Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2005, 21:07
aim
aim is offline
.

Laatst gewijzigd op 01-07-2010 om 18:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2005, 21:26
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Misschien is Schiedam wat? Dat is vaak net wat goedkoper dan echt Rotterdam, omdat het gewoon minder aantrekkelijk is.
Ligt natuurlijk wat voor weekendbaantje je hebt maar je zou eens een begroting kunnen maken van je verwachte inkomsten en uitgaves. Lenen is natuurlijk ook een optie, maar dat is een afweging die je moet maken.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 21:36
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Maak gewoon even een balans achtig iets waarin je naast elkaar zet wat je nu maandelijks ontvangt in totaal en wat je in totaal zou uitgeven. Dan kun je op kamernet.nl ofzo wel kijken wat een kamer van jouw wensen kost in die omgeving en op dit forum kun je wel informatie vinden over wat mensen kwijt zijn aan eten en drinken maandelijks. En dan nog je extra uitgaven zoals collegegeld, boeken, kleren, sport, hobbys, verzorgingsproducten, om nog maar niet te praten over extra meubels ofzo voor je kamertje.

Nou als in dat overzicht blijkt dat je meer kosten dan inkomsten hebt, kun je denken om meer te gaan werken, een lening te nemen of om je toekomstige kosten te drukken door een goedkoop/klein kamertje te nemen.
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 22:15
Verwijderd
Als je ouders je niet steunen krijg je van de IBG een extra toelage, en daarnaast kun je ook lenen tegen een erg lage rente (ongeveer 3 procent).
Als je toevallig niet een kamer krijgt maar 'iets' met een eigen voordeur en huisnummer kun je ook recht hebben op huursubsidie.
Voor het zoeken naar een kamer kun je het volgende doen: hang in bijvoorbeeld Rotterdam briefjes op bij de supermarkt, plaats een advertentie in het universiteitsblad of een regionale krant oid. Op internet zijn vele sites waar kamers worden aangeboden (kamernet.nl, studentenkamers.nl etc), zeg tegen iedereen dat je een kamer zoekt en vraag rond. Je kunt je ook inschrijven bij een instantie die studentenwoningen verhuurt, maar daar kom je waarschijnlijk op een wachtlijst (toch is het echt aan te raden want het scheelt je meestal geld).

Studieboeken kun je 2e hands kopen en collegegeld mag je in termijnen betalen.
Succes verder !
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 06:30
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 31-05-2005 @ 23:15 :
Als je ouders je niet steunen krijg je van de IBG een extra toelage
Die krijg je niet zomaar, daar moet heel wat voor aan de hand zijn, het is veel papierwerk, enz. Kans is klein dat je wat extra's krijgt als ze 'alleen maar' niets willen geven, dan moet je eerst hele erge ruzie hebben of al sinds je 12e geen contact meer met ze oid.

Maak idd eerste iets van een balans waarin je je inkomsten en uitgaven naast elkaar neer zet. Dan zie je vanzelf of je het (ongeveer) haalbaar is.

Ik zou lekker in Rotterdam gaan wonen, Schiedam en Spijkenisse zijn ook duur...ik weet niet hoeveel het met studentenkamers scheelt, maar met appartementen niet zoveel, dacht ik (Spijkenisse is over het algemeen dan wel weer goedkoper dan Schiedam, dacht ik). Schrijf je idd in bij dingen als kamernet.nl, maar ook bij dat gebeuren voor studentenhuisvesting en eventueel bij particuliere verhuurbedrijven en let idd op school op van die briefjes waarop kamers aangeboden worden.

Misschien is het, als je echt niet uitkomt met je geld, nog het overwegen waard om de opleiding in deeltijd te doen, zodat je ernaast kunt werken. Maar dat moet je willen en het moet mogelijk zijn. Of na het tweede jaar duaal (al is dat het al bijna ), als de opleiding die mogelijkheid biedt.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 12:23
aim
aim is offline
.

Laatst gewijzigd op 01-07-2010 om 18:24.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 12:35
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
lijkt me lastig.
collegegeld is +- 1500, ik weet niet precies hoe dat zit met in termijnen betalen, volgens mij betaal je in de zomervakantie nmlk niets? Maar er vanuit gaand dat het gewoon 12 termijnen zijn, is dat 125 per maand. Het lijkt me moeilijk om voor minder dan 200 per maand een kamer te vinden. dus dan zit je al op 325 per maand. ik zelf ben per maand 75/100 euro kwijt aan eten. Dus dan ben je in het gunstigste geval al 400 euro kwijt aan school, huur en eten. 88 euro voor boeken, kleren, sport, uitgaan etc. lijkt mij wel wat weinig.
maar ik weet het niet, misschien is het wel te doen?
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 12:38
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
aim schreef op 01-06-2005 @ 13:23 :
-Werk: 144 euro per maand (bruto)
-Uitwonende StuFi: 213,18 euro
-Tegemoetkoming schoolkosten: 52,88 euro
-Tegemoetkoming in lesgeld: 78 euro

Totaal: 488,06 per maand

krijg je die laatste 2 tegemoetkomingen ook nog als je stufi krijgt???

voor dat geld denk ik niet dat je het redt. krijg je geen geld voor je stage? en kom je niet in aanmerking voor een aanvullende beurs? (even invullen wat je ouders verdienen, en wie weet heb je recht op meer dan 213,18)
lenen is overigens bij de ibg geen slechte optie.

denk even goed wat je kwijt bent per maand:
huur (250 euro of zo)
collegeld (kan ook in 1 keer, maar is maandelijks misschien makkelijker te behappen)
schoolboeken
verzekeringen (al snel een paar tientjes en wordt vaak vergeten)
eten (kan wel voor 20euro per week)
uitgaan/extraatjes (hangt van je zelf af)
kleding (heb je ook af en toe nodig)
korte termijn sparen (voor als je fiets gejat wordt, je huishoudelijke apparatuur stuk gaat)
eventuele abonnementen (internet, telefoon zit niet altijd bij de huur inbegrepen)

en hou er rekening mee dat je niet meteen in de problemen moet komen als je een weekje niet kunt werken (door welke reden dan ook)



overigens zijn je ouders wettelijk verplicht een bijdrage te doen aan je studie/levensonderhoud. helaas zul je met heel veel papierzooi afstand moeten doen van de verantwoordelijkheid van je ouders om extra geld te krijgen (en dit soort van scheiding bevordert de relatie natuurlijk nooit...)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 12:52
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
aim schreef op 01-06-2005 @ 13:23 :

Dat word dus.

-Werk: 144 euro per maand (bruto)
-Uitwonende StuFi: 213,18 euro
-Tegemoetkoming schoolkosten: 52,88 euro
-Tegemoetkoming in lesgeld: 78 euro

Totaal: 488,06 per maand

Is het hiermee te redden?!
Nee, lang niet (tenminste het is te weinig voor wat ik heb begroot). Maar je krijgt neem ik aan dan ook wel een aanvullende beurs? Dus dan komt er weer +-€270,- bij en dan is het wel te doen.
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 12:53
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 01-06-2005 @ 13:52 :
Je krijgt neem ik aan dan ook wel een aanvullende beurs?
zoals ik al zei is dat afhankelijk van het inkomen van zijn ouders
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 12:55
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
ganralph schreef op 01-06-2005 @ 13:53 :
zoals ik al zei is dat afhankelijk van het inkomen van zijn ouders
Ja, maar als je ouders niks willen betalen moeten ze toch iets ondertekenen dat ze afstand doen van de zorg over jou ofzo. Dan neem ik aan dat je gewoon een aanvullende beurs krijgt.

Mijn begroting (vrij ruim genomen, dan kan het alleen maar meevallen):

Kamer €300,-
Schoolgeld €125,-
Boeken en excursies €65,-
Kleding €70,-
Uitgaan/sport/hobbies etc €40,-
Eten en drinken €130,-
Overige (onvoorziene kosten) €50,-
Vakantie €30,-

Totaal: €810,-

irritant dat hij geen spaties weergeeft
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 12:58
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 01-06-2005 @ 13:55 :
Ja, maar als je ouders niks willen betalen moeten ze toch iets ondertekenen dat ze afstand doen van de zorg over jou ofzo. Dan neem ik aan dat je gewoon een aanvullende beurs krijgt.

ja maar (als je mijn post gelezen had) dit afstand doen van de verantwoordelijkheid van je ouders is niet met een telefoontje of een formuliertje gebeurt. dit is omslachtig en emotioneel ook niet het meest prettige (zie het bijna als scheiden van je ouders, alleen voor het geld)

overigens vergeet ook jij de verzekering (ziektekosten en inboedel) in je overzicht (vreemd, want bijna iedereen is toch verzekerd en dit is echt niet gratis)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 13:59
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
ganralph schreef op 01-06-2005 @ 13:58 :


overigens vergeet ook jij de verzekering (ziektekosten en inboedel) in je overzicht (vreemd, want bijna iedereen is toch verzekerd en dit is echt niet gratis)
Oja, bedankt
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 15:10
mark_h
mark_h is offline
Effe een vraagje tussendoor n.a.v. een antwoord bij dit onderwerp: gezien de rente die je IBG-Groep betalen moeten (3,05%) als je leent, en gezien de rente die je op een internetspaarrekening krijgt (vaak iets hoger dan dit percentage), is het dan niet handig om per te lenen bij de IBG-Groep, dit bedrag op zo'n internetspaarrekening te zetten en vervolgens je winst uit te tellen (echt veel is het niet , 't gaat me meer om het principe)?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 01:45
Verwijderd
Krijg je voor die stage geen vergoeding? Zeker als het langdurig is lijkt het me wel logisch dat je daar geld voor krijgt?

Ik zou in ieder geval niet rond kunnen komen van 488 euro.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 06:28
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
mark_h schreef op 01-06-2005 @ 16:10 :
Effe een vraagje tussendoor n.a.v. een antwoord bij dit onderwerp: gezien de rente die je IBG-Groep betalen moeten (3,05%) als je leent, en gezien de rente die je op een internetspaarrekening krijgt (vaak iets hoger dan dit percentage), is het dan niet handig om per te lenen bij de IBG-Groep, dit bedrag op zo'n internetspaarrekening te zetten en vervolgens je winst uit te tellen (echt veel is het niet , 't gaat me meer om het principe)?
Ik denk het wel en geloof dat het vroeger ook veel gedaan is toen de rente veel hoger was

Verder weet ik wel zeker dat de topicstarter van 500 euro niet rond kan komen. Mijn begroting zit ongeveer rond 800 euro per maand.

Huur (incl gas/water/licht en huursubsidie): 300 euro
Schoolgeld: 125 euro
Boekengeld: 65 euro
Verzekering: 50 euro
Inboedel+WA: 3 euro (als student via de ABN AMRO)
Eten&Drinken: 140 euro
Internet+Telefoon: 40 euro
Andere uitjes: 50 euro

Totaal: 773 euro
(En 50 euro voor andere uitjes is echt heel beperkt want daar moet je dus je kleding van kopen, kadootjes, naar de bios etc)
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 08:28
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Is hij niet verzekerd bij zijn werk?Dat is bij 75% ook zo.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 11:57
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Jolt schreef op 02-06-2005 @ 09:28 :
Is hij niet verzekerd bij zijn werk?Dat is bij 75% ook zo.
kgeloof niet dat je bij een bijbaantje van 1 of 2 dagen per week goed verzekerd bent voor al je ziektekosten...
laat staan je inboedel- en wa-verzekering

Citaat:
Effe een vraagje tussendoor n.a.v. een antwoord bij dit onderwerp: gezien de rente die je IBG-Groep betalen moeten (3,05%) als je leent, en gezien de rente die je op een internetspaarrekening krijgt (vaak iets hoger dan dit percentage), is het dan niet handig om per te lenen bij de IBG-Groep, dit bedrag op zo'n internetspaarrekening te zetten en vervolgens je winst uit te tellen (echt veel is het niet , 't gaat me meer om het principe)?
kan natuurlijk altijd. (alleen werken ib-groep en de meeste scholen niet met jouw spaarrekening, maar dan kun je het iedere maand even snel over zetten tussen spaar- en betaalrekening)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Op kamers
Shadina
98 01-10-2006 16:06
Werk, Geld & Recht [studentenkamer] Te vroeg kamers vrij terwijl studie in augustus begint.
Severus
22 31-03-2005 10:53
Werk, Geld & Recht Kamer
Vaj
11 28-11-2004 19:20
Liefde & Relatie Op kamers, of toch niet...?!
20marianne12
26 12-05-2003 18:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap LPF wil werkwijze Kamer veranderen
Atje85
41 17-02-2003 13:45
Algemene schoolzaken Kamer in Utrecht --> Paar vraagjes.
Verwijderd
15 30-09-2002 12:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26.