Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2002, 14:07
evalevi
evalevi is offline
hoi, ik zit in de 4e klas.
Ik vind het heel leuk op school en heb ook gewoon vriendinnen enzo, ik ben wel een beetje verlegen meestal maar niet bij mensen die ik goed ken, dan ben ik best druk. op school heb ik het echt naar mn zin, maar ik ben heel bang voor de gym. Ik snap niet waarom, want ik heb best wel een aardige klas en de leraar is ook aardig. Ik heb het eigenlijk al heel lang, vroeger had ik een leraar die vaak boos werd als ik iets verkeerd deed. Maar het wordt nu steeds erger. Ik ben niet eens zo heel slecht in gym, tenminste, in turnen enzo. Maar met spellen waarbij je een team hebt kan ik er helemaal niks van. Ik ben altijd zo bang om het te verpesten, en wanneer ik de bal in m'n handen krijg gaat ook alles mis... ik laat hem vallen of gooi hem naar de verkeerde of ik gooi hem uit of schiet mis. Dat heb ik helemaal niet als ik bijvoorbeeld met mijn zusje of met vriendinnen ga voetballen of basketballen ofzo, dan gaat het heel goed en dan heb ik er ook plezier in.
Met de gym zou ik echt het liefst onzichtbaar willen zijn, ik probeer zo min mogelijk die bal te krijgen dus ik ga meestal expres ergens staan waar ik niet de kans heb om iets te moeten doen. Dan vinden ze me vaak lui, omdat ik niet actief mee doe, maar dat is helemaal niet zo ik ben alleen zo bang om iets verkeerd te doen! Want als ik iets verkeerd doe, dan reageert iedereen gelijk zo boos of ze lachen er om.

Soms ga ik met een smoesje niet gymmen, maar je hoeft alleen niet mee te doen als je echt iets hebt.. een paar weken geleden was ik zo bang dat ik gewoon met een soort paal op m'n enkel heb geslagen zodat die dik werd (oke, nu lacht iedereen me ook uit hier ) maar ik wil veel liever gewoon meedoen, alleen dan gewoon met vriendinnen zeg maar, want dan gaat alles wel goed!

HELP wat moet ik nou doen?? ik zie altijd al de hele week tegen de gymles op, terwijl de anderen het juist zo leuk vinden! Ik wil het niet tegen mijn leraar zeggen en ik heb ook geen vriendinnen ofzo hierover verteld omdat ik me eigenlijk dood schaam hier voor..

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2002, 14:38
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
evalevi schreef:

Met de gym zou ik echt het liefst onzichtbaar willen zijn, ik probeer zo min mogelijk die bal te krijgen dus ik ga meestal expres ergens staan waar ik niet de kans heb om iets te moeten doen. Dan vinden ze me vaak lui, omdat ik niet actief mee doe, maar dat is helemaal niet zo ik ben alleen zo bang om iets verkeerd te doen! Want als ik iets verkeerd doe, dan reageert iedereen gelijk zo boos of ze lachen er om.
Ga juist op de goeie plek staan, probeer dan iig goed te doen..
Probeer je nietveel aan te trekken van de anderen,
hoewel ik best begrijp dat dat moeilijk is..
Als je een btje laat zien dat je je best wel doet,
word het misn wel wat minder..
En iedereen doet weleens iets fout,
waarom uitlachen dan

Citaat:
evalevi schreef:

Soms ga ik met een smoesje niet gymmen, maar je hoeft alleen niet mee te doen als je echt iets hebt.. een paar weken geleden was ik zo bang dat ik gewoon met een soort paal op m'n enkel heb geslagen zodat die dik werd (oke, nu lacht iedereen me ook uit hier ) maar ik wil veel liever gewoon meedoen, alleen dan gewoon met vriendinnen zeg maar, want dan gaat alles wel goed!

Ga jezelf niet slaan oid, verzin geen smoesjes ed..
Praat liever met je leraar als dat kan,
leg uit waarom je niet mee wil doen,
misn kan diegene er iets aan doen..
Citaat:
evalevi schreef:


HELP wat moet ik nou doen?? ik zie altijd al de hele week tegen de gymles op, terwijl de anderen het juist zo leuk vinden! Ik wil het niet tegen mijn leraar zeggen en ik heb ook geen vriendinnen ofzo hierover verteld omdat ik me eigenlijk dood schaam hier voor..

Zeg het juist wel, dan kunnen ze er rekening mee houden ofzo..

Naja.. niet echt nuttig..
Mja, ik had ook altijd een ontzettende hekel aan gym,
maar ik ging meestal niet.. (niet dat je dat nu meot gaan doen )
Naja.. met mij werd ook wel wat rekening gehouden,
aangezien ik geen evenwicht heb en geen diepteinzicht
door mn ogen mja.. heb je ook niks aan..
__________________
Drie.

Laatst gewijzigd op 23-11-2002 om 14:40.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 15:54
ShoarmaSchaap
Avatar van ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Gewoon schijt aan ze hebben en spelen. Niet overnadenken.
En hey, als ze zien dat jij je inzet zullen ze dat waarderen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 15:59
heldin
heldin is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:
Gewoon schijt aan ze hebben en spelen. Niet overnadenken.
En hey, als ze zien dat jij je inzet zullen ze dat waarderen.
precies en dan zal jij je waarschijnlijk meer op je gemak voelen waardoor het vanzelf een stuk beter gaat.

makkelijker gezegd dan gedaan.. misschien kun je aan vriendinnen in je klas vertellen wat je dwars zit, dan kunnen zij er alvast rekening mee houden. en praat er eens over met die gymleraar, je zegt zelf dat ie aardig is dus hij zal je vast tips geven of je op een andere manier helpen
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 19:32
Yamyam
Yamyam is offline
Ik heb er jaaaaren last van gehad tot dit nieuwe jaar op mijn nieuwe school. Weet je wat helpt? Jezelf niet in een uitzonderingspositie plaatsen. Besluiten om er wat van te maken en te lachen op een fout en het leuk te hebben tijdens gym. Niet proberen, besluiten, DOEN!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 19:55
mood indigow
Avatar van mood indigow
mood indigow is offline
Citaat:
Yamyam schreef:
Weet je wat helpt? Jezelf niet in een uitzonderingspositie plaatsen. Besluiten om er wat van te maken en te lachen op een fout en het leuk te hebben tijdens gym. Niet proberen, besluiten, DOEN!
mee eens
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 20:36
euro
Avatar van euro
euro is offline
Ik ben ook niet echt 'goed' in gym, en in de brugklas (zit nu ook in de 4e) vond ik gym zelfs erg! En nu? Nu vind ik het een van de leukste vakken : geen huiswerk, lekker uitleven, gezellige spellen spelen enz. Je moet gewoon je inzetten en gewoon meedoen , echt waar! Als je een fout maakt geeft het heus niet! Gewoon meelachen, ik ben nl heel erg klunzig; dus ook bij gym, en meestal ligt dan gewone de halve klas in een deuk ! En dat is heus niet uitlachen, maar soms ziet zoiets er gewoon grappig uit, dat heb ik ook weleens bij andere personen..!
Nouja..het lijkt trouwens wel een soort 'faalangst' die je hebt voor gym.., als het echt niet beter wordt, zou ik toch eens met je gymleraar praten? Hij is aardig, dus wat houd je tegen? Hij is ook maar een mens en zal er heus wel begrip voor kunnen opbrengen hoor!

veel succes!!

xx
Myrthe
__________________
nein
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 01:38
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Het is niet erg om geen ster te zijn in gym. Je zegt dat je het met vriendinnen en/of met je zusje wel makkelijk kunt. Waarschijnlijk is dat omdat zij het makkelijker accepteren, en je weet hoe zij reageren wanneer je misschien eens een keer de bal mis schopt, of de bal naar 'de verkeerde' speelt.
Maar voor je klas, en misschien ook wel voor de leraar wil jij perfect zijn, het liefst de meisjes-versie van Ronaldo of Michael Jordan. Dat is toch helemaal niet nodig? Je klasgenoten zijn misschien wel iets beter in gym dan jij, maar jij bent waarschijnlijk veel beter in Frans of Wiskunde!
Wat je kunt doen is accepteren dat je niet perfect hoeft te zijn, en dat je best weleens een bal mag missen, dat jij het probeert zullen ze al heel erg op prijs stellen.
Het is misschien wel fijn om er met iemand over te praten, bijvoorbeeld op school. Met de gymleraar, je klassedocente, of een andere leraar met wie je het goed kunt vinden. Ook zij zullen je vertellen dat het geen ramp is wanneer je het eens iets minder doet.
Zelf stel je dat je nooit goed doet met balspelen. Dat je in paniek raakt wanneer je de bal krijgt. Je kunt het ook zien als een 'eer', jij krijgt de bal omdat ze zonder jou niet winnen kunnen
Overigens geloof ik niet dat het altijd maar verkeerd gaat wanneer je de bal hebt. Dat kan gewoon niet.
Misschien zullen een paar gaan lachen wanneer je een bal misschiet. Daarentegen kun jij hen uitlachen wanneer ze moeite hebben met de rekstok of een ander turnonderdeel dat jij heel goed kan, en zij flink op hun bek gaan.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 10:57
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Herkenbaar...

Merkt helemaal niemand het eigenlijk? Want mijn gymleraar zei laatst tegen me: "Meng je nou eens in de groep, laat eens zien dat je er bent! Je moet niet altijd zo stil jezelf onzichtbaar maken, jij kan heus ook wel gymmen". Hielp trouwens niet echt, ik barste in huilen uit en zo, maar dat had weer een andere reden...

Gym is iets waarbij je jezelf laat zien, waarbij je jezelf moet bewijzen. Eigenlijk moet je proberen om dat anders te zien, dat het gewoon een leuk vak is zonder huiswerk ed. Het is moeilijk, maar jezelf verwonden is toch ook geen oplossing?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 13:42
Daffie
Daffie is offline
hoii
ik begrijp je helemaal.
als ik 's ochtends moest gaan gymmen kreeg ik geen hap door m'n keel en moest soms zelfs overgeven. ik ben niet echt goed in sport, doe het wel graag en ben vaak hartstikke fanatiek. maar met gym klapte ik dicht. ik had een rotklas en op de basisschool had ik een gymlereares die zo'n beetje doorsloeg als je iets niet kon of durfde.
Afgelopen jaar heb ik er met m'n gymleraar over gepraat. dat helpt echt en moet jij denk ik ook maar gaan doen. hij had het helemaal niet door. dat kwam omdat ik zo'n houding aannaam dat ik zwaar sjacherijnig en ongeintersesseerd leek. het ging wel iest beter daarna omdat mn gymleraar die trouwens hartstikke aardig is er wel aandacht aan besteedde. misschien moet je eens vragen of je zelf groepjes mag maken bij de gym. dan zit iedereen bij zijn of haar vrienden en hoef je ook niet zo heel bang te zijn dat je het verpest. je vrienden vinden dat vast niet erg.ik heb echt heel lang getwijfeld of ik hierover een topic zou openen, maar heb t toch niet gedaan.
het vervelendste vond ik altijd dat wie je t ook verteld, niemand begrijpt er iets van 'gym is toch juist leuk...''
het leek bij mij altijd alsof ik een acute vorm van faalangst kreeg. ik heb mezelf er heel langzaam overheen gezet en heb nooit gespijbeld voor gym. probeer jezelf langzaam zekerder te laten voelen en praat er met je gymleraar over....
heel veel suc6!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 14:19
Diddl'tje
Avatar van Diddl'tje
Diddl'tje is offline
Dat heb ik zelf ook heel lang gehad, tot ik begon om de humor ervan in te zien.. Als we bijvoorbeeld ging voetballen zag ik de bal langskomen, dacht ik echt 'Oh, dat was vast de bal ' en liep ik ook die richting uit. Dan was ik daar aangekomen, maar dan was de bal allang weer ergens anders.. En zo liep ik dus gewoon de hele tijd van de ene kant naar de andere kant zonder ook maar een bal te zien ..

Als ik een bal in het net gooide met volleybal ook meteen 'Goed he? Jullie krijgen hem over het net, maar ik krijg 'm erin! Dat moet ik jullie nog maar zien doen!' Ofzoiets.. En dan wel allemaal met duidelijke zelfspot..

Na een tijdje begin je er dan zelf ook wel lol in te krijgen

En praten met je gymdocent, dat helpt vaak ook wel..




Of heb je echt zo'n vervelende klas die niet sportief kan reageren als je toch je best doet maar het gewoon niet kan?
__________________
Boink | Diddl kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het bovenstaande
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 15:02
Verwijderd
ik weet wat je bedoelt. ik voelde me ook altijd heel opgelaten als we gingen gymmen en ik flikkerde weer es met mun kop over de kast. nou bij mij is het dus zo dat ik van die turndingen absoluut niet kan en teamsporten tja... hetzelfde als bij jou. ik heb ook een tijd op hockey gezeten en de training oefeningen gaan goed enzo maar zodra we ook maar enige vorm van wedstrijd moeten doen waar je de bal snel moet afspelen maakte ik de raarste bewegingen en de bal ging de verkeerde kant op en ik lag met mun snuffert op de grond. laatst ging ik met de therapie groep voetballen.we spelen wel vaker gewoon over ofzo en dat gaat heel goed, maar toen deden we blokjesvoetbal en meteen kon ik de bal niet meer fatsoenlijk raken en kwam ik weer es met een gekneusde enkel terug...
ik denk dat de tips van de anderen heel goed zijn. ik zelf gym nu nooit meer enzo, zwemmen heb ik ook al een jaar niet gedaan omdat ik toen mun rug gekneusd heb enzo en nou ben ik bang dat ik weer zo'n lompe beweging maak oid.
wat ik wil zeggen is dat zelfspot heel veel kan helpen enzo, maar ook als je het wel doet enzo is het nog niet meteen over denk ik...
sorry, vrij nutteloze replay geworden geloof ik...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 18:33
¤Aylin¤
Avatar van ¤Aylin¤
¤Aylin¤ is offline
Heey, ik heb er ook heel erg last van gehad, en nu nog steeds eigenlijk wel.
Maar ik heb hier ook al een keertje een topic over geopend, en daar heb ik veel adviezen gekregen, en ik zie nu veel minder tegen gym op.
Ik denk vooral wat iedereen hierzo wel zegt, gewoon naar die leraar toe gaan. Heb ik ook gedaan en het hielp wel.

Maar vooral gewoon zelfspot hebben. Ik heb gewoon tegen mezelf gezegd ik trek er niks meer van aan dat ik het niet kan, en ik lach gewoon om mezelf. En waarschijnlijk zie je het zelf veel erger dan dat anderen het zien. Had ik wel....maar ik ben altijd nog ontzettend blij als gym uitvalt ofzo...maarja..ik hoop dat je er wat aan hebt, maar volgens mij ben ik gewoon aan het herhalen wat iedereen al zegt. succes...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 19:39
evalevi
evalevi is offline
dank je wel iedereen
Het is inderdaad een soort van faalangst, denk ik.. Gewoon op school heb ik daar maar heel weinig last van, als ik een onvoldoende haal ofzo dan denk ik gewoon "volgende keer beter m'n best doen", maar het verschil is dus dat ik bij proefwerken zelf een onvoldoende haal, eigen schuld.. en ik ben de enige die daar dan een probleem mee heeft. Bij de gym met een team heb ik het gevoel dat ik het voor de anderen doe, voor mijn team.. zij willen winnen! en als ik dan iets fout doe, dan verpest ik het voor de anderen...

De leraar heeft het vast wel een beetje door, het is namelijk niet dat ik niet fanatiek ben ofzo.. coopertesten en al die dingen daar ben ik zelfs best goed in! Hij zegt wel eens dat de anderen mij ook eens moeten aanspelen, maar dat wil ik eigenlijk niet eens..

nouja ik ga nog maar eens proberen om gewoon mee te doen
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 21:53
Mysticus
Avatar van Mysticus
Mysticus is offline
Probeer je niet te concentreren op je probleem, dat leid je af van je concentratie op het spel. Speel gewoon zo goed als je kan, lukt het, geweldig! lukt het niet, dan weet je zelf dat je tenminste je best hebt gedaan. als je je goed concentraard lukt het wel.
En als het eenmaal lukt, kan je er ook lol in hebben.

Sterkte en Suc6

Mysticus
__________________
Laten we redelijk zijn, waarom moet het recht altijd winnen? dat is onrechtvaardig laat het onrecht ook eens winnen! dat is rechtvaardig dat is recht!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 18:56
N*A*Shezbaernon.temp
Avatar van N*A*Shezbaernon.temp
N*A*Shezbaernon.temp is offline
Ik had de laatste twee jaar precies hetzelfde ! Maar wat je er aan kunt doen weet ik niet ... ik was eigenlijk heel verkeerd bezig, probeerde altijd zo min mogelijk te gymmen ( lukte ook aardig, moet ik zeggen ), want die werkstukken maken in plaats van de lessen vond ik altijd onvergelijkbaar beter. Ik probeerde het gewoon op een of andere manier overleven, maar vind het echt goed van je dat je het hier post, want het is wel degelijk een probleem en misschien weet iemand hier wel wat je er aan kunt doen.

Ik weet dat je je er ontzettend slecht door kunt gaan voelen

Sterkte ! En je mag me natuurlijk altijd mailen, zou je er behoefte aan hebben.
__________________
Quant l' aura daussa s' amarzis ... A l fuelba chai de sul verjan, A l' auzelb chajan lor latis ...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten netwerk van leugens
luna-23
0 24-02-2012 21:08
Algemene schoolzaken Schorsing als gevolg van het niet volgen van gymlessen
mwja
55 04-05-2005 11:05
Psychologie faalangst voor school
fergie14
25 25-08-2004 19:25
Psychologie snijden..
*moonchild*
8 17-01-2003 18:30
Psychologie Te veel meegemaakt en nog steeds het stopt niet. ik kom er niet overheen. HELP ME!!!!
*leintje*
20 12-03-2002 20:35
Psychologie Gym op school
Lucky Duck
49 25-01-2002 21:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.