Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2012, 09:31
Verwijderd
Hallo!

Sinds tien juli hebben vriendje en ik twee ratten, van inmiddels 9/10 weken oud. Het zijn allebei mannetjes. Alles gaat goed, ze zijn erg aanhankelijk, groeien (zowel in gewicht als lengte) goed en zijn abosluut niet bang of schuw.
Eigenlijk vind ik het enige nadeel dat je ze sinds een week of twee heel goed ruikt. Ik maak de kooi eens per week helemaal schoon en je ruikt ze ook net nadat de kooi is schoongemaakt, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb een hangmat in de kooi hangen die ik vandaag even in de wasmachine duw, misschien komt het daar vandaan? Ik verschoon komende zondag die kooi weer, dan wil ik ook graag de tralies onder de douche afspoelen, voor hetzeflde geld ruik je de urine die zich daar in vastbijt ofzo? Verder heb ik een houten huisje in de kooi staan - we bedachten ons pas later dat dat niet zo handig is omdat urine daar in trekt enzo - maar volgens mij komt het daar ook niet echt vandaag. Nu weet ik dat het normaal is dat je dieren ruikt, maar ik vind dat wat je nu ruikt gewoon vies. Het ruikt alsof ze overal geplast hebben en ik de kooi al lang niet meer heb schoongemaakt, mar dat is gewoon niet het geval. Ik heb dag en nacht een raam open en zodra het weer het toelaat, gaat de balkondeur ook open. Wanneer ik op de bank zit, heb ik ze eigenlijk altijd bij me, maar ik let er heel erg op dat ze niet op de bank lopen want dan plassen ze daar ook op. Als ik wel zie dat er op de bank geplast is, maak ik dat zo goed en zo kwaad als 't kan schoon.
Heeft iemand tips hoe ik de geur kan verminderen? Moet ik de kooi toch twee keer per week verschonen? Zijn daar geurvreters voor? Heeft iemand een huis- tuin en keukentip?

Bedankt!

Laatst gewijzigd op 09-08-2012 om 09:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2012, 17:02
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb geen ervaring met ratten, maar met deze warmte lijkt 1x per week de kooi verschonen me weinig.
Verder kun je natuurlijk ieder onderdeel afzonderlijk langs je neus halen om te kijken wat er zo sterk ruikt. En als het de bodembedekking is, kun je eens wat anders proberen, dat wil ook nog eens helpen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2012, 08:37
Verwijderd
Ik krijg weinig mee van het weer (veel aan het werk/ziek waardoor ik veel binnen zit), maar je hebt misschien wel gelijk. Gisteravond hebben we het hok schoongemaakt en ik heb de hangmat in de was gedaan. Verdder hebben ze een stoffen buis in hun kooi liggen die ik gisteravond in het water heb gelegd en heb uitgespoeld. Vriendje denkt dat het ligt aan het houten huisje, dus ik ga volgende week even de stad in om een plastic huisje te halen. Verder las ik op internet over poepbakjes die kunt wassen met afwasmiddel ofzo en dan leren ze po die manier om daar te poepen en kun je dat eens per dag verschonen. Verder plassen ze heel veel in hun huisje (op de krantensnippers die ze daar neerleggen) en kan ik kijken of het scheelt als ik die snippers elke dag weghaal. We hebben nog een halve zak van die bodembedekking staan en het was vrij duur, dus ik wil eerst kijken of het zo po te lossen is.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2012, 15:33
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Als ratten ook zindelijk zijn te maken(net als konijnen), is een toilet ideaal. Scheelt een heleboel in geur en schoonmaken.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2012, 16:06
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Helaas heb je 2 mannetjesratten, die stinken nu eenmaal stukken meer dan de vrouwtjes.
Ik heb zelf jarenlang ratten als huisdieren gehouden en vanalles geprobeerd om de geur van de mannen verdraagzaam te maken, maar zonder veel succes.

Mocht je toch iets vinden dat werkt dan hoor ik het graag.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2012, 16:24
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Mannenratten stinken nu eenmaal flink, inderdaad. En eens in de week de kooi schoonmaken terwijl deze in je woonruimte staat, is echt niet genoeg. Zeker met mannetjesratten is het zeker aan te raden om de kooi minstens twee keer per week schoon te maken en wekelijks uit te soppen.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2012, 08:51
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Pas op met plastic huisjes dat ze er niet aan gaan knagen. Mijn rat at echt alles op wat van plastic was in en om zijn kooi en dat is gewoon echt niet goed. Hout is ook niet alles want daar trekt het idd in. Mijn broertje had een buis voor zijn ratten waar ze erg graag in lagen maar die ook niet schoon te maken was en dat stonk vreselijk. Een gewone bloempot met een gat bovenin en onderin werkt ook prima, vinden ze supertof en is goed schoon te maken.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2012, 13:21
Verwijderd
Hwt plastic huisje staat inmiddels en het knagen valt volgens mij wel mee. Ik maak nu inderdaad twee keer per week de kooi schoon en dat is wel te doen. Bloempot zou ik ook wel willen, ik moet alleen nog een manier vinden om er een gat in te maken op een manier waarop ze zich niet kunnen snijden of er nog stukken uit kunnen vallen. Mocht er nog iemand tips hebben voor bodembedekking (ik wil het een en ander uitproberen maar ben bang om iets te nemen dat niet goed gaat), hoor ik dat graag!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 11:04
Verwijderd
Ik heb gisteren Ecobed bodembedekking besteld via internet, ik ben benieuwd hoe 't bevalt!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2012, 21:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mja, ik had eerst zelf gewoon een gat in die bloempot geslagen en dat met schuurpapier zo gemaakt dat het niet meer scherp was. Daarna heeft m'n opa er bij een echt supermooi een boogje uitgezaagd maar hoe hij dat precies gedaan heeft weet ik niet. Hij was altijd superhandig en had heel veel gereedschap enzo dus misschien is dat niet haalbaar. M'n ratten vonden het overigens wel erg leuk. Ze lagen er graag met z'n tweetjes in en dan puilde er overal rat en vacht uit die gaten

Als bodembedekker had ik altijd gewoon een krant, wat kattenbakgrit in de hoeken en dan zaagsel en stro. Voor ratten is het belangrijk dat het niet te stoffig is/teveel stuift.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2012, 08:21
Verwijderd
Citaat:
Mja, ik had eerst zelf gewoon een gat in die bloempot geslagen en dat met schuurpapier zo gemaakt dat het niet meer scherp was. Daarna heeft m'n opa er bij een echt supermooi een boogje uitgezaagd maar hoe hij dat precies gedaan heeft weet ik niet. Hij was altijd superhandig en had heel veel gereedschap enzo dus misschien is dat niet haalbaar. M'n ratten vonden het overigens wel erg leuk. Ze lagen er graag met z'n tweetjes in en dan puilde er overal rat en vacht uit die gaten

Als bodembedekker had ik altijd gewoon een krant, wat kattenbakgrit in de hoeken en dan zaagsel en stro. Voor ratten is het belangrijk dat het niet te stoffig is/teveel stuift.
Ohja, schuurpapier! Ik zal eens t een en ander proberen! Daar had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht, hehehe. De eerste week gingen ze dat plastic huisje niet in, maar dat doen ze nu dus wel. Maar ze liggen ook veel bovenin te slapen, niet in een huisje maar gewoon in de kooi ergens.

Als bodembedekking heb ik nu een krant met daarop van die gerecyclede (hoe schrijf je dat) papiersnippers. IK weet inderdaad dat het niet te zeer mag stuiven enzo, daarom wordt stro en zaagsel afgeraden, tenzij je ze minstens 24 uur in de vriezer legt Tenminste, dat is wat ik op internet veel lees. Die krant scheuren ze helemaal aan stukjes, dat is wel echt heel leuk om te zien, daar vermaken ze zich heel erg goed mee! Sowieso, lege wcrolletjes en opgepropt krantenpapier is het helemaal
Met citaat reageren
Oud 01-09-2012, 21:03
Oliebeer
Avatar van Oliebeer
Oliebeer is offline
Ik had een tijdje hetzelfde probleem met m'n muizen. Het bleek dat het hangmatje echt ontzettend stonk dus die heb ik gelijk weggegooid, dat scheelde al heel veel. Nu hang ik gewoon wc-rollen of keukenrollen met een paar touwtjes in de lucht zodat ze daar op kunnen klimmen.

Zorg dat je alles in je kooi makkelijk kunt schoonmaken of makkelijk kunt vervangen. Voorkom alles waar de urine sterk intrekt (bijvoorbeeld hout, hangmatjes van stof, vloerbedekking van keukenrol of krantenpapier, etc.). Ik gebruik zelf houtsnippers als vloerbedekking, het kost weinig en het neemt de geurtjes goed op. Aangezien ratten en muizen dol zijn op alles waar ze op/onder/in kunnen kruipen, heb je niet zo heel veel nodig. Leg lege doosjes en wc-rollen in de kooi, die kun je makkelijk weggooien en vervangen. Het is ook handig als je zorgt dat je kooi makkelijk schoon te maken is: leeggooien en onder de tuinslang.

Mijn tip is sowieso om het hout en het hangmatje gewoon permanent te verwijderen, daar blijft alles inhangen. Ik weet niet wat je als vloerbedekking gebruikt maar zorg dat het het vocht niet uit de urine trekt, dan worden de geurtjes heel sterk.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2012, 09:56
Snebbeltje
Avatar van Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Als je meerdere hangmatjes hebt, kun je ze vaak vervangen en de andere weer wassen. Een houten huisje is inderdaad niet handig. En als je de kooi verschoont (en als je het hangmatje wast) gebruik schoonmaakmiddel zonder parfum. Parfum vinden ze niet leuk dus dan gaan ze extra veel piesen zodat het weer naar hun eigen geur ruikt. Oh en pas je op met kranten? De inkt lijkt me niet zo goed voor de beestjes.
Zelf maak ik de plastic huisjes waar ze in slapen om de dag schoon. En nog een tip: koop bij de bouwmarkt van die pvc rioolbuisdingen. Goedkoop en ze liggen het liefst daarin!
__________________
Lariekoek en apekool!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2012, 15:42
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar zorg met die buizen wel dat ze voldoende groot zijn (qua doorsnede) zodat je ze goed kan schoonmaken. Ik had zo'n bocht-stuk en daar was echt niet goed in te komen, geen aanrader!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2012, 09:08
Verwijderd
Ok, nog een vraagje: Balthasar heeft al een week of twee op zijn rug (ter hoogte van zijn schouderbladen) een aantal wondjes zitten. Volgens mij heelt het niet echt en net zag ik dat er weer een nieuwe wond bij is gekomen. Het zijn imo duidelijk bijtwonden door Caspar. Ik weet neit zo goed wat ik hiermee moet. Vooral laten gaan en hopen dat het minder word? Moet ik met die wondjes naar de DA? Moet ik zorgen dat Caspar wat minder dominant wordt?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2012, 18:54
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Mits de wondjes er niet rood en/of gezwollen uit gaan zien en er geen witte of gele prut uit komt, hoef je er niet per sé mee naar de dierenarts. De DA al er niet veel aan doen, hooguit een beetje schoonmaken en je rat een pijnstiller meegeven, maar dat is een beetje zonde van het geld Gewoon even in de gaten houden, dus.

En tja, je hebt twee mannetjes... Die zijn nou eenmaal wat ruwer met elkaar dan dames. Ik geloof niet echt dat je een rat minder dominant kan 'maken' tegenover de andere rat.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna ratjes
barbara.inc
4 27-04-2005 22:00
Flora & Fauna Jong ratje erbij wordt knokpartij
Verwijderd
36 31-03-2004 21:13
Flora & Fauna Nestje jonge ratjes!!!
Verwijderd
77 29-04-2003 12:51
Flora & Fauna Kooi voor tamme rat?
SuperSanne
17 22-02-2003 15:33
Verhalen & Gedichten [verhaal] Kaas
Vlooienband
4 14-11-2002 08:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.