Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2005, 17:40
LiqqY
LiqqY is offline
Ik ben net met m'n huiswerk bezig maar ik kom hier niet uit


Ik weet dat.
r(straal=3cm)
A=5 cm


Alleen ik weet niet hoe ik dan middelspunt hoek bereken daarmee ? Als iemand me even kan helpen, zou dat geweldig zijn.
__________________
Descartes' "I think therefore I am"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2005, 19:30
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
wat is A? Behalve dat het gelijk is aan 5cm heeft het vast enige andere betekenis die misschien nuttig is voor het oplossen van de opgaaf.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 20:34
LiqqY
LiqqY is offline
A, hoe zeg ik dat dat is de lijn die van het grondvlak naar de top loopt.
__________________
Descartes' "I think therefore I am"
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 21:20
ChInA
ChInA is offline
Citaat:
LiqqY schreef op 14-11-2005 @ 21:34 :
A, hoe zeg ik dat dat is de lijn die van het grondvlak naar de top loopt.
Dus ik neem aan een kegel?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 21:26
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
ChInA schreef op 14-11-2005 @ 22:20 :
Dus ik neem aan een kegel?
Ja, sorry voor mijn onduidelijkheid. Maar dit is mijn zwakste kant qua wiskunde.
__________________
Descartes' "I think therefore I am"
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 22:10
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Moet je niet gewoon de doorsnede nemen in ee nvlak loodrecht op het xy-vlak. Dan zie je een driehoek met hoogte 5 en een basis van 6. Als je de lijn van top naar oorsprong tekent, krijg je 2 driehoeken, ieder met zijdes van 3 en 5 die loodrecht op elkaar staan. De hoek van deze driehoek in de punt van de kegel is dan arctan (3/5). (Arctan is wat op je rekenmachine tan-1 heet, de tanges inverse.) De hele hoek is tweemaal dit.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd, weet niet precies wat een "middepuntshoek" is, behalve in de vlakke meetkunde maar dat is dit niet.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 07:09
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
Keith schreef op 14-11-2005 @ 23:10 :
Moet je niet gewoon de doorsnede nemen in ee nvlak loodrecht op het xy-vlak. Dan zie je een driehoek met hoogte 5 en een basis van 6. Als je de lijn van top naar oorsprong tekent, krijg je 2 driehoeken, ieder met zijdes van 3 en 5 die loodrecht op elkaar staan. De hoek van deze driehoek in de punt van de kegel is dan arctan (3/5). (Arctan is wat op je rekenmachine tan-1 heet, de tanges inverse.) De hele hoek is tweemaal dit.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd, weet niet precies wat een "middepuntshoek" is, behalve in de vlakke meetkunde maar dat is dit niet.
Toch bedankt, ik zal even aan mijn docent vragen want ik begrijp het volgens mij helemaal verkeerd!
__________________
Descartes' "I think therefore I am"
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 17:56
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
LiqqY schreef op 14-11-2005 @ 18:40 :
Ik ben net met m'n huiswerk bezig maar ik kom hier niet uit


Ik weet dat.
r(straal=3cm)
A=5 cm


Alleen ik weet niet hoe ik dan middelspunt hoek bereken daarmee ? Als iemand me even kan helpen, zou dat geweldig zijn.
Je weet dat de straal r 3 cm is en dat het apothema A 5 cm is. Voor de oppervlakte van de kegelmantel vind je dan de waarde pi*r*A=15*pi cm². De uitslag van de kegelmantel stelt een cirkelsector voor, die een gedeelte vormt van het oppervlak van een cirkel met straal 5. Als alfa de hoek tussen de 2 stralen voorstelt die de cirkelsector begrenzen en r de grootte van de straal is, dan is de oppervlakte van de cirkelsector gelijk aan pi*r²*alfa/360°. Voor de cirkelsector waar je hier mee te maken hebt vind je dan: 25*pi*alfa/360°=15*pi, dus 5*alfa/360°=3, dus 5*alfa=3*360°, dus alfa=3*360°/5=3*72°=216°.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 22:17
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 15-11-2005 @ 18:56 :
Je weet dat de straal r 3 cm is en dat het apothema A 5 cm is. Voor de oppervlakte van de kegelmantel vind je dan de waarde pi*r*A=15*pi cm². De uitslag van de kegelmantel stelt een cirkelsector voor, die een gedeelte vormt van het oppervlak van een cirkel met straal 5. Als alfa de hoek tussen de 2 stralen voorstelt die de cirkelsector begrenzen en r de grootte van de straal is, dan is de oppervlakte van de cirkelsector gelijk aan pi*r²*alfa/360°. Voor de cirkelsector waar je hier mee te maken hebt vind je dan: 25*pi*alfa/360°=15*pi, dus 5*alfa/360°=3, dus 5*alfa=3*360°, dus alfa=3*360°/5=3*72°=216°.
Forget i ever spoke
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [wis] Bewijs
rensd
3 11-05-2007 21:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.