Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2009, 04:00
snarf
snarf is offline
Hallo ik heb een paar vraagjes
1 de wand van een vriesvak is vaak bedekt met een laagje ijs vraag hoe is dit ijs gevormd

2 is bij nul hoogte de temperatuur op aarde overal hetzelfde

Bedankt alvast voor reactie

Groet Snarf
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2009, 11:31
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
1) Dat gaat op voor vriezers waar de koeling via de wanden gaat. Als je de vriezer open maakt komt warme lucht (met daarin waterdamp) in de vriezer, maar in koude lucht kan minder waterdamp opgelost zitten, dus dat condenseert waar de vriezer het koudst is (aan de rand), dat water bevriest vervolgens tegen de wanden van de vriezer, en zo krijg je ijs.

2)Ik snap de vraag niet. Op zeeniveau is de temperatuur op de sahara veel hoger dan in alaska, maar dat had je zelf vast ook bedacht.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2009, 16:59
snarf
snarf is offline
Citaat:
1) Dat gaat op voor vriezers waar de koeling via de wanden gaat. Als je de vriezer open maakt komt warme lucht (met daarin waterdamp) in de vriezer, maar in koude lucht kan minder waterdamp opgelost zitten, dus dat condenseert waar de vriezer het koudst is (aan de rand), dat water bevriest vervolgens tegen de wanden van de vriezer, en zo krijg je ijs.

2)Ik snap de vraag niet. Op zeeniveau is de temperatuur op de sahara veel hoger dan in alaska, maar dat had je zelf vast ook bedacht.
Ik zal de vraag wat verduidelijken bij hoogte nul ,en bij gelijke luchtdruk met deze waarden is dan de temperatuur overal op aarde hetzelfde

Groet Snarf
Met citaat reageren
Oud 31-03-2009, 17:02
snarf
snarf is offline
Ik zal de vraag wat verduidelijken bij 0 hoogte en bij gelijke luchtdruk is met deze waarden de temperatuur dan overal op aarde hetzelfde

Groet Snarf
Met citaat reageren
Oud 31-03-2009, 17:27
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Nee, dat heeft te maken met de stand tot de evenaar toch?
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 01-04-2009, 01:07
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Bedoel je "als je op dezelfde hoogte meet dan meet je overal op aarde ongeveer dezelfde luchtdruk, waarom is de temperatuur dan toch verschillend"
PV = RnT dus als je P V R n gelijk houdt zou je dezelfde temperatuur moeten meten. Zoiets is de gedachtegang.

Dat komt doordat luchtdruk veroorzaakt wordt door de luchtkolom boven je meetpunt, die drukt op de aarde en veroorzaakt de druk die je meet. De temperatuur over die hele kolom meet je niet, want je meet slechts op één punt. (dat lijkt mij de verklaring)

Laatst gewijzigd op 01-04-2009 om 01:31.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2009, 11:16
enrico2
enrico2 is offline
Die PV=RnT lijkt mij correct. Maar vergeten we niet de aanvoer van straling?
Ronde de evenaar staat de zon loodrecht op het aard-oppervlak; dit betekent meer aanvoer van straling en dus een hogere temperatuur dan elders. Of zie ik dit verkeerd.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2009, 12:47
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Die PV=RnT lijkt mij correct. Maar vergeten we niet de aanvoer van straling?
Ronde de evenaar staat de zon loodrecht op het aard-oppervlak; dit betekent meer aanvoer van straling en dus een hogere temperatuur dan elders. Of zie ik dit verkeerd.
Maar die straling heeft pas effect als het materie heeft verwarmd. Dat het op de evenaar warmer is dat snap ik, maar hoe het dan toch kan dat de druk niet veel verschilt. (is dat eigenlijk zo vraag ik me nu af? )
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 20:15
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Maar die straling heeft pas effect als het materie heeft verwarmd. Dat het op de evenaar warmer is dat snap ik, maar hoe het dan toch kan dat de druk niet veel verschilt. (is dat eigenlijk zo vraag ik me nu af? )
pV = nRT is de ideale gaswet, de lucht is geen ideaal gas; maar een niet-ideaal gasmengsel. Dat is in ieder geval al een feit, maar levert meestal niet zo'n afwijkingen op ideaal gedrag (dat valt te compenseren via de Van Der Waals-vergelijking, waarbij in rekening genomen wordt dat de gasdeeltjes interageren en dat ze een volume innemen). Maar op de eerste plaats zou ik eigenlijk zeggen dat er ook convectie is. Op aarde heb je ook convectie, je kan niet echt over een stationair volume spreken, dus je kan in feite ook weinig zeggen over wat voor volume je moet invullen in die formule. Bovendien kan je zeker niet veronderstellen dat p = cte. (zie hoge/lagedrukgebieden tijdens het weerbericht), nu niet dat de druk zo veel zal verschillen (een paar hectopascal), maar dat moet je in een ideaal gas opvangen door een andere grootheid te laten variëren.

Ik zou dus zeker niet zeggen dat op elk punt op zeeniveau de temperatuur gelijk is (vergelijk inderdaad maar Antarctica met ergens tegen de Afrikaanse zandvlakten).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 20:24
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Maar op de eerste plaats zou ik eigenlijk zeggen dat er ook convectie is. Op aarde heb je ook convectie, je kan niet echt over een stationair volume spreken, dus je kan in feite ook weinig zeggen over wat voor volume je moet invullen in die formule.
Ja, dat klinkt wel logisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Vraag natuurkunde. DRINGEND!
xEmber
3 09-03-2013 13:53
Huiswerkvragen: Exacte vakken Natuurkunde vraag (natuurkunde overal VWO, hfd 13)
charly not
8 04-09-2009 19:52
Algemene schoolzaken [Vraagje] Natuurkunde
Evil-milkshake
5 06-02-2008 18:48
Huiswerkvragen: Exacte vakken Vraagje natuurkunde over berekenen van brandpunt e.d.
BananaSplit
1 07-10-2004 14:49
Huiswerkvragen: Exacte vakken (sorry, nog een vraagje.. ) natuurkunde
Upior
5 12-01-2003 18:40
Huiswerkvragen: Exacte vakken 2 vragen. (natuurkunde)
GEWOONeenIemand
6 24-03-2002 21:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:39.