Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2001, 17:41
serena
serena is offline
1) NH3 + C2H5NH2: is het een buffermengsel
(voldoende hoeveelheden van stoffen oplossen in water->wat bedoel die daarmee?)?

2)In welke molverhoudin moet C6H5COOH en C6H5COONa worden opgelost om een buffermengsel te bekomen met pH=3,90?

3) Aan 100 ml HNO2opl (c=0,5 mol/L)wordt 50 ml NaOH (c=0,6 mol/L)toegevoegd. Hoe verandert hierdoor de pH van de opl? Het reactiemengsel wordt dan met H2O aangelengd tot 500ml. wat wordt de pH van deze opl?

Weet iemand hoe je die berekeningen moet maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2001, 15:38
badtothebone
badtothebone is offline
Citaat:
serena schreef:
1) NH3 + C2H5NH2: is het een buffermengsel
(voldoende hoeveelheden van stoffen oplossen in water->wat bedoel die daarmee?)?

Het is een buffer (ik hoop dat je dat snapt) je gooit dus een zwak zuur met bijbehorende base bij elkaar (tabel 49 binas).
aangezien NH2- een sterke base is en je deze oplost in water komt er veel oh- vrij. Deze OH- reageert dan weer met de base NH3 tot NH4+. Je krijgt dan op een gegeven moment een buffermengsel. Dit is wat ze er ongeveer mee bedoelen. Als je meer info hierover wilt ICQ me ff.
2)In welke molverhoudin moet C6H5COOH (zwak zuur) en C6H5COONa (bij oplossen splitst de Na + los van de rest) worden opgelost om een buffermengsel te bekomen met pH=3,90?
We hebben dan de volgende stoffen gekregen
C6H5COOH en C6H5COO- Dit is een zwak zuur me de bijbehorende geconjungeerde base.
Je krijgt deze rc C6H5COOH + H2O (pijl heen en pijl terug) C6H5COO- + h30+

Kz= {[C6H5COO-] x [h30]}/[C6H5COOH]=6.3.10^-5 (zie binas tabel 49)
Ph= -log[h30+] dus [h30+]=10^-3,90=1.26.10^-4 Dit vul je in dan krijg je
[C6H5COOH]/[C6H5COO-]=[h30+]/kz
de h30+ en de kz zijn bekend de molverhouding dus ook.

3) Aan 100 ml HNO2opl (c=0,5 mol/L)wordt 50 ml NaOH (c=0,6 mol/L)toegevoegd. Hoe verandert hierdoor de pH van de opl? Het reactiemengsel wordt dan met H2O aangelengd tot 500ml. wat wordt de pH van deze opl?
HIER HEB IK ff geen zin meer in misschien snapj je het wel uit het bovenbstaande

Weet iemand hoe je die berekeningen moet maken?
__________________
Wat is het dat wij niet de waarheid kunnen zien en alleenmaar de leugen geloven. Als je moe bent, zoek je je bed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.