Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2003, 18:07
Termino
Termino is offline
Ik heb een vraagje, we moeten zo'n +- 40 minuten praten over Mozart. Heeft er iemand ergens nog een spreekbeurt liggen, of tips waar ik het vind. Het is namelijk tegen volgende week woensdag. We zijn met 4 in het groepje. Dus als iemand iets heeft, mail me, of msn: maxmax21@hotmail.com

ty!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2003, 13:36
metalgirl
Avatar van metalgirl
metalgirl is offline
Wolfgang Amadeus Mozart werd geboren in Salzburg en stierf in Wenen. Hij leefde in de Klassieke periode. De belangrijkste plaats in deze periode was Wenen, daarom wordt het ook wel de Weense Klassieken genoemd. Er werd gestreefd naar evenwicht in vorm en inhoud in de muziek. Vooral de sonatevorm werd erg belangrijk. Ook het strijkkwartet kwam in opmars. De piano nam een steeds meer dominante rol in.

Mozart was geraakt door de ideeën van de verlichting, en sloot zich mede daarom aan bij de vrijmetselarij: “Vrijmetselarij is een door de eeuwen doorgegeven methode om te werken aan het eigen bewustwordingsproces. Met behulp van symbolen die in het kader van verschillende ritualen met elkaar in verband worden gebracht overdenkt men het 'Ken u zelve'. Doel is zichzelf beter te leren kennen en je eigen plaats te bepalen ten opzichte van jezelf, de medemens en de kosmos, natuur of God: het Al.” (http://www.vrijmetselarij.nl/kort.html)

Mozart schreef 41 symfoniën (waaronder de Haffner- en Jupitersymfonie), pianoconcerto’s, klaviersonates, vioolconcerten, strijkkwartetten en -kwintetten en bekende opera’s zoals “Le nozze di Figaro”, “Don Giovanni” en “Die Zauberflöte”.

Enkele tijdgenoten: Ludwig von Beethoven, Franz Joseph Haydn.

Bij de gedrukte werken van Mozart staat meestal (in plaats van het na hem gebruikelijke woord opus) K.V., een afkorting van Köchels Verzeichnis. Dat is een in 1862 uitgegeven werk, dat onder andere de vermoedelijke volgordes van Mozart’s composities aangeeft. Uit latere onderzoekingen is gebleken dat deze lijst niet helemaal juist is. Om praktische redenen echter, wordt zij nog steeds gebruikt.


Heb ik ooit moeten schrijven voor mijn muziek luisterdossier. Ga diep in op de vrijmetselarij!! Staat interessant. Benoem verder wat bekende opera's.

Biografie Mozart.
Wat over zijn werken.
Nog een biografie.
Uitgebreide biografie.
Hier vind je veel van zijn werken.

Pfff... Even googlen en je komt ver. Als je nog meer info nodig hebt dan hoor ik het wel, ik vind het interessant, dus wil graag helpen.
__________________
Let's set sail for seas of passion...
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 10:27
Verwijderd
Hey,
Kijk anders eens op Mozart.pagina.nl of De biografie van W.A. Mozart
Succes dermee
Stanzerl
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Dead Saaity Centres #496
Verwijderd
500 15-01-2009 11:26
De Kantine Google Wars!
Devana
392 23-12-2008 01:08
Muziek Mozartjaar 2006
Verwijderd
5 26-01-2006 21:54
Muziek Je audioscrobbler stats
]{ing
500 01-12-2005 00:11
Verhalen & Gedichten Spel
Ikkuh1
500 15-03-2005 20:25
Muziek Het nieuwe luistertopic
]{ing
500 22-02-2005 20:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11.