Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2004, 19:07
alwaysgood
alwaysgood is offline
hoi,
ik ga dit weekend op kamers. Heb via direct wonen (bemiddelaar in huren van kamers/woningen) een kamer gevonden in Utrecht.
Maar nu zeiden ze bij direct wonen, dat een inboedelverzekering + een rechtsbijstandverzekering verplicht was. En dat ik bij hun ook een verzekering kon afsluiten of zelf een andere zoeken.
Maar is dit wel verplicht? Want ik sta er niet op te springen, veel waardevolle spullen zullen er zeer waarschijnlijk op mijn kamer niet liggen..... dus ik wil er liever geen, maar kunnen ze bij direct wonen dit verplichten?

En moet ik nu ik op kamers gaan een aparte rechtsbijstandverzekering afsluiten of ben ik nog steeds bij mijn ouders verzekerd?

alvast bedankt
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2004, 20:37
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Een inboedel en een rechtsbijstandverzekering zijn NIET verplicht. Deze kan je vrijwillig afsluiten. De verhuurder heeft geen flikker te maken met de verzekering van jouw inboedel. Als die in vlammen opgaat is dat een schadepost voor jou en kost de verhuurder geen rooie cent.

Een rechtsbijstandverzekering is zoals gezegd niet verplicht, die verhuurder is ook niet slim als hij die verplicht stelt. Een rechtsbijstandverzekering geeft namelijk ook dekking bij geschillen met verhuurders. Als ik verhuurder was had liever klanten zónder rechtsbijstandverzekering, als er een geschil is jaag je hun op kosten, dit in tegenstelling tot klanten met een rechtsbijstandverzekering, die verleent namelijk kosteloos juridische hulp (tot een bepaald bedrag).

Of jij meeverzekerd bent op de RB-verzekering van jouw ouders zal ik even nakijken in mijn naslagwerken. Van belang is om te weten of je studerend bent, aangezien uitwonende studerende kinderen ook gedekt zijn op een AVP, ik zal even kijken voor je of je dan ook gedekt bent op de RB.

Een klein momentje dus


Update:
Dekking rechtsbijstandverzekering
- de verzekeringnemer
- de echtgeno(o)t(e) / partner
- hun meerderjarige, ongehuwde kinderen die bij hen inwonen of voor de studie uitwonend zijn
- de inwonende (schoon)ouders

Jij bent dus gedekt op de RB van jouw ouders.


Update 2:
Een inboedelverzekering is trouwens niet echt duur, voor een verzekerde som van EUR 10.000 betaal je per maand ongeveer 20 euro. (Ik heb geen idee wat de waarde is van jouw inboedel, maar je hebt in ieder geval een idee wat het kost).


Update 3:
Vraag eens naar de reden die de verhuurder geeft om een inboedel en rechtsbijstandverzekering verplicht te stellen. Ik vind het namelijk nogal onlogisch en zie deze werkwijze eerder als geldklopperij dan het van dienst zijn.

Laatst gewijzigd op 13-05-2004 om 20:48.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 20:59
alwaysgood
alwaysgood is offline
ik ga inderdaad uitwonend voor mijn studie.
Maar ik zal dus wachten met mijn RB en inboedelverzekering.

iig. hartelijk bedankt
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 21:02
alwaysgood
alwaysgood is offline
dus AVP ben ik als ik uitwonend woon voor mijn studie via mijn ouders meeverzekerd?
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 21:11
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Jij bent gewoon meeverzekerd op de AVP en rechtsbijstandverzekering van je ouders indien je meerderjarig bent, uitwonend bent én studeert. En je mag dus ook niet getrouwd zijn .

In jouw geval:

AVP: Dekking
RB: Dekking
IB: Geen dekking

(AVP = aansprakelijkheid, RB = rechtsbijstand, IB = inboedel)
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 21:22
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Martin schreef op 13-05-2004 @ 21:37 :
Update 2:
Een inboedelverzekering is trouwens niet echt duur, voor een verzekerde som van EUR 10.000 betaal je per maand ongeveer 20 euro. (Ik heb geen idee wat de waarde is van jouw inboedel, maar je hebt in ieder geval een idee wat het kost).
Klopt dat bedrag? Of bedoel je per jaar?
Op mijn polis staat namelijk iets meer dan 20 euro per jaar voor 35.000...ok er is wat korting afgegaan, maar dat maakt niet zo'n verschil...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 11:10
*mystery*
Avatar van *mystery*
*mystery* is offline
Hoezo moet je ineens in de rechtsbijstand? Het enige wat ik je nu kan geven is een tip: Bij de postbank kan je (als je een student bent) een inboedelverzekering afsluiten van 2,70 per maand. Dan ben je tot 7000 euro verzekerd.
__________________
Als U ze allemaal op een rijtje heeft, kijk dan uit voor het domino-effect
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 19:53
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
bij centraal beheer nog voordeliger... !
__________________
Hetzij zo...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 22:26
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
*mystery* schreef op 17-05-2004 @ 12:10 :
Hoezo moet je ineens in de rechtsbijstand?
Waarom zou je géén rechtsbijstandverzekering nemen? Als student sta je bloot aan een groot aantal mogelijke conflicten, denk aan:

- Conflicten met de onderwijsinstelling
- Conflicten met de huurbaas
- Conflicten met de werkgever (bijv. bijbaantje)

Om er maar een paar te noemen, als je geld hébt voor een RB zou ik het ook zeker doen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 21:41
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
*mystery* schreef op 17-05-2004 @ 12:10 :
Het enige wat ik je nu kan geven is een tip: Bij de postbank kan je (als je een student bent) een inboedelverzekering afsluiten van 2,70 per maand. Dan ben je tot 7000 euro verzekerd.
Ja, die heb ik ook. Lekker voordelig en het is meteen ook je WA- en ongevallenverzekering.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 05:55
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
Sommetje schreef op 28-05-2004 @ 22:41 :
Ja, die heb ik ook. Lekker voordelig en het is meteen ook je WA- en ongevallenverzekering.
WA? Ik neem aan dat je de AVP bedoeld? (Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Maar als je een een uitwonende, meerderjarige student bent, dan ben je nog steeds meeverzekerd op de polis van je ouders hoor...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.