verwijderd
Citaat:
Vraagje: Als je auto rijbewijs hebt gehad, en je gaat zeg maar een weekje daarna gelijjk met Motor rijbewijs aan de gang, dan hoef je Theorie toch niet over te doen, want die is toch een jaar geldig, Jah toch?

Btw: Mijn motor wordt de Kawasaki Zx-6r( wou effe zeggen )
je bent 15 en weet nu al dat je een zx6r wil
maar inderdaad je moet gewoon je motortheorie halen
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 22:51
Verwijderd
Citaat:
comfortabel achterover hangend blaas ik je trommelvliezen aan gort
ik denk dat ik meer kabaal maak
Met citaat reageren
Oud 09-05-2009, 14:17
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
ik denk dat ik meer kabaal maak
ik denk het niet; ik laat er momenteel outlaw open uitlaten onder zetten
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2009, 18:05
Verwijderd
Citaat:
je bent 15 en weet nu al dat je een zx6r wil
maar inderdaad je moet gewoon je motortheorie halen
Tuurlijk, het is een prachtmotor, niet de snelste maar daar gaat het mij niet om
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2009, 16:46
Verwijderd
Oh ik dacht altijd dat het ging om hoe een motor reed! Wat dom van mij
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 16:47
Verwijderd
Citaat:
ik denk het niet; ik laat er momenteel outlaw open uitlaten onder zetten
kan je dat Zelf niet
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 18:14
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
kan je dat Zelf niet
uh, de kans dat ik iets niet helemaal goed doe en het vernaggel is me net iets te groot; en het blok moet worden afgesteld.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 18:23
Verwijderd
wat kost het?, uitlaat vervangen is kapot makkelijk
al zou je wss geen slip on hebben
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 20:55
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Even 'n upje:
Ik heb vandaag m'n eerste rijles gehad! Vond 't echt gaaf, maar 't ging wel erg snel allemaal. Ik mocht bijvoorbeeld al links- en rechtsom rondjes en achtjes maken, in de tweede versnelling rijden en 't remmen oefenen. Dat laatste ging trouwens behoorlijk stuntelig , maar ik ben niet op m'n bek gegaan!

Hoe was jullie eerste motorrijles?
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 23:37
Verwijderd
heel toevallig dat ik vandaag weer eens kijk!

m'n eerste rijles was, zoals jij al zei, echt heel gaaf!
maar wel heel erg wennen met alles
we gingen eerst met 1 motor naar het terrein, dus ik achterop
toen
mocht ik eerst over het terrein crossen in z'n 1 2 en 3
en daarna een beetje oefeningen
toen weer achterop terug en ging hij z'n eigen motor halen
en gingen we de eerste rijles al over de openbare weg
heel apart
wel gaaf

en nu zien al die oefeningen er best lastig uit enzo, en de remproef en noodstop lijken hele kleine afstanden..
maar die heb ik laatst voor de grap gedaan en eigenlijk stelt het niks voor!

succes nog!
op wat voor motor les je?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 01:56
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
OmG, de eerste les al op de openbare weg! Had je al ervaring ofzo? M'n instructeur grapte op 't einde nog dat ik 'm de volgende keer achterop moest nemen en thuis moest brengen, maar de jouwe had dat best kunnen menen . Ik wist niet wat ik kon verwachten natuurlijk, maar 't is dus blijkbaar normaal om zo 'snel' te gaan. En ik les op 'n Honda CB 250; best 'n krakkemikkig retromotortje, maar heel fijn om op te beginnen .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 11:43
Verwijderd
ik had m'n autorijbewijs dat vond hij ervaring genoeg

cb250 daar pas ik niet op
wanneer heb je weer je volgende les?
kan je pak enzo daar netjes lenen?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 20:18
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik heb ook m'n autorijbewijs , maar ik bedoel.. had je vóór je eerste motorrijles al 'ns eerder op 'n motor gezeten?

Komende woensdag is m'n tweede les en ik hoop zóóó dat 't dan niet regent of heeft geregend! Ik weet niet waarom, maar ik ben schijnbaar overdreven bang om te vallen ofzo. Ik maakte de rondjes bijvoorbeeld iets groter dan bedoeld was en ik ging met 'n slakkentempo de bocht in ;'). En ja, 't enige waar ik voor hoef te zorgen is 'n paar stevige schoenen .

Op hoeveel lessen (van 60 minuten) kan ik rekenen; pakweg 20, toch? En met de theorie kan ik maar beter meteen beginnen, geloof ik?
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 20:53
Verwijderd
nee verder had ik geen ervaring met motoren

gaaf! komt goed! snelheid komt vanzelf
en mooi dat je alleen schoenen mee hoeft te nemen

ja iets van 20, scheelt per persoon maar zoiets moet lukken ja

theorie kan je het beste gelijk mee beginnen ja, dan heb je het alvast
Met citaat reageren
Oud 18-06-2009, 09:53
Guus123
Guus123 is offline
Citaat:
Ik las net een advertentie in de krant over motorrijles. Met een adres erbij. Www.mot.nu

ik weet niet wat het precies is, maar kijk er is
Via www.mot.nu heb ik ooit ook mijn rijles gedaan. Mot.nu is een vereniging van motorrijschoolhouders. Op http://www.mot.nu/adres/index.html vind je alle opleiders die aangesloten zijn bij die vereniging.

Ik ben Osseforth in Elsloo geweest, goede ervaringen mee gehad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Motorrijbewijs !!
miGAnt
57 17-12-2005 16:23
Werk, Geld & Recht 21 worden
Konijn
16 16-06-2005 11:16
Werk, Geld & Recht Motorrijbewijs
MB
34 23-05-2005 15:39
De Kantine india of een motorrijbewijs?
Lolita
65 31-10-2003 20:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap scooter opvoeren illegaal, waarom?
alwaysgood
73 15-08-2002 06:22
Software & Hardware ik wil me tellert zoek rijden (scooter)
ick
62 28-06-2002 09:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.