Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2003, 08:39
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
(Omdat Grieks wat moeilijk gaat)

Het lijkt me leuk dit topic te gebruiken om onze eigen geschreven stukjes Latijn te plaatsen! Zelf ben ik een fervent beoefenaar van het schrijven van de Latijnse taal, zowel in de vorm van stukjes over mijzelf als over filosofie. Lijkt me leuk ook wat van jullie te lezen, elkaar misschien te verbeteren!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2003, 15:18
barkrukkie
barkrukkie is offline
nooit gedaan eigenlijk, maar lijkt me op zich wel leuk
iemand uit m'n klas heeft als profielwerkstuk jip en janneke vertaald naar het latijn.
Volgens mij zijn er ook boekjes van Latijnse Jippus et Jannica

maar misschien (als ik meer tijd heb) dat ik wat zal proberen
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 15:23
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Wel een leuke idee, een eigen strip maken/vertalen. Ik zal ook eens kijken of ik een suske en wiske kan vertalen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 19:39
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
We hebben hier een tijd terug ook eens een topic over gehad. Jammergenoeg sloeg het toen niet echt aan en waren er weinig reacties. Het schrijven van Grieks en Latijn is te moeilijk voor mij geloof ik
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 20:34
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
Annikam amo.

[edit] Geen zin in meer typen. [/edit]
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 06:26
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Dminor schreef op 17-03-2003 @ 21:34:
Annikam amo.

[edit] Geen zin in meer typen. [/edit]
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 17:35
MickeyV
MickeyV is offline
Quid nobis narraturus sis exspecto, Diovai. Utrum de tua ipsa persona an philosophis tuis sententiis aut etiam de utrisque agas in responsione tua, nihil mei interest. Malo utique te aliquid scripturum (et cito) quam te non scripturum, cum velim scire et quid mihi de illis rebus dicere possis et qualis tua peritia sit linguae Latinae loquendae. Quoniam intellego te linguas classicas discere, credo te et multum quire cum hac lingua et, quo tua peritia mea melior est, ideo textum meum, ubi necesse est, corrigere potes. =)

Wat gekunsteld, akkoord, maar het is Latijn. Zeg maar wat je er van vindt, waarde Diovai.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 18:32
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Gratias tibi habeo, MickeyV, ob verba tua, me non quibus verbis et quo modo inciperem sciente! De scilicet utrisque, philosophia sed etiam persona mea, aliquid mihi loquendum est, quia, si de me ipso dicere velim, de animo, ex quo me iudico, dicam, et, si philosopha dicta habere velim, de animo quoque eodem, dicam! Fortasse dices philosophiam cum animo communi agere, et tantum mihi animum meum interesse! Nihil autem minius verum! (Utinam mihi tu ignovas quod Batava lingua loquor!) Cum de animo communi dicimus, in oculis nostris habendum nos partem civitatis (quo animi communis) esse! Omnia sunt nostra. Bene, nunc nobis bibendum! Vale.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 10:04
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Aliquid adhuc ad omnia commovenda scribam:

Ante quosdam dies puellam pulchrissimam cognovi, et ei de oculorum pulchritudine eius locutus sum. Post verbum unum iam subrubebat; o rubore nigri nihil videndum! Pulchrissima latebat nigritia amore rubescendo! Nunc tantum spero eam equos amoris meos tangere velle! Hoc tempore non magis hoc loquar.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 14:07
DE bezoeker
DE bezoeker is offline
Citaat:
Diovai schreef op 19-03-2003 @ 11:04:
(...) Nunc tantum spero eam equos amoris meos tangere velle! (...)
Nu hoop ik maar dat zij mijn liefdespaarden wil aanraken??? Putasne ullam puellam hoc facere velle?? O tempora, o mores!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 14:13
MickeyV
MickeyV is offline
Facilitas (verisimilis?) qua scribis admiranda est. Nihilo minus, cum, sicut dixi, peritior es quam ego, non omnino cuncta, quae scripsisti, intellexi. Idcirco infra indicavi, quas sententias non intellexerim, ut fortasse tu inlustres earum significationem.

Sunt hae:

"quo animi communis"

"o rubore nigri nihil videndum!"

"Pulchrissima latebat nigritia amore rubescendo" (de mooiste zwartheid werd verholen door rood wordende liefde oid??)

Et iterum attentum te facio ad textus meos corrigendos. Certe enim poteris errores quosdam detegere mihi.

(en nog even in het Nederlands: waaruit bestaat de studie Klassieke Talen exact? Leer je er bv. ook Latijn schrijven, en wordt er dieper of de grammatica ingegaan?)

Laatst gewijzigd op 19-03-2003 om 16:10.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 16:16
MickeyV
MickeyV is offline
Hehe, bezoeker.

Zeg, Diovai, kun je mij wellicht enige boeken aanwijzen die de grammaticale leerstof, zoals men die op het gymnasium leert, verdiepen en uitbreiden? Ik denk dan inzonderheid aan boeken die aanwijzingen behelzen ten aanzien van, je raadt het al, het schrijven in het Latijn. Niet zozeer omdat ik er een gewoonte van maak of wil maken te communiceren in het Latijn, alswel omdat het m. i. meer dan al het andere iemand in staat stelt de taal werkelijk te doorgronden.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 17:00
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Nou, wij hebben op school de Kleine Latijnse Grammatica, die zeker wel iets dieper op de stof ingaat dan een gymnasiumboek dat zou doen. Echter zegt het niets over het schrijven van Latijn. Op de VU krijgen wij op dit moment colleges die dieper op de grammatica ingaan. Onze docente, mevrouw Kroon, heeft zelf een paar hoofdstukken vol geschreven over de juiste grammatica in het Latijn. Hoewel ik vergeleken bij mijn medestudenten daarvan al redelijk op de hoogte was, heeft het me zeer zeker goed geholpen. Enkele van die hoofdstukken heb ik reeds in Word-formaat, maar niet allemaal. Daar het teveel werk is om ze uit te typen; zou je het prettig vinden als ik mijn docente mailde met het verzoek mij alle bestanden toe te sturen omdat `ik ze kwijt ben geraakt`?

Btw; in die hoofdstukken staan ook oefeningen waarbij je Latijn moet schrijven. De laatste tijd doen we steeds vaker van die oefeningen, en die kunnen best handig zijn! Maar de studie richt zich er niet werkelijk op nee...

Laatst gewijzigd op 19-03-2003 om 17:05.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 17:33
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 19-03-2003 @ 15:13:
Facilitas (verisimilis?) qua scribis admiranda est. Nihilo minus, cum, sicut dixi, peritior es quam ego, non omnino cuncta, quae scripsisti, intellexi. Idcirco infra indicavi, quas sententias non intellexerim, ut fortasse tu inlustres earum significationem.

Sunt hae:

"quo animi communis"

"o rubore nigri nihil videndum!"

"Pulchrissima latebat nigritia amore rubescendo" (de mooiste zwartheid werd verholen door rood wordende liefde oid??)

Et iterum attentum te facio ad textus meos corrigendos. Certe enim poteris errores quosdam detegere mihi.

(en nog even in het Nederlands: waaruit bestaat de studie Klassieke Talen exact? Leer je er bv. ook Latijn schrijven, en wordt er dieper of de grammatica ingegaan?)
Utinam permittas mihi libertatem capere Batava lingua loqueri!
Difficilis enim aliter est errorum correctio.

-
`nos partem civitatis (quo animi communis) esse! `; vertaald: dat we een deel zijn van de burgerij (en daarmee van de gemeenschappelijke geest), ik zie inderdaad in dat dit tot verwarring kan leiden, bijv. ergo of ideo ipv quo was beter geweest!

"o rubore nigri nihil videndum!" : vertaald: o door rood niets van zwart te zien! (deze is denk ik wel ok?)

"Pulchrissima latebat nigritia amore rubescendo" (de mooiste zwartheid werd verholen door rood wordende liefde oid??): vertaald: de zeer mooie zwartheid verborg zich door het door liefde rood worden!; ik zag al dat het nogal stom was, met die twee ablativi (die niet bij elkaar horen) naast elkaar. Ik had er beter op het laatst 'rubescendo a amore' oid van kunnen maken! het gaat normaal wel met een ablativus, maar goed.

Dubito an profecto 'utrum...nihil interest' in primo textu tuo bona dicta sint, fortasse melius ferre 'non interest' possis, nisi te false intellexi.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 17:47
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Citaat:
DE bezoeker schreef op 19-03-2003 @ 15:07:
Nu hoop ik maar dat zij mijn liefdespaarden wil aanraken??? Putasne ullam puellam hoc facere velle?? O tempora, o mores!
Non ego puto ullam puellam illud facere velle, non quidem illo modo quo tu cogitas! Quod ego cum ventre, manu, etiam pene facere possem, dolere animo, numquam quid in amore velim erit! Prius me video equitem in equo albo!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 17:59
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Het volgende stukje dat ik zal schrijven, zal ik proberen te schrijven alsof ik Seneca ben en een briefje aan Lucilius schrijf!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 18:19
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Diovai schreef op 19-03-2003 @ 18:00:
Onze docente, mevrouw Kroon, heeft zelf een paar hoofdstukken vol geschreven over de juiste grammatica in het Latijn.
Jouw docente zou vorig jaar nog een gastcollege bij ons komen geven, maar dat is toen (om redenen die ik me niet herinner) niet doorgegaan. Wij hebben datzelfde boek ook gebruikt. Ik vond het wel een prettig en heldere syllabus.
Citaat:
Btw; in die hoofdstukken staan ook oefeningen waarbij je Latijn moet schrijven. De laatste tijd doen we steeds vaker van die oefeningen, en die kunnen best handig zijn! Maar de studie richt zich er niet werkelijk op nee...
Die oefeningen hoefden wij nooit te maken van meneer Kemper, onze docent.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 20:28
MickeyV
MickeyV is offline
Diovai, dank. En aangaande je aanbod: indien het niet teveel moeite is accepteer ik het volgaarne. Email adres: a.vanveen@chello.nl

En de Kleine Grammatica waar je het over hebt: is dat een alomvattende grammatica? M. a. w.: is het een boekje waaruit iemand, wanneer hij het goed doorwerkt, de facto het Latijn volledig kan leren? Staan er ook oefeningen in? En hoe verhoudt het zich tot bv. Via Recta (ik ga er van uit dat Via Recta, ik heb er een uit 1965, qua niveau overeenstemt met Via Nova [welke ik niet ken], ofschoon de mogelijkheid niet volstrekt illusoir is, dat het onderwijs Latijn destijds [1965 dus] nog wat substantieler was dan nu)? Hoe dan ook zoek ik materiaal waarmee ik mij, zelfstandig, het Latijn eigen kan maken. Met Via Recta alleen (die heb ik vorig jaar doorgewerkt) ben ik wel een eind gekomen, kan ik zelfs aardig wat van Cicero lezen, maar ben ik er bij lange na nog niet. Moeilijker stukjes van Cicero blijven voor mij onoplosbare puzzels, terwijl Sallustius, enkele regels uitgezonderd, generaliter onvertaalbaar is. Wat overigens wel, los natuurlijk van de noodzaak van andere hulpmiddelen, een goede methode is om de vaardigheden te scherpen, is het lezen van moeilijke teksten met de volledige Nederlandse vertaling paraat (ik ga binnenkort bv. Cicero's De Oratore op die wijze lezen).

Oh, misschein wel aardig om van een amusant citaat uit Cicero te gewagen. Erg grappig, humor in het Latijn. Afkomstig uit Tusculanae Disputationes, liber 1. Cicero bespreekt daar o.a. het (leren) verachten van de dood, ofwel, de contemnenda morte.

"Sed quid ego Socratem aut Theramenem, praestantis viros virtutis et sapientiae gloria, commemoro, cum Lacedaemonius quidam, cuius ne nomen quidem proditum est, mortem tantopere contempserit, ut, cum ad eam duceretur damnatus ab ephoris et esset voltu hilari atque laeto dixissetque ei quidam inimicus: 'contemnisne leges Lycurgi?', responderit: 'ego vero illi maximam gratiam habeo, qui me ea poena multaverit, quam sine mutuatione et sine versura possem dissolvere.' o virum Sparta dignum! ut mihi quidem, qui tam magno animo fuerit, innocens damnatus esse videatur. talis innumerabilis nostra civitas tulit. "

Laatst gewijzigd op 19-03-2003 om 20:34.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-03-2003, 20:38
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Ja, de kleine latijnse grammatica is erg goed! De huidige versie bevat geen oefeningen, maar wij hebben er thuis ook 1 die ze wel bevat, een druk uit 1985. Die oefeningen zijn heel erg nuttig en leuk eigenlijk, jammer dat die er nu niet meer inzitten. Misschien dat je een oudere druk kunt krijgen, en zo niet, de huidige versie is niet al te duur en daarbij erg nuttig. Via Recta ken ik helaas niet. Via Nova ook niet. Cicero is voor mij ook lastig, maar wel te doen als je er inzit, in de tekst, in het onderwerp, in zijn stijl. Verder is hij soms, vooral door al die bijzinnen, volledig onbegrijpbaar.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 20:41
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Ik heb een deel van de apocolynblabla (ik kan die naam nooit onthouden) van Seneca gelezen over keizer Claudius, ook humor in het Latijn. Echt geweldig, in het Latijn leuker dan in vertaling. Seneca schrijft onder meer, als ik het me goed herinner, over de gestorven Claudius (die zijn leven lang mank had gelopen door een been dat korter was dan het andere been): tamen ad caelum veniet (sed non cum passibus aequis!)
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 00:17
DE bezoeker
DE bezoeker is offline
Citaat:
Diovai schreef op 19-03-2003 @ 18:47:
Non ego puto ullam puellam illud facere velle, non quidem illo modo quo tu cogitas! Quod ego cum ventre, manu, etiam pene facere possem, dolere animo, numquam quid in amore velim erit! Prius me video equitem in equo albo!
Sorry hoor, maar van jouw Latijn snap ik niet alles. Ben je een liefhebber van Sallustius?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 08:54
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Citaat:
DE bezoeker schreef op 20-03-2003 @ 01:17:
Sorry hoor, maar van jouw Latijn snap ik niet alles. Ben je een liefhebber van Sallustius?
Nee!!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 08:56
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Non ego puto ullam puellam illud facere velle, non quidem illo modo quo tu cogitas! Quod ego cum ventre, manu, etiam pene facere possem, dolere animo, numquam quid in amore velim erit! Prius me video equitem in equo albo!

Niet meen ik dat enig meisje dat wil doen, niet althans op die manier die jij denkt! Wat ik met de buik, met de hand, zelfs met de penis zou kunnen doen, het pijn doen van de geest, zal nooit zijn wat ik in liefde wil doen! Liever zie ik me als een ridder op het witte paard!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 11:38
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Mi amici, cum dolore in corde vobis narro me hic exire debere. Cum tempora mea in loco hoc repeto, guttae ex oculis meis labuntur! Amici, homines me semper amantes, vos quoque ego amo. Utinam iterum videamus umquam, unquam, quocumque tempore!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 14:17
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Diovai schreef op 19-03-2003 @ 21:41:
tamen ad caelum veniet (sed non cum passibus aequis!)
Toen ging hij naar de hemel (maar niet met rechte/gelijke passen!)

zoiets toch?
op zich wel lachen (hoewel het in het latijn beter klinkt)

na m'n SE-week ga'k eens met het woordenboek erbij proberen mee te krijgen wat hier nou wordt verteld steeds
meteen een goede oefening voor m'n eindexamen
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2003, 16:27
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Non oculi tacuere tui,
Cum videbam te,
Dicebant tum tui oculi,
Te amare me?

Faces tacere si velim,
At tum dice cum oculibus,
Ut cognoscam quid dices,
Si tu quietus es.

Kort 'gedichtje '
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 17:45
MickeyV
MickeyV is offline
Heh, ook erg grappig Diovai. Juist dat schijnbaar onverenigbare van een stoffige, deftige, archaische taal en het lichtvoetige van de humor dat uit de door ons aangehaalde citaten spreekt, chargeert het effect. Ik lag werkelijk in een deuk toen ik uit de ingewikkelde zinnen ten leste de betekenis ontwaarde. Dat brengt mij overigens tot de gewaarwording, dat wellicht niet iedereen het stukje begrijpt. Tweeledig is nu het doel van de vertaling, van mij hand, die ik presenteer: opdat anderen er ook om kunnen lachen, en opdat waarde Diovai eventuele foutjes kan verbeteren

Sed quid ego Socratem aut Theramenem, praestantis viros virtutis et sapientiae gloria, commemoro, cum Lacedaemonius quidam, cuius ne nomen quidem proditum est, mortem tantopere contempserit, ut, cum ad eam duceretur damnatus ab ephoris et esset voltu hilari atque laeto dixissetque ei quidam inimicus: 'contemnisne leges Lycurgi?', responderit: 'ego vero illi maximam gratiam habeo, qui me ea poena multaverit, quam sine mutuatione et sine versura possem dissolvere.'

Maar waarom gedenk ik nog Socrates of Theramenes, in de glorie van deugd en wijsheid uitblinkende mannen, wanneer een zekere Lacedaemonier (geloof ik), wiens naam zelfs niet bekend is, de dood dermate verachtte, dat een zekere schurk tegen hem zei, toen hij (de Lacedaemonier dus), veroordeeld door ephori (overheidspersonen), ten dode werd geleid en een lach op zijn vrolijke gezicht had (vrij vertaald): "veracht je soms de Lycurgische wetten?" Waarop hij zei: "ik ben die wetten juist uiterst dankbaar, omdat ze mij met die straf hebben gestraft, die ik zonder lening af te sluiten kan inlossen." etc. De rest is geen onderdeel van de grap mee.

En nog een stukje uit Cicero, De Officiis, boek III. Dit is leuk om 2 redenen: a: zoek de gelijkenis met The Lord of Rings. b: het stuk is niet grappig bedoeld, maar vanwege het pedante gechicaneer des te hilarischer. Plezier!

"Hinc ille Gyges inducitur a Platone, qui cum terra discessisset magnis quibusdam imbribus, descendit in illum hiatum aeneumque equum, ut ferunt fabulae, animadvertit, cuius in lateribus fores essent; quibus apertis corpus hominis mortui vidit magnitudine invisitata anulumque aureum in digito; quem ut detraxit, ipse induit (erat autem regius pastor), tum in concilium se pastorum recepit. Ibi cum palam eius anuli ad palmam converterat, a nullo videbatur, ipse autem omnia videbat; idem rursus videbatur, cum in locum anulum inverterat. Itaque hac oportunitate anuli usus reginae stuprum intulit eaque adiutrice regem dominum interemit, sustulit quos obstare arbitrabatur, nec in his eum facinoribus quisquam potuit videre. Sic repente anuli beneficio rex exortus est Lydiae. Hunc igitur ipsum anulum si habeat sapiens, nihil plus sibi licere putet peccare, quam si non haberet; honesta enim bonis viris, non occulta quaeruntur.

[39] Atque hoc loco philosophi quidam minime mali illi quidem, sed non satis acuti, fictam et commenticiam fabulam prolatam dicunt a Platone, quasi vero ille aut factum id esse aut fieri potuisse defendat. Haec est vis huius anuli et huius exempli: si nemo sciturus, nemo ne suspicaturus quidem sit, cum aliquid divitiarum, potentiae, dominationis, libidinis causa feceris, si id diis hominibusque futurum sit semper ignotum, sisne facturus? Negant id fieri posse. Nequamquam potest id quidem, sed quaero, quod negant posse, id si posset, quidnam facerent. Urgent rustice sane. Negant enim posse et in eo perstant, hoc verbum quid valeat non vident. Cum enim quaerimus, si celare possint, quid facturi sint, non quaerimus, possintne celare, sed tamquam tormenta quaedam adhibemus, ut si responderint se impunitate proposita facturos, quod expediat, facinorosos se esse fateantur, si negent, omnia turpia per se ipsa fugienda esse concedant. Sed iam ad propositum revertamur."

*ik heb even iets in het laatste citaat moeten wijzigen. Ik ken het zelf uit een boekje. Het citaat heb ik van internet geplukt, en ik zie nu dat er een foutje ingeslopen is. De toevoeging is gecursiveerd, de verwijdering in "dikschrift". Je zult begrijpen dat het uiterst noodwendige toevoeging was.

Laatst gewijzigd op 20-03-2003 om 22:05.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 13:18
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Ik kom hier niet zoveel meer, maar in de geest van Seneca heb ik een stukje geschreven:

SENECA LUCILIO SUO SALUTEM

I Mihi bonum, mi Lucili, me audire te consilia mea sequi. Illa non autem modo te ope mea fecisse, sed maxime tibi placere me amicali cura tui levat. Melius quoque ages, Lucili, si animum tuum se a populi opinione avertere disces ac ipse ex te iudicabis. Qui enim famam hominum habere bonam cupit, ferarum ritu famem maximam quorum corpori suo faveant ostendit. Cibo vinoque nomineque bono suo invitant, sed non intellegunt educentes corporem animum edere. Quae cum manu, ventre, pene faciant, nobis ad fidem habendam non opus erit! Ideo profliges cum maxime consuetudinem istorum qui tibi nunquam prosint, ut tecum morari consuescas ac tibi ipse prosis.
II Nunc iam verba facere mihi relinquendum, non scilicet autem sine munuscolo: 'Nihil agere altissimum'. Prius enim nihil quam aliquid falsum agas. Igitur noli repudiare a populo contemni, cum recedis, sed consurge ad dignitatem, etiam solito magis te populo exime! Vale.

Graag op- en/of aanmerkingen.

Laatst gewijzigd op 23-03-2003 om 09:00.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 22:24
MickeyV
MickeyV is offline
Heb hier even geen woordenboek bij de hand. Reacties later. =)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 11:12
Imperans
Imperans is offline
Citaat:
Diovai schreef op 19-03-2003 @ 18:33:


"Pulchrissima latebat nigritia amore rubescendo" (de mooiste zwartheid werd verholen door rood wordende liefde oid??): vertaald: de zeer mooie zwartheid verborg zich door het door liefde rood worden!; ik zag al dat het nogal stom was, met die twee ablativi (die niet bij elkaar horen) naast elkaar. Ik had er beter op het laatst 'rubescendo a amore' oid van kunnen maken! het gaat normaal wel met een ablativus, maar goed.

"A amore" kan niet, het zou dan "aB amore" moeten zijn, maar ook dit is fout aangezien het voorzetsel "a(b)" alleen voor persoonsnamen wordt gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 15:02
MickeyV
MickeyV is offline
Imperans, het eerste dat je zegt is juist, het tweede niet. Wat te denken van "Treveri ab Germanis premuntur" ? Ablativus auctoris, beste jongen.

Diovai, ik moet zeggen dat ik maar half begrijp wat er staat. Dat is te wijten aan mijn gebrekkige vaardigheid, dat spreekt voor zich. Wellicht leuk als je even de vertaling geeft.

Wat betreft literatuur ten behoeve van de zelfstudie van het Latijn: Kleine Grammatica kon ik, zelfs met mijn heuristische talenten (....), niet vinden. Maar..., toen zag ik Prisma's Grammatica Latijn (Drs. W. J. B. Huls), en dat is, m. i., een uitmuntend boek(je) (ruim 300 blz). Werkelijk alles m. b. t. de taal is opgenomen. Blader het maar eens door in de boekwinkel.

En, hier is, voor wat het waard is, mijn lacuneuse vertaalpoging.

Mihi bonum, mi Lucili, me audire te consilia mea sequi. Illa non autem modo te ope mea fecisse, sed maxime tibi placere me amicali cura tui levat. Melius quoque ages, Lucili, si animum tuum se a populi opinione avertere disces ac ipse ex te iudicabis. Qui enim famam hominum habere bonam cupit, ferarum ritu famem maximam quorum corpori suo faveant ostendit. Cibo vinoque nomineque bono suo invitant, sed non intellegunt educentes corporem animum edere. Quae cum manu, ventre, pene faciant, nobis ad fidem habendam non opus erit! Ideo profliges cum maxime consuetudinem istorum qui tibi nunquam prosint, ut tecum morari consuescas ac tibi ipse prosis.
II Nunc iam verba facere mihi relinquendum, non scilicet autem sine munuscolo: 'Nihil agere altissimum'. Prius enim nihil quam aliquid falsum agas. Igitur noli repudiare a populo contemni, cum recedis, sed consurge ad dignitatem, etiam solito magis te populo exime! Vale.

I Het doet me deugd, beste Lucilius, te horen dat je mijn raad opvolgt. etc(??). Je zult er ook beter aan doen, L, als je leert je ziel van de menings 's volks af te wenden en dat je vanuit jezelf oordeelt. (etc??). Ze nodigen je uit voor eten, wijn en vanwege je goede naam, maar ze begrijpen niet dat verfijnde lieden (lichamelijke ziel) te eten. Wat zij met de hand, buik en penis doen, moeten wij niet (etc??). Daarom zul je de omgang met hen vermijden, die jou nooit baten, opdat je gewoon worde bij jezelf te verwijlen en jezelf van nut te zijn.
II Nu rest mij nog iets te zeggen, natuurlijk niet zonder geschenkje: "??". Je doet immers eerder niets dan iets slechts. Versmaad derhalve niet door het volk te worden veracht, wanneer je je terugtrekt, maar rijs op naar de waardigheid, .... Het beste.

Dus, enige toelichting, gaarne.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 15:08
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
pancreas
oestophagus

hehe hoop alleen dat ik het goed schrijf
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 16:03
Flexx
Avatar van Flexx
Flexx is offline
Ego non intellego vos...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 18:38
MickeyV
MickeyV is offline
Qua de causa?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 13:42
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Ik ben trouwens Diovai

Mihi bonum, mi Lucili, me audire te consilia mea sequi. Illa non autem modo te ope mea fecisse, sed maxime tibi placere me amicali cura tui levat. Melius quoque ages, Lucili, si animum tuum se a populi opinione avertere disces ac ipse ex te iudicabis. Qui enim famam hominum habere bonam cupit, ferarum ritu famem maximam quorum corpori suo faveant ostendit. Cibo vinoque nomineque bono suo invitant, sed non intellegunt educentes corporem animum edere. Quae cum manu, ventre, pene faciant, nobis ad fidem habendam non opus erit! Ideo profliges cum maxime consuetudinem istorum qui tibi nunquam prosint, ut tecum morari consuescas ac tibi ipse prosis.
II Nunc iam verba facere mihi relinquendum, non scilicet autem sine munuscolo: 'Nihil agere altissimum'. Prius enim nihil quam aliquid falsum agas. Igitur noli repudiare a populo contemni, cum recedis, sed consurge ad dignitatem, etiam solito magis te populo exime! Vale.

I Het doet me deugd, beste Lucilius, te horen dat je mijn raad opvolgt. Niet alleen echter dat je die dingen met mijn hulp hebt gedaan, maar vooral dat ze aan jou bevallen, verlicht me wat betreft vriendschappelijke zorg voor jou. Nog beter zul je doen, Lucilius, als je je ziel zult leren zich van de menings 's volks af te wenden en als je je op grond van jezelf zult beoordelen. Hij die immers verlangt een goede reputatie onder de mensen (is de genivitus hier goed (famam hominum)?) te hebben, toont naar het ritueel van dieren de grootste mogelijke honger voor welke dingen zijn lichaam begunstigen. Ze doen zich te goed aan voedsel en wijn en hun goede naam (mijn excuses, ik was 'se' vergeten, 'se invitare' betekent 'zich te goed doen aan') maar begrijpen niet dat de dingen die hun lichaam grootbrengen (ik had hier beter educantes kunnen gebruiken ipv educentes) de geest verwoesten. Wat zij met de hand, buik en penis doen, zal voor ons niet nodig zijn voor het hebben van vertrouwen. Daarom laat jij vooral de omgang met hen vermijden, die jou nooit baten, opdat je gewoon worde bij jezelf te verwijlen en jezelf van nut te zijn.
II Nu moet reeds het woorden maken door mij verlaten worden (zal wel mijn fout zijn, nu ik het weer zie ziet het er niet uit!), natuurlijk niet zonder geschenkje: "Niets doen is het hoogste". Doe liever niets dan iets fouts. Versmaad derhalve niet door het volk te worden veracht, wanneer je je terugtrekt, maar rijs op naar de waardigheid, zonder je zelfs nog meer van het volk af! Het beste.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 13:44
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Ik zal wel een nieuw begrijpelijker stukje schrijven
over de natuur!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-03-2003, 14:15
MickeyV
MickeyV is offline
Stiekemerd. Dan studeer je dus niet? Immers, 18 lijkt me wat jong.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 14:28
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 28-03-2003 @ 15:15:
Stiekemerd. Dan studeer je dus niet? Immers, 18 lijkt me wat jong.
Nee, ik studeer wel hoor, ik ben een vroege leerling. Ik ben in augustus 18 geworden! de meeste mensen bij mij op de studie zijn 18
Mijn excuses trouwens dat ik af en toe niet op je gereageerd heb, ik heb het soms wat drukker de laatste weken


ik heb ook een stukje Cicero gevonden waar het denk ik over het eten van dieren gaat
ik moet het nog vertalen echter
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 16:27
MickeyV
MickeyV is offline
Doe je best.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 10:36
*Burning water*
*Burning water* is offline
Dit is toch de eerste keer dat ik het jammer vind dat ik Grieks heb gekozen en geen Latijn...
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 17:20
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Non respondo.





sorry
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 17:24
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 30-03-2003 @ 18:20:
Non respondo.





sorry
Nihil facit, tibi ignosco.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 13:00
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
terror koe schreef op 02-04-2003 @ 13:41:
Mater in horto est.


Te capere in horto cupio, pulchra.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 13:55
MickeyV
MickeyV is offline
hehe. Lubido Evitonis magna est valde. Is enim in mente habet multo plures ad puellarum pulchritudinem pertinentes cogitationes quam ei bonum est.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 14:01
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Minime, MickeyV! Certe verba cinaedica mihi conscio, non autem severa sed alludentia esse puto.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 14:04
MickeyV
MickeyV is offline
Jaaaaja....
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 14:08
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 02-04-2003 @ 15:04:
Jaaaaja....
Tip: http://www.latijnnederlands.nl/
Dan naar geavanceerd zoeken gaan, en dan kun je ook Nederlands=>Latijn zoeken
het is geweldig!!!
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 14:49
MickeyV
MickeyV is offline
Oh, Evito, ik begreep je wel hoor. Ik bedoelde "jaja" slechts als uiting van ongeloof. Maar dank je voor de tip.

Ook koe vindt je uitleg weinig aannemelijk.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 14:59
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 02-04-2003 @ 15:49:
Oh, Evito, ik begreep je wel hoor. Ik bedoelde "jaja" slechts als uiting van ongeloof. Maar dank je voor de tip.

Ook koe vindt je uitleg weinig aannemelijk.
Nee, ik wist wel hoe je het bedoelde hoor, de tip was ook niet echt in reactie daarop. Maar ik had dat pas ontdekt...

Terror Koe vindt mijn uitleg wel aannemelijk, ze wil gewoon nog eens capta worden in horto
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 16:46
MickeyV
MickeyV is offline
hehe. Foei toch.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [BIO] bio leren
Verwijderd
4 22-05-2016 07:14
Verhalen & Gedichten Rollenspel (ch3) - Brandoefening
Kitten
97 18-07-2009 16:35
Verhalen & Gedichten Het Grote Brieventopic
Verwijderd
57 03-03-2008 17:13
Algemene schoolzaken [Enquête]Basisschool en voortgezet onderwijs
Balance
57 08-01-2004 14:28
Verhalen & Gedichten Beetje dagboek
Vlooienband
30 29-06-2003 18:25
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen oud nederlands...vraagje
Toet0r
13 18-02-2003 13:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.