Oud 09-09-2006, 01:00
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik heb in de zomervakantie in Zeeland bij een hotel gewerkt en heb mijn eerste loonstrookje ontvangen. Dit is van een maand, daar heb ik bruto 1778,30 verdiend en er is in totaal 722,87 af gegaan. Dat lijkt me erg veel, weet iemand wat ik allemaal kan terugvragen (en bij wie?). Ik heb bijvoorbveeld die tijd gewoon mijn eigen zorgverzekering betaald en er is 115,89 af gegaan aan 'ZVW'. Mijn loonstrookje ziet er zo uit:

Salaris: 1778,30
Bijdrage ZVW WG: 115,89
Totale betaling: 1894,19

VUT Premie: 12,77
Loonhef TB: 681,50
ZVW 6,5% 115,89 -->Waarvan? 6,5% van 1778.30 is minder (niet veel, maar het zou moeten kloppen)
WW 5,2% 28,60 --> Wederom; 5.2% Waarvan??!
Totale Inhouding 838.76

1894,19-838,76= 1055,43
(wat ik dus uiteindelijk maar overhield)

Ik heb altijd overal gehoord dat als je student of scholier bent dat Bruto en netto nagenoeg hetzelfde zijn, maar dat is hier in ieder geval niet het geval. Dus mijn vraag: Wat kan ik van de inhoudingen allemaal terugkrijgen?
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2006, 01:23
Verwijderd
Je loonheffing kun je zowiezo terugkrijgen. Vraag een Tj biljet aan bij de belanstingdienst. Deze zijn ook makkelijk in te vullen.
Volgende keer als je gaat werken moet je bij het baantje waar je het meest verdient de heffingskorting toepassen, dan krijg je dit niet...
Met citaat reageren
Oud 09-09-2006, 02:37
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 09-09-2006 @ 01:23 :
Volgende keer als je gaat werken moet je bij het baantje waar je het meest verdient de heffingskorting toepassen, dan krijg je dit niet...
Inderdaad denk daar aan. Anders betaal je meer en als je alleen in de vak werkt kan je dat aan het einde van het jaar zowiezo terug vragen,
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2006, 09:28
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
dubbel betaalde ziektekostenverzekeringspremie (euhm, dat kun je vast korter zeggen...) kun je ook terug krijgen, als het goed is.

bel je ziektekostenverzekeraar om te vragen hoe dat precies werkt, zou ik zeggen.

loonheffingen kun je -grotendeels- terugkrijgen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-09-2006, 15:29
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Als je meerdere dagen per week werkt wordt er ook meer belasting ingehouden.

Belastingtechnisch is het voordeliger om 5 weken 4 dagen te gaan werken dan 4 weken 5 dagen bijvoorbeeld.

Maar goed, je kunt het volgend jaar toch terug vragen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 16:17
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
volgens mij krijg je die 681 euro terug, maarja het kutte is natuurlijk dat je pas in jan of feb een tj-biljet in kunt vullen en als je geluk hebt het bedrag pas in april terug hebt.

Even een vraag die hieraan gerelateerd is, als je al een aantal jaar ergens werkt, en de loonheffingskorting daar nooit hebt toegepast (ik heb dus altijd enorm veel belastingteruggave), kun je dat dan toch nog regelen? Zodat er bij mij voortaan niet meer zo veel wordt ingehouden?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 16:28
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 10-09-2006 @ 16:17 :
volgens mij krijg je die 681 euro terug, maarja het kutte is natuurlijk dat je pas in jan of feb een tj-biljet in kunt vullen en als je geluk hebt het bedrag pas in april terug hebt.

Even een vraag die hieraan gerelateerd is, als je al een aantal jaar ergens werkt, en de loonheffingskorting daar nooit hebt toegepast (ik heb dus altijd enorm veel belastingteruggave), kun je dat dan toch nog regelen? Zodat er bij mij voortaan niet meer zo veel wordt ingehouden?
Jah dit kan je dan alsnog regelen.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 17:43
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 10-09-2006 @ 16:17 :
volgens mij krijg je die 681 euro terug, maarja het kutte is natuurlijk dat je pas in jan of feb een tj-biljet in kunt vullen en als je geluk hebt het bedrag pas in april terug hebt.
Persoonlijk vond ik dat juist een voordeel. Ik ben niet zo goed met sparen en ik had de afgelopen twee jaar stages van een half jaar waar ik belasting over betaalde. Daardoor kreeg ik inderdaad in april/mei een paar honderd euro om mn vakantie van te betalen.
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 18:46
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Citaat:
Roxy schreef op 10-09-2006 @ 17:43 :
Persoonlijk vond ik dat juist een voordeel. Ik ben niet zo goed met sparen en ik had de afgelopen twee jaar stages van een half jaar waar ik belasting over betaalde. Daardoor kreeg ik inderdaad in april/mei een paar honderd euro om mn vakantie van te betalen.
Ja om dezelfde rede heb ik het ook altijd maar zo gelaten. Maar mocht ik het huis uit gaan heb ik dat geld wel nodig.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 20:19
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Die 115 euro is eerst bij je salaris opgeteld, en daarna er weer afgehaald. Dat heb ik namelijk ook. Hoe dat precies zit, weet ik niet, maar dat is verder niet van je loon afgegaan.

Die loonheffing kun je waarschijnlijk wel (voor een groot deel) terugkrijgen met een TJ biljet inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 12:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Lyne schreef op 10-09-2006 @ 20:19 :
Die 115 euro is eerst bij je salaris opgeteld, en daarna er weer afgehaald. Dat heb ik namelijk ook. Hoe dat precies zit, weet ik niet, maar dat is verder niet van je loon afgegaan.

Die loonheffing kun je waarschijnlijk wel (voor een groot deel) terugkrijgen met een TJ biljet inderdaad.
idd, dit had je toch zelf wel kunnen zien? ik heb er geen verstand van, maar zou het als volgt opvatten:

Citaat:
Salaris: 1778,30
Bijdrage ZVW WG: 115,89
Totale betaling: 1894,19

...

ZVW 6,5% 115,89 -->Waarvan? 6,5% van 1778.30 is minder (niet veel, maar het zou moeten kloppen)
je salaris is 1778,30 maar het loonstrookje spreekt over 1894,19 en dat is precies het bedrag van de zvw. de "wg" betekent ongetwijfeld dat je WerkGever dit betaalt en het dus niet van jouw loon af gaat
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 19:54
Donald Duck
Avatar van Donald Duck
Donald Duck is offline
als het een vakantie baantje is en voor een paar maanden alleen kun je vrijwel alles terug krijgen. Alle belastingen zijn namelijk berekend op dat je er twaalf maanden werkt en als je er maar een of twee daadwerkelijk echt werkt is dat dus veel te veel, je zult niet alles terug kunnen krijgen maar wel een aanzienlijk deel ervan.
__________________
Sorry als mijn reacties bot zijn. Heb geen blad voor mijn mond. Soms!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:58.