Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2007, 18:18
hahaha
hahaha is offline
In januari 2006 kreeg ik voor het last aan de enkels. Kwam slecht neer op mijn linkerenkel en ben dan voor 3 weken naar de kine gegaan: enkelbanden uitgerokken.
Omdat ik toen nog niet veel van wist, heb ik mij toen nooit laten intapen of een brace gedragen. In April slaag ik die linkerenkel opnieuw om, een weekje gips en 3 weken kine. En koop een brace aan: http://www.muellersportsmed.com/atfanklebrace.htm

Ondertussen zijn we in augustus aanbeland. Ik ga door mijn rechterenkel en 2 weken kine: enkelbanden uitgerokken.

Ik koop een brace, (geen van mueller) en alles gaat goed.
In November volgt de totale ontnuchtering: ik ga door mijn rechterenkel, opnieuw 3 weken kine.
Ik beslis om dezelfde brace te kopen voor mijn rechterenkel als ik er één had voor mijn linkerenkel. Eentje van Mueller dus.

Eind januari is het weer van dat. Ik kom terecht op de voet van mijn tegenstander en nu verrek ik een andere enkelband van de rechterenkel. Opnieuw 3 weken kine...

Ondertussen zijn we eind maart: bij een match kom ik slecht neer, mijn linkerenkel draait helemaal om. Ik voel weinig pijn, met dank aan mijn brace want als ik die niet had aangedaan...
Ik speel de match uit (weliswaar op een rustiger tempo), maar elke stap die ik nu zet doet pijn. Opnieuw volgt de conclusie (van mij althans): enkelbanden verrokken. Dat worden weer leuke weken...

Conclusie: Op 15 maanden tijd ben ik 6 keer door mijn enkel gegaan: 3 keer de linker en 3 keer de rechter.
Dat aantal schrikt me echt wel af: ga ik ook nog een seizoen kunnen spelen zonder enkelblessures op een hoog niveau of zit het intensief sporten er op mijn 17 al op? Zijn mijn enkels zo kapot van binnen dat het niet meer te herstellen is of?

Na mijn 3de enkelblessre aan de rechtervoet heb ik 1 maand lang spierversterkende oefeningen gedaan + coördinatie oefeningen (voor beide enkels). Veel heeft het precies niet geholpen...

Nu is mijn vraag: zijn er nog mensen die zich hierin herkennen, mensen met ervaringen,... ?

Ik ben wel van plan om een sportdokter op te zoeken om dit allemaal te bespreken.
Is een brace dragen nog wel nuttig en zoja, welke is dan wel aan te raden (zo één die je rond je enkel moet wikkelen zoals bij taping)
Is het tapen van de enkel veel efficienter en beter...
Ik hoop dat er sommigen zijn die me toch wel enkele info kunnen geven.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2007, 18:39
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar wat ik altijd heb geleerd is dat vaak een brace dragen juist slecht is omdat het je spieren (nog verder) verslapt. Verder zou ik inderdaad advies vragen bij je fysio of huisarts oid, ik denk niet dat er veel mensen zijn hier die er iets zinnigs over kunnen zeggen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2007, 19:19
Verwijderd
ik heb altijd het volgende van mijn coach gehoort: een brace/band/tape is niet erg als het alleen tijdens het sporten is. je loopt en doet alles zonder de rest van de tijd, dan verslappen die spieren echt niet van het uurtje dat ze beschermt worden. Ook is het zo dat iig een band (ik weet niet zo veel van tape) eigenlijk meer voor 'tussen je oren' is dan dat het echt helpt. een brace is zeker wel een versteviging, maar ook niet erg als je het alleen gebruikt tijdens het sporten. Ik denk dat welke brace het beste voor jou is, je het beste met een (huis)arts kan bespreken.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2007, 08:23
light fighter
light fighter is offline
Wat mij is geleerd door de fysio is dat tape altijd mag, geld bij mij voor m'n knie. En heb ik geleerd hoe ik een tape daar moet aanleggen.
En dat een brace band uit den boze was ook tijdens het sporten. Nu is uit den boze overdreven maar in elk geval komt het er op neer dat wanneer je een brace draagt je spieren gaan verslapen (zoals bloem ook zegt) waardoor ze je enkels niet kunnen opvangen dus ik zou als ik jou was overleggen met je fysio en kijken wat die ervan zegt.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2007, 11:34
FrantiC
Avatar van FrantiC
FrantiC is offline
hm.. bekend verhaal, mij gebeurde het alleen nog veel vaker (en dan ook soms wel zonder pijn hoor ), heb ook n jaar bij de fysio gelopen (kine is toch belgisch voor fysio?), en n paar jaar braces gedragen.. omdat ik het niet zo zitten om daar mijn leven mee te lopen ben ik ze af gaan doen, eerst met hardlopen, daarna met korfbaltraining en daarna met korfbalwedstrijden. Door het rustig af te bouwen en goed te trainen is dit goed gegaan. Ook voor mij gold trouwens dat ik nog jong was en ik er ook 'overheen' gegroeid ben (mn enkelbanden waren te lang, te veel speling etc, is naar mate ik ouder werd in verhouding getrokken).

Er is nog hoop
[edit: ow haha, je bent zelf ook een korfballer ]
__________________
FrantiCticktickticktickticktock...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2007, 13:49
Verwijderd
wat ik me trouwens afvroeg, heb je die brace echt aangemeten gekregen en ook een medisch advies voor gehad? of zelf besloten?




(haha, wel veel korfballers in dit topic (A), ik ook al )
Met citaat reageren
Oud 26-03-2007, 15:04
hahaha
hahaha is offline
Citaat:
QP schreef op 26-03-2007 @ 14:49 :
wat ik me trouwens afvroeg, heb je die brace echt aangemeten gekregen en ook een medisch advies voor gehad? of zelf besloten?




(haha, wel veel korfballers in dit topic (A), ik ook al )
Brace werd aangekocht bij een kinesist, maar omdat tapen toen nog geen optie was heb ik er wel gedeeltelijk zelf voor gekozen.

Ik ben me er ook van bewust dat ik er veel zal op moeten trainen. Bij de kinesist doe ik oefeningen op zo'n halve bal voor coördinatie. Zijn er mensen die dit ook thuis hebben en zoja, waar kan je dat ergens aankopen?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2007, 21:01
Verwijderd
Citaat:
hahaha schreef op 26-03-2007 @ 16:04 :
Brace werd aangekocht bij een kinesist, maar omdat tapen toen nog geen optie was heb ik er wel gedeeltelijk zelf voor gekozen.

Ik ben me er ook van bewust dat ik er veel zal op moeten trainen. Bij de kinesist doe ik oefeningen op zo'n halve bal voor coördinatie. Zijn er mensen die dit ook thuis hebben en zoja, waar kan je dat ergens aankopen?
ik heb zon halve bal, van de rucanor. ik heb hem toen bij een outlet gekocht geloof ik. ik zou is in een goede sportzaak vragen/kijken of anders miss internet?
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.