Oud 07-03-2003, 20:04
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Welke zenuwen worden geactiveerd en wat zorgt ervoor dat je zo tegelijkertijd moet lachen en er voor probeert weg te vluchten omdat je er niet tegen kan?

Was gewoon nieuwsgierig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2003, 20:40
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
http://www.intermediair.nl/Weekblad/...8kietelen.html

Kietelen
Ik kan niet tegen kietelen, maar als ik mezelf probeer te kietelen, doet het me niets. Hoe kan dat?

Het komt door de verrassing, en je kunt jezelf niet verrassen. Dat is een van de hypotheses die lezers ons stuurden. Vincent Rijnbende (Landgraaf) preciseerde dat: ‘Als je jezelf kietelt, geven de zenuwen in je vingers door dat ze iets aanraken. De zenuwen op de plaats waar je gekieteld wordt, geven door dat ze aangeraakt worden. De hersenen combineren die twee signalen, en weten zo dat je jezelf aanraakt. Als je door iemand anders gekieteld wordt, kunnen je hersenen de vele aanrakingen niet thuisbrengen en zetten dit dus om in een kriebelend gevoel.’

Anderen denken dat het iets met de relatie tot de kietelende persoon te maken heeft. Als je weet dat iemand je aan het lachen gaat maken, ben je er gevoeliger voor. Of: kietelen is een middel om de onderlinge band te versterken, vooral tussen moeder en kind.

Een lezer wees op de kietel-research van de Amerikaanse psycholoog Christine Harris, een van de weinigen die hiermee experimenteerde. Ze vertelde proefpersonen dat ze afwisselend door een robot en een mens zouden worden gekieteld. In alle gevallen moesten ze even hard lachen, ook als de robot heimelijk werd vervangen door een mens. Het heeft dus niets te maken met onze gevoelens over de kietelende persoon.

De kietellach heeft evenmin te maken met de humorlach, zo constateerde Harris in een ander experiment. Proefpersonen werden blootgesteld aan video's van stand-up comedians van de beste soort of aan natuurvideo's. Daarvoor en daarna werden ze gekieteld. Uit eerder onderzoek is bekend dat een tweede grap vaak een intensere lach oplevert dan de eerste. Wie in een humor-stemming is, lacht sneller. Maar in dit experiment bleek de humorlach geen invloed te hebben op de kietellach. De kietellach is gewoon een reflex, en heeft niets te maken met iets leuks. ‘Het is nu eenmaal moeilijk om een reflex bij jezelf op te wekken’, aldus Harris.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 17:39
Hardcore
Avatar van Hardcore
Hardcore is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Ja maar da klopt ook nie helemaal he. Want als ik zeg tegen mijn broertje, kietel me nu! Dan kan ik er nog nie tegen en werd ik niet verrast!!!!!!!!
__________________
DEPENISVANJEZUS
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 17:51
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Hardcore schreef:
Ja maar da klopt ook nie helemaal he. Want als ik zeg tegen mijn broertje, kietel me nu! Dan kan ik er nog nie tegen en werd ik niet verrast!!!!!!!!
Je wordt wel in die zin verrast dat je niet precies weet wanneer hij je waar precies aan zal raken; je kunt de signalen dus niet met elkaar combineren zoals je wel kunt als je jezelf probeert te kietelen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 19:39
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
en betekent dit dat mensen die tegen kietelen kunnen nooit verrast kunnen worden.
die theorie klopt volgens mij niet.
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 22:02
Verwijderd
Citaat:
CraigDavid schreef:
en betekent dit dat mensen die tegen kietelen kunnen nooit verrast kunnen worden.
die theorie klopt volgens mij niet.
je mag die stelling niet zomaar omdraaien. Er zijn verschillende soorten 'verassingen'.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 14:08
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
dus als iemand je kietelt is het het beste als je mee gaat kietelen
dan zou je eigenlijk 'niets' moeten voelen
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 14:37
Verwijderd
Ik denk dat het een aangeleerde respons is.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 21:06
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Een kietelbot??
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 13:47
Hardcore
Avatar van Hardcore
Hardcore is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 08-03-2003 @ 17:51:
Je wordt wel in die zin verrast dat je niet precies weet wanneer hij je waar precies aan zal raken; je kunt de signalen dus niet met elkaar combineren zoals je wel kunt als je jezelf probeert te kietelen.
Ja er klopt niks van die theorie. Want mijn broertje ging langzaam met zijn handen naar mijn buik. Ik keek vol aandacht naar zijn hand en wist dus ook precies wanneer hij ging kietelen. Nou ik word dus nie verrast en het kietelt nog steeds.
__________________
DEPENISVANJEZUS
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 16:25
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Hardcore schreef op 11-03-2003 @ 13:47:
Ja er klopt niks van die theorie. Want mijn broertje ging langzaam met zijn handen naar mijn buik. Ik keek vol aandacht naar zijn hand en wist dus ook precies wanneer hij ging kietelen. Nou ik word dus nie verrast en het kietelt nog steeds.
Je wist niet exact welke beweging hij op welk moment zou maken, en dat zou je van jezelf wel weten. En ehh... vreemde spelletjes doe je trouwens met je broertje.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 18:15
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 11-03-2003 @ 16:25:
Je wist niet exact welke beweging hij op welk moment zou maken, en dat zou je van jezelf wel weten. En ehh... vreemde spelletjes doe je trouwens met je broertje.
volgens mij doet zijn broertje juist spelletjes met hem.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:35
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 11-03-2003 @ 16:25:
En ehh... vreemde spelletjes doe je trouwens met je broertje.
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 01:10
Tóney
Tóney is offline
http://science.howstuffworks.com/question600.htm
__________________
Carpe Noctem
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 23:27
cup a soup
cup a soup is offline
volgens de verklaring die k ooit op een melkpak heb gelezen, weet je lichaam niet wat het kietelen is, en als het dan doorkrijgt wat het is, ga je lachen uit opluchting dat het geen gevaar is...
__________________
cup a soup is wel dom, maar niet slim
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 21:33
XLerator
Avatar van XLerator
XLerator is offline
Citaat:
Hardcore schreef op 11-03-2003 @ 13:47:
Ja er klopt niks van die theorie. Want mijn broertje ging langzaam met zijn handen naar mijn buik. Ik keek vol aandacht naar zijn hand en wist dus ook precies wanneer hij ging kietelen. Nou ik word dus nie verrast en het kietelt nog steeds.
Volgens mij snap je het verhaaltje niet helemaal.
Het 'verassings' effect moet je niet te simpel opvatten.
Het is een verassing voor de hersenen.
Als je jezelf kietelt, dan 'weten' de hersenen dat, omdat je vinger zenuwen dat doorgeven.
Maar als iemand anders het nou doet, dan weten de hersenen niet waar het vandaan komt. En dus is het dan een 'verassing'.
Niet voor jou, wel voor je hersenen.
Ik denk dat als je een robot arm met je eigen hand zou besturen, en jezelf dan kietelen, dat het wel zou kietelen.
Denk ik, nog nooit geprobeerd ofzo
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 00:06
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
http://groups.google.com/groups?hl=e...com%26rnum%3D1
Hier staat ook de vraag: zou dit evolutionaire voordelen hebben? Vraag ik met ook wel af, eigenlijk...
Ergens anders stond de vraag: is tegen kietelen kunnen genetisch bepaald?
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 00:33
Hans Kazan
Avatar van Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Dit is ongeveer hetzelfde als je "lachspier" Als iemand met zn nie net onder het borstbeen gaat leune doet dat zo fucked up veel zeer en toch moet je lachen....heel vreemd!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-06-2003, 13:54
Harrie
Avatar van Harrie
Harrie is offline
Citaat:
cup a soup schreef op 15-03-2003 @ 23:27:
volgens de verklaring die k ooit op een melkpak heb gelezen, weet je lichaam niet wat het kietelen is, en als het dan doorkrijgt wat het is, ga je lachen uit opluchting dat het geen gevaar is...
haha.. dit vind ik een doordacht iets..

btw, waarom gaan we dan niet pissen ofzo..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 14:02
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Harrie schreef op 10-06-2003 @ 13:54:
btw, waarom gaan we dan niet pissen ofzo..
omdat dat met angst te maken heeft, als je lichaam ineens een groot gevaar doorheeft probeerd je lichaam zich zo licht mogelijk te maken door te lozen

bij een opluchting echter is dat niet nodig lijkt mij
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 16:45
EVIL POEKYBEEST
Avatar van EVIL POEKYBEEST
EVIL POEKYBEEST is offline
Citaat:
cup a soup schreef op 15-03-2003 @ 23:27:
volgens de verklaring die k ooit op een melkpak heb gelezen, weet je lichaam niet wat het kietelen is, en als het dan doorkrijgt wat het is, ga je lachen uit opluchting dat het geen gevaar is...
dat vind ik een rare verklaring dus wanneer je net ontsnapt bent aan een levensgevaarlijke situatie zou je ook kunnen gaan lachen, omdat er nix aan de hand was. en je lichaam dit later opmerkt.
JEzus wat moeten die mense die uit cafe het hemeltje kwame toch gelache hebben
__________________
If You mess with the BEST you Die like The Rest,
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 11:46
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
EVIL POEKYBEEST schreef op 08-07-2003 @ 16:45:
dat vind ik een rare verklaring dus wanneer je net ontsnapt bent aan een levensgevaarlijke situatie zou je ook kunnen gaan lachen, omdat er nix aan de hand was. en je lichaam dit later opmerkt.
JEzus wat moeten die mense die uit cafe het hemeltje kwame toch gelache hebben
Daar was wel gevaar, en viel er weinig te lachen

Maar wat ik me wel afvraag: waarom blijf je dan lachen als je langer wordt gekieteld? Het heeft dan toch door dat het nix is???
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 16:03
Alexanchez
Avatar van Alexanchez
Alexanchez is offline
Laatst was dit onderwerp bij Klokhuis haha ---> snapte er vrij weinig van
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 22:44
cup a soup
cup a soup is offline
Citaat:
EVIL POEKYBEEST schreef op 08-07-2003 @ 16:45:
dat vind ik een rare verklaring dus wanneer je net ontsnapt bent aan een levensgevaarlijke situatie zou je ook kunnen gaan lachen, omdat er nix aan de hand was. en je lichaam dit later opmerkt.
JEzus wat moeten die mense die uit cafe het hemeltje kwame toch gelache hebben
aldus de wijze uil op het melkpak ja.
__________________
cup a soup is wel dom, maar niet slim
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mijn eigen boeken
Demipet660
6 04-09-2015 07:41
De Kantine Weerwolfspel #28
Saarah
500 31-01-2007 17:45
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 15:40
Verhalen & Gedichten De Ronde Kamer [Vervolgverhaal]
Eztherz
0 21-03-2006 17:01
Verhalen & Gedichten niet zelf geschreven, maar
Verwijderd
13 25-03-2004 23:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.