Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2003, 14:17
Veenbes
Avatar van Veenbes
Veenbes is offline
Wat vind je -en waarom-, moet het CSE in zijn huidige vorm blijven bestaan of moet het afgeschaft worden en er een nieuw systeem voor in de plaats komen, bijvoorbeeld net als in het WO een indeling in lesblokken?
__________________
Wat eenzaam leeft is levend dood.
Advertentie
Oud 07-06-2003, 17:49
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik vind de examens juist wel leuk! behalve de stress en de nachtmerries en de vage lichamelijke en geestelijke klachten die zich hierdoor voordoen, heeft het ook wel iets gezelligs, een soort van "één voor allen, allen voor één" idee... Ik vind het wel wat hebben...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 07-06-2003, 17:55
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 07-06-2003 @ 18:49:
Ik vind de examens juist wel leuk! behalve de stress en de nachtmerries en de vage lichamelijke en geestelijke klachten die zich hierdoor voordoen, heeft het ook wel iets gezelligs, een soort van "één voor allen, allen voor één" idee... Ik vind het wel wat hebben...
helemaal mee eens
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Oud 08-06-2003, 11:34
Tovenaar
Tovenaar is offline
Als ik slaag moet het blijven, als ik zak moet het zo snel mogelijk worden afgeschaft...
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Oud 08-06-2003, 20:51
@Moon
@Moon is offline
Het hoeft wat mij betreft niet afgeschaft worden. Wel vind ik dat de CE veel te zwaar mee telt. Gewoon voor 50%! Zes jaar leren kan je dus gewoon in één weekje verprutsen door die stomme CE. Ik ging toch wel met redelijke cijfers t examen in. Allemaal rond de 7, maar dat kan ik dus gewoon zo in één keer mn cijfer naar beneden halen. Volgens mij heb ik ook alleen maar onvoldoendes gehaald en ga ik nog zakken ook Dat vind ik toch best wel hard. Je hebt het toch zo ver geschopt. Je bent in het zesde jaar beland. Dan zou je denken dat het toch wel goed moet gaan en je je diploma kan halen...

De CE vind ik op zich wel goed, er is dan een landelijke toets. Zo kunnen de scholen minder invloed uitoefenen. Die scholen streven namelijk naar een zo hoog mogelijke percentage geslaagden. Ze zouden dan hele makkelijke proefwerken etc. kunnen maken zodat ze aan dat hoge percentage kunnen komen. En dat is toch niet echt goed voor de leerlingen. Dan slagen ll die eigenlijk die eigenlijk het niet kunnen. Met de CE wordt dit dan zeg maar min of meer een beetje bestreden. Ik vind alleen dat de CE minder zwaar moet meetellen. Bv. voor 40% ofsow.
Oud 09-06-2003, 10:37
Verwijderd
Citaat:
@Moon schreef op 08-06-2003 @ 21:51:
Het hoeft wat mij betreft niet afgeschaft worden. Wel vind ik dat de CE veel te zwaar mee telt. Gewoon voor 50%! Zes jaar leren kan je dus gewoon in één weekje verprutsen door die stomme CE. Ik ging toch wel met redelijke cijfers t examen in. Allemaal rond de 7, maar dat kan ik dus gewoon zo in één keer mn cijfer naar beneden halen. Volgens mij heb ik ook alleen maar onvoldoendes gehaald en ga ik nog zakken ook Dat vind ik toch best wel hard. Je hebt het toch zo ver geschopt. Je bent in het zesde jaar beland. Dan zou je denken dat het toch wel goed moet gaan en je je diploma kan halen...
Het CSE is gewoon een toets om te bekijken of je het niveau hebt wat in je vervolgopleiding van je verwacht wordt. Als je het zo bekijkt is het logisch dat je bij het niet halen van je CSE geen diploma krijgt. Je hebt dan immers het niveau nog niet wat je wel geacht wordt te hebben. Natuurlijk is het zo dat je zes jaar leren in één week kunt verprutsen, maar dat is een verantwoordelijkheid waar je mee om moet kunnen gaan. Ook in je verdere leven en studie is het heel belangrijk om situaties onder controle te houden en je hoofd koel te houden.
Oud 09-06-2003, 11:10
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-06-2003 @ 11:37:
Het CSE is gewoon een toets om te bekijken of je het niveau hebt wat in je vervolgopleiding van je verwacht wordt. Als je het zo bekijkt is het logisch dat je bij het niet halen van je CSE geen diploma krijgt. Je hebt dan immers het niveau nog niet wat je wel geacht wordt te hebben. Natuurlijk is het zo dat je zes jaar leren in één week kunt verprutsen, maar dat is een verantwoordelijkheid waar je mee om moet kunnen gaan. Ook in je verdere leven en studie is het heel belangrijk om situaties onder controle te houden en je hoofd koel te houden.
mee eens. Als je je examens ZO gigantisch verprutst, zul je in de vorige jaren ook wel iets verkeerds hebben gedaan. Als je gewoon je best hebt gedaan, haal je de examens ook wel. Daar komt bij dat alle CE's voor het hele land hetzelfde zijn. Dan loop je ook geen risico dat de ene school te weinig van dit en een andere school te veel van dat heeft gehad. dat je niet naar je vervolgopleiding gaat, en iedereen natuurkunde begrijpt, terwijl jij als enige zit te piepen: "dat hebben we niet gehad!"
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 09-06-2003, 11:42
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 09-06-2003 @ 12:10:
mee eens. Als je je examens ZO gigantisch verprutst, zul je in de vorige jaren ook wel iets verkeerds hebben gedaan. Als je gewoon je best hebt gedaan, haal je de examens ook wel. Daar komt bij dat alle CE's voor het hele land hetzelfde zijn. Dan loop je ook geen risico dat de ene school te weinig van dit en een andere school te veel van dat heeft gehad. dat je niet naar je vervolgopleiding gaat, en iedereen natuurkunde begrijpt, terwijl jij als enige zit te piepen: "dat hebben we niet gehad!"
Ik pleit ook niet voor de afschaffing v/h CE. Ik vind alleen dat het gewoon veel [I] te zwaar [I] meetelt! Je kan wel zeggen dat als je je examen zo gigantisch verprutst dat je de volgende jaren ook wel iets verkeerds hebben gedaan. Dat vind ik op zich ook wel logisch. Kijk maar naar mensen die al die jaren nix hebben uitgevoerd en altijd maar net over kunnen gaan. Maar in mijn geval....er is niet echt iets misgegaan. Oké ja, natuurlijk heb ik wel eens wat onvoldoendes gehaald enzo. Daar heb je die herkansingen voor. Maar nu nog ff een kanttekening. Wat ik nou echt zo oneerlijk vind is dat je op sommige scholen gewoon zoveel mogelijk proefwerken mag herkansen zoals je zelf wilt of gewoon per proefwerkweek 2 herkansingen krijgt. Wat wij op school aan herkansingen hebben is vergeleken met die andere scholen echt ontzettend weinig. Wij hebben gewoon maar 4 herkansingen per schooljaar dus zeg maar 2 herkansingen per 2 tot 3 proefwerkweken. Dat is toch gewoon niet normaal. Ook mag je alleen maar onvoldoende cijfers herkansen. Daar moet naar mijn mening ook iets aan gedaan worden. Er moeten hier richtlijnen over bestaan.
Oud 09-06-2003, 21:58
alwaysgood
alwaysgood is offline
ik vind dat het cse niet afgeschaft moet worden. Scholen hebben zo minder invloed op het eindcijfer en eindcijfers kunnen dan landelijk beter vergeleken worden met elkaar (bv. bij een lotingstudie).
Verder vind ik de 50% heel logisch. Stel dat een school hele makkelijke schoolexamens maakt. Hiervoor halen de leerlingen hoge punten, en bij het eindexamen zullen ze dan lagere punten halen. Op een school met moeilijke schoolexamens zullen de punten van de schoolexamens over het algemeen lager zijn. Maar bij het cse zullen deze leerlingen over het algemeen een hoger punt halen dan de leerlingen met makkelijke schoolexamens.
Hierdoor wordt het geven van makkelijke of moeilijke schoolexamens (invloed van de school) bijna volledig weggewerkt.
__________________
Do or do not. There's no try
Oud 09-06-2003, 23:36
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
SchoolExamen is goed zo, althans, de 50%. Wat niet goed is is dat je bij sommige vakken (denk bijvoorbeeld aan Geschiedenis) een half jaar voor het examen je onderwerp krijgt en je dus eigenlijk de rest van je 6 jaar voor de kat zijn (/insert niet kuis woord) 'gewerkt' hebt. Dat je een splitsing bovenbouw onderbouw hebt, ok, kan ik inkomen. Maar dan moet je ook wel alle stof van de 3 jaar bovenbouw (ok, ik ga nu uit van het vwo, verander de getalletjes maar wat als je een ander niveau doet ) testen op het examen.

Oh, en verder vind ik dat ze wel meer kennis in het algemeen mogen vragen. Alle examens kon je zo'n beetje maken op algemene ontwikkeling en intilligentie en dat vind ik sneu voor de mensen die er hard voor geleerd hebben. Zo verliest het examen natuurlijk helemaal zijn status.
Oud 11-06-2003, 20:21
pyres74
Avatar van pyres74
pyres74 is offline
nou ....

bij ons op school zijn de SE's moeilijker dan de CE's
zodat je je beter kunt voorbereiden... ?
op zich wel handig natuurlijk maar het wordt wel minder als je voor je SE's engels een 8.9 haalt en voor je CE engels een 5,5 hebt
Oud 11-06-2003, 21:09
*Littleme*
*Littleme* is offline
Tja, dat maakt me nu dus nix meer uit he...Heb net examens gehad..Ik maak me alleen wel zorgen over de moeilijkheids graad door de jaren heen, kunnen we zeggen dat bijv. Havo leerlingen 5 jaar geleden net zulke moeilijke/makkelijke CSE's voor hun neus kregen?
Eigenlijk wel lullig als het niveau en de hoeveelheid werk steeds verschilt..Iemand die dan bijv. 5 jaar geleden havo heeft gehaald zou nu niet eens zijn Mavo halen ofzow..Dat trek ik dan weer niet..
Oud 11-06-2003, 21:14
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Vind ook betreft de lotingstudies: hetr zou niet eerlijk zijn als bepaalde mensen geen schijn van kans maken, alleen maar omdat hun school moeilijkere schoolexamens geeft dan andere scholen.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 12-06-2003, 00:06
Shibby
Avatar van Shibby
Shibby is offline
Ik vind dat de CSE's moeten blijven. Je kunt in een keer je hele punt opkrikken, het telt immers 50%... wel lullig als je het niet omhoog krijgt natuurlijk..
__________________
"Whoever said a horse was dumb, was dumb." "There's nothin' in life that's worth doin' if it can't be done from a horse"
Oud 12-06-2003, 00:41
Verwijderd
Ik ben pro CSE als de SE's ook landelijk gemaakt worden.
idee: minister Integratie voor Onderwijs??


Het eindresultaat hangt namelijk voor een deel af v/d school. Als het niveau van jouw school laag is dan haal je voor de schoolexamens wel mooi hoge cijfers, maar het CSE niet. Zo is op mijn school het gat tussen SE / CSE vraagstellingen bij essentiële vakken te groot, terwijl je wel 4/5 jaar (havo) op SE niveau hebt zitten blokken / oefenen. De benodigde vaardigheden / training ontbreken zo.

Reuze irritant vind ik ook dat het lesmateriaal vaak verschilt. Zo heb je biodata of binas voor de exacte vakken, voor ak heb je Malmberg of een ander boek etc. En okay! In hoofdlijnen komen ze overeen, maar de details/opbouw/structuur niet. EN het ligt er maar net aan met welk boek jij beter werkt en met welk boek jouw school dan juist wel / niet mee werkt.

2e fase draait wel om zelfstandigheid, the next generation maar daar bakken ze op mijn school iig nog niet veel van...

gelijke rechten voor iedereen!!! maak de SE's ook landelijk! de lesboeken ook!!! 1 soort boek per vak! merde!
Oud 12-06-2003, 08:23
Verwijderd
Ik vind absoluut niet dat CSE's afgeschaft moeten worden. Ben het helemaal met Nare en SuperSanne eens. Het is gewoon een test om te kijken of je het niveau haalt wat je zou moeten halen. Stel dat jouw school een erg laag niveau heeft, en je haalt zonder moeite negens voor je SE's. Op het vervolgonderwijs ga je dan waarschijnlijk op je bek, omdat je niet het niveau haalt wat eigenlijk zou moeten. CSE's zijn er ook voornamelijk om de mensen die niet op het niveau van het vervolgonderwijs zitten eruit te "filteren". Klinkt niet leuk, maar zo gaat het wel.
Wanneer je de jaren voorafgaand aan de CSE-periode gewoon gewerkt hebt, en je leert goed, dan moet je het kunnen halen. Veel mensen denken dat de CSE's gemaakt worden om je te pesten en dwars te zitten, maar in feite leren ze je omgaan met stressvolle situaties, testen ze je kennis en vaardigheid, en wordt er gekeken of je geschikt bent voor het vervolgonderwijs.
Wanneer er geen CSE's zouden zijn, zou iedere Pipo naar de Universiteit kunnen, en zou het niveau drastisch dalen, vrees ik.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken 2de fase moet stoppen!!
BrunetJuh
233 24-01-2006 16:05
Algemene schoolzaken Stelling: het CSE moet afgeschaft worden!
AukjeLaks
13 25-06-2003 15:11
Algemene schoolzaken hellup! what the f*ck is het verschil tussen eco 1 en 2?
ikke14
12 27-11-2001 20:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.