Oud 13-03-2013, 00:07
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Carn schreef:
Volgens mij is het meer een hot-item voor mensen met een bepaalde, doorgaans op aannames en persoonlijke ervaringen gebaseerde mening om er weer een zegje over te kunnen doen wat vast mooi aansluit bij een of andere beweging waar men mee gemoeid is; en gezien de mediapenetratie van tegenwoordig krijg je dan altijd wel een stoetje voor- en tegenstanders die er blijkbaar tijd voor hebben om er een discussie van te maken.
Volgens mij is het een hot-item voor mensen die een bepaalde mening hebben.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Advertentie
Oud 13-03-2013, 00:10
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Er zijn sowieso kinderen die de link leggen tussen zwarte pieten en negers, en zeker als zwarte pieten de enige zwarte mensen zijn die die kinderen ooit zien, kan dat tot een vertekend beeld van raciale minderheden leiden. Kinderen zijn van nature al vrij racistisch, en Piet is in veel gevallen en effectieve manier om dat aan te wakkeren.
Oh, plz. Kleine kindjes hebben geen flauw benul van racisme. Die gaan echt niet denken: "dat is een minderwaardig mens omdat ie een kleurtje heeft". Die hebben daar de hersencapaciteit niet voor. Als ze al iets racistisch roepen, dan beseffen ze niet eens wat ze zeggen of wat het betekent.

Je bent hier overdreven politiek correct aan het doen hoor, Uice.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Oud 13-03-2013, 00:12
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Volgens mij is het een hot-item voor mensen die een bepaalde mening hebben.
ja, een mening gebaseerd op politiek correct willen zijn; zonder verder enig nut.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 00:14
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Oh, dat gehuil over zwarte Pieten altijd :')
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Oud 13-03-2013, 00:17
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
weet je wat, we voeren een fictie-censuur in! Want wie weet wat voor waanideeën kinderen krijgen van alle fictieve films, registraties, theater en boeken. Totdat het kind de bekende ZwartePietenTest met een ruime voldoende weet te behalen, met diepzinnige vragen over raciale verschillen en theatrale illusies, en natuurlijk de metafysische opdracht omtrent Kermit's vraagstuk "Is it easy being green?" weet te beantwoorden met een introspectief opiniestuk over de plek van zijn persoon in deze wereld.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence

Laatst gewijzigd op 13-03-2013 om 00:19. Reden: -zin liep krom-
Oud 13-03-2013, 00:19
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik krijg opeens heel erg de behoefte om Tom Sawyer en Kuifje in Afrika te lezen
__________________
you're not my demographic
Oud 13-03-2013, 00:21
Verwijderd
Citaat:
Oh, plz. Kleine kindjes hebben geen flauw benul van racisme. Die gaan echt niet denken: "dat is een minderwaardig mens omdat ie een kleurtje heeft". Die hebben daar de hersencapaciteit niet voor. Als ze al iets racistisch roepen, dan beseffen ze niet eens wat ze zeggen of wat het betekent.

Je bent hier overdreven politiek correct aan het doen hoor, Uice.
Nee maar kinderen hebben wel de neiging om alles wat 'anders' is buiten te sluiten. Gekleurde huid, aziatische ogen, rood haar, bril, de verkeerde pop...

Watbik daar verder mee wil zeggen, weet ik ook niet zo goed ^^ ik geloof dat mijn sinussen nu een machtsovername zijn aan het proberen. Ik ga nu voor nog een sedergine.
Oud 13-03-2013, 00:22
Verwijderd
Citaat:
weet je wat, we voeren een fictie-censuur in! Want wie weet wat voor waanideeën kinderen krijgen van alle fictieve films, registraties, theater en boeken. Totdat het kind de bekende ZwartePietenTest met een ruime voldoende weet te behalen, met diepzinnige vragen over raciale verschillen en theatrale illusies, en natuurlijk de metafysische opdracht omtrent Kermit's vraagstuk "Is it easy being green?" weet te beantwoorden met een introspectief opiniestuk over de plek van zijn persoon in deze wereld.


// Zo, lekker oud werk van onzer knuffeltrol Mortiis aangezwengeld, in bed gaan liggen alwaar mijn voeten steevast getorpedeerd worden door Morgan en SLAPEN

Slaap wel, volk.
Oud 13-03-2013, 00:23
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
ja, een mening gebaseerd op politiek correct willen zijn; zonder verder enig nut.
Nee, gewoon een mening.

Mensen allerlei motieven toeschrijven voor het uitdragen van een bepaalde mening is de irritantste drogreden die er is. Ik zeg wat ik vind omdat ik het vind.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 00:23
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Nee maar kinderen hebben wel de neiging om alles wat 'anders' is buiten te sluiten. Gekleurde huid, aziatische ogen, rood haar, bril, de verkeerde pop...

Watbik daar verder mee wil zeggen, weet ik ook niet zo goed ^^ ik geloof dat mijn sinussen nu een machtsovername zijn aan het proberen. Ik ga nu voor nog een sedergine.
Mensen zijn instinctief racistisch; dat evolueer je er niet zomaar uit.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 00:24
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
weet je wat, we voeren een fictie-censuur in! Want wie weet wat voor waanideeën kinderen krijgen van alle fictieve films, registraties, theater en boeken. Totdat het kind de bekende ZwartePietenTest met een ruime voldoende weet te behalen, met diepzinnige vragen over raciale verschillen en theatrale illusies, en natuurlijk de metafysische opdracht omtrent Kermit's vraagstuk "Is it easy being green?" weet te beantwoorden met een introspectief opiniestuk over de plek van zijn persoon in deze wereld.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Oud 13-03-2013, 00:27
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Nee, gewoon een mening.

Mensen allerlei motieven toeschrijven voor het uitdragen van een bepaalde mening is de irritantste drogreden die er is. Ik zeg wat ik vind omdat ik het vind.
Het klinkt mij vooral als meningen van volwassenen die hun eigen denkwijzes menen te projecteren op een of ander theatrale traditie en mogelijke gevolgen daarvan op kinderen. Waarom ze dat doen interesseert mij eigenlijk niets; maar het is en blijft gelul in de ruimte. Als men over 15 jaar met een gedegen onderzoek komt waaruit blijkt dat de vertolking van Zwarte Piet er voor heeft gezorgd dat zwarte minderheden allerlei achterstanden hebben opgelopen dan heeft men recht van spreken. Misschien werkt het juist wel positief voor ze!
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 00:27
Verwijderd
Citaat:
Mensen zijn instinctief racistisch; dat evolueer je er niet zomaar uit.
Er uit slaan is dus de oplossing!

Nee Turk, dat viel niet onder de zandneger-grappen. Misschien ook wel, weet ik veel, dan steek ik het op de tijdelijke overheering van de sinussen (mag sini ook?) in mijn hoofd!

De typtyfus is overigens nog stteds te wijten aan de tablet.
Oud 13-03-2013, 00:27
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
weet je wat, we voeren een fictie-censuur in! Want wie weet wat voor waanideeën kinderen krijgen van alle fictieve films, registraties, theater en boeken.
Wie heeft het over censuur?

Maar, ja, dat kinderen, en mensen in het algemeen, waanideeën kunnen krijgen van fictieve films, registraties, theater en boeken is moeilijk te ontkennen. Vraag maar aan Goebbels of aan het Amerikaanse leger.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 00:27
Verwijderd
Ik haat thuiskopieheffingen en harmonisatie van het Europese Auteursrecht En annotaties schrijven En om half 1 's nachts nog studeren

Oud 13-03-2013, 00:30
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Oh, plz. Kleine kindjes hebben geen flauw benul van racisme. Die gaan echt niet denken: "dat is een minderwaardig mens omdat ie een kleurtje heeft".
Waarom niet? Hoewel ik toen niet het woord minderwaardig gebruikte, zag ik negers absoluut als abnormale mensen toen ik een kleuter was.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 00:30
Verwijderd
Citaat:
Wie heeft het over censuur?

Maar, ja, dat kinderen, en mensen in het algemeen, waanideeën kunnen krijgen van fictieve films, registraties, theater en boeken is moeilijk te ontkennen. Vraag maar aan Goebbels of aan het Amerikaanse leger.
Geef eens een linkje over waar je op doelt met Goebbels? Of zeg me waar ik op kan googlen?
Oud 13-03-2013, 00:31
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Waarom niet? Hoewel ik toen niet het woord minderwaardig gebruikte, zag ik negers absoluut als abnormale mensen toen ik een kleuter was.
Oh, ik niet. Dus het verschilt per kind. En bovendien, uiteindelijk ben jij niet racistisch geworden, zo blijkt nu. Dus wat is het probleem?
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Ads door Google
Oud 13-03-2013, 00:33
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Het klinkt mij vooral als meningen van volwassenen die hun eigen denkwijzes menen te projecteren op een of ander theatrale traditie en mogelijke gevolgen daarvan op kinderen.
Neuh. Doorgaans gaan die discussies juist heel erg over de ervaring van kinderen en hoe die met zwarte mensen omgaan rond december.
Citaat:
Waarom ze dat doen interesseert mij eigenlijk niets; maar het is en blijft gelul in de ruimte. Als men over 15 jaar met een gedegen onderzoek komt waaruit blijkt dat de vertolking van Zwarte Piet er voor heeft gezorgd dat zwarte minderheden allerlei achterstanden hebben opgelopen dan heeft men recht van spreken.
Waarom moeten er direct 'achterstanden' geconstateerd worden? Als ik iedere zwarte die ik tegenkom een nikker noem, lopen ze ook niet direct een achterstand op.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 00:34
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Geef eens een linkje over waar je op doelt met Goebbels? Of zeg me waar ik op kan googlen?
http://www.imdb.com/name/nm0324305/

http://en.wikipedia.org/wiki/Jud_S%C...281940_film%29
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 00:36
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Neuh. Doorgaans gaan die discussies juist heel erg over de ervaring van kinderen en hoe die met zwarte mensen omgaan rond december.
Het lijkt mij de taak van de ouders om eventuele vragen van een kind omtrent zwartepieten-en-negers op een zo goed mogelijke manier af te handelen; net zoals dat een kind moet leren dat je niet mag stelen, dat je niet zomaar mensen mag slaan etcetera. Misschien leidt het wel tot een betere bewustwording van het kind als het gaat om raciale kwesties!

Citaat:
Maar, ja, dat kinderen, en mensen in het algemeen, waanideeën kunnen krijgen van fictieve films, registraties, theater en boeken is moeilijk te ontkennen. Vraag maar aan Goebbels of aan het Amerikaanse leger.
Nou, verbieden dan maar hè. We willen enkel egale kindergeestjes in dit land, dat lijkt me duidelijk.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 00:37
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Oh, ik niet. Dus het verschilt per kind. En bovendien, uiteindelijk ben jij niet racistisch geworden, zo blijkt nu. Dus wat is het probleem?
Het is niet erg als kinderen racistisch zijn, zolang ze het maar ontgroeien?

Wat mij betreft is de negatieve ervaring die veel zwarte kinderen met zwarte Piet hebben genoeg om de kleur van de figuur te veranderen. Vooral omdat er geen enkele reden tegen is te verzinnen, behalve het gezeik van een stel PVV-huilies die kwaad worden op alles wat politiek correct genoemd kan worden.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 00:37
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Waarom moeten er direct 'achterstanden' geconstateerd worden? Als ik iedere zwarte die ik tegenkom een nikker noem, lopen ze ook niet direct een achterstand op.
Waar haal je dat 'direct' vandaan?
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 00:39
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Nou, verbieden dan maar hè. We willen enkel egale kindergeestjes in dit land, dat lijkt me duidelijk.
Citaat:
Wie heeft het over censuur?
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 00:39
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Waar haal je dat 'direct' vandaan?
Uit mijn moeders kut.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Advertentie
Oud 13-03-2013, 00:40
Verwijderd
Oh, nu dringt het tot me door! Propaganda-toestanden. ik had een kronkel die dacht dat Goebbels zijn waanideeën aan iets fictiefs te wijten waren en daar was ik dan benieuwd naar.
Oud 13-03-2013, 00:41
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Waar haal je dat 'direct' vandaan?
Negeer dat 'direct' maar.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 00:42
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Het is niet erg als kinderen racistisch zijn, zolang ze het maar ontgroeien?

Wat mij betreft is de negatieve ervaring die veel zwarte kinderen met zwarte Piet hebben genoeg om de kleur van de figuur te veranderen. Vooral omdat er geen enkele reden tegen is te verzinnen, behalve het gezeik van een stel PVV-huilies die kwaad worden op alles wat politiek correct genoemd kan worden.
Kinderen roepen wel vaker onbezonnen dingen, áls ze dat al doen. Daar heeft Zwart Piet als figuur niet zoveel invloed op.

En ja, zolang kinderen niet opgroeien tot negerhatende Ku Klux Klan-aanhangers, prima. Dat wil niet zeggen dat het goed is dat ze als kind allerlei leuzen gaan roepen naar zwarte mannen op straat, maar dat heeft niks met racisme te maken. Hooguit met een simpel denkbeeld van het kind.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Oud 13-03-2013, 00:44
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Het is niet erg als kinderen racistisch zijn, zolang ze het maar ontgroeien?
elk kind is hebberig, racistisch, egoïstisch, noem het maar op. Een kind probeer je op te voeden met allerlei normen en waarden en gewoontes zodat het ook zonder jouw zorg zichzelf kan in leven kan houden en zelfvoorzienend is. Wat die normen en waarden en gewoontes zijn verschilt natuurlijk enorm; maar om nou externe factoren zoals het Sinterklaasfeest op de schop te nemen om de (hypothetische) belevingswereld van een kind 'te vormen' gaat nogal ver, tenzij het aantoonbaar is dat het daadwerkelijk een positief effect heeft.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 00:47
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Waarom moeten er 'achterstanden' geconstateerd worden? Als ik iedere zwarte die ik tegenkom een nikker noem, lopen ze ook niet direct een achterstand op.
Als betreffende zwarte personen constateren dat het structureel gebruik van het woord 'nikker' een negatief effect heeft (door bijvoorbeeld als kwetsend ervaren te worden); dan is dat een prima argument om te stellen dat het woord een negatieve lading heeft en daarom beter niet in de 'spreektaal' gebruikt kan worden.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 00:49
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Als betreffende zwarte personen constateren dat het structureel gebruik van het woord 'nikker' een negatief effect heeft (door bijvoorbeeld als kwetsend ervaren te worden); dan is dat een prima argument om te stellen dat het woord een negatieve lading heeft en daarom beter niet in de 'spreektaal' gebruikt kan worden.
En als zwarte personen constateren dat het structureel gebruik van een veredeld raciaal karikatuur een negatief effect heeft (door bijvoorbeeld als kwetsend ervaren te worden)?
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 00:51
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
elk kind is hebberig, racistisch, egoïstisch, noem het maar op. Een kind probeer je op te voeden met allerlei normen en waarden en gewoontes zodat het ook zonder jouw zorg zichzelf kan in leven kan houden en zelfvoorzienend is. Wat die normen en waarden en gewoontes zijn verschilt natuurlijk enorm; maar om nou externe factoren zoals het Sinterklaasfeest op de schop te nemen om de (hypothetische) belevingswereld van een kind 'te vormen' gaat nogal ver, tenzij het aantoonbaar is dat het daadwerkelijk een positief effect heeft.
Waarom is populaire cultuur een 'externe factor' en opvoeding niet?
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 00:51
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
En als zwarte personen constateren dat het structureel gebruik van een veredeld raciaal karikatuur een negatief effect heeft (door bijvoorbeeld als kwetsend ervaren te worden)?
Dan kun je nog vraagtekens stellen bij wat er precies negatief of kwetsend aan is. Zwart Piet is een vrolijke, goedlachse kindervriend. Een beter rolmodel kun je je niet wensen.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Oud 13-03-2013, 00:57
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
En als zwarte personen constateren dat het structureel gebruik van een veredeld raciaal karikatuur een negatief effect heeft (door bijvoorbeeld als kwetsend ervaren te worden)?
volgens mij waren mijn posts daar al behoorlijk duidelijk over Daar heb ik totaal geen problemen mee, als die mensen dat vinden en mogelijkerwijs een verandering willen; mijn zegen en eventuele handtekening hebben ze als ze met een goed verhaal (als in: meetbare gevolgen) komen. Dus niet een verhaal wat voornamelijk door blanken gepropageerd lijkt te worden (in mijn beleving hè. Misschien heb jij 28918 negers in je vriendengroep die echt de pesthekel hebben aan Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten).
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 00:58
Verwijderd
Iig ga ik een poging doen tot slapen, 't amusement nog!
Oud 13-03-2013, 01:03
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
volgens mij waren mijn posts daar al behoorlijk duidelijk over Daar heb ik totaal geen problemen mee, als die mensen dat vinden en mogelijkerwijs een verandering willen; mijn zegen en eventuele handtekening hebben ze als ze met een goed verhaal (als in: meetbare gevolgen) komen. Dus niet een verhaal wat voornamelijk door blanken gepropageerd lijkt te worden (in mijn beleving hè. Misschien heb jij 28918 negers in je vriendengroep die echt de pesthekel hebben aan Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten).
Ik heb geen negers in mijn vriendengroep, ben jij nou, maar ik zie ze wel eens op debatavonden. De sterkste anti-zwarte-piet-sentimenten hoor je daar niet uit de witte hoek.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Ads door Google
Oud 13-03-2013, 01:07
Verwijderd
Citaat:
Ik heb geen negers in mijn vriendengroep, ben jij nou, .
Oud 13-03-2013, 01:12
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Dan kun je nog vraagtekens stellen bij wat er precies negatief of kwetsend aan is. Zwart Piet is een vrolijke, goedlachse kindervriend. Een beter rolmodel kun je je niet wensen.
Het gaat erom dat je een karikaturaal figuur creëert met fysieke eigenschappen die in racistische propaganda aan negers toegeschreven worden, en die door veel witte kinderen nog steeds met negers geassocieerd worden.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 01:14
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Waarom is populaire cultuur een 'externe factor' en opvoeding niet?
Nou, volgens mij zijn er veel meer soorten factoren mee gemoeid; maar voor mijn voorbeeld leek me die omschrijving treffend genoeg.

Laat ik het anders stellen: Er zijn dus mensen die het Sinterklaasfeest, met name de rol van Zwarte Pieten, als een belemmerende factor zien voor:

- de ontwikkeling van het kind: mogelijke negatieve gevolgen als het gaat om bewustwording van raciale verschillen

en/of

- de status van 'zwarte minderheden': een traditioneel toneelstuk waaruit interpreteert wordt dat een bevolkingsgroep als 'minderwaardig' wordt weggezet

Als zoiets goed onderbouwd kan worden en er is genoeg draagvlak voor dan vind ik dat het wel tijd is voor een eventuele 'politieke' ingreep, maar verder is het hooguit problematisch voor een enkeling (die in de huidige mediacultuur 'hard kan schreeuwen'), daar behoort een nuchter mens en een democratie mijnsinziens lak aan te hebben. Anders is het hek van de dam natuurlijk.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 01:24
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Nou, volgens mij zijn er veel meer soorten factoren mee gemoeid; maar voor mijn voorbeeld leek me die omschrijving treffend genoeg.

Laat ik het anders stellen: Er zijn dus mensen die het Sinterklaasfeest, met name de rol van Zwarte Pieten, als een belemmerende factor zien voor:

- de ontwikkeling van het kind: mogelijke negatieve gevolgen als het gaat om bewustwording van raciale verschillen

en/of

- de status van 'zwarte minderheden': een traditioneel toneelstuk waaruit interpreteert wordt dat een bevolkingsgroep als 'minderwaardig' wordt weggezet

Als zoiets goed onderbouwd kan worden en er is genoeg draagvlak voor dan vind ik dat het wel tijd is voor een eventuele 'politieke' ingreep, maar verder is het hooguit problematisch voor een enkeling (die in de huidige mediacultuur 'hard kan schreeuwen'), daar behoort een nuchter mens en een democratie mijnsinziens lak aan te hebben. Anders is het hek van de dam natuurlijk.
Ik ben sowieso niet voor een politieke ingreep, al is 99% van het land het ermee eens. Ik ben ervoor dat de organisatoren van Sinterklaasintochten met redelijke argumenten overtuigd worden een minder oncomfortabele versie van Piet neer te zetten.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 01:28
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
De sterkste anti-zwarte-piet-sentimenten hoor je daar niet uit de witte hoek.
Tja, it aint easy being green!

Een collega van me heeft een tijdje lesgegeven aan basisschoolkinderen in Kenia en daar ook verteld over het Sinterklaasfeest; de kinderen vonden het schijnbaar prachtig. Maar goed, die kennen dan ook niet de specifieke negatieve associaties; het is dus maar net hoe je het verhaal brengt en daarin is een aardige rol weggelegd voor bijvoorbeeld de ouders. Als Zwarte Pieten werden afgeschilderd (haha!) als stereotype slaven dan was de kwestie natuurlijk wel wat anders

en nu ga ik slapen, verbazingwekkend dat zo'n triviale discussie me wakker weet te houden
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 01:29
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Ik ben sowieso niet voor een politieke ingreep, al is 99% van het land het ermee eens. Ik ben ervoor dat de organisatoren van Sinterklaasintochten met redelijke argumenten overtuigd worden een minder oncomfortabele versie van Piet neer te zetten.
We hebben ooit eens de politiek-correcte Kleurenpieten gehad, en dat was geen succes.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Oud 13-03-2013, 01:32
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
We hebben ooit eens de politiek-correcte Kleurenpieten gehad, en dat was geen succes.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 01:36
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
redelijke argumenten
gebaseerd op feiten, mag ik hopen. I'm all for it, daar niet van.


Citaat:
minder oncomfortabele versie van Piet
Da's een behoorlijk subjectieve omschrijving.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 01:36
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
We hebben ooit eens de politiek-correcte Kleurenpieten gehad, en dat was geen succes.
Ja, helaas waren heel veel PVV-miepen daartegen. Gezeik.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 01:37
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
gebaseerd op feiten, mag ik hopen. I'm all for it, daar niet van.
Ja.

Citaat:
Da's een behoorlijk subjectieve omschrijving.
Ja.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 01:38
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Tot slot:

__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Oud 13-03-2013, 01:42
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
zou me niet verbazen als Sinterklaasfeest is een Jodencomplot is, een catalysator om bepaalde welwillende bevolkingsgroepen tegen elkaar te laten ageren!
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 13-03-2013, 01:47
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Ja, helaas waren heel veel PVV-miepen daartegen. Gezeik.
Ook half Nederland vond het maar een suf iets. En terecht.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Oud 13-03-2013, 01:48
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Gaat het hier over negers?
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.