Oud 12-05-2008, 13:42
Sombrero
Sombrero is offline
Hey, ik wou ff voor de zekerheid checken of ik wel de volledige stof voor het VWO geschiedenis examen aan het leren was. Ik heb zelf namelijk de boeken Ten Oorlog en Nederlands-Indië, maar dit is toch alles waar het hele CE over gaat? Of ben ik iets vergeten. Ik wou het voor de zekerheid hier even checken, want de officiële stofomschrijving is vrij onduidelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2008, 17:02
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk. dat zijn de examenonderwerpen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 14:08
lifelike
Avatar van lifelike
lifelike is offline
ja dat klopt idd,
heeft iemand ook nog tips, hoe je dit het beste kunt leren?
ben in de examenbundel bezig met oefenen... maar het lukt echt totaal niet
__________________
Just enjoy!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 14:08
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Tip voor iedereen die meer overzicht wil hebben over de katern van Ten oorlog. Op uitzending gemist staat van schooltv een documantaire van 4 korte afleveringen hierover. Ik vond het wel fijn om te zien, het gaf veel meer overzicht over al die stof. Ook schijn je over NL-Indië zo'n documantaire te kunnen vinden. Maar ide moet ik nog zoeken. Hier in ieder geval de link naar uitzending gemist:

http://www.nederland2.nl/uitzendingg...en-oorlog/2821
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 14:10
lifelike
Avatar van lifelike
lifelike is offline
dat lijkt me best handig! ga ik maar eens even kijken denk ik!
__________________
Just enjoy!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 19:36
sjakies
sjakies is offline
Is inderdaad erg handig, ik de uitzendingen ook al gekeken. En verder leer ik de basisvragen, dat werkt bij mij beter dan het boekje lezen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 19:46
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Iedere school heeft ook een andere methode. Ik heb net de orientatietoets uit de examenbundel gemaakt en daar zitten bij de antwoorden op examenbundel.nl soms details bij die niet in mijn boek staan. En die toch punten opleveren.

Ik vind dat toch een beetje vreemd.

Hierbij trouwens de link waar je Nederlands-Indië kunt kijken als het goed is. Ik moet zelf nog zoeken waar het precies staat. Maar op deze site moet het te vinden zijn:
http://geschiedenis.vpro.nl/
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 21:22
Verwijderd
Ik heb het al geleerd, maar dit kan zeker een goede steunpunt zijn! dankje oor de link!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 22:46
Verwijderd
Ik zit zo filmpjes te bekijken..maar ze zijn niet erg volledig! dus kijk je boek goed na!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 00:05
Verwijderd
Filmpjes zijn erg handig, bedankt.. ik ga morgen gelijk kijken
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 13:21
Angela19
Angela19 is offline
ik vind zelf de samenvattingen van examenblad.nl ook erg handig.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 14:43
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
ik vind zelf de samenvattingen van examenblad.nl ook erg handig.
waar kun je die vinden dan? Ik ben voor ak aan het kijken maar ik zie niets.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 17:41
Angela19
Angela19 is offline
ik heb die voor nederlandsindie van mijn leraar gekregen, die voor ten oorlog het ik zelf gezocht. voor aardrijkskunde kon ik echter niets vinden.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 18:23
Verwijderd
heeft iemand ook die filmpjes voor mij van Nederlands - indie, zoals ten oorlog!?? geschiedenis.vpro.nl is echt te uitgebreid om
nu nog te bekijken
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 20:55
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
heeft iemand ook die filmpjes voor mij van Nederlands - indie, zoals ten oorlog!?? geschiedenis.vpro.nl is echt te uitgebreid om
nu nog te bekijken
Alleen van Ten Oorlog zijn er zulke documantaires. Alleen vpro heeft dus nog wat, maar dat is niet zo mooi compact als Ten Oorlog. Was toevallig een centraal onderwerp voor scholen/schooltv.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 21:01
Verwijderd
Ik vond wel wat, maar heb geen paswoord.

http://vo.teleblik.nl/dossiers/nederlandenindonesie
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 21:49
Natalie_Dolphin
Natalie_Dolphin is offline
onze leraar heeft ons de stofomschrijving aanbevolen.. staat op www.vgnkleio.nl .. Opzich wel praktisch, is eigenlijk een perfecte samenvatting, omdat de boekjes daar als het ware op gebaseerd zijn
__________________
Keep me safe inside your arms like towers.. <3
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 22:31
Angela19
Angela19 is offline
ja, dat is ook waar ik het over had. diezelfde tekst staat ook op examenblad.nl
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-05-2008, 14:01
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Kunnen jullie de exacte links hier plaatsen van examenblad.nl waar je die samenvattingen kan vinden? Ik kan het zo snel niet vinden namelijk en ben wel benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 19:57
Angela19
Angela19 is offline
http://www.eindexamen.nl/9336000/1/j...5/vgxllw4feusi voor nederlands-indië

http://www.sdu.nl/emailings/vo_13042...4bijlage18.pdf voor ten-oorlog
deze tekst is dezelfde als die op examenblad maar daarvan kan ik de link niet weervinden
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 20:26
Tim_Riswick
Avatar van Tim_Riswick
Tim_Riswick is offline
Handig die links!!!
De meeste afleveringen hadden we alleen al wel gekeken in de klas.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 20:30
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Wow, had niemand die stofomschrijving gekregen dan? Wij hebben die van Nederlands-Indië én van Ten Oorlog! gewoon gekregen in de klas en we hebben alle filmpjes van Andere Tijden + Max Havelaar gekeken in de klas.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 21:06
Magnolia20
Magnolia20 is offline
Als je een cdrom bij je examenkatern hebt gekregen staan daar ook veel nuttige dingen op. Bij mij staan er alle uitzendingen van andere tijden op die iets te maken hebben met het onderwerp, er staan oefenexamens op, en een heel handige begrippenlijst!
Het enige probleem wat ik heb is dat als ik een proefexamen maak, mijn antwoorden wel goed zijn volgens mij, maar het antwoordmodel zegt dan iets anders. Ik moest 2 gevolgen van de berichtgeving over de Krimoorlog in Engeland noemen, ik noemde er twee (die letterlijk in mijn aantekeningen stonden, en op het tentamen goed werden gerekend), en in het antwoordmodel stond iets anders. Nou maar hopen dat ik er op het echte examen toch punten voor krijg. De antwoorden waren niet fout, maar kwamen niet overeen met het antwoordmodel
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Als je een cdrom bij je examenkatern hebt gekregen staan daar ook veel nuttige dingen op. Bij mij staan er alle uitzendingen van andere tijden op die iets te maken hebben met het onderwerp, er staan oefenexamens op, en een heel handige begrippenlijst!
Het enige probleem wat ik heb is dat als ik een proefexamen maak, mijn antwoorden wel goed zijn volgens mij, maar het antwoordmodel zegt dan iets anders. Ik moest 2 gevolgen van de berichtgeving over de Krimoorlog in Engeland noemen, ik noemde er twee (die letterlijk in mijn aantekeningen stonden, en op het tentamen goed werden gerekend), en in het antwoordmodel stond iets anders. Nou maar hopen dat ik er op het echte examen toch punten voor krijg. De antwoorden waren niet fout, maar kwamen niet overeen met het antwoordmodel
Zoals?
2 gevolgen; Engeland geen sterk maritiem leger meer was en zich moest moderniseren, vrouwenemancipatie, geen verbond meer tussen oostenrijk en rusland en rusland was geen grootmacht meer.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 21:21
kassamiep90
kassamiep90 is offline
Citaat:
Ik vond wel wat, maar heb geen paswoord.

http://vo.teleblik.nl/dossiers/nederlandenindonesie
Gebruikersnaam: teleblikmbo
Wachtwoord: teleblik2007

en dit is ook nog een handige site: http://werkplaats.wolters.nl/

Iedereen succes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2008, 21:24
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Citaat:
Zoals?
2 gevolgen; Engeland geen sterk maritiem leger meer was en zich moest moderniseren, vrouwenemancipatie, geen verbond meer tussen oostenrijk en rusland en rusland was geen grootmacht meer.
En nou mag jij mij uitleggen wat de gevolgen die jij noemt te maken hebben met de berichtgeving over de Krimoorlog in Engeland, want daar kan ik echt niets van maken...
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 21:36
Verwijderd
Citaat:
En nou mag jij mij uitleggen wat de gevolgen die jij noemt te maken hebben met de berichtgeving over de Krimoorlog in Engeland, want daar kan ik echt niets van maken...

haha+) owh..sorry ik zat even met de algemene gevolgen aan het eind van de oorlog( ik moet eens beter lezen en niet vluchtig).

Volgens mij; Ontstaan van militaire censuur en opzetten van militaire ziekenhuizen?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Gebruikersnaam: teleblikmbo
Wachtwoord: teleblik2007

en dit is ook nog een handige site: http://werkplaats.wolters.nl/

Iedereen succes
danku!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 21:39
Magnolia20
Magnolia20 is offline
De vraag was letterlijk:

Berichten als die van William Russell en enkele andere journalisten in de Britse pers hadden in Engeland gevolgen. Noem twee gevolgen (er was nog een voorbeeld bij van wat die gozer schreef, maar ik gok dat iedereen het wel snapt als de naam William Russel valt)
Mijn antwoorden waren dus:
- de regering kwam in een crisis doordat de bevolking tegen de oorlog werd door zijn publicaties
- men besefte dat de verpleging van soldaten zeer slecht was. Dit leidde tot verbetering daar van door Florence Nightingale (oke.. eigenlijk is dit misschien meer een indirect gevolg, maar op onze tentamens werd het goed gerekend, en de leraar had het zelf als 'gevolg' aangemerkt)
De goede antwoorden waren:
- de nationalistische steun voor de Krimoorlog nam door de persberichten af (dat zou ik dus nooit bedenken, daar denk ik natuurlijk weer veel te moeilijk voor)
- de regeringen gingen beseffen dat de kranten een macht van betekenis werden die zij niet volledig in de hand hadden
- in 1856 besloot de Britse regering militaire censuur in te stellen om de verslaggeving van de oorlog te controleren
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 21:53
Verwijderd
Citaat:


De goede antwoorden waren:
- de nationalistische steun voor de Krimoorlog nam door de persberichten af (dat zou ik dus nooit bedenken, daar denk ik natuurlijk weer veel te moeilijk voor)
- de regeringen gingen beseffen dat de kranten een macht van betekenis werden die zij niet volledig in de hand hadden
- in 1856 besloot de Britse regering militaire censuur in te stellen om de verslaggeving van de oorlog te controleren
Ja? dan had ik er teminste 1 goed maar denk dat het opzetten voor verpleging en dergelijke ook een gevolg is? doordat er slechte nieuws kwam.
maar ja!

denk als je leraar dat goed rekent, het toch goed is?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 14:33
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
z0mfg ik heb net dat proefexamen van achter in mijn boek gemaakt, kan ik de antwoorden nergens vinden. Gaat over Nederlands-Indie trouwens, maar mooi is dat. :boos: heeft iemand daar de antwoorden van?
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 15:20
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
@ Roosje: naar die antwoorden ben ik ook driftig op zoek, maar zelfs mijn leraar had ze niet
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 15:26
Morri
Morri is offline
Ik heb de antwoorden wel hoor, van de methode geschiedeniswerkplaats oid. Als jullie je e-mailadres pm'en, stuur ik ze wel. Ik heb het zelf nog niet gemaakt, moet ik eigenlijk nog wel doen...

Denken jullie dat je veel feitjes moet kennen? Ik heb het idee dat ik het allemaal begrijp en de grote lijn beheers, maar ik kan het niet opdreunen, ik kan je niet zo de drie oorzaken van de Atjeh-oorlog geven oid.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 15:38
lifelike
Avatar van lifelike
lifelike is offline
ze staan ook op internet hoor!
als het goed is, is dit de link...

http://http://www.havovwo.nl/vwo/vgs.../vgs07iant.pdf

dan moet je bij het tweede deel kijken...
__________________
Just enjoy!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 16:56
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
@ lifelike: je link doet het niet.
@ Morri: Dat zou super zijn, ik stuur je m'n e-mailadres wel! Dan kan ik kijken of ik het goed doe.

En ze vragen in die examens vooral veel bronnen geloof ik. Mijn leraar zei vorig jaar altijd dat je op de havo inzicht moest hebben en op het vwo feiten moest kennen. Ik weet het niet precies, ik denk dat de grote lijn wel belangrijk is want daar kun je vaak veel dingen uit beredeneren. Ook als je het antwoord niet echt weet kom je wel een beetje in de richting.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 17:17
tonio
tonio is offline
http://havovwo.nl/vwo/vgs/bestanden/vgs07iant.pdf

Dit is de goede link die lifelike gaf
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-05-2008, 17:20
lifelike
Avatar van lifelike
lifelike is offline
aah ja...sorry
__________________
Just enjoy!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 21:23
lifelike
Avatar van lifelike
lifelike is offline
Ben echt zó zenuwachtig voor morgen!
__________________
Just enjoy!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 21:34
Verwijderd
hmm laat ik maar eens beginnen
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 21:45
lifelike
Avatar van lifelike
lifelike is offline
beginnen
__________________
Just enjoy!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 22:33
Verwijderd
Citaat:
Gebruikersnaam: teleblikmbo
Wachtwoord: teleblik2007

en dit is ook nog een handige site: http://werkplaats.wolters.nl/

Iedereen succes
Die filmpjes doen het niet!!!!!!!! Sorry voor de uitroeptekens, maar ik snap niks van Indonesië en ik begin de stress te voelen en die filmpjes die laden maar niet Er staat al een eeuwigheid "verbinding met media maken". Iemand die dit nog op tijd leest?

Laat maar, ze doen het

Laatst gewijzigd op 19-05-2008 om 23:11.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 22:33
Verwijderd
zo Indonesië eerste 3 paragrafen gedaan.

ik lees die 2 boekjes 1 keer door en morgenochtend die officiële stof omschrijving van beide 1 keer.

sta een 7.3 met een uurtje of 2 leren per se maar het kan goed zijn dat DAS (dag en avondschool) super makkelijke se's gaf
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 23:30
Verwijderd
zo Indonesië doorgelezen en na een tijdje zoeken de stof omschrijvingen weer gevonden gelukkig.. nu nog ff ten oorlog scannen(moet lukken, se was euh 2maanden terug ongeveer en 8.6 dus weet het nog wel) en dan slapen
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 11:42
Diyani
Diyani is offline
Nou, dat ging dus verbijsterend slecht.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 11:47
Mocca
Mocca is offline
Nou ik vond hem wel te doen hoor!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 11:52
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Al 13 klachten voor geschiedenis.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Nou ik vond hem wel te doen hoor!
ik ook!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 12:41
Verwijderd
58 klachten nu
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 12:46
Diyani
Diyani is offline
oké, ik heb m nagekeken en ik had eigenlijk maar 5 écht fout en de rest goed of in elk geval half goed. Zo slecht ging het dus niet. Maar ik vond 'm nog steeds erg moeilijk, hoor, ik heb bijna alles maar gewoon gegokt en iets opgeschreven dat klonk alsof het misschien goed kon zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 13:08
Verwijderd
trouwens, antwoord op vraag 1 klopt niet, er was toch een interm-handel tijdens de voc?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Waar geschiedenis studeren?
miramichi
16 06-11-2011 14:26
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Geschiedenis 1
turtlez
2 16-04-2008 15:09
Studeren Geschiedenis UVA/VU
Verwijderd
2 06-07-2007 12:39
Algemene schoolzaken Enquete over vakken Duits en Geschiedenis
Nishu
24 05-05-2007 21:07
Studeren geschiedenis (alweer) universitair of hbo?
Verwijderd
5 03-12-2004 00:43
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 05:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.