Oud 19-07-2005, 19:08
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Symphony schreef op 08-07-2005 @ 14:02 :
Maar bij Grieks leer je andere "vaardigheden" die je niet in één woord kunt omschrijven maar waar je wel veel aan hebt; discipline, doorzettingsvermogen, logisch denken, onderscheid maken tussen wat belangrijk en wat niet belangrijk is, et cetera.
En, niet te vergeten, de belangrijkste wetenschappelijke, religieuze en filosofische werken uit de oudheid, van Perzië tot Egypte, zijn allemaal in het Grieks overgeleverd. Grieks was een wereldtaal in de oudheid, Latijn is pas veel later opgekomen en tot na de middeleeuwen zijn er nooit zoveel belangrijke werken in vertaald als in het grieks.
__________________
Fuck yeah
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2005, 13:47
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Latijn is heel mooi en interessant, Grieks is nog mooier maar wel miljoen keer moeilijker. Gek dat mensen zo'n taal echt kunnen spreken...
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:05
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 18-07-2005 @ 01:29 :
Dat het Latijn de nodige woordjes uit het Grieks heeft geleend, en dat het soms wel eens een "Griekse constructie" (genitivus ablativus e. d.) gebruikt, is vers twee.
cuiusvis hominis est errare, sed solum stulti est tali modo errare.

Laatst gewijzigd op 01-08-2005 om 21:08.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 22:39
MickeyV
MickeyV is offline
Je bent het niet met me eens dat de genitivus in constructies als "aliquem alicuius (i. p. v. [ab] aliquo) liberare" e. d. een van het Grieks afgekeken constructie is?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 22:49
MickeyV
MickeyV is offline
Grieks kan ik overigens niet. Nog nooit aan begonnen, althans, niet met meer dan het alfabet en de eerste rijtjes van anthropos, anthropou, anthropooi, anthropon etc. Ik heb wel twee naar ik begrepen heb uitstekende Griekse grammatica's, van een omvang en niveau waaraan waarschijnlijk geen Nederlandse Griekse grammatica kan tippen. De ene is "Greek Grammar" van Smyth, tikje oud en dus deels obsoleet, maar een materiaalrijk naslagwerk niettemin, de andere is "Griechische Grammatik" van Bornemann/Risch, meer up to date, stukje dunner, maar daardoor meer geschikt als leerboek.

Smyth -> http://www.amazon.com/exec/obidos/AS...375494-0474351

Bornemann/Risch -> http://www.amazon.de/exec/obidos/ASI...534704-9518955
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 22:53
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 01-08-2005 @ 23:39 :
Je bent het niet met me eens dat de genitivus in constructies als "aliquem alicuius (i. p. v. [ab] aliquo) liberare" e. d. een van het Grieks afgekeken constructie is?
ut desint vires, tamen est laudanda voluntas!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 23:05
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Snees schreef op 01-08-2005 @ 23:53 :
ut desint vires, tamen est laudanda voluntas!
Jaja, ich hab nicht immer lust, latein zu reden. Weicht nun deine ansicht bezüglich der oben genannten genitivkonstruktion von der meinigen ab, oder plagst du mich nur?

Ich hab übrigens entdeckt, dass auch das deutsche seinen reiz hat, weil es einerseits unserer eigenen sprache weitgehend ähnelt, andererseits aber noch über ein relativ gut entwickeltes flexionssystem verfügt, zudem noch aktiv den konjuktiv verwendet, hauptsächlich zur kennzeichnung der indirekten rede. Geil, nicht?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 23:15
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 02-08-2005 @ 00:05 :
Jaja, ich hab nicht immer lust, latein zu reden. Weicht nun deine ansicht bezüglich der oben genannten genitivkonstruktion von der meinigen ab, oder plagst du mich nur?

Ich hab übrigens entdeckt, dass auch das deutsche seinen reiz hat, weil es einerseits unserer eigenen sprache weitgehend ähnelt, andererseits aber noch über ein relativ gut entwickeltes flexionssystem verfügt, zudem noch aktiv den konjuktiv verwendet, hauptsächlich zur kennzeichnung der indirekten rede. Geil, nicht?
Klasse! Duits kan ik nog wel lezen, maar schrijven lukt niet. Mensch, bewein dein' Sünde gross! Het Frans gaat me een stuk beter af. Maar: je parle toutes les langues, exceptée la langue francaise, parce que c'est une langue très difficile (die knakker uit het Bureau)!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 13:04
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Snees schreef op 02-08-2005 @ 00:15 :
Klasse! Duits kan ik nog wel lezen, maar schrijven lukt niet. Mensch, bewein dein' Sünde gross! Het Frans gaat me een stuk beter af. Maar: je parle toutes les langues, exceptée la langue francaise, parce que c'est une langue très difficile (die knakker uit het Bureau)!
Duits ís ook best lastig, niet zozeer de grammatica, die is voor iedereen met enig verstand goed leerbaar. Maar vooral de (werk)woordenschat is erg moeilijk onder de knie te krijgen (moeilijk te onthouden, genuanceerde betekenisverschillen tussen woorden), alleen veel lezen helpt. Luisteren naar cantates van Bach kan natuurlijk ook geen kwaad, alleen riskeer je dan, dat je een nogal veraltetes deutsch gaat praten.

Juist de woordenschat vind ik bij Latijn en de romaanse talen (ik beheers het Frans overigens nauwelijks [ga ik nog wel eens aan beginnen], maar jouw zinnetje is nog wel te doen ) een stuk makkelijker te onthouden, de woorden hebben op één of andere manier een geprononceerde vorm die goed beklijft en die zich ook duidelijk laat onderscheiden van andere woorden (bij het Duits [ook bij het Nl. overigens, maar daar merk je als native speaker niet zoveel van ] vaak lastig, vanwege woordenrijen als finden, vorfinden, auffinden, ausfinden, befinden, einfinden, erfinden, etc).

Het charmante van het Frans is natuurlijk -afgezien van de esthetiek op zichzelf- dat het, in ieder geval in de geschreven vorm, nog een vrij uitgebreid werkwoordparadigma heeft, waarin zelfs het "aspect" nog verankerd is (imparfait/passé simple). Heb je trouwens ervaring met bv. Spaans of Italiaans? Ik niet echt, maar ik weet wel, dat eerstgenoemde een werkwoordparadigma heeft dat nagenoeg identiek is aan de Latijnse (hablo, hablas, habla, hablamos, hablais, hablant, alleen de -t valt consequent weg, ook het imperfectum, hablabam, etc). Ziehier het grote nut van Latijn.

Wat is het Bureau overigens?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 02-08-2005 @ 14:04 :
Duits ís ook best lastig, niet zozeer de grammatica, die is voor iedereen met enig verstand goed leerbaar. Maar vooral de (werk)woordenschat is erg moeilijk onder de knie te krijgen (moeilijk te onthouden, genuanceerde betekenisverschillen tussen woorden), alleen veel lezen helpt. Luisteren naar cantates van Bach kan natuurlijk ook geen kwaad, alleen riskeer je dan, dat je een nogal veraltetes deutsch gaat praten.
Die wunderschöne teksten van Maarten Luther en Picander! Nog buiten de passies heb ik vijfentwintig uur aan Bach-cantates op mijn HDD (deels geript) staan en een paar nog niet geripte CD's in de kast, hear hear!

Citaat:
Het charmante van het Frans is natuurlijk -afgezien van de esthetiek op zichzelf- dat het, in ieder geval in de geschreven vorm, nog een vrij uitgebreid werkwoordparadigma heeft, waarin zelfs het "aspect" nog verankerd is (imparfait/passé simple). Heb je trouwens ervaring met bv. Spaans of Italiaans? Ik niet echt, maar ik weet wel, dat eerstgenoemde een werkwoordparadigma heeft dat nagenoeg identiek is aan de Latijnse (hablo, hablas, habla, hablamos, hablais, hablant, alleen de -t valt consequent weg, ook het imperfectum, hablabam, etc). Ziehier het grote nut van Latijn.

Wat is het Bureau overigens?
Spaans niet echt (ja, als latinist begrijp je in grote lijnen wat er staat), Italiaans *iets* beter. Daar zie je hetzelfde bij veel werkwoorden (avere wijkt alleen af). Cf. credo, credi, crede, crediamo, credete, credono.

Het Bureau is een sleutelroman van Voskuil in 7 delen. In de intellectuele wereld bien connu
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:06
Srn
Avatar van Srn
Srn is offline
Als ik jou was, zou ik dan Latijn kiezen omdat de grammatica eigenlijk wel belangrijk is dan de verhalen vind ik. Als ik nu zou moeten kiezen tussen Latijn en Grieks zal ik Latijn kiezen omdat ik de grammatica een stuk makkelijker vind tot nu toe. De verhalen vind ik van allebei eigenlijk wel leuk, maar van Latijn toch iets leuker Dus ik zal dan voor Latijn kiezen, maar het is nog niet zover..
__________________
Srn!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 10:27
Morri
Morri is offline
Citaat:
Srn schreef op 20-01-2006 @ 20:06 :
Als ik jou was, zou ik dan Latijn kiezen omdat de grammatica eigenlijk wel belangrijk is dan de verhalen vind ik. Als ik nu zou moeten kiezen tussen Latijn en Grieks zal ik Latijn kiezen omdat ik de grammatica een stuk makkelijker vind tot nu toe. De verhalen vind ik van allebei eigenlijk wel leuk, maar van Latijn toch iets leuker Dus ik zal dan voor Latijn kiezen, maar het is nog niet zover..
Je zit pas in de tweede klas. Je hebt of voor het eerste of voor het tweede jaar Latijn. En hoe lang heb je al Grieks? Want ik denk eigenlijk dat je er nu nog niet zo veel over kunt zeggen, ik vond dat aan het eind van de derde al moeilijk en nu zit ik in de vierde en ik kan nog steeds niet zeggen dat ik weet wat moeilijker is. Op dit moment vind ik Grieks wel moeilijker, maar dat komt omdat we met een kleiner groepje zijn en daardoor een stuk sneller door de stof gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 13:26
Srn
Avatar van Srn
Srn is offline
Citaat:
Morri schreef op 21-01-2006 @ 11:27 :
Je zit pas in de tweede klas. Je hebt of voor het eerste of voor het tweede jaar Latijn. En hoe lang heb je al Grieks? Want ik denk eigenlijk dat je er nu nog niet zo veel over kunt zeggen, ik vond dat aan het eind van de derde al moeilijk en nu zit ik in de vierde en ik kan nog steeds niet zeggen dat ik weet wat moeilijker is. Op dit moment vind ik Grieks wel moeilijker, maar dat komt omdat we met een kleiner groepje zijn en daardoor een stuk sneller door de stof gaan.
Ik heb het 1 jaar nu Maar ik zeg ook dat ik dat tot nu toe vind he..
__________________
Srn!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 18:41
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Ik heb destijds Latijn gekozen, omdat ik de taal veel mooier en boeiender vond. Het enige dat ik leuk vond aan Grieks waren de verhalen (vooral de mythologie). Daarom lees ik nu maar de Ilias - en de Odyssee daarna - in vertaling en kijk ik af en toe het boek Grieks van klasgenoten door als ik niets te doen heb.

Overigens heb ik nu vier schrijvers gehad en ben ik erachter dat ik meer van de poëzie houd en dat Cicero saai is.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 21:04
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Cicero is geniaal.

(De gustibus non est disputandum)
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 18:17
Gideonnn
Gideonnn is offline
ik vind het irritant dat je bij grieks ook nog eens rare lettertjes hebt, en idd zoals iedereen al zegt de grammatica is moeilijker... bij mezelf zie ik wel terug dat ik meer heb aan latijn, dan aan grieks... bijvoorbeeld bij andere talen. als je een woord niet weet kun je soms wel inproviseren met het latijn...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 20:36
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 21-01-2006 @ 22:04 :
(De gustibus non est disputandum)
Verum est.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 21:45
JoV
JoV is offline
Ik heb Latijn gekozen omdat ik m'n Grieks leraar niet zo mocht en 95% van de gymnasiasten Latijn ging doen. Ja ik weet het, geen goede redenen.

@ Subject: Heb je ooit mijn privebericht aan je ontvangen?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 16:12
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
@ Subject: Heb je ooit mijn privebericht aan je ontvangen? [/B]
Sorry, sorry, ik ben echt een warhoofd. Ik heb het gelezen, maar ben het daarna totaal vergeten, ik voeg je meteen toe!
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 18:03
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
ik heb latijn gekozen, waarom weet ik niet precies. ik denk omdat ik geen zin had om zoveel dingen bij grieks in korte tijd te moeten leren. Het schijnt ook makkelijker te zijn dan Latijn, vanwege de lidwoorden etc, maar op dat moment dat ik koos voor Latijn was ik beter in Latijn dan in Grieks
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 23:51
fanofhughgrant
Avatar van fanofhughgrant
fanofhughgrant is offline
Latijn
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 15:28
schoolsux
schoolsux is offline
volgend jaar als ik naar de vierde ga laat ik het beide vallen .. vind het werkelijk geen fuck aan en het interesseert me gewoon niet..

waarom WAAROM zou ik in godsnaam latijnse of griekse teksten willen vertalen? dat gezeur van : later heb je er baat bij met je vervolg studie bladiebla ..

volgend jaar naar het atheneum !

Laatst gewijzigd op 31-01-2006 om 16:39.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 18:54
tapir
Avatar van tapir
tapir is offline
Grieks is zo leuk! Vandaag had ik een tentamen over Pentheus met zinnen als:

'ze pakte zijn linkerarm beet, zette haar voet in zijn ribben en trok met de kracht die de god (Bacchus dus) haar gaf zijn schouder eraf' oid. En daarna een hele plastische verhandeling over andere lichaamsdelen die eraf getrokken worden, en die erin eindigt dat de vrouwen met de restjes van het slachtoffer (Pentheus) gaan voetballen... Leuk!
__________________
van het concert des tapirs heeft niemand een program
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 19:10
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Daphnis en Chloe wel eens gelezen?
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 19:27
tapir
Avatar van tapir
tapir is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 02-02-2006 @ 20:10 :
Daphnis en Chloe wel eens gelezen?
nee, maar ben op zich nu wel heel erg benieuwd .
__________________
van het concert des tapirs heeft niemand een program
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 21:34
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Is Daphnis en Chloè niet juist het omgekeerde? Dat lieflijke wereldje vol herders, geitjes, surinxen, Pan, etc.?
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 21:56
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 02-02-2006 @ 22:34 :
Is Daphnis en Chloè niet juist het omgekeerde? Dat lieflijke wereldje vol herders, geitjes, surinxen, Pan, etc.?
Daarom niet minder leuk.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 10:21
MickeyV
MickeyV is offline
De gustibus...
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 21:59
patrik594
patrik594 is offline
Even ontopic:

ik zou gewoon met allebei de talen doorgaan! Het kost helemaal niet zoveel tijd, alleen voor Grieks heb ik vaak veel huiswerk op, maar dat vind ik niet erg. We schieten nu in Pallas 3 tenminste op ( we zijn nu ergens aan het eind van het nieuwe testament ). En als ik het vergelijk met bi1, ben ik blij dat ik toch voor Latijn heb gekozen! Met mijn Latijn heb ik véél minder werk dan mijn klasgenoten die Grieks en Bi1 hebben! ( ik doe NT )

edit: dat met het hw hangt natuurlijk van de leraar af, maar iig is het echt niet veel werk
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 22:25
Verwijderd
Als je C&M gaat doen, kan het makkelijk allebei. Bij de andere profielen weet ik het niet.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 14:01
tigertje
tigertje is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 16-02-2006 @ 23:25 :
Als je C&M gaat doen, kan het makkelijk allebei. Bij de andere profielen weet ik het niet.
dat kan wel ikzelf volg E&M met latijn en grieks maar je zit dan wel aan het maximum aantal uren. andere vrje vakken zou dan te zwaar zijn of niet roosterbaar
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 21:23
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Latijn gekozen, net als veel klasgenoten, en onze leraren maar blijven zeggen dat Grieks veel makkelijker is, qua grammatica
Naja, ik vond grieks niets, vooral door die de andere tekens

Ik heb Latijn gekozen omdat ik er natuurlijk beter voor stond, maar ook omdat ik de Romeinse geschiedenis veel leuker vind, en de taal me gewoon meer ligt.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 18:36
mvh
mvh is offline
Citaat:
Fingon schreef op 17-02-2006 @ 22:23 :
Latijn gekozen, net als veel klasgenoten, en onze leraren maar blijven zeggen dat Grieks veel makkelijker is, qua grammatica
Naja, ik vond grieks niets, vooral door die de andere tekens

Ik heb Latijn gekozen omdat ik er natuurlijk beter voor stond, maar ook omdat ik de Romeinse geschiedenis veel leuker vind, en de taal me gewoon meer ligt.
Volledig mee eens...
__________________
yoooo wazzap
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 14:22
pietapaai
pietapaai is offline
LAAT HET ALLEBEI VALLEN!!
Ons pap en mam hadden mij overgehaald om latijn te houden. IK ZIT NOU IN DE 6E EN IK ZIT MET LATIJN OPGESCHEEPT!! K HAAL ALLEEN NOG MAAR 4-EN EN IK KAN ER NIET VANAF. Grieks is zowieso moeilijk.. dus... Onze halve klas heeft BTW een onvoldoende voor Latijn, meer dan de helft eigenlijk... Maar als je heel intelligent bent of hoogbegaafd ofzo dan pas zou ik het kiezen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 17:43
OwL
Avatar van OwL
OwL is offline
Citaat:
pietapaai schreef op 14-03-2006 @ 15:22 :
LAAT HET ALLEBEI VALLEN!!
Ons pap en mam hadden mij overgehaald om latijn te houden. IK ZIT NOU IN DE 6E EN IK ZIT MET LATIJN OPGESCHEEPT!! K HAAL ALLEEN NOG MAAR 4-EN EN IK KAN ER NIET VANAF. Grieks is zowieso moeilijk.. dus... Onze halve klas heeft BTW een onvoldoende voor Latijn, meer dan de helft eigenlijk... Maar als je heel intelligent bent of hoogbegaafd ofzo dan pas zou ik het kiezen.

Ik zit nu in 3 gym en bij heeft ook de helft een onvoldoende, maar meer dan de helft gaat stoppen. Ik zelf ook... ik sta niet onvoldoende, maar ik heb er gewoon echt geen zin meer in. Verder is het ook nog zo op mijn school dat je geen ander keuzevak meer kan krijgen op het gymnasium en dat m'n school ook nog 45 min fietsen is. (volgend jaar atheneum dus)
Ik zou voordat je beslist eerst kijken waar je het meest aan zult hebben (en of je niet alleen iets gaat kiezen om 'een gymnasiumdiploma te hebben.) want ik ken veel mensen die vroeger naar het gymnasium zijn gegaan, omdat slimme kinderen daar nou eemaal heengingen, maar er niet ontzettend veel aan hebben gehad.
dus stel: je vindt tekenen te gek, maar je kunt het niet kiezen, omdat je grieks of latijn moet doen, ga naar het atheneum en kies tekenen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 19:47
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
pietapaai schreef op 14-03-2006 @ 15:22 :
Maar als je heel intelligent bent of hoogbegaafd ofzo dan pas zou ik het kiezen.
Met een beetje moeite is dit juist DE mogelijkheid om heel intelligent te worden. Ik zou dus zeggen: LAAT HET ALLEBEI NIET VALLEN, LUISTER NAAR JULLIE PAP EN MAM!! En tekenen hoeft er uiteraard niet voor te wijken.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 20:01
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
lord tiger schreef op 17-02-2006 @ 15:01 :
dat kan wel ikzelf volg E&M met latijn en grieks maar je zit dan wel aan het maximum aantal uren. andere vrje vakken zou dan te zwaar zijn of niet roosterbaar
Serieus? Ik had vorig jaar E&M met Grieks en filosofie en zat nog lang niet aan het maximaal aantal uren.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 20:46
OwL
Avatar van OwL
OwL is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 14-03-2006 @ 20:47 :
Met een beetje moeite is dit juist DE mogelijkheid om heel intelligent te worden. Ik zou dus zeggen: LAAT HET ALLEBEI NIET VALLEN, LUISTER NAAR JULLIE PAP EN MAM!! En tekenen hoeft er uiteraard niet voor te wijken.
Volgens mij wordt je er echt niet slimmer door hoor... Je leert hoogstens taal beter begrijpen. als je later niet van plan bent iets met taal te gaan doen heb je er niet enorm veel aan. Allebei houden zou ik zeker niet doen, als het op je school niet gebruikelijk. Je krijgt dan een propvol rooster met veel tussenuren... en dat is NIET leuk. En als Latijn en Grieks in de plaats van een keuzevak komt dan moet zoiets als tekenen wel wijken.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 20:48
OwL
Avatar van OwL
OwL is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 14-03-2006 @ 20:47 :
Met een beetje moeite is dit juist DE mogelijkheid om heel intelligent te worden. Ik zou dus zeggen: LAAT HET ALLEBEI NIET VALLEN, LUISTER NAAR JULLIE PAP EN MAM!! En tekenen hoeft er uiteraard niet voor te wijken.
oja pap en man zeggen ook: Stop er maar gewoon mee als je het niet meer leuk vindt. Ik heb er zelf niet veel aan gehad.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 15:31
Morri
Morri is offline
Citaat:
OwL schreef op 14-03-2006 @ 21:46 :
Volgens mij wordt je er echt niet slimmer door hoor... Je leert hoogstens taal beter begrijpen. als je later niet van plan bent iets met taal te gaan doen heb je er niet enorm veel aan. Allebei houden zou ik zeker niet doen, als het op je school niet gebruikelijk. Je krijgt dan een propvol rooster met veel tussenuren... en dat is NIET leuk. En als Latijn en Grieks in de plaats van een keuzevak komt dan moet zoiets als tekenen wel wijken.
Volgens mij heb je dan juist weinig tussenuren (ik iig wel). Ik doe het allebei en het is inderdaad redelijk zwaar, maar 4vwo gaat mij sowieso vrij makkelijk af dus dat is geen probleem. Bij mij hoeven er ook geen andere vakken voor te wijken, want volgend jaar kies ik waarschijnlijk nog 3 andere extra vakken. Ik weet niet of ik dat volhoud, maar als het te zwaar is laat ik wel wat vallen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 23:33
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
OwL schreef op 14-03-2006 @ 21:46 :
Volgens mij wordt je er echt niet slimmer door hoor... Je leert hoogstens taal beter begrijpen. als je later niet van plan bent iets met taal te gaan doen heb je er niet enorm veel aan. Allebei houden zou ik zeker niet doen, als het op je school niet gebruikelijk. Je krijgt dan een propvol rooster met veel tussenuren... en dat is NIET leuk. En als Latijn en Grieks in de plaats van een keuzevak komt dan moet zoiets als tekenen wel wijken.
Dan had je maar C&M moeten kiezen. Ik heb met gemak muziek, tekenen, Grieks èn Latijn kunnen combineren.

Maar het leuke van een (vreemde) taal leren, en dan vooral zo'n logische als het Latijn, of zo'n uitdagende als oud Grieks, maar voor hen die het qua tijd aan denken te kunnen liefst allebei, is niet alleen dat je de desbetreffende taal leert te begrijpen plus alle daardoor ontsloten literatuur, maar daarnaast, nog afgezien van de in de onderhavige gevallen nog bijkomstige voordelen als het verwerven van een grote culturele bagage, alsook een goede basis voor de moderne, id est nuttige, talen, zoals je huidige moerstaal, die veel van van haar duurste woorden aan het Latijn en Grieks te danken heeft, die je derhalve direct zult kunnen doorgronden, of par exemple het Frans, toch een vrij vooraanstaande taal, dat direct afstamt van het Latijn, maar ook een taal van buiten de Indo-Europese taalfamilie, die je je makkelijker eigen zult kunnen maken doordat je bekend bent met de wat algemenere taalprincipes, dat je een grote logische capaciteit ontwikkelt, daar je desontberend gaandeweg gewoon niet meer rond zult kunnen komen. Hmm, jouw laconieke houding tegenover het nut van beide talen liet me denken dat ik de voordelen die bestaan naast de in gang gezette logische ontwikkeling wel in een preliminaire bijzin kon proppen, maar mi sembra di essermi sbagliato, zoals de Italianen dat plegen te zeggen.

In ieder geval, de conclusie moet luiden: je wordt er wel slimmer van, het is wel nuttig en het kickt uiteraard gewoon ass.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 11:59
MickeyV
MickeyV is offline
Eh, je suis tout à fait d'accord avec ce que notre cher Dynamo a dit. Comme on peut le voir dans son texte ci-dessus, l'étude des langues anciennes augmente énormement la faculté d'ecrire des phrases absurdement longues qui, malgré le fait qu'elles soient à peu près illisibles, montrent très bien, grâce à leur longueur, à les lecteurs la maîtrise totale des aspects structurels de la langue du côté de celui qui ecrit, et c'est pourquoi ceux-là lui porteront plus de respect. Ainsi, apprendre les langues anciennes, c'est assurer son propre avenir.

*Eh, j'ai corrigé deux bêtes erreurs. Mais si je n'eusse pas connu le latin, j'eusse fait encore plus de fautes!

(und ja, ich weiß, dass der Gebrauch des Subjonktivs in einem Konditionalgefüge ziemlich altmodisch ist, aber gerade deswegen hab ich es gemacht )
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann

Laatst gewijzigd op 16-03-2006 om 13:31.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 20:35
OwL
Avatar van OwL
OwL is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 16-03-2006 @ 00:33 :
[B]Dan had je maar C&M moeten kiezen. Ik heb met gemak muziek, tekenen, Grieks èn Latijn kunnen combineren.[B]
Dus dan moet iedereen het profiel dat ie kiest aanpassen op grieks of latijn?
trouwens... ik zei: als je op een school zit waar het ongebruikelijk is, zou ik het niet doen. want echt... ik zit op zo'n school en het kan niet.



Citaat:
Maar het leuke van een (vreemde) taal leren, en dan vooral zo'n logische als het Latijn, of zo'n uitdagende als oud Grieks, maar voor hen die het qua tijd aan denken te kunnen liefst allebei, is niet alleen dat je de desbetreffende taal leert te begrijpen plus alle daardoor ontsloten literatuur, maar daarnaast, nog afgezien van de in de onderhavige gevallen nog bijkomstige voordelen als het verwerven van een grote culturele bagage, alsook een goede basis voor de moderne, id est nuttige, talen, zoals je huidige moerstaal, die veel van van haar duurste woorden aan het Latijn en Grieks te danken heeft, die je derhalve direct zult kunnen doorgronden, of par exemple het Frans, toch een vrij vooraanstaande taal, dat direct afstamt van het Latijn, maar ook een taal van buiten de Indo-Europese taalfamilie, die je je makkelijker eigen zult kunnen maken doordat je bekend bent met de wat algemenere taalprincipes, dat je een grote logische capaciteit ontwikkelt, daar je desontberend gaandeweg gewoon niet meer rond zult kunnen komen. Hmm, jouw laconieke houding tegenover het nut van beide talen liet me denken dat ik de voordelen die bestaan naast de in gang gezette logische ontwikkeling wel in een preliminaire bijzin kon proppen, maar mi sembra di essermi sbagliato, zoals de Italianen dat plegen te zeggen.

In ieder geval, de conclusie moet luiden: je wordt er wel slimmer van, het is wel nuttig en het kickt uiteraard gewoon ass.
ok ok,, misschien schrok ik wel zo erg van al die mensen die lat en grieks helemaal geweldig vinden hier, dat ik zoiets zei in de trant van: 'je heb er niks aan'
je heb er iets aan als je talen gaat leren.
maaarrrr... als je per se die cultuur wilt weten kun je ook altijd de Nederlandse versies van al die werken lezen.
En ik blijf er ook bij heel veel mensen er weinig aan hebben gehad ten opzichte van de tijd die ze erin hebben gestopt.
verder vind ik niet dat het 'ass kickt'... als mensen je gaan waarderen, omdat jij gymnasium gedaan hebt zijn het mensen die niet weten wat het gymnasium inhoudt en daarom denken dat iedereen die er vanaf komt geniaal is ofzo

oja: ik vond je bijzinnen niet zo leuk misschien had je wat meer lessen nederlands moeten doen ipv grieks en latijn, want het was niet echt overzichtelijk.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 20:43
OwL
Avatar van OwL
OwL is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 16-03-2006 @ 12:59 :
Eh, je suis tout à fait d'accord avec ce que notre cher Dynamo a dit. Comme on peut le voir dans son texte ci-dessus, l'étude des langues anciennes augmente énormement la faculté d'ecrire des phrases absurdement longues qui, malgré le fait qu'elles soient à peu près illisibles, montrent très bien, grâce à leur longueur, à les lecteurs la maîtrise totale des aspects structurels de la langue du côté de celui qui ecrit, et c'est pourquoi ceux-là lui porteront plus de respect. Ainsi, apprendre les langues anciennes, c'est assurer son propre avenir.

*Eh, j'ai corrigé deux bêtes erreurs. Mais si je n'eusse pas connu le latin, j'eusse fait encore plus de fautes!

(und ja, ich weiß, dass der Gebrauch des Subjonktivs in einem Konditionalgefüge ziemlich altmodisch ist, aber gerade deswegen hab ich es gemacht )
bravo... très bien français. tu dois être très inteligent...

sorry hoor... ligt het aan mij of vindt iedereen hier zichzelf echt heel slim
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 20:47
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
OwL schreef op 16-03-2006 @ 21:35 :
misschien had je wat meer lessen nederlands moeten doen ipv grieks en latijn, want het was niet echt overzichtelijk.
Heb je nog tips dan?
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 20:51
OwL
Avatar van OwL
OwL is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 16-03-2006 @ 21:47 :
Heb je nog tips dan?
is dit serieus of word ik in de zeik genomen?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 21:26
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
OwL schreef op 16-03-2006 @ 21:43 :
sorry hoor... ligt het aan mij of vindt iedereen hier zichzelf echt heel slim
Dynamico toonde aan dat hij veel aan grieks en latijn heeft gehad:

"Mais si je n'eusse pas connu le latin, j'eusse fait encore plus de fautes! "

"(und ja, ich weiß, dass der Gebrauch des Subjonktivs in einem Konditionalgefüge ziemlich altmodisch ist, aber gerade deswegen hab ich es gemacht)"

Over het algemeen voelen mensen zich altijd slim, classici niet meer dan anderen. Verder is het logisch dat je hier mensen tegenkomt die latijn & grieks leuk vinden. Mensen die het niet leuk vinden, komen hier niet, het is immers een subforum dat voornamelijk over de Klassieke Oudheid gaat.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 11:54
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
OwL schreef op 16-03-2006 @ 21:43 :
bravo... très bien français. tu dois être très inteligent...

sorry hoor... ligt het aan mij of vindt iedereen hier zichzelf echt heel slim

Niet zo boos worden, hoor.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 16:29
OwL
Avatar van OwL
OwL is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 17-03-2006 @ 12:54 :
Niet zo boos worden, hoor.
srrry , het kwam alleen een b-tje op me over als: kijk hoe fantastisch ik nu moeilijke franse woorden schrijf.

Citaat:
Over het algemeen voelen mensen zich altijd slim, classici niet meer dan anderen. Verder is het logisch dat je hier mensen tegenkomt die latijn & grieks leuk vinden. Mensen die het niet leuk vinden, komen hier niet, het is immers een subforum dat voornamelijk over de Klassieke Oudheid gaat.
daar ben ik nu ok achter
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 20:03
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
OwL schreef op 17-03-2006 @ 17:29 :
srrry , het kwam alleen een b-tje op me over als: kijk hoe fantastisch ik nu moeilijke franse woorden schrijf.

ach ja, inderdaad: des mensen hoogmoed.
Maar zo zijn we nu eenmaal geprogrammeerd. Ik was mijn handen in onschuld.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Latijn of toch Grieks?
Scholier
41 02-01-2011 12:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beste lesmethode voor Latijn en Grieks?
Severus
31 22-08-2004 18:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen latijn of grieks?
flopje
81 14-06-2003 17:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vinden jullie Grieks of Latijn makkelijker
kim13
33 17-04-2002 14:27
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat is leuker: latijn of grieks?
Kroontje
17 23-02-2001 19:49
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat is moelijker in 4e klas LATIJN of GRIEKS.
20 11-02-2001 12:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.