Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2007, 21:00
Verwijderd
Hallo allemaal,

Ik ben 18 en zit in 6VWO met het NG profiel, keuzevak aardrijkskunde. Ik weet nog steeds niet wat ik wil gaan studeren. Naar wat ik in mij klas hoor hebben daar wel meer mensen last van, maar ik weet zelfs niet eens een richting waarop ik me kan orrienteren. Ik heb diverse studiekeuzetest gemaakt, maar allemaal met verschillende uitslagen. Een paar test heb ik zelfs meerdere keren gemaakt, en zelfs toen kwamen er iedere keer andere uitslagen uit.
Wat ik wel weet is dat ik waarschijnlijk een HBO studie wil gaan doen, dit omdat ik op de universiteit waarschijnlijk problemen krijg met mijn leerhandicap. Ik heb namelijk een "Disharmonisch inteligentie profiel" Ik zal ff heel kort uitleggen wat dat, in mijn geval, inhoud:
Mijn inteligentie wijkt op verschillende aspecten erg af van de andere aspecten. Bij 'normale' mensen liggen alle aspecten van de inteligentie ongeveer op hetzelfde niveau. Bij mij wijkt bijvoorbeeld het aspect 'informatieverwerking' erg af naar beneden. Het aspect 'verbale communicatie' weer heel erg naar boven.

Maar goed, ik wordt dus ondertussen knettergek omdat ik nogsteeds niet weet wat ik moet kiezen. Ik heb dus veel test gemaakt, zonder resultaat. Ik ben ookal naar opendagen van hogescholen geweest. Daar heb ik gemerkt dat ik het heel interessant vinden wat ze me daar allemaal laten zien en vertellen, maar dat het mij niks helpt in mijn keuzeproces. Ik vind namelijk van zoveel opleidingen het wel interessant wat ze mij vertellen en laten zien. Verder merkte ik daar dat ik daar een beetje doelloos rondliep, ik liep gewoon maar ergens heen en liet me wat vertellen, maar alles zonder doel.

Ik ben ook nog naar de Careerday in einhoven geweest vorig jaar, daar komen niet alleen scholen, maar ook heel veel bedrijven. Die bedrijven laten verschillende beroepen in verschillende sectoren zien. Daar moesten we ook een programma doen, waar we ook echt wat deden en leerden van die beroepen. Dat was een heel interessante dag, maar het heeft me niet geholpen.

Ik denk dus dat ik enorm teveel dingen interessant vind en dat ik daardoor niet eens een beetje een richting kan bepalen waarin ik wil studeren.
Ik vind namelijk technische dingen interessant, maar ook politiek, meer biologische dingen, informatica, geschiedenis, zelfs culturele dingen.
Enige wat ik duidelijk weet is dat ik zeker weten niks wil wat met Economie te maken heeft. Ik ben enorm opgelucht dat ik dat vak niet meer heb.

Nu vragen jullie je natuurlijk af, waarom vertel je dit ons, ga naar je decaan. Dat wou ik ook, alleen die bij ons op school is gestopt (vin ik ook niet raar als je directiesecretaresse bent) Mijn mentor heeft me al gezegd dat hij iets voor mij ging regelen, maar t is nu vakantie en ik moet dit verhaal ergens kwijt, ik wordt zo langzamerhand knettergek. en ik dacht, misschien zijn er wel meer mensen die heel lang moeite hebben gehad om een studie te kiezen en mij kunnen vertellen wat zij hebben gedaan om erachter te komen wat ze uiteindelijk wilden studeren.

Een heel lang verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alle hulp is welkom. Ik wil graag als ik mijn diploma heb gaan studeren, anders komt het er nooit meer van, zover ken ik mezelf wel.

Steven

Laatst gewijzigd op 22-10-2007 om 21:02. Reden: ik was iets vergeten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2007, 08:28
Verwijderd
Als ik je profielkeuze zie zou ik zeggen: aard- en milieuwetenschappen..
Maar waar liggen jouw interesses?

En heb je al op websites van opleidingen gekeken? Misschien zit daar wel iets tussen wat je aanspreekt.

(En je zal heus niet de enige zijn die met zijn eerste studie stopt om toch wat anders te gaan doen.)
Met citaat reageren
Oud 23-10-2007, 10:08
Verwijderd
Citaat:
Als ik je profielkeuze zie zou ik zeggen: aard- en milieuwetenschappen..
Maar waar liggen jouw interesses?
Mijn interesses liggen eigenlijk overal. Van technische dingen tot aan geschiedenis en culturele dingen. Ik ben dus behoorlijk breed.
Verder was het maken van die profielkeuze al zeer lastig. Volgens een test die ik toen bij Qompas profielkeuze heb gemaakt had ik bij bijna elk profiel een match van 50% alleen NG stak er iets boven uit met een match 55%. Ik heb sowieso nog lang getwijfeld of ik niet in de richting van CM moest gaan. Maar NG lag wel iets meer in mijn interesses, omdat ik technische vakken als natuurkunde altijd wel leuk vond, ookal waren mijn cijvers nooit zo heel goed.

Citaat:
En heb je al op websites van opleidingen gekeken? Misschien zit daar wel iets tussen wat je aanspreekt.
Ook dat heb ik weleens gedaan, maar iedere opleiding die ik bekijk vind ik interressant, maar net niet interessant genoeg. of wel interessant genoeg, maar dat wil ik dan weer niet studeren, omdat ik daar later helemaal niets mee wil doen, of liever als hobby houden.

Citaat:
(En je zal heus niet de enige zijn die met zijn eerste studie stopt om toch wat anders te gaan doen.)
Dat weet ik wel, maar hoe kan ik nou in hemelsnaam stoppen met een studie als ik nog niet eens een idee heb wat ik ga studeren. Ik weet ook wel dat dat niet zo erg is, behalve dan dat ik dan een jaar studiefinaciering kwijt ben, maar ja ik moet eerst wel een idee hebben wat ik dan als studie wil proberen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2007, 11:16
Verwijderd
Citaat:
en ik dacht, misschien zijn er wel meer mensen die heel lang moeite hebben gehad om een studie te kiezen en mij kunnen vertellen wat zij hebben gedaan om erachter te komen wat ze uiteindelijk wilden studeren.
Hey,
Ik weet zelf ook nog niet wat ik wil gaan studeren, dus kan je niet het verhaal van hoe-het-toch-nog-allemaal-goed-kwam vertellen , maar misschien heb je iets aan waar ik momenteel mee bezig ben. Eind 5vwo had ik nog steeds geen richting, geen alpha/beta/gamma idee, echt helemaal niks en ik werd dat behoorlijk zat van mezelf. Ik heb alle, echt alle studies op een rij gezet die me wat leken (en de lijst was heel lang, ja). Toen over elke, echt elke studie wat opgezocht, stukje geschreven wat er leuk aan zou zijn voor mij en wat totaal niet. (Heb ik gedaan m.b.v. informatiebrochures en open dagen => bezoek die!)
Langzaam streepte ik dingen weg van de lijst en moest ik toegeven dat niet écht alles me leuk leek, zoals ik eerst dacht. Inmiddels heb ik een veel kortere lijst (uiteraard nog steeds te lang) en probeer ik met meelopendagen de juiste studie te vinden.
Ik heb geen idee of dit je zou kunnen helpen, misschien heb je er het geduld niet voor maar je krijgt wel inzicht in jezelf enzo. I like it .

W.b. je leerstoornis e.d. heb ik geen advies, sorry.

Heel veel succes!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2007, 14:30
Verwijderd
Als je goed bent in taalvaardige communicatie, past een sociale studie (bv. psychologie, sociologie of communicatiewetenschap) misschien wel goed bij je, en dit zijn ook studies die over het algemeen niet als zwaar worden ervaren.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2007, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Als je goed bent in taalvaardige communicatie, past een sociale studie (bv. psychologie, sociologie of communicatiewetenschap) misschien wel goed bij je, en dit zijn ook studies die over het algemeen niet als zwaar worden ervaren.
Ik weet het niet, die studies hebben mij nooit echt interessant geleken. Daarbij 'Verbale communicatie' (misschien kan ik het beter verwoorden als Verbale inteligentie) scorde hoog in de algemene IQ test (das niet zon testje dat je ff op internet doet, maar eentje van minimaal 2 uur) die door de orthopedagoog is afgenomen, dat wil nog niet echt zeggen dat ik daar in het dagelijks leven veel van hoef te merken, al is wel gebleken dat ik lesstof sneller begrijp en beter onthoud als het verteld wordt door een leraar die goed en interessant kan vertellen. Verder kan ik ok best wel zinnen met moeilijke woorden bouwen, maar verder maak ik er niet veel gebruikvan, ben daarbij erg verlegen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2007, 22:28
Roy2
Roy2 is offline
Kijk anders eens naar University College Utrecht/Maastricht of Roosevelt Academy. Wel universitair, maar daar kies je zelf je vakken en kun je dus alles doen wat je interessant vindt.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 07:08
Verwijderd
Citaat:
Kijk anders eens naar University College Utrecht/Maastricht of Roosevelt Academy. Wel universitair, maar daar kies je zelf je vakken en kun je dus alles doen wat je interessant vindt.
Ik had het een paar weken geleden nog als optie gezien, maar heb ik af laten vallen. Als je goed kijkt naar UC zie je dat je na het eerste jaar toch weer een richting moet kiezen, en uiteinendelijk moet ik dan toch weer een master gaan kiezen, en kom ik waarschijnlijk op het zelfde probleem als ik nu zit. Ik ben dus bang dat ik dan gewoon mij keuze min of meer aan het uitstellen ben. Daarbij staat UC bekend als een zwaardere bacholor, en of ik dat ga redden met mijn leerhandicap weet ik dus niet.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 09:33
Verwijderd
Al eens aan zo'n orientatiejaar gedacht?
En voor de mensen die UC aanraden, je moet hier wel echt goed weten wat je wilt want als je niet meteen de goede vakken kiest kun je echt in de problemen komen met je requirements en vakken, dus het is echt niet van "oooh je kiest gewoon wat vakjes en kijkt wat je leuk vindt". Je moet juist heel goed weten wat je wil.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Als je goed bent in taalvaardige communicatie, past een sociale studie (bv. psychologie, sociologie of communicatiewetenschap) misschien wel goed bij je, en dit zijn ook studies die over het algemeen niet als zwaar worden ervaren.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken toen ik je verhaal las. Ik studeer nu Psychologie, maar daar komt bijvoorbeeld ook nog redelijk wat biologie en wiskunde bij kijken. Sociale wetenschappen zijn ook wat 'algemener'. Als je Engels gaat studeren zit je echt bij een taal, terwijl je bij sociale wetenschappen van andere wetenschappen ook dingen meeneemt (zoals dus bijvoorbeeld biologie, wiskunde, filosofie, antropologie enz.).

Ik wist zelf aan het begin (en eind ) van de 6e ook nog niet wat ik wilde doen, dus ik snap je verhaal wel. Ik had dan geen leerhandicap, maar dan nog vond ik het erg moeilijk een studie te kiezen. Ik heb uiteindelijk voor Psychologie gekozen omdat dat de eerste studie was die me wel leuk leek toen we begonnen met Loopbaanoriëntatie in de 4e. Ik moet zeggen; tot nu toe bevalt het enorm goed, dus misschien moet je eens gaan kijken bij de studies die je het eerste wat leken?
Wat veel mensen zeggen, je eerste indruk is vaak de beste en dat kan ook voor studies opgaan
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 20:07
Verwijderd
Citaat:
Al eens aan zo'n orientatiejaar gedacht?
Ja, maar dat wil ik het liefst alleen doen als absolute noodoplossing als ik het lang na mijn examens nog steeds niet weet.

Citaat:
Ik wist zelf aan het begin (en eind ) van de 6e ook nog niet wat ik wilde doen, dus ik snap je verhaal wel. Ik had dan geen leerhandicap, maar dan nog vond ik het erg moeilijk een studie te kiezen. Ik heb uiteindelijk voor Psychologie gekozen omdat dat de eerste studie was die me wel leuk leek toen we begonnen met Loopbaanoriëntatie in de 4e. Ik moet zeggen; tot nu toe bevalt het enorm goed, dus misschien moet je eens gaan kijken bij de studies die je het eerste wat leken?
Wat veel mensen zeggen, je eerste indruk is vaak de beste en dat kan ook voor studies opgaan
Ik dacht ooit aan Informatica, maar ik denk dat ik het leuker vind om dat gepruts met computers gewoon als hobby te houden, ik heb ook niet zozeer de interesse om daar verder in te leren. Ik vind het leuke er juist aan dat ik de meeste kennis niet heb en het dus meer de kick van het vinden van een oplossing (als je eigenlijk aan je schoolwerk moet zitten), als ik dan zo'n studie ga doen zal ik op een deel van dat computergebeuren helemaal geen uitdaging meer zien.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2007, 19:58
Verwijderd
Citaat:
Ik dacht ooit aan Informatica, maar ik denk dat ik het leuker vind om dat gepruts met computers gewoon als hobby te houden, ik heb ook niet zozeer de interesse om daar verder in te leren. Ik vind het leuke er juist aan dat ik de meeste kennis niet heb en het dus meer de kick van het vinden van een oplossing (als je eigenlijk aan je schoolwerk moet zitten), als ik dan zo'n studie ga doen zal ik op een deel van dat computergebeuren helemaal geen uitdaging meer zien.
Op een universiteit kauwen ze echt niet alles voor, dus ik denk dat er dan nog wel genoeg uitdaging voor je in zit Ik heb natuurlijk geen ervaring met die studie, maar ik denk dat je daar ook best veel dingen zelf uit moet vinden (dus zelf oplossingen moet zoeken).
Met citaat reageren
Oud 27-10-2007, 10:59
Verwijderd
Het verschil is alleen dat ik dan moet en nu mag uitproberen en zoeken naar een oplossing. Ik weet wel dat ze het niet allemaal zullen voorkauwen, maar dan zal ik dus min of meer verplicht moeten zoeken naar oplossingen. Bovendien zal ik dan veel kennis vergaren en zal ik dus na de opleiding niet veel meer uit hoeven te zoeken omdat ik het al weet, terwijl als ik het als hobby houd zal ik veel minder kennis hebben, die ik lekker zelf kan gaan zoeken als ik er zin in heb.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2007, 20:18
Verwijderd
Dan word je leraar (basisschool). Dan geef je les in verschillende vakken, die je dus allemaal zullen aanspreken en dat zou ook wel moeten lukken met dat je sociale communicatie goed is.

Maar ik heb Career College gedaan, is een Hbo-orientatie half jaar, dan krijg je van verschillende opleidingen vakken, zodat je weet welke opleiding je wel en niet leuk lijkt. En het is echt niet zo dat je dan een jaar weggooit ofzo, beter zo dan steeds andere opleidingen gaan doen omdat je steeds de foute keuze maakt.
Daarbij krijg je een dag in de week de hele dag loopbaanorientatie, dus dat is ook heel leerzaam.
Misschien wat voor jou?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2007, 08:48
Verwijderd
Je hoeft natuurlijk niet meteen te gaan studeren. Je kan bijvoorbeeld ook een jaartje gaan werken en/of reizen en gewoon verschillende dingen uitproberen om te kijken wat jou ligt.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2007, 10:13
Verwijderd
Citaat:
Dan word je leraar (basisschool). Dan geef je les in verschillende vakken, die je dus allemaal zullen aanspreken en dat zou ook wel moeten lukken met dat je sociale communicatie goed is.
Ja qua vakken zou ik het kunnen doen, maar ik zie de het leerverantwoordelijke gedeelte (pedagogiek) niet zo zitten.

Citaat:
Maar ik heb Career College gedaan, is een Hbo-orientatie half jaar, dan krijg je van verschillende opleidingen vakken, zodat je weet welke opleiding je wel en niet leuk lijkt. En het is echt niet zo dat je dan een jaar weggooit ofzo, beter zo dan steeds andere opleidingen gaan doen omdat je steeds de foute keuze maakt.
Daarbij krijg je een dag in de week de hele dag loopbaanorientatie, dus dat is ook heel leerzaam.
Misschien wat voor jou?
Ik denk dat ik daar toch maar wat serrieuzer over na moet gaan denken, ik was inderdaad een beetje bang om daarmee een jaar weg te gooien.

Citaat:
Je hoeft natuurlijk niet meteen te gaan studeren. Je kan bijvoorbeeld ook een jaartje gaan werken en/of reizen en gewoon verschillende dingen uitproberen om te kijken wat jou ligt.
Ik ken mezelf, een jaartje werken is niets voor mij. Aan het einde van dat jaar denk ik hoogstwaarschijnlijk ach ik kan nog wel een jaartje gaan werken. En van studeren komt dus nooit meer wat. Ik denk ook dat ik dan een studiekeuze erg voor me uit ga schuiven. Reizen lijkt me wel leuk, maar 1 ik heb geen geld (ok dat moet nog wel voor mekaar te krijgen zijn) en 2 ik zou niet weten waar ik dan heen moet. Krijgen we weer een keuzeprobleem.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2007, 11:18
Verwijderd
1. studiekeuze
2. geen geld (gaan werken heet zoiets trouwens)
3. weet niet waarheen
nou
conclusie:
cursus besluitvaardigheidstraining!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2007, 15:25
Verwijderd
Citaat:
1. studiekeuze
2. geen geld (gaan werken heet zoiets trouwens)
3. weet niet waarheen
nou
conclusie:
cursus besluitvaardigheidstraining!
Dan moet er wel een keuze te maken zijn, oftewel moet ik eerst wel een paar opleidingen hebben waar ik uit zou willen kiezen. Zolang ik zon lijstje niet heb zal ik ook nooit wat hebben aan besluitvaardigheidstraining. Wel leuk verzonnen trouwens.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-10-2007, 08:40
Nyawa
Ik denk dat een lijstje maken inderdaad de beste optie is, en als je er dit jaar nog niet uitkomt een oriëntatiejaar gaan doen. Als ik het zo lees kun je toch al een deel wegstrepen: alle economische studies, informatica-opleidingen, lerarenopleidingen, de University Colleges en de sociale studies. Ga naar open dagen, bekijk welke vakken je exact hebt bij elke studie en of die je aanspreken en lees informatiebrochures, dan zullen er vast nog wel meer afvallen. En bedenk dat je niet in één keer de juiste studie hoeft te kiezen (is wel handig natuurlijk, maar het is ook weer geen ramp), als je voor 1 februari weer stopt raak je geen stufi kwijt.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 10:36
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat een lijstje maken inderdaad de beste optie is, en als je er dit jaar nog niet uitkomt een oriëntatiejaar gaan doen. Als ik het zo lees kun je toch al een deel wegstrepen: alle economische studies, informatica-opleidingen, lerarenopleidingen, de University Colleges en de sociale studies. Ga naar open dagen, bekijk welke vakken je exact hebt bij elke studie en of die je aanspreken en lees informatiebrochures, dan zullen er vast nog wel meer afvallen. En bedenk dat je niet in één keer de juiste studie hoeft te kiezen (is wel handig natuurlijk, maar het is ook weer geen ramp), als je voor 1 februari weer stopt raak je geen stufi kwijt.
Zo heb ik het inderdaad ook aangepakt, ik heb in de tkmst gids gewoon alle opleidingen gelezen en alles wat me totaal niet interesseerde gewoon weggestreept. Daarna ben ik eens gaan kijken naar wat er allemaal overbleef (lijstje van 25 studies ofzo) en die heb ik nader bekeken, toen viel er nog meer af en toen ben ik naar open dagen geweest. Het werkt bij mij, misschien ook voor jou.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 12:16
Gunkan
Gunkan is offline
Eigenlijk is een hele interessante vraag: wat zou je niet erg vinden om dag-in-dag-uit, veertig uur per week te doen?

Je kan wel zeggen dat je heel veel leuk vindt, maar je wilt die dingen vast niet allemaal als baan doen. Probeer dus eens te kijken naar de negatieve aspecten van verschillende banen. Er zijn er dan vast al een heleboel die je toch meteen schrapt.

Wil je de hele dag buiten zijn?
Wil je de hele dag binnen zijn?
Wil je de hele dag zitten en typen?
Wil je de hele dag met je handen bezig zijn?
Wil je de hele dag mensen helpen?
Wil je de hele dag met een eigen opdracht bezig zijn?

Dat soort globale dingen.

EDIT:
Die tip van Eva is ook een goede. Pak een grote lijst met banen en ga daar in schrappen. Daarna nog meer weg schrappen. Daarna nog meer. Enz
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Eigenlijk is een hele interessante vraag: wat zou je niet erg vinden om dag-in-dag-uit, veertig uur per week te doen?

Je kan wel zeggen dat je heel veel leuk vindt, maar je wilt die dingen vast niet allemaal als baan doen. Probeer dus eens te kijken naar de negatieve aspecten van verschillende banen. Er zijn er dan vast al een heleboel die je toch meteen schrapt.

Wil je de hele dag buiten zijn?
Wil je de hele dag binnen zijn?
Wil je de hele dag zitten en typen?
Wil je de hele dag met je handen bezig zijn?
Wil je de hele dag mensen helpen?
Wil je de hele dag met een eigen opdracht bezig zijn?

Dat soort globale dingen.

EDIT:
Die tip van Eva is ook een goede. Pak een grote lijst met banen en ga daar in schrappen. Daarna nog meer weg schrappen. Daarna nog meer. Enz
Ik zou echt niet mijn studiekeuze kunnen basseren op wat ik later zou willen doen denk ik. Je komt misschien wel in een sector uit maar je hebt totaal geen weet van wat werken in die functie uberhaupt inhoudt. Niet dat je dat wel hebt van een studie maar dat kan je jezelf waarschijnlijk beter indenken.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 18:45
Gunkan
Gunkan is offline
Citaat:
Ik zou echt niet mijn studiekeuze kunnen basseren op wat ik later zou willen doen denk ik. Je komt misschien wel in een sector uit maar je hebt totaal geen weet van wat werken in die functie uberhaupt inhoudt. Niet dat je dat wel hebt van een studie maar dat kan je jezelf waarschijnlijk beter indenken.
Goed punt Ik vergeet nogal makkelijk dat ik minstens tien jaar leven en zeven jaar werken op de meeste forumleden voor loop

Foutje...

Neemt niet weg dat je het wel mee kan nemen in je overweging. Toen ik met de HTS begon dacht ik ook: "Programmeren en met computers vind ik wel leuk; daar kan ik m'n dagen mee vullen."

Dat ik daar nu op terug kom (en heel wat anders ben gaan studeren) is wat anders
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 21:58
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Ik zou echt niet mijn studiekeuze kunnen basseren op wat ik later zou willen doen denk ik. Je komt misschien wel in een sector uit maar je hebt totaal geen weet van wat werken in die functie uberhaupt inhoudt. Niet dat je dat wel hebt van een studie maar dat kan je jezelf waarschijnlijk beter indenken.
Van sector wisselen kan soms juist wel hoor. Dat ligt er aan hoe breed(/algemeen) je studie/opleiding is.
__________________
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 18:23
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ik had een beetje hetzelfde, vond vanalles interessant; deed NG met geschiedenis en M&O.

Na 2 extra jaar bedenktijd besloten om politicologie met aardrijkskunde te gaan doen (hoewel ik sinds de 3e geen aardrijkskunde mer had gevolgd) en ben er tot nu toe zeer blij mee. Het politiek gedeelte is genoeg om mijn interesse in sociale/culturele studies uit te diepen, en aardrijskunde vervult de andere behoeft dat ik 'iets' met het milieu wilde doen. En daarnaast overlappen de 2 meer dan ik van te voren had verwacht.

Maar misschien is het een idee dat als je weet waar je zou willen studeren (welke stad) je kijkt of ze interessante (major/minor) combinaties hebben.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2007, 15:09
Suzanne*
Suzanne* is offline
Een vriendin van mij heeft (ik geloof op de Fontys) een paar weken zo'n oriëntatiecursus gevolgd. Ze is hier na de zomervakantie mee begonnen en is na de herfstvakantie met een opleiding begonnen! Je gooit dan nog niet eens een half jaar weg & zij wist van tevoren ook nog helemaal niet wat ze wilde doen.
Misschien is dit iets voor jou?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 17:14
Sushii
Avatar van Sushii
Sushii is offline
Lastig

Als ik jou was zou ik niet meteen de universiteit afschrijven als optie, zeker omdat je vwo doet. (ben zelf na het vwo ook met HBO begonnen, maar gestopt en zit nu gelukkig op de Uni). Veel universiteiten hebben onderwijsprogramma's die prima te doen zijn voor mensen met zo'n handicap als jij. Dat moet je gewoon eens navragen. Het is namelijk niet zo dat je gegarandeerd geen problemen krijgt op het HBO en wel op de Uni. Dat verschilt gewoon per studie. Daarnaast denk ik dat aard en milieuwetenschappen en goede keuze zou zijn omdat dat op dit moment heel mooi aansluit bij je profiel. Als je eenmaal bezig bent krijg je ook vaak het gevoel of je wel of niet op een goede plek zit en het is nooit te laat om je keuze te veranderen of bij te stellen.
Succes ermee iig
__________________
Sushii is better than chocolate
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren weet niet meer wat ik moet studeren
Ajaxfan98
2 24-11-2016 12:17
De Kantine Indisaaina Jones #1539
Trimm Trabb
500 26-10-2011 18:02
Studeren HELP! Er bestaat geen opleiding voor mij!
Ma.vl
10 25-01-2011 16:43
Algemene schoolzaken HBO of WO mn ouders willen pers se WO!!
Rensketje
56 25-02-2004 21:27
Verhalen & Gedichten Tussen Licht en Donker
Reynaert
40 07-01-2004 21:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.