Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2012, 18:27
Tunechi'Ye274
Tunechi'Ye274 is offline
Hoi,

Ik werk al een tijdje bij de zeeman en ik vind het nu wel genoeg. Ik had geld nodig en dat heb ik ondertussen verdiend en mja ik vind het niet meer nodig om te werken.

Maar hoe zit dat dan met de financiele kwesties als je ontslag neemt.

Ik ben van plan om op 24 augustus ontslag te nemen, maar mijn baas betaalt mij altijd op de 15e van de maand uit. Krijg ik die 9 dagen die ik na de uitbetaling heb gewerkt dan nog mee na mijn ontslag of telt dat dan niet meer ofzo?

Owja en Ik ben 15 (voor het geval dat iets uitmaakt voor dit soort zaken etc)

mvg,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2012, 19:59
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Je bent 15? Wat doe je dan precies bij de Zeeman? Ik dacht dat je 16 moest zijn om in een winkel te werken.

In ieder geval: je krijgt (natuurlijk) je uren uitbetaald als je ontslag neemt. Je krijgt op 15 augustus ook niet uitbetaald van je werk in augustus, maar van je werk in juli. In september krijg je dus het salaris van je werk in augustus.
Het is trouwens wel normaal dat als je ontslag neemt je bijvoorbeeld de maand afmaakt oid. Je baas heeft dan de kans om een vervanger te zoeken.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 22:36
brands
Avatar van brands
brands is offline
Vanaf je 15de mag je vakken vullen in de winkel. Maar vanaf je 16de mag je achter de kassa . Verder niet heel veel verstand van.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 01:17
Eryc
Avatar van Eryc
Eryc is offline
Vaak zit je inderdaad met een 'opzegtermijn', d.w.z. een verplichte tijd die je nog moet werken voor je dienstverband daadwerkelijk beëindigd wordt (en je stopt met werken). Het is dus niet zo dat jij op 24 augustus kan zeggen: "Ik neem per vandaag ontslag". Die gewerkte tijd / uren krijg je uiteraard wel uitbetaald!
__________________
Cursus lassen voor beginners is afgelast - l0ol
Een chinees in een lolstoel - l0ol
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 08:41
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ontslag indienen doe je schriftelijk. Je hoeft je werkgever niet te overtuigen, je hoeft ook geen reden op te geven. Je moet wel aangeven dat je stopt met werken. Zo'n brief kan dus heel kort. Vraag even na of je het mag afgeven bij je manager, of dat je het naar bijvoorbeeld personeelszaken moet opsturen.

Iedere dag die je werkt, krijg je uitbetaald, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken! Let wel op (zoals al is gezegd) de opzegtermijn, die is meestal een maand. Dit kun je ook bespreken met je chef / manager. Wanneer je een ontslagbrief stuurt, hoor je ook reactie te krijgen met wat je opzegtermijn zal zijn. Dan kun je stoppen met werken.

Regel ook het inleveren van bedrijfskleding, sleutels e.d.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 14:06
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Vaak zit je inderdaad met een 'opzegtermijn', d.w.z. een verplichte tijd die je nog moet werken voor je dienstverband daadwerkelijk beëindigd wordt (en je stopt met werken). Het is dus niet zo dat jij op 24 augustus kan zeggen: "Ik neem per vandaag ontslag". Die gewerkte tijd / uren krijg je uiteraard wel uitbetaald!
Nouja, verplicht, verplicht, je werkgever kan je niet verplichten om te werken. Je kunt in theorie gewoon stoppen met naar je werk komen. Of dat verstandig is, is een tweede natuurlijk. Je baas zal er niet blij mee zijn, en als hij wil kan hij dan vervelend doen ('vergeten' je uren in te voeren waardoor je niet uitbetaald krijgt, slechte referentie geven, etc.).

Het beste kun je gewoon met je leidinggevende overleggen. Een opzegtermijn van een maand is inderdaad gebruikelijk, maar als je op een normale manier aan je baas aangeeft dat je liever wil stoppen, kan er altijd samen naar een oplossing gezocht worden, bijvoorbeeld dat iemand anders je uren overneemt, oid.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 15:08
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nouja, verplicht, verplicht, je werkgever kan je niet verplichten om te werken. Je kunt in theorie gewoon stoppen met naar je werk komen. Of dat verstandig is, is een tweede natuurlijk. Je baas zal er niet blij mee zijn, en als hij wil kan hij dan vervelend doen ('vergeten' je uren in te voeren waardoor je niet uitbetaald krijgt, slechte referentie geven, etc.).
Wel is het zo dat de werkgever van de werknemer die de geldende opzegtermijn niet in acht neemt een wettelijke boete kan eisen. Deze boete is gelijk aan het loon dat de werknemer zou verdienen gedurende de opzegtermijn.

Deze boete kan ook (deels) verrekend worden met het loon dat je nog tegoed hebt.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 19:22
Verwijderd
Hmm, bij scholieren en studenten is dat opzegtermijn vaak wel iets minder streng hoor. Als ik wil kan ik in principe vandaag nog stoppen met m'n baantje. Blij zullen ze er niet mee zijn, maar het mag wel.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 19:55
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Ontslag indienen doe je schriftelijk. Je hoeft je werkgever niet te overtuigen, je hoeft ook geen reden op te geven. Je moet wel aangeven dat je stopt met werken. Zo'n brief kan dus heel kort. Vraag even na of je het mag afgeven bij je manager, of dat je het naar bijvoorbeeld personeelszaken moet opsturen.

Iedere dag die je werkt, krijg je uitbetaald, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken! Let wel op (zoals al is gezegd) de opzegtermijn, die is meestal een maand. Dit kun je ook bespreken met je chef / manager. Wanneer je een ontslagbrief stuurt, hoor je ook reactie te krijgen met wat je opzegtermijn zal zijn. Dan kun je stoppen met werken.

Regel ook het inleveren van bedrijfskleding, sleutels e.d.
Dit

Vermeld wel in je brief per wanneer je ontslag neemt (datum). De opzegtermijn staat vaak ook in je contract.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 20:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ontslag indienen doe je schriftelijk. Je hoeft je werkgever niet te overtuigen, je hoeft ook geen reden op te geven. Je moet wel aangeven dat je stopt met werken. Zo'n brief kan dus heel kort. Vraag even na of je het mag afgeven bij je manager, of dat je het naar bijvoorbeeld personeelszaken moet opsturen.

Iedere dag die je werkt, krijg je uitbetaald, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken! Let wel op (zoals al is gezegd) de opzegtermijn, die is meestal een maand. Dit kun je ook bespreken met je chef / manager. Wanneer je een ontslagbrief stuurt, hoor je ook reactie te krijgen met wat je opzegtermijn zal zijn. Dan kun je stoppen met werken.

Regel ook het inleveren van bedrijfskleding, sleutels e.d.
Is dat dan niet afhankelijk van het type contract?
Ik dacht zelf dat je bij een tijdelijk contract altijd overeenstemming moet vinden over het opzeggen van de aanstelling. En als je die overeenstemming niet vindt, dat je dan dus een conflict hebt.
Terwijl je, als je een contract voor onbepaalde tijd hebt, je je enkel aan de opzegtermijn hoeft te houden. En je dus inderdaad kan volstaan met een schriftelijke opzegging.

Verder nog even over dat opzegtermijn: als je 24 augustus wil stoppen en je hebt een opzegtermijn van een maand, kun je je ontslagbrief veelal op 24 juli afgeven. Maar er zijn ook werkgevers die in het contract hebben laten opnemen dat opzeggen altijd per 1e van de maand gebeurt. In dat geval zou je dus vóór 1 juli je ontslag hebben moeten aangeven.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 22:12
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Is dat dan niet afhankelijk van het type contract?
Ik dacht zelf dat je bij een tijdelijk contract altijd overeenstemming moet vinden over het opzeggen van de aanstelling. En als je die overeenstemming niet vindt, dat je dan dus een conflict hebt.
Terwijl je, als je een contract voor onbepaalde tijd hebt, je je enkel aan de opzegtermijn hoeft te houden. En je dus inderdaad kan volstaan met een schriftelijke opzegging.

Verder nog even over dat opzegtermijn: als je 24 augustus wil stoppen en je hebt een opzegtermijn van een maand, kun je je ontslagbrief veelal op 24 juli afgeven. Maar er zijn ook werkgevers die in het contract hebben laten opnemen dat opzeggen altijd per 1e van de maand gebeurt. In dat geval zou je dus vóór 1 juli je ontslag hebben moeten aangeven.
Dat klopt: een tijdelijk contract mag niet eenzijdig door de werknemer worden opgezegd, tenzij in het contract staat dat dit mogelijk is. In de praktijk is dat wel bijna altijd het geval

Als er in het contract niets anders staat, geldt ook dat je altijd tegen het einde van een maand moet opzeggen. Dit vereist wat uitleg: je kunt niet op 24 augustus stoppen, maar wel op 31 augustus. En met een maand opzegtermijn moet je dan opzeggen op uiterlijk 31 juli.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 10:21
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Toen ik een jaarcontract had, had ik een opzegtermijn van een maand en bij m'n vaste contract een opzegtermijn van twee maanden. Verder is er bij mij niets veranderd in m'n contract.

Overigens moet je je houden aan je opzegtermijn maar kan je eventuele vakantiedagen/uren die je nog hebt ook nog opnemen aan het eind waardoor je uiteindelijk wel eerder uit dienst gaat.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-07-2012, 18:47
LittleSterre
Avatar van LittleSterre
LittleSterre is offline
waarom zou je stoppen ?
ik zou best een baantje willen hoor, ik zit nooit zo ruim in mn geld, en als ik het wel zat, alleen maar beter
kan ik mooi wat vaker uitgaan enzo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Ontslag nemen
Verwijderd
2 12-09-2013 08:43
Werk, Geld & Recht Ontslag nemen
KingKong
8 28-06-2010 15:38
Werk, Geld & Recht Vragen over loon/ontslag nemen
Ramble On
11 03-11-2006 11:20
Werk, Geld & Recht wil ontslag nemen, maar zit met opzegtermijn
Verwijderd
9 08-12-2005 12:56
Werk, Geld & Recht ontslag nemen? hoe?
mariskaatje
9 25-03-2003 12:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.