Oud 15-09-2002, 09:42
Yamyam
Yamyam is offline
Roken / Koop dit product niet!
door Joop Bouma
2002-09-13

Roken is niet cool, is de boodschap die de tabaksindustrie jongeren in Europa en Azië wil meegeven. Op de muziekzender MTV zendt de industrie daarom 1500 spotjes anti-reclame uit. Spotjes die volgens onderzoekers allang bewezen hebben niet te werken.


Drie meisjes op stap in de stad. Eentje loopt een tattooshop binnen. De twee anderen blijven verbijsterd achter. Na een tijdje komt Anna (17) naar buiten met op haar schouder een spetterende tatoeage. De twee bangeriken gillen het uit. Zij durft! Maar... ze rookt niet.

Het is één van de drie spotjes die de internationale tabaksindustrie op MTV vertoont. Telkens staan jongeren centraal die wel heel stoer zijn, maar niet roken. De industrie zegt er het roken onder jongeren mee te willen ontmoedigen. Aan het eind van het filmpje van Anna blijkt dat het met haar lef trouwens nogal meevalt: de tatoeage was een plakplaatje.

De spotjes doen in de verte denken aan de campagne die de Nederlandse stichting volksgezondheid en roken -Defacto- ooit bedacht: over jonge types die ongure activiteiten ontplooiden, maar niet rookten. Zoals het pukkelige jochie dat een damesslipje verstopte achter de zonneklep van zijn vaders auto, waarna moeder de zonneklep opende. De pay-off luidde ...maar ik rook niet...

De tabaksindustrie beweert al jaren dat de beslissing om te roken een weloverwogen keuze is voor volwassenen. De anti-rookbeweging wantrouwt die kreet. Door het volwassen-zijn te benadrukken, zou de sigaret voor jongeren alleen maar aantrekkelijker worden gemaakt.

Guy Coté, pr-man van Japan Tobacco International (JTI), dat in Nederland onder meer Camel en Mild Seven op de markt brengt, vindt de meeste campagnes van de anti-rooklobby te emotioneel, te provocerend en te makkelijk. Afbeeldingen van zwarte longen, vernauwde vaten en mensen die door een gat in het strottenhoofd moeten ademen, hebben geen effect, zegt hij. ,,Ze zijn contra-productief en roepen kritiek op.'' Coté vindt campagnes pas effectief als jongeren in hun eigen taal worden aangesproken, zonder belerend te zijn.

Zelfs goedbedoelde jongerencampagnes, zoals recentelijk die van de Europese Unie, krijgen kritiek, zegt Coté. Het motto van de EU-spotjes is 'Voel je vrij om nee te zeggen'. Tegenstanders vinden dat roken, net als bij de industriecampagnes, met die kreet wordt voorgesteld als een keuze. Door de manier waarop de fabrikanten hun -volwassen- reclamecampagnes voeren, hebben jongeren eigenlijk geen keuze, luidt de kritiek.

Industriecampagnes zijn verdacht, zegt directeur Trudy Prins van Defacto. ,,Een bedrijfstak die campagne voert om het gebruik van zijn product bij een doelgroep af te raden is niet geloofwaardig. Wat meneer Coté echt zegt over roken als volwassen keuze is: als je jong bent, weet weet je te weinig om beslissingen te nemen en wij als producenten willen niet verantwoordelijk zijn voor de gevolgen als je zo dom bent om per ongeluk toch voor ons product te kiezen. Als je volwassen bent en kunt beseffen dat roken dodelijk is, hebben wij als industrie geen enkele verantwoordelijkheid meer: wij brengen een dodelijk product op de markt, maar jij kiest ervoor om te roken, dus ons kun je niks verwijten. Dát is wat Coté eigenlijk zegt.''

Het ministerie van volksgezondheid trok de afgelopen jaren ruim 1,3 miljoen euro per jaar uit voor preventiecampagnes. Er komen ook programma's voor jongeren. Eén op de vijf jongeren rookt. ,,Het roken door volwassenen is voor kinderen de voornaamste reden om te gaan roken. Iedere inspanning om kinderen er vanaf te houden wordt teniet gedaan door iedere inspanning volwassenen er aan te houden. De industrie geeft een paar miljoen uit aan voorlichting aan kinderen, maar spendeert in Nederland jaarlijks zo'n 100 miljoen euro aan reclame voor volwassenen die wel roken.''

In de VS is al onderzoek gedaan naar het effect van spotjes zoals die nu op MTV worden uitgezonden. Greg Connolly, directeur van het tabakspreventieprogramma in de Amerikaanse staat Massachusetts: ,,Campagnes van de industrie werken niet. Je moet een campagne voeren over de gevolgen van roken, op een negatieve en emotionele manier. Dát werkt. Bij kinderen en bij volwassenen. Ons onderzoek wees uit dat een campagne van Philip Morris tot effect had dat jongeren opstandig werden door de spotjes en júist gingen roken. Aan kinderen vertellen dat roken niet cool is, is geldverspilling.''

De tabaksindustrie probeert met de spotjes op MTV slechts waardigheid te kopen, zegt dr. Connolly. ,,Ze willen doen voorkomen alsof ze hun verantwoordelijkheid kennen. Maar als ze echt het roken onder jongeren willen terugdringen, zouden ze zijn gestopt met adverteren.''

De staat Massachusetts boekte resultaat met een spotje over de 'Marlboro-man' uit de advertenties van Philip Morris. Hij was stervende aan longemfyseem. Ook was er een spotje met een 'gewone' 27-jarige vrouw die doodging aan longemfyseem. ,,Later bleek dat die spotjes grote indruk maakten op jongeren. Ze zagen wat de gevolgen kunnen zijn van roken'', zegt Connolly.

,,Ik stelde Philip Morris voor om hun Marlboro-mannen te gebruiken in hun advertenties. Maar Philip Morris zei: 'We gaan ons product niet om zeep helpen'. ,,De tabaksindustrie wil liever campagnes waarin het gaat om de vraag of je cool bent of niet cool.''


Nou vraag ik me af: denken jullie dat zoiets helpt? Dat er mensen daardoor stoppen of niet beginnen met roken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2002, 12:30
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Ik weet nu dat het niet lekker is te zoenen met een jongen die rookt of gerookt heeft.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 13:02
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
verbied het roken gewoon. wat helpt en wat niet? laat onderzsoek dat maar uitwijzen. van mij mogen er reclqmes komen waarbij de zwarte longen uit de mond hangen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 14:34
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Sinds wanneer is roken "cool" of "niet cool"? Het is gewoon een dure verslaving die slecht voor je gezondheid is, meer niet.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 15:55
Verwijderd
Waarom zouden de tabaksfabrikanten de jongeren willen zeggen dat roken niet "cool" is?
Sowieso zal het weinig zin hebben, mensen zullen die spotjes juist minder serieus gaan nemen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 16:00
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
als je verslaaft bent ga je heus niet stoppen omdat er op de reclame wordt gezegd dat het niet cool is, ofzo

maar kvind alle anti-rook reclames of wat dan ook best, als het een paar mensen weerhoudt is het al goed toch?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 16:05
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Ik betwijfel het... verslaafden stoppen er niet door (het is al tientallen jaren bekend dat roken een vergrote kans op bijv. longkanker geeft, je ongeboren baby's beschadigt en je kleren doet laten stinken) en de groepsdruk onder jongeren die gaan beginnen is sowieso groter dan zo'n SIRE-spotje..
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 16:37
DarGull
Avatar van DarGull
DarGull is offline
ik erger me godver 4 kleuren aan die spotjes US/Smokers ik wordt als roker godver sociaal gediscrimineert en als een soort "zwakkere mindere" mens afgeschilderd... Sire sterft de moord maar...
__________________
Der Uber Scepticus
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 17:57
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Roken verbieden, overal.
Behalve in de eigen woning, en dan binnen.

Dus niet meer op straat, niet meer in de auto, niet meer in het bos, niet meer op het strand, alleen nog binnen in je eigen huis. Ook niet in je tuin. Alleen BINNEN, waar niemand anders er nog last van heeft.

Afz. een astma-patiënt.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 10:56
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Roken verbieden, overal.
Behalve in de eigen woning, en dan binnen.

Dus niet meer op straat, niet meer in de auto, niet meer in het bos, niet meer op het strand, alleen nog binnen in je eigen huis. Ook niet in je tuin. Alleen BINNEN, waar niemand anders er nog last van heeft.

Afz. een astma-patiënt.
En wát dan als je ouders roken?
Ik ben al blij als mijn moeder af en toe haar sigaretje buiten rookt, binnen heb ík er namelijk last van, maar ze wil niet stoppen

En verder: hoe wil je dat controleren?

Roken in uitgaansgelegenheden verbieden ben ik wel voor trouwens. En ja, ik denk ook niet dat die reclames zullen helpen, zolang roken nog het imago van 'stoer' blijven behouden.
__________________
Ik ben verliefd op het leven
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 16:43
hatefukk
hatefukk is offline
Roken verbieden??? Krijg de tering verdomme. Ik rook al jaren en het enige dat de waarschuwingen op pakjes peuken (ik kijk geen tv) teweeg hebben gebracht is dat ik continu van merk verwissel omdat ik me dood erger aan die gigantische witte blokken op me pakje "roken kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood". De kans lijkt me groter dat iemand een hartaanval krijgt van de af en toe veel te lompe teksten op pakjes peuken dan dattie daadwerkelijk aan roken dood gaat.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 17:03
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Mensen mogen van mij best roken, zolang ze het maar op hun eigen terein doen. Ik vind het acosiaal dat mensen overal hun peuk neergooien en de grondbeheerder kan dat weer fijn schoonmaken. Ik ga toch ook niet in iemands kamer m'n kauwgom op de grond spugen.

En die reclames werken toch niet. Als iemand wil roken, dan doet die dat ook. Alleen het is zo jammer dat sommige rokers geen rekening houdt met niet-rokers.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 23:40
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik vind die spotjes altijd wel grappig maar ik denk niet dat ze werken. Waar ik echt 100% voor ben is dat ze die anti-rookspotjes die ze in Frankrijk hebben uitgezonden ook in Nederland gaan uitzenden. Ik weet niet of jullie t gehoord hebben:

De ene dag was er een radio'reclame' waarin gezegd werd dat er een levensgevaarlijk product op de markt was, waarin die en die en die stof zou zitten (welke ze precies zeiden weet ik niet, ik rook niet ) iig een gevaar voor de gezondheid.
Na veel telefoontjes van verontruste Fransen werd de dag erop bekend gemaakt om welk product het ging: de sigaret.

Dit vind ik nou echt goed, okee, het is misschien wat hard, maar beter dan al die softe spotjes die hier te zien/horen zijn. Dit zet mensen echt aant denken!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 08:19
twiety
twiety is offline
Laten ze dat geld wat nu in die betuttelende niet-werkende spotjes gaat, steken in goede ventilatie en rookruimtes in overheidsgebouwen.

Of maak die spotjes zo gruwelijk dat het tenminste interessant is om ze te bekijken. Anders zap ik ze toch weg.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 12:19
Jules
Avatar van Jules
Jules is offline
Die spotjes hebben geen nut, iedereen weet zo langzamerhand wel dat roken slecht is .. en die teksten op pakjes sigaretten, mja, die kunnen ze ook wel op een zak patat of i.d gaan zetten

In Canada mag je trouwens bijna nergens roken; niet in restaurants of café's, alleen nog maar buiten .. en das wel oke, vind ik .. zo hebben weinig niet rokers er nog last van
__________________
qkw <3
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 13:59
Yamyam
Yamyam is offline
Vet, ik ga ook in Canada wonen!
Leuk idee, Franse spotjes, kom maar op!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 14:50
TygerStyle2001
Avatar van TygerStyle2001
TygerStyle2001 is offline
hmm die klote-spotjes werken alleen maar averechts, ik ben pas gestopt met roken, maar als ik zo'n spotje zie krijg ik gewoon de neiging om een peuk te pakken gewoon om die klootzakken een hak te zetten..

maar tja ik denk gewoon dat je moet laten zien WAAROM roken zo slecht voor je is wat het precies met je doet, dus niet met die dreigende teksten van ROKEN IS DODELIJK,BEGIN ER NIET AAN op pakjes want daar heb je geen HOL aan.
Maar gewoon voorlichtingsfilms: mensen intervieuwen die kanker hebben door roken, of die er ernstig ziek door zijn geworden..

En ook goede voorbeelden zijn die spotjes van die stervende marlboro kerel.
en vroeger hadden ze ook altijd wel een goed spotje over zo'n jong meisje die een sigaret opsteekt en bij elke heis een stuk ouder en lelijker wordt..
__________________
'Roll through the ghetto pumpin Ice Ice Baby/Think I give a fuck it's better than the shit I heard lately' - J-Zone
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 15:03
Carpe Diem
Avatar van Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Prijzen gewoon lekker omhoog gooien.

Roken zal verminderen
__________________
What's wrong? Do you not like my mouth words?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-09-2002, 15:10
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Isobuster schreef:
Prijzen gewoon lekker omhoog gooien.

Roken zal verminderen
heeft tot nu toe flink gehlopen
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 15:14
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Joostje schreef:
heeft tot nu toe flink gehlopen
voor de inkomsten van de overheid wel ja
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 08:49
Yamyam
Yamyam is offline
Citaat:
hatefukk schreef:
Roken verbieden??? Krijg de tering verdomme. Ik rook al jaren en het enige dat de waarschuwingen op pakjes peuken (ik kijk geen tv) teweeg hebben gebracht is dat ik continu van merk verwissel omdat ik me dood erger aan die gigantische witte blokken op me pakje "roken kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood". De kans lijkt me groter dat iemand een hartaanval krijgt van de af en toe veel te lompe teksten op pakjes peuken dan dattie daadwerkelijk aan roken dood gaat.
Misschien zou je toch eens moeten luisteren naar wat er op die pakjes staat. Misschien dat je er nu niks van merkt, maar dat betekent niet dat er in je lichaam niks gebeurd! En kom niet over een paar jaar aankuchen dat je naar me had moeten luisteren.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 11:17
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
AGH schreef:
Ik weet nu dat het niet lekker is te zoenen met een jongen die rookt of gerookt heeft.
Alleen al praten met vind ik walgelijk (uit de mond stinken)
Net alsof je het zelf proeft....

en ook tijdens eten... bah. mijn eten smaakt dan meteen niet meer.

Maar goed........ on-topic:
vind die reclames maar stom. Denk niet dat het uitmaakt. En al dat gedrag dat die niet-rokers doen, getuigt mi vaak aan een gebrek aan moraal (behalve dan die van de tattoo misschien).
Alsof je asociaal gedragen beter is dan roken.....
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 11:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hatefukk schreef:
Roken verbieden??? Krijg de tering verdomme. Ik rook al jaren en het enige dat de waarschuwingen op pakjes peuken (ik kijk geen tv) teweeg hebben gebracht is dat ik continu van merk verwissel omdat ik me dood erger aan die gigantische witte blokken op me pakje "roken kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood". De kans lijkt me groter dat iemand een hartaanval krijgt van de af en toe veel te lompe teksten op pakjes peuken dan dattie daadwerkelijk aan roken dood gaat.
Was dat ook niet de bedoeling?


Enfin, rokers beseffen vaak niet wat ze veroorzaken. Maartja.... de jellikliniek zegt niet voor niets dat heroine en nicotine de twee zwaarste drugs zijn.
Men is doodsbang voor heroine en haar verslaving, maar nicotine schijnt een maatschappelijk geaccepteerde drug te zijn.

stelletje junkies!


ik lach me rot dat je je lichaam zo afhankelijk laat maken

mwuahaha
(sorry,.... beetje in een sarcastische bui; maar tja dat krijg je als je steeds meer last van de rook begint te krijgen)
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 16:37
Mabo
Avatar van Mabo
Mabo is offline
Het is goed dat de media in plaats van het roken te stimuleren (zoals in veel programma;s en videoclips gebeurt) nu eens een anti-rook campagne voert. Roken levert een vervelende stank op die iemands voorkomen erg onprettig maakt; de omgeving van deze persoon ruikt onprettig; en soms beginnen hele wijken of ruimtes ook al te stinken naar die vieze walm, waarvan ik me afvraag of rokers hiervan beuwst zijn of dat ze daar mee zitten.
Ik heb begrpen dat MTV het aantal clips met geweld en seks overdag wil gaan minderen, laten ze dan ook om die tijd geen clips meer zien die aanzetten tot roken omdat de populaire, veel oudere, superhelden ook roken. Kinderen beginnen steeds vroeger aan roken en andere dingen die eigenlijk niet voor hun leeftijd zijn omdat pophelden en oudere vrienden/famileileden die ook de helden imiteren dat ook doen. Ik zou niet weten waarom je anders zou roken; want lekker is het volgens mij voor niemand; het is een beetje meedoen en het kan misschien een makkelijke uitvlucht zijn voor mensen die erg stressgevoelig zijn en met roken een rustpunt hopen te vinden. Ik ben wel voor een anti-rook campagne op TV. Orginele naam voor een mogelijke presentator; Danny Rook?

De waarschuwingen op de pakjes zijn iig al een goed initatief al betwijfel ik of het werkt omdat de merknaam toch nog goed zichtbaar is en men daar naar kijkt; als de klant de tekst niet intresseert leest hij het ook niet; hij weet immers, zoals is duidelijk gemaakt via diverse media uitingen, dat het gaat om een tekst die hem van zijn verslaving cq liefhebberij moet afbrengen en de echte roker zal dat geen barst intresseren omdat die daar lak aanzalhebben en stug doorroken.
__________________
"Een kans Een ziel Een hart om te vergeven Om door te kunnen gaan Een doel Een liefde Een reden om te leven De wereld te verslaan" [Ferry van Leeuwen]

Laatst gewijzigd op 20-09-2002 om 16:39.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 16:44
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Gatara schreef:



ik lach me rot dat je je lichaam zo afhankelijk laat maken
Ik lach me rot als een roker zijn sigaretten of aansteker niet kan vinden.
En dan noemen ze het ontspanning
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-09-2002, 16:53
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
*Fallen_Tear* schreef:
En ja, ik denk ook niet dat die reclames zullen helpen, zolang roken nog het imago van 'stoer' blijven behouden.
Wat is er voor sommigen stoer aan? Je maakt je alleen afhankelijk...

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 21:04
Jules
Avatar van Jules
Jules is offline
Citaat:
Vice schreef:
Ik lach me rot als een roker zijn sigaretten of aansteker niet kan vinden.
En dan noemen ze het ontspanning
en ik .. lach me rot als ze in de winter allemaal buiten staan in de vrieskou en de sneeuw en de rest lekker warm binnen zit
__________________
qkw <3
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 21:58
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Ik wens alle rokers een soort van rook allergie toe...
Zet mij 10 minuten in een kamer met rokers, en ik krijg na 5-10 minuten et zó benauwd dat ik denk dattik zowat doodga...en ik hoest me nog dágen te pletter...en alleen maar omdat dr een paar mesnen een 'lekker' sigarettje willen roken...
En als e dr wat van zegt mot je je niet zo aanstellen...en vinden ze je irritant enzo...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 14:28
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef:
Ik wens alle rokers een soort van rook allergie toe...
Zet mij 10 minuten in een kamer met rokers, en ik krijg na 5-10 minuten et zó benauwd dat ik denk dattik zowat doodga...en ik hoest me nog dágen te pletter...en alleen maar omdat dr een paar mesnen een 'lekker' sigarettje willen roken...
En als e dr wat van zegt mot je je niet zo aanstellen...en vinden ze je irritant enzo...
ja je neemt me de woorden uit de mond
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 14:40
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik vind die reclames niet zo werken, maar je hebt tegenwoordig ook andere "Us" heet het. Die zijn wel grappig, dan gaan ze bijvoorbeeld op het strand kijken of rokers echt zo'n kleintje hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 14:57
GRRR
Avatar van GRRR
GRRR is offline
ook zo belachelijk. mijn pik was al klein voordat ik rookte. slaat nergens op. ik ben ook uit weloverwogen redenen begonnen met roken. ik ga toch dood, wil niet lang leven en hou van dingen die slecht voor me zijn. mijn stukje nihilisme en hedonisme.

maar ik respecteer wel de ruimte voor andere mensen die niet van rook houden. ik dwing je niet om te roken, dwing mij dan ook niet om te stoppen.

Laatst gewijzigd op 23-09-2002 om 15:00.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 17:45
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
*reageert toch maar niet*
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 18:31
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Wat ik nou niet snap is, ze willen zorgen dat mensen niet meer roken. Maar als opeens alle rokers gaan stoppen, is dat slecht voor de economie.
Dan kan je beter de rokers een aparte ruimte geven, zodat de niet -rokers er geen last van hebben.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 18:41
twiety
twiety is offline
Citaat:
Vice schreef:
Wat ik nou niet snap is, ze willen zorgen dat mensen niet meer roken. Maar als opeens alle rokers gaan stoppen, is dat slecht voor de economie.
Dan kan je beter de rokers een aparte ruimte geven, zodat de niet -rokers er geen last van hebben.
Een taak van de overheid is het beschermen van de burgers, ook tegen zichzelf d.m.v. voorlichting, zelfs als dat slecht is voor de economie. Alleen voorlichting moet geen betutteling zijn, maar moet de feiten geven (en dan dus ook op een normale manier, dus niet met one-liners met koeieletters op pakjes). En de burger heeft het recht om zich van die voorlichting niets aan te trekken. Maar op zijn beurt zou de overheid dan weer het recht moeten hebben om te zeggen: als je zelf bewust voor je ziekte hebt gezorgd, dan betaal je er ook maar zelf voor om behandeld te worden. Maar om dit laatste te rechtvaardigen zou op z'n minst het roken goedkoper moeten worden, aangezien het belastinggeld wat er nu mee verdiend wordt in de huidige situatie eigenlijk buiten de normale belasting op gebruiksartikelen zou moeten gaan naar voorlichting en behandeling van rokersklachten en mensen te helpen die willen stoppen met roken (maar het gaat nu voornamelijk naar andere dingen waar ze poen voor nodig hebben, en dat vind ik zwaaaaaaaaar belachelijk!)
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 19:09
Hardcore
Avatar van Hardcore
Hardcore is offline
Ook zo'n domme reclame is dat mensen die roken een kleine pik hebben, ik rook dan wel nie maar ik vind het maar dom. En ook van die breeje gasten die gewoon lekker rustig aan het biljarten zijn en vervolgens door van die irritante nietrokers worden verjaagd, slaat gewoon nergens op.
__________________
DEPENISVANJEZUS
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 19:57
sandertje
sandertje is offline
budget Philip Morris voor reclame: miljarden
budget Philip Morris voor anti rook campagne: miljoenen

zolang tabaksbedrijven antie-rook spotjes financieren moeten we twee keer nadenken of de spotjes de jeugd niet juist tot roken aanzet voordat we ze uitzenden

ZE GAAN TOCH GEEN GELD UITGEVEN OM MINDER TE VERKOPEN
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-09-2002, 23:55
nps
Avatar van nps
nps is offline
*zucht*

Rokers zijn toch stom, ze maken zich afhankelijk, irriteren anderen met hun gerook..

LAAT ZE ROKEN DAN! Kijk toe hoe ze rochelend aan een enge ziekte sterven! Ha! Wraak voor de stomme rokers, hadden ze maar niet moeten roken!

[ONTOPIC]
Die spotjes nu op TV werken niet. Ze zijn flink vermakelijk, maar werken niet. Waarom niet? Omdat er ook mensen zijn die () roken lekker vinden! En die vinden het niet erg om een aantal jaren dementerend in een verzorgingshuis te missen[/ONTOPIC]
__________________
__________________
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 18:19
rare pop!
Avatar van rare pop!
rare pop! is offline
Wat intereseert het nou of iemand wel of nie rookt? als die persoon het toch lekker vind? snoep is ook lekker maar te veel is slecht, ga ik toch geen reclamedinges make van anti-snoep??
t is toch iedereen zn eige leve? waarom gaat iedereen er dan zo moeilijk over doen? maar ja
__________________
-= punx are united =-
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 00:27
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Als iemand naast je rookt heb je er meer last van, dan als iemand snoept
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 15:14
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Hardcore schreef:
En ook van die breeje gasten die gewoon lekker rustig aan het biljarten zijn en vervolgens door van die irritante nietrokers worden verjaagd, slaat gewoon nergens op.
nee idd... dan ben ik eerder blij dat ik een roker ben en niet zo'n godsgruwelijk irritant ....... (*) jong.

(* vul hier een willekeurige enge ziekte in)
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 12:57
Verwijderd
die reclames zijn vrij nutteloos, wel grappig (ap-pel-sap )...lijkt me idd beter als ze zielige reclamespotjes laten zien van longen die afsterven en mensen die dood liggen te gaan aan longkanker ofzow....
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 13:38
Verwijderd
Citaat:
cHa0s schreef:
nee idd... dan ben ik eerder blij dat ik een roker ben en niet zo'n godsgruwelijk irritant ....... (*) jong.

(* vul hier een willekeurige enge ziekte in)
Ook ik als niet-roker ben het hiermee eens. In een willekeurig café had je van deze biljarter (roker of niet) een mes in je rib, of tenminste een klap gekregen.
Trouwens ook bij die "cool pose" reclame lach ik me rot. Ik zou op straat zulke kinderen spontaan uitlachen.

btw www.us.nl doet het niet
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 14:48
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
sandertje schreef:
ZE GAAN TOCH GEEN GELD UITGEVEN OM MINDER TE VERKOPEN [/COLOR]
Ach, dan heeft de overheid weer minder de drang om tabaksreclame te verbieden.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2002, 12:13
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Vice schreef:
Wat ik nou niet snap is, ze willen zorgen dat mensen niet meer roken. Maar als opeens alle rokers gaan stoppen, is dat slecht voor de economie.
Dan kan je beter de rokers een aparte ruimte geven, zodat de niet -rokers er geen last van hebben.
ooit op het vliegveld van helsinki geweest?
en astmapatienten: ik ken het gevoel van datzelfde rookhok van 4 bij 4 op het vliegveld in helsinki waar 25 mensen in staan te roken. oioioi
Met citaat reageren
Oud 14-10-2002, 20:58
rare pop!
Avatar van rare pop!
rare pop! is offline
Citaat:
Vice schreef:
Als iemand naast je rookt heb je er meer last van, dan als iemand snoept
ook als iemand in je oor smekt??
__________________
-= punx are united =-
Met citaat reageren
Oud 14-10-2002, 21:26
Dr HenDre
Avatar van Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Dat roken niet goed is weet iedereen, maar ik vind roken niet erg mits je hetniet te erg ont maakt (1 of 2 pakjes per dag vindik echt heel veel) Als je heel je levenlang 1 pakje per week rookt ga je misshien 5 jaar eerder dood. Maar wat is nu belangrijker kwaliteit of kwantiteit. Niet dat rokenzoveel kwaliteit heeft maar als iemand door roken van zijn leven geniet, laat m toch lekker.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 10:31
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef:
Niet dat rokenzoveel kwaliteit heeft maar als iemand door roken van zijn leven geniet, laat m toch lekker.
Probleem is dat anderen daardoor minder van hun leven genieten.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 14:14
the 6th gate
Avatar van the 6th gate
the 6th gate is offline
t schijnt dat het als je uit gaat, de rook die je binnenkrijgt 8 keer schadelijker was dan anders ofzo
naja iig is de beste manier om roken te stoppen, de hele tabaksindustrie oprollen....maja dat gebeurt toch nooit
oja, of ze moeten het verbieden om overal behalve thuis te roken
__________________
too much is never enough
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 15:24
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
the 6th gate schreef:
naja iig is de beste manier om roken te stoppen, de hele tabaksindustrie oprollen....maja dat gebeurt toch nooit
oja, of ze moeten het verbieden om overal behalve thuis te roken
Mjah, maar hoeveel procent van het roken zal wel niet bestaan uit thuisroken?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 16:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
rare pop! schreef:
Wat intereseert het nou of iemand wel of nie rookt? als die persoon het toch lekker vind? snoep is ook lekker maar te veel is slecht, ga ik toch geen reclamedinges make van anti-snoep??
t is toch iedereen zn eige leve? waarom gaat iedereen er dan zo moeilijk over doen? maar ja
...zegt weer eens iemand die zich niet kan inleven in mensen die daadwerkelijk gezondheidsproblemen krijgen van het 'meeroken'.

had me voor genomen me niet te veel te bemoeien met dit topic, maar kon het tóch niet laten...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Israel versus Hezbollah deel III
Verwijderd
500 27-07-2006 14:34
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 21:34
Drugs & Alcohol Drank&alcohol= alleen maar plezier hebben.
Verwijderd
49 24-12-2003 19:33
Lichaam & Gezondheid Ik ben tegen ROKEN!
PsychoBoy
158 25-12-2002 00:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.