Oud 16-12-2012, 15:20
Nielzzz_
Nielzzz_ is offline
Aangezien de discussies verouderd zijn, heb ik een nieuwe discussie gestart. Ik heb de vorige discussies grondig gelezen.

Als ik het goed begrijp, dan gebruiken de tegenstanders deze argumenten:

Het is voor het plezier;
Moeder Natuur kan zelf alles regelen;
jagers denken enkel aan zichzelf en willen enkel maar 'knallen';
jagers hebben het recht niet om het leven te nemen van dieren;
enzoverder.

Eerst en vooral wil ik duidelijk maken dat we verschillende soorten jagers hebben. Het is niet correct om ze allemaal over dezelfde kam te scheren.
Je hebt weidelijke jagers en je hebt jagers die onverantwoord en onwetend te werk gaan.

Jagers hebben een grote verantwoordelijkheid. Ze moeten eerst een theoretisch en praktisch examen afleggen om te bewijzen dat je het eco-systeem snapt, je alle soorten kan determineren, de wapenwet kent en dat je verstandig met je wapen overweg kan.

Volgens mij moeten we het vooroordeel van de 'rijke jager die enkel wil schieten' proberen te vergeten. Er is soms veel geld bij gemoeid. Maar dan kom ik terug op het feit dat niet alle jagers even correct zijn. Verschillende verenigingen kijken er op toe dat alles correct verloopt en ze leggen sancties op bij misbruik.

Maar de hoofdzaak is eigenlijk of de jacht wel noodzakelijk is.

Vol overtuiging kan ik zeggen dat het absoluut nodig is. We leven in een tijd waar we niet meer kunnen spreken van een natuurlijke omgeving. Er bestaan nog bossen en beschermde gebieden. Maar er zijn overal sporen te vinden van de mensheid.
Het eco-systeem is verstoord en de natuurlijke omgevingen van het wild is veranderd.
Maar, jacht kent enkel succes bij een weidelijke aanpak.
Een populaire topic is de jacht op de vos. De vossenpopulatie kent terug een grote opmars en er is overal schade.
Enkel de jagers kunnen ze stoppen en beheren. Ze hebben geen natuurlijke vijand meer (verdwijning wolf bijvoorbeeld) en richten graag ravage aan bij de pluimveehouders. Kortom, veel schade en weinig oplossingen.

Vervolgens is de jacht een eeuwenoude traditie. Het is een stukje cultuur die volgens mij niet mag verdwijnen.

Ikzelf ga vaak mee gaan jagen en ik ben bezig met het behalen van mijn jachtakte. Ik raad iedereen ten zeerste aan om eens mee te gaan met een groep jagers; Je zal hun manier van denken beter begrijpen en je hebt de kans om je vooroordelen opzij te schuiven. Als je er geen ervaring hebt met de jacht kan je er moeilijk een oordeel over vellen.

Indien je vragen of opmerkingen hebt, dan hoor ik die graag.

Hopelijk is de visie van de tegenstanders een beetje veranderd en is er stof tot nadenken.

Groeten,

Niels
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2012, 18:31
Verwijderd
Ik zou zelf niet kunnen jagen, vrijwillig een dier doden, is niet aan mij besteed, wat niet betekent dat ik het niet eet of geen leer draag. Ik zou het gewoon niet over mijn hart verkrijgen, maar goed, ik ben ook nog niet in de situatie gekomen dat het noodzakelijk was om een dier te doden om zelf te overleven.

Ik heb problemen met plezierjagers. Jagers die enkel voor de lol dieren opjagen en afknallen voor de kick van de jacht en het doden of voor het verkrijgen van een trofee. Of mensen die illegaal gaan jagen op dieren die beschermd zijn.
Jagen om te eten vind ik acceptabel. Ik heb vaak genoeg geschoten wild gegeten.
Jagen om de wildstand onder controle te houden, daar heb ik dan weer wel moeite mee. Ik begrijp dat het moet gebeuren om te voorkomen dat andere diersoorten ook zouden verdwijnen. Maar ik vind het nogal dubieus dat wij de natuur hebben aangepast en dat we de gevolgen daarvan nu proberen te controleren door dieren te doden. Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat er andere mogelijkheden (die waarschijnlijk wel duurder zijn) moeten zijn. Daarbij wordt er al heel snel geroepen dat een dier een pest is geworden en daarom dus maar afgeschoten dient te worden (ik denk aan de meeuwen aan zee die eten stelen van toeristen). Nogal een geluk dat dieren geen geweren kunnen bedienen want ik denk dat de menselijke pest snel onder controle werd gehouden dan.

Sowieso vind ik dat je in geen geval trots hoeft te zijn op wat je hebt gedaan. Je hoeft echt niet met je dode prooi te poseren op een foto om aan de wereld te tonen hoe geweldig je bent (en al helemaal niet foto's met tientallen dode vossen, bah!). Dat je het wil doen en in de mogelijkheid bent om het te doen en het moet gebeuren in sommige gevallen, prima, dat je er in stilte plezier aan beleeft, minder prima, maar hou het dan stil, dat je er trots mee gaat pronken, dan hoop ik in stilte dat je ooit tegen een bronstige beer aanloopt terwijl je zit te schijten in de bosjes.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2012, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Vervolgens is de jacht een eeuwenoude traditie. Het is een stukje cultuur die volgens mij niet mag verdwijnen.
Overigens is dit een non-argument. Er bestaan ook eeuwenoude tradities als vrouwenbesnijdenis, maar ik geloof niet dat dat een stukje cultuur is dat we in stand willen houden?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 22:07
BoterKonijn
BoterKonijn is offline
Ikzelf, ben pro jacht omdat ik als jager er heel anders naar kijk.

Eerst even wat bassisinfo:
Er zijn 2 manieren van jagen, beheren en plezierjacht. De tweede is in Nederland verboden.
De eerste mag wel, alleen met het geweer, fretten of valken.

Beheren doen we om de gewassen van boeren te beschermen van schadelijke diersoorten, bv: kraai, haas, gans, of om overpopulatie te voorkomen.
Dieren zitten in Nederland namelijk door verstedelijking vaak opgesloten in bepaade gebieden door omliggende wegen of steden. Als er te veel van een bepaalde soort in dat gebied komt da. Verhongeren wellicht de meeste dieren en is de popultie erg laag. (Vb: fazant)

als je bent niet met jagers eens bent respecteer ik dat, blijf a.u.b wel beleefd

btw; niels jaag jij ook of heb ik dat verkeerd geïnterpeteerd?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2012, 15:17
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Jacht voor beheer ben ik voor, jacht voor plezier ben ik tegen.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 16:28
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
pro.
Hypocrietheid ten top; mensen die tranen met tuiten huilen om de jacht en diezelfde avond aan de biefstuk zitten :')
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 16:46
Verwijderd
Citaat:
pro.
Hypocrietheid ten top; mensen die tranen met tuiten huilen om de jacht en diezelfde avond aan de biefstuk zitten :')
Er is toch wel een groot verschil tussen doden om te eten en doden omdat je er plezier aan beleeft of wil pronken met andermans (anderdiers) huid.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 17:18
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
pro.
Hypocrietheid ten top; mensen die tranen met tuiten huilen om de jacht en diezelfde avond aan de biefstuk zitten :')
Er wordt niet op een biefstukje/koe gejaagd voor zover ik weet.

Mooi woord trouwens, hypocrietheid
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 23:55
BoterKonijn
BoterKonijn is offline
[QUOTE=Volk;32951510]Er wordt niet op een biefstukje/koe gejaagd voor zover ik weet.

Nee, ze worden geboren om gegeten te worden door ons, meeste stieren gaan met 6 maanden naar slachthuis dat is goed?
En daar, worden geëlectrecuteerd of met een pin in hun hoofd geschoten.

Jacht is noodzakelijk, mogen wij tog best plezier in hebben?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 09:21
Verwijderd
Vind je het normaal dat je plezier hebt in het doden van een levend wezen?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 12:45
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
[QUOTE=BoterKonijn;32952492]
Citaat:
Er wordt niet op een biefstukje/koe gejaagd voor zover ik weet.

Nee, ze worden geboren om gegeten te worden door ons, meeste stieren gaan met 6 maanden naar slachthuis dat is goed?
En daar, worden geëlectrecuteerd of met een pin in hun hoofd geschoten.

Jacht is noodzakelijk, mogen wij tog best plezier in hebben?
Dat vind ik nog altijd beter dan er op jagen. Zo'n koe wordt ook helemaal gebruikt. Dat een stier maar 6 maanden leeft maakt me ook niet uit, ik zie ook niet in waarom die langer zou moeten leven als hij met het doel gedood te worden gefokt is. Ik vind het heel wat anders dan een vrij dier opjagen en doden. Ik vind het heel wat anders dan voor het plezier een die doden. Voor behoud snap ik de jacht nog, maar voor alle andere dingen hebben we gefokte dieren en kunnen de wilde dieren met rust gelaten worden.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 15:56
DeGeneraal
Avatar van DeGeneraal
DeGeneraal is offline
haha xD ik las net een artikel over steve jobs zijn boot en dacht: wtf bedoelt die met " de jacht" ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39.