Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2005, 17:42
MB
Avatar van MB
MB is offline
De kosten van mijn opleiding zijn ongeveer €580,- per maand, ik woon op de campus, dus de kamer zit daarbij in.

Ook ben ik dit jaar zo'n €1750,- kwijt aan boeken, messenset en verplichte kleding. Verder moet ik natuurlijk nog gewoon eten, mijzelf kleden en sporten (en eigenlijk ook bellen etc, maar dat heb je zelf nogal in de hand)...

Ik krijg van de IB-groep de basisbeurs voor uitwonenden, dat is €233,- per maand. En ik krijg van mijn vader en moeder allebei €165,- per maand, dus in totaal krijg ik zo'n €560,- per maand. Ik kom dus wat tekort, maar dat kan ik zelf wel opvangen dmv lening, spaargeld en werk.

Nu is mijn vraag: Wat zijn de kosten van jouw opleiding en leven ongeveer per maand en in hoeverre dragen jouw ouders en de IB-groep daarin bij?

En weet iemand een website waarin je kunt berekenen welk bedrag je ouders volgens de regering bij zouden moeten dragen?
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2005, 17:55
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wat je ouders zouden moeten betalen, staat in de brieven van de ib-groep.

Ik heb de volgende kosten: collegegeld en boeken (zo'n 2000 euro per jaar), kleding, uitgaan, bellen en dat soort dingen... Verder niet.

Mijn vader betaalt die 2000 euro, de rest moet ik zelf betalen. Ik krijg 75 euro aan financiering en werk momenteel 50 euro per maand erbij (en sporadisch nog wat klussen die 50 tot 75 euro opleveren). Wel wat te weinig... Maar ik zie wel hoe dat loopt.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 17:56
Freestyler*
Freestyler* is offline
1500 collegegeld
900 boeken
150 overige materialen

thuiswonend
ouders betalen bovenstaande kosten + 70 euro in de maand voor kleding ed.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 18:04
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
1500 euro collegegeld
400 euro aan boeken/readers
1200 euro kleding
960 diversen

Collegegeld en boeken betalen mijn ouders. Kleedgeld (100 euro per maand) krijg ik ook van mijn ouders. Mijn stufi (thuiswonend) gebruik ik voor de rest.
Als ik straks op kamers zit (naja, eerst maar eens een kamer vinden) dan krijg ik 200 euro oid van mijn ouders extra wat betekend dat zij 100 euro per maand meer kwijt zijn dan wanneer ik thuis zou wonen (thuis eet ik nl ook ).
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 18:07
Verwijderd
collegegeld weet ik niet
600 per jaar boeken
180 huur per maand
eten/kleren zo'n 200 per maand?

mijn ouders betalen alleen mijn collegegeld, de rest betaal ik zelf.
ik krijg een uitwonende stufi a ± €220
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 18:51
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
(dit jaar doe ik een deeltijdopleiding, dus geen stufi)
collegegeld 1346,-
boeken ca. 500,-
vervoer ca. 125 * 8 = 1000,-
uitgaan e.d. ca. 50,-*12 = 600,-

1346+500+1000+600 = 3446,-
plus de ziektekostenverzekering, zeg dan maar 4000 euro per jaar. (*slik*).

mijn ouders dragen eventueel bij in de kosten in het geval dat ik het zelf niet (meer) op zou kunnen brengen; ik hoop en verwacht dat dat niet nodig zal zijn, maar t is wel fijn om te weten.

het jaar daarop ben ik van plan om maar s echt te gaan studeren, maar daar ben ik nog niet helemaal overuit. in dat geval zou ik natuurlijk wel stufi krijgen.

[edit] ik zie dat iedereen zijn/haar inkomstenbronnen dr ook bij vermeldt; moet ik ook maar ff doen dan

Werk ca. 500-600 euro per maand, soms meer. (de rekenwonders onder ons komen dan tot de conclusie dat deze jongeman t dit maar eigenlijk maar net red, maar met een boel discipline nog een -beetje- kan sparen voor volgend jaar)

volgend jaar wordt dat een salaris van ca. 500 euro per maand + basisbeurs en (gedeeltelijke) aanvullende beurs, dus ik gok zo'n 650-700 euro per maand. (niet gek voor een student dacht ik zo)).
__________________
Aut Caesar aut nullus

Laatst gewijzigd op 03-09-2005 om 20:22.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 18:55
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Mijn ouders betalen mijn collegegeld en boeken. Alles was ik verder wil uitgeven moet ik zelf betalen, en daar kan ik de 75 euro die de IB-Groep me geeft voor gebruiken. Ik werk op dit moment niet. Als ik op kamers ga krijg ik dus 230 euro van de IB-Groep en nog eens 200 euro per maand extra van mijn ouders. Dan ben ik wel van plan te gaan werken.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 18:56
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Collegegeld 1500 euro (per jaar)
Boeken (uh, weet niet precies, zelfde als 'overal')
Kamerhuur 325 euro per maand.
Ziektekostenverzekering 37 euro per maand.
Basketballvereniging 190 euro per jaar.

Dat betalen m'n ouders allemaal.
Dan krijg ik de basisbeurs voor uitwonenden (233eu) en ik krijg nog 50 euro per maand extra van m'n ouders. Ook verdien ik zo'n 100 euro per maand zelf bij. Van al dat geld betaal ik levensonderhoud, kleding, uitgaan, etc.

Ja, mijn ouders zijn lief..
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 19:01
Verwijderd
Mijn ouders betalen het collegegeld, mijn boeken, mijn huur en een deel van mijn telefoonrekening. Van de basisbeurs moet ik verder zelf rondkomen. Ik werk niet.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 19:11
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Mijn ouders betalen alles wat met school te maken heeft. Dat is denk ik zo'n €2000 euro per jaar. Ook betalen ze mijn ziektekosten. Ik woon nog thuis.
Ik 'verdien' (werk en IBG) zo'n €200 per maand en daarmee kan ik me prima redden. Ik koop niet zo vaak kleren en ik ga niet veel uit (of alleen heel goedkoop) en ik rook niet. Ik betaal dus toilletartikelen, kleren en de andere dingen die je soms koopt. Meestal houd ik geld over en dat maak ik over naar m'n spaarrekening.

Mijn ouders betalen ook mijn telefoonrekening, alleen dat weten ze zelf niet.
__________________
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 19:40
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ouders betalen:
- Collegegeld: €1200 nog wat
- Huur kamer (ben uitwonend student): € 275
Ik mag niet klagen vind ik zelf.

De rest van de dingen betaal ik zelf. Dat betekent boeken, schoolartikelen, eten, drinken, beltegoed, uitgaan, overige leuke dingen etc. Ik werk in de vakanties en leen bij de IB Groep (€ 150 per maand), met dat geld betaal ik dus deze dingen.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 20:25
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
overigens; wat heeft iedereen toch lieve ouders hier... (tis jullie gegund hoor, daar niet van)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 20:30
Delama
Avatar van Delama
Delama is offline
Ik betaal:
1400 nog wat college geld.
640 voor boeken.
300 de maand voor huur van mn kamer.

Daarvoor krijg ik iedere maand van mn ouders 250euro
en heb ik de uitwonende studiefinanciering á 230 ofzo.

Ik kom dus wel wat te kort maar dat red ik wel met lening/werk.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 22:23
SimplyABoy19
Avatar van SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Collegegeld 1700 euro
Boeken 600 euro
Overige schoolstuff ook al snel tegen meer dan 200 euro

Ik ontvang 75 euro studiefianciering

Van mn ouders ontvang ik geen cent voor bovenstaande, woon wel thuis dus het enige wat er betaald wordt is wat ik thuis eet/drink en verbruik qua water en energie stuff...

Nou ja en alle andere verplichte en niet verplicht (on)noodzakelijke kosten moet ik ook zelf betalen

Verdien ongeveer 1000 - 1250 euro per jaar met bijbaantjes en vakantiewerk

Heb een lening van.......asociaal hoog bij de IB Groep

Sta bijna ALTIJD enorm in het rood!

Laatst gewijzigd op 03-09-2005 om 22:26.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 10:24
Verwijderd
mijn ouders betalen m'n schoolgeld zo'n 1500,-
m'n boeken 365,- en per maand nog 175,- om te eten en in leven te blijven.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 15:10
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
1500 collegegeld
1200 boeken
150 sport

dat betalen m'n ouders per jaar.

Krijg 100 euro zak/kleedgeld. Stufi gaat naar een studierekeningrekening. Heb dus 100 euro te besteden per maand. Woon nu thuis.


Straks op kamers. Huur betaalt uit stufi. Krijg wel een kleine bijdrage per maand voor eten...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 16:06
Stepsje
Avatar van Stepsje
Stepsje is offline
Ik moet alles zelf betalen. Ik krijg alleen nog elke maand 23 euro van mn vader en 11,34 op mn spaarrekening.
Ik woon niet meer thuis, maar samen met mn vriend.
Ik heb dus uitwonende stufi en maximale lening, totaal per maand ruim 700 euro.
Daar doe ik ook alles van. Na alle vaste lasten voor huis, school en huishoudgeld hou ik per maand ongeveer 120 euro over voor 'leuke' dingen als uitgaan, kleding e.d.

edit: Ik sta ook bijna altijd maximaal rood...
__________________
All we have to decide is what to do with te time that is given us!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 16:12
Verwijderd
Ik krijg 150 euro per maand van m'n ouders en dan natuurlijk studiefinanciering en wat salaris...daar moet ik alles van betalen. En dat lukt, want ik wil dat het lukt.


@Stepsje: Als je na alle vaste uitgaven nog ongeveer 120 euro per maand over houdt voor 'leuke' dingen, waarom sta je dan bijna altijd maximaal rood?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-09-2005, 19:34
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Toen ik op kamers woonde kreeg ik 200 euro per maand van mijn ouders, betaalde mijn moeder mijn ziektekostenverzekering a 12.50 en verder niets (naja okee, mijn moeder deed de was en een of twee weekenden in de maand zat ik gratis thuis maar verder kreeg ik niets), Collegegeld, boeken enzo moest ik gewoon zelf betalen. Ik kreeg verder een basisbeurs uitwonend en leende bij.

Ik woon nu (tijdelijk) thuis en ik krijg nog steeds 200 euro van mijn ouders en mijn ziektekostenverzekering. Verder zou ik kostgeld moeten betalen (betaalde ik ook na mijn 18e toen ik nog thuis woonde maar nog niet studeerde) maar ik heb met mijn moeder uitgerekend dat ik gewoon het geld echt niet heb om nog kostgeld te betalen dus hoeft dat voorlopig ook niet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 22:40
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Collegegeld; 1497 {heeft mijn moeder betaalt}
Boeken; eerste periode 200,- {betaal ik zelf}

Ik krijg 254,- van IBG {basis + aanvullend}
Daarbij krijg ik nog van het TBI een startbedrag aan het begin van het schooljaar {800,-} en elke maand 70,-
Ook werk ik een aantal uur en dat is gemiddeld 200 euro per manad.

Vanaf oktober ga ik mijn ziekenfonds betalen dat is iets van 50,- ofzo. En qua kleding, ik heb geen vaste bedragen wat ik maandelijks uitgeef. Als ik iets nodig heb of iets leuks zie, dan koop ik het {hoef niet echt op mijn geld te letten namelijk }
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 23:00
Verwijderd
Mijn ouders betalen mijn studie en mijn boeken en geven een maandelijkse bijdrage van 150 euro. De rest betaal ik van stufi, lening en loon.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 19:22
Verwijderd
Ze betalen niks, en dat hebben ze nooit gedaan. Alleen middelbare schoolgeld wel, maar toen ik naar het mbo ging kon ik alles zelf betalen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 20:20
Verwijderd
Citaat:
FuSe schreef op 05-09-2005 @ 00:00 :
Mijn ouders betalen mijn studie en mijn boeken en geven een maandelijkse bijdrage van 150 euro. De rest betaal ik van stufi, lening en loon.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 13:15
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik moet van 210 euro rondkomen maar mijn ouders betalen dan de schoolspullen.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 13:50
Verwijderd
Ik krijg per maand:
€233 van IB
€275 van mijn moeder
€ ong. 250 euro werk of stagevergoeding

Hiervan moet ik eigenlijk alles zelf betalen; mijn kamerhuur (€220), mijn collegegeld (1475 ofzo), boeken (erg verschillend), eten, kleding, uitgaan, sporten, orkest, verzekering kamer. Ja alles wat ik allemaal doe of nodig heb!
Mijn moeder betaalt alleen nog mijn ziekteverzekering.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2005, 13:58
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 08-09-2005 @ 14:50 :
€275 van mijn moeder

Mijn moeder betaalt alleen nog mijn ziekteverzekering.
? dure verzekering...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 08:57
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-09-2005 @ 14:58 :
? dure verzekering...
Huh? beetje krom gezegd. Maar ik krijg dus 275 van mijn moeder en mijn moeder betaalt voor mij de ziekteverzekering. Zo mss iets duidelijker?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 10:22
Verwijderd
Ik vind wel dat ouders hier veel betalen voor hun kinderen zeg.
Volgend jaar ziet het er bij mij zo uit:

1500 collegegeld
500 oid boeken
woon thuis dus geen geen huur ed.

krijg elke maand 160 euro allimentatie van mn pa --> dat gat naar mn collegegeld.
De studifinanciering is voor de boeken.
en zelf moet ik maar verdienen voor wat ik wil aan kleding, uitgaan ed.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 10:53
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 09-09-2005 @ 09:57 :
Huh? beetje krom gezegd. Maar ik krijg dus 275 van mijn moeder en mijn moeder betaalt voor mij de ziekteverzekering. Zo mss iets duidelijker?
t ging me dr om dat je zegt dat je moeder niks voor je betaald, behalve je ziektekostenverzekering. beetje krom gezegd, want je krijgt dus 275 euro van je moeder.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 23:05
Stepsje
Avatar van Stepsje
Stepsje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-09-2005 @ 17:12 :


@Stepsje: Als je na alle vaste uitgaven nog ongeveer 120 euro per maand over houdt voor 'leuke' dingen, waarom sta je dan bijna altijd maximaal rood?
Omdat ik net verhuist ben en samenwoon en toen heb ik extra geld gebruikt en sindsdien sta ik rood. En met maar 120 euro per maand voor alle extra's kom je daar niet echt makkelijk uit. (heb helaas geen vakantiewerk kunnen vinden, was een beetje laat met zoeken)
__________________
All we have to decide is what to do with te time that is given us!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 23:38
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-09-2005 @ 11:53 :
t ging me dr om dat je zegt dat je moeder niks voor je betaald, behalve je ziektekostenverzekering. beetje krom gezegd, want je krijgt dus 275 euro van je moeder.
Haar moeder betaald toch ook niks voor haar, behalve haar ziektekostenverzekering. Alleen krijgt ze ook nog gewoon geld...
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 08:56
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
... en dus betaalt dr moeder indirect vrij veel voor haar.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 09:19
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-09-2005 @ 09:56 :
... en dus betaalt dr moeder indirect vrij veel voor haar.
Ze zal ook wel moeten, zo te zien krijgt ze alleen een basisbeurs van de IB-groep voor uitwonenden. Je ouders worden dan geacht dit aan te vullen en het lijkt op het door de IBG aanbevolen bedrag wat al niet ruim is.
Wat ze zegt is niet krom. Het klopt wel. Ze zegt dat ze van de combinatie alles op haar ziektekostenverzekering na moet betalen. Dus zelf van het geld van stage, moeder en IBG.

Mjah, en nu ontopic: Ik ontvang een basisbeurs en gedeeltelijk aanvullende beurs van zo'n 390 euro totaal. Mijn ouders betalen mijn collegegeld half, de andere helft betaal ik doordat zij mijn maandelijks aanbevolen toelage van 80 euro inhouden gedurende 9 maanden. De rest betaal ik zelf dus van mijn stufi + werk + lenen IBG.

Per maand ben ik nu 243 euro kwijt aan huren inclusief, 100 euro aan telefoon en verschillende verzekeringen, 150 aan eten en drinken en heb ik afhankelijk van de hoeveelheid werk nog geld voor de rest: boeken, kleding, klappers e.d. Dat moet ik ook zelf betalen.

Hoewel het zeker vergeleken bij mijn studiegenoten erg weinig is wat ik van mijn ouders krijg ben ik er tevreden mee, mijn ouders helpen me namelijk veel met klussen, dingetjes regelen en zijn gemakkelijk in het lenen van hun auto's en dat soort dingen. Hulp bij praktische zaken heb ik liever dan een zak geld. Plus dat het wel gezelliger is.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят

Laatst gewijzigd op 10-09-2005 om 09:31.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 10:05
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Neiu schreef op 10-09-2005 @ 10:19 :
Ze zal ook wel moeten, zo te zien krijgt ze alleen een basisbeurs van de IB-groep voor uitwonenden. Je ouders worden dan geacht dit aan te vullen en het lijkt op het door de IBG aanbevolen bedrag wat al niet ruim is.
Wat ze zegt is niet krom. Het klopt wel. Ze zegt dat ze van de combinatie alles op haar ziektekostenverzekering na moet betalen. Dus zelf van het geld van stage, moeder en IBG.
mwa, niets moet, tis alleen maar wat de IBG verwacht. neemt niet weg dat ze t wel degelijk krijgt van haar moeder. ik vindt t dan nogal krom om te beweren dat je moeder niks (bijna niks dan) voor je betaalt. maar laten we nu niet te veel afdwalen, daar ging t idd niet om.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 18:52
Verwijderd
Collegegeld: €1476
Kamerhuur €280
Boeken: €700

M'n ouders betalen m'n collegegeld en kamerhuur, boeken moet ik zelf betalen. Ik krijg een basisbeurs van IBG en daar naast werk ik nog. Ben wel blij dat m'n ouders redelijk wat bijdragen, anders was het een stuk moeilijker geweest om rond te komen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 22:06
the tourist
the tourist is offline
Ik krijg een aanvullende beurs; ongeveer €255,- per maand (thuiswonend). Dat is dus zo'n €180,- extra, ongeveer €2160,- in een jaar. Dat zou voor mensen die geen aanvullende beurs krijgen dus ongeveer het bedrag moeten zijn dat hun ouders bijdragen, wat ongeveer wel klopt hier heb ik het idee. Met dit bedrag moet ik alles betalen. Ik krijg nog €20,- extra (jawel ) van mijn vader. Vorig jaar, toen ik een studie deed waarvoor ik weinig en goedkope boeken moest kopen, werd ik er rijker door Nu moet ik meer en duurdere boeken kopen, dus zal dat iets minder zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Meerderheid Nederlanders wil dat comazuipers zelf de ziekenhuiskosten betalen
df
69 04-08-2015 07:27
Algemene schoolzaken Wie betaalt jouw collegegeld en boeken?
Verwijderd
100 14-08-2007 11:36
Werk, Geld & Recht rijkeluiskind
tjappie
220 16-04-2007 14:35
Levensbeschouwing & Filosofie Abortus naar aanleiding van een ander topic
***ailá***
108 14-04-2007 16:30
Werk, Geld & Recht studenten: wat is de bijdrage van je ouders?
Chloe Siere
61 06-12-2003 12:49
Werk, Geld & Recht [enquete] oudertoelage
Rocksaan
28 07-02-2003 15:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58.