Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2012, 18:51
Biomedisch124
Biomedisch124 is offline
Hallo allemaal c:

Over een kleine week zitten de examens er al weer op. Ik zit nu in 5 HAVO en heb over een dikke maand mijn havo diploma op zak.

Nou ben ik natuurlijk niet zomaar op dit forum..
Ik zit namelijk een beetje met mijn studiekeuze.
De vakken biologie en scheikunde liggen mij erg goed, met name biologie. Verder vind ik ook de medische kant heel erg interessant en leerzaam. Ik ben zeer ambtieus en ben zelfs 1e geworden met mijn profielwerkstuk.
De enige opleiding die mij interessant lijkt is de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek hier in de buurt (deventer). Deze opleiding sluit echt aan op wat ik leuk vindt.

Maaaarrr..
Ik heb echt heel erg ambities om universiteit te gaan doen, dat lijkt me echt te gek.
Vooral de opleiding WO Biomedische wetenschappen past bij me. Nou heb ik natuurlijk een havo diploma en kan ik niet zomaar naar de universiteit.
Ik vroeg me af welke mogelijkheden er zijn om toch op de universiteit te belanden.
Ik wil namelijk echt niet langer op de school zitten waar ik nu les heb, ik ben helemaal klaar om verder te gaan en niet nog 2 jaar te spenderen aan VWO.

Is het bijv. mogelijk om het 1ste jaar de opleiding BML te doen en vervolgens door te stromen naar universiteit (iets met propedeuse ofso)? Is dit een optie? Of zijn er evt. andere opties?
Als je verder info hebt over de opleidingen ben ik ook erg benieuwd =D

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2012, 19:07
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Je kunt met een propedeuse van de hbo naar de universiteit ja, maar let er dan op dat je al een jaar verbruikt hebt en je dus zodra je iets aan vertraging oploopt met de langstudeerboete van doen hebt. Normaal heb je namelijk 4 jaar voor een bachelor van 3 jaar, maar als je al een jaar 'opgebruikt' aan je hbo heb je nog maar 3 jaar over. Soms is het (geloof ik) ook nog nodig dat je sommige vakken op vwo niveau haalt, naast dat je dus je propedeuse haalt.

Op de site van de UVA bij biomedische wetenschappen staat daarover (van havo via hbo die studie gaan doen):

Citaat:
Hbo-(propedeuse)diploma
Met een hbo-propedeuse kun je een universitaire bachelor gaan doen. Vaak blijkt de opleiding aan de universiteit in dat geval echter moeilijk. Het is dan beter om je hbo-bachelor te voltooien en gebruik te maken van een van de mogelijkheden om in te stromen in een universitair masterprogramma.
Voor diverse masterprogramma's kun je een schakeltraject volgen na het behalen van je hbo-bachelordiploma of zijn er mogelijkheden om in te stromen via een verkorte universitaire bacheloropleiding (waarbij je een aantal vrijstellingen krijgt afhankelijk van je opleiding). Neem voor meer informatie contact op met de studieadviseur.
Dat zou dus ook nog een optie zijn, dus wel aan hbo beginnen en dat dan (als je dat dan nog wilt) je master op de universiteit volgen. Dat lijkt me een goede optie als je niet per se biomedische wetenschappen wilt doen, maar meer 'iets in die richting' dat ook best op hbo mag zijn, zolang je tenminste maar uitzicht hebt op verdere universitaire mogelijkheden!

Je kunt ook via vwo, maar dan niet via een reguliere school. Bijvoorbeeld via de vavo, dan kun je (geloof ik) ook twee jaar vwo in één jaar doen. Wel extra werk, maar dan ben je dus één jaar kwijt ipv twee.

Of het trouwens makkelijker is via vwo of via hbo, weet ik niet, maar ik zou gokken dat het via vwo soepeler verloopt (ook door wat de UVA zegt: dat het lastig is vanuit je hbo een universitaire studie te doen) maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Edit: en oja, je hebt ook de loting nog. Die is er primair om mensen te weren die uitgeloot zijn voor geneeskunde en niet om de mensen dat BMW echt wil studeren te weren, dus ik denk niet dat hij echt lastig is, maar met lotingen kan het handiger zijn om via vwo te gaan. Als ik me goed herinner kom je vanaf hbo namelijk sowieso in lotingsklasse C terecht, terwijl je via vwo ook nog kans maakt om in B of A terecht te komen (en dus meer kans hebt ingeloot te worden).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 27-05-2012, 19:10
nightrise
nightrise is offline
Je weet dat biomedische wetenschappen een lotingsstudie is,dan doen ze volgens mij wat moeilijker met hbo-propedeuse instroom. Ik heb even voor je gekeken en bij een paar uni's staat dat je de studieadviseur moet contacteren.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2012, 19:29
Biomedisch124
Biomedisch124 is offline
Bedankt voor jullie moete en info!

Ik had nog een vraagje.
De studie BML bestaat het eerste jaar uit 60 studiepunten.
Bij 45 studiepunten heb je het eerste jaar gehaald en kan je doorgaan naar het tweede jaar. Nou vroeg ik me af wanneer je je propedeuse gehaald hebt. Is dit zodra je er 45 hebt, of zodra je ze echt allemaal hebt? Ik sprak een leraar en hij had het over een zogenaamd 'propedeutisch examen'.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2012, 20:00
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Als je ze allemaal hebt.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2012, 23:02
Lomyrne
Avatar van Lomyrne
Lomyrne is offline
Er zitten 60 studiepunten in de propedeuse inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2012, 15:57
StudiekeuzeOM
StudiekeuzeOM is offline
Met 45 punten (meestal) heb je je BSA (=bindend studie advies). Dat betekent dat je door mag met de studie (nb. heb je minder dan de BSA dan moet je stoppen) en dat je ook tweedejaarsvakken mag gaan doen. Met alle 60 punten heb je je eerste jaar (= propadeuse).
Met citaat reageren
Oud 04-06-2012, 14:07
Lomyrne
Avatar van Lomyrne
Lomyrne is offline
Citaat:
Met 45 punten (meestal) heb je je BSA (=bindend studie advies). Dat betekent dat je door mag met de studie (nb. heb je minder dan de BSA dan moet je stoppen) en dat je ook tweedejaarsvakken mag gaan doen. Met alle 60 punten heb je je eerste jaar (= propadeuse).
Op het HBO is dit anders. Met 60 punten heb je je P gehaald. En BSA krijg je als je niet aan de studiepunten komt en dan moet je van school af (zo ging dat tijdens mijn HBÖ carriere.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Overstap HBO UNI
Zwolle96
3 14-01-2017 09:01
Algemene schoolzaken laptop voor hbo/uni aanschaffen
eyimfihlo
11 21-12-2015 14:10
Studeren Helpp!!!! Mbo/havo/vwo/uni
abdul272
3 18-01-2012 13:28
Studeren hbo - uni
Verwijderd
27 16-04-2005 22:15
Algemene schoolzaken Hbo / Uni
Verwijderd
2 07-10-2003 18:11
Algemene schoolzaken overstappen HBO - UNI
Hagel
6 24-07-2003 14:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.