Oud 06-03-2004, 11:56
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Hallo,

Het lijkt misschien een beetje stom om op een economie-forum te gaan vragen wat economie nu juist is, maar het zit zo: Ik moet voor volgend jaar een studierichting kiezen (aan de universiteit) en kreeg van enkele mensen het advies dat economie misschien wel iets voor mij zou zijn.
Nu heb ik nooit economie gehad in het middelbaar onderwijs (hoeft niet in Belgie om een universiteitsopleiding economie te gaan volgen) en weet nu eigenlijk wel niet wat economie juist IS!
Ok, ik weet wel dat het gaat over bedrijven, de overheid, winst en verlies, dat boekhouden en marketing onderdelen zijn, enz. Maar da's allemaal zo vaag!

Eigenlijk wou ik eerst licentiaat wiskunde of natuurkunde doen, omdat ik echt héél graag met cijfers werk. Ik heb weliswaar te weinig wiskunde gehad in het middelbaar onderwijs om licentiaat wiskunde of natuurkunde te gaan doen. Iemand zei me dat wiskunde in de economie heel belangrijk is, net zoals inzicht in cijfers.

Anderen zeggen me dan weer dat economie het saaiste is wat er bestaat, allemaal theorietjes die je van buiten moet leren,enz...
Iemand zei me zelfs dat economie geen exacte wetenschap is, net zoals bijvoorbeeld psychologie dat niet is

Ik weet het allemaal niet meer...
Ik ben wel Belg, en de economierichtingen aan de universiteit hier zullen wellicht iets anders zijn dan in Nederland, maar goed, dat kan volgens mij niet zoveel verschillen.

Iemand een mening?
greetz
clubje
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2004, 20:51
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Mening:

economie is leuk, economie is overal. Als jij afrekent in een winkel, is dat een economische en juridische actie. Economie gaat vooral over het behandelen van financiele processen, op verschillende niveau's.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 21:46
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 06-03-2004 @ 20:51:
Mening:

economie is leuk, economie is overal. Als jij afrekent in een winkel, is dat een economische en juridische actie. Economie gaat vooral over het behandelen van financiele processen, op verschillende niveau's.
*gaap*

(zegt student bedrijfseconomie)


Ik ga hier geen verkooppraatje houden of je wel of niet economie moet gaan studeren... Dat is een keuze die jezelf moet maken.... Het lijkt me wel ontzettend lastig om iets te kiezen waarvan je niet weet wat het is...

Ik weet niet hoe dat Begische schoolsysteem precies in elkaar steekt, maar om geen economie te volgen voordat je economie gaat studeren lijkt me een vreemde gang van zaken... Een kijkje in de keuken nemen van je vakgebied kan nooit kwaad....
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 14:29
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Het zit zo: ik studeer nu psychologie maar ga volgend jaar stoppen omdat ik het niet graag doe.
Wat me vooral frustreert aan psychologie is dat er nog veel onenigheid is in die 'wetenschap' en dat er voor alles en nog wat wel tien theorieën zijn, ik dacht dat wetenschappers vooral moesten samenwerken, maar in de psychologie is het net omgekeerd.

Nu heb ik gemerkt dat economie ook onder de noemer 'humane wetenschappen' valt, en iemand zei me zelfs dat economie gelijkt op psychologie.
Nu denk ik toch dat dat wat overdreven is. Economie gaat wel over consumptiegedrag, maar ik mag toch denken dat economie toch een meer exacte wetenschap is?

greetz
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 17:32
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Beste Clubje,

Als jij een exacte wetenschap wil, moet je bloemenkunde ofzo gaan doen. Elke wetenschap heeft wel zijn contradicties. Nu is natuurwetenschappen een heel oude wetenschap waardoor er al veel overeenstemming is. Maar economie is een vrij jonge wetenschap die zich nog aan het ontwikkelen is. De uitspraak is dan ook: "Nodig tien economen uit aan tafel, en je krijgt tien andere meningen en oplossingen".
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 18:35
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Citaat:
Kubstudent schreef op 07-03-2004 @ 17:32:
Beste Clubje,

Als jij een exacte wetenschap wil, moet je bloemenkunde ofzo gaan doen. Elke wetenschap heeft wel zijn contradicties. Nu is natuurwetenschappen een heel oude wetenschap waardoor er al veel overeenstemming is. Maar economie is een vrij jonge wetenschap die zich nog aan het ontwikkelen is. De uitspraak is dan ook: "Nodig tien economen uit aan tafel, en je krijgt tien andere meningen en oplossingen".
Maar in de psychologie is het bv:

theorie A= 'oorzaak X is de boosdoener, en oorzaak Y heeft er nix mee te maken.'

theorie B= 'oorzaak Y is de boosdoener, en oorzaak X heeft er nix mee te maken'.

Twee theorieen die elkaar lijnrecht tegenspreken, en je moet die dan allebei leren...lijkt me raar.
Is het dan in de economie ook zo? Gaat het daar ook om dingen verklaren. Het gaat er toch meer om, om de wereld en zijn handel te beschrijven?
En ook veel wiskunde (ik doe graag wiskunde).
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 21:42
Dwarfie
Dwarfie is offline
Ook binnen de economie zijn erg veel verschillende theorieën. Bij de ene richting minder dan de andere. Bij consumentengedrag (wat veel op psychologie lijkt) zijn er erg veel theorieën, bij iets als micro-economie zijn er maar erg weinig theorieën.

Als je veel wiskunde wilt, moet je algemene economie of econometrie doen, maar verkijk je er niet op. Dat is écht veel wiskunde.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 12:48
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 07-03-2004 @ 21:42:
Ook binnen de economie zijn erg veel verschillende theorieën. Bij de ene richting minder dan de andere. Bij consumentengedrag (wat veel op psychologie lijkt) zijn er erg veel theorieën, bij iets als micro-economie zijn er maar erg weinig theorieën.

Als je veel wiskunde wilt, moet je algemene economie of econometrie doen, maar verkijk je er niet op. Dat is écht veel wiskunde.
Is algemene economie wiskundiger dan bedrijfseconomie? En wat is dan precies het verschil tussen beiden?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 11:25
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
PGWR schreef op 08-03-2004 @ 12:48:
Is algemene economie wiskundiger dan bedrijfseconomie? En wat is dan precies het verschil tussen beiden?
Bedrijfseconomie omvat: Accountancy, Financiering, Marketing en Organisatie. Het gaat dus veelal over de bedrijfsvoering.

Algemene economie omvat: dingen als Macro- en Micro-economie. Dit gaat dus over landen in zijn geheel. Soms zelfs over werelddelen of de hele wereld.

Algemene economie is inderdaad wiskundiger en iets abstracter.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 11:29
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
En wat dacht je dan van Econometrie? Veel wiskunde, programmeren en een beetje economie.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bankiers feesten 40 miljoen euro op
Hockeygirl$
46 12-09-2010 10:45
Levensbeschouwing & Filosofie Economische modellen - en economisch links of rechts zijn
arPos
20 18-02-2009 01:16
Lifestyle lonsdale love all colors
DreamQueen
100 12-01-2005 21:41
Levensbeschouwing & Filosofie Bericht van Ben Laden, jaa echt
deen
41 08-08-2004 02:56
Lifestyle Karl Kani...
Upke
88 30-05-2004 23:37
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 10:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01.