Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2007, 20:48
Verwijderd
Beste meneer/mevrouw,

onlangs probeerde ik via Studieweb mijn adres te wijzigen, wat ik ook probeerde; het lukte niet. Steeds kreeg ik de volgende foutmelding:

Fout!
Update failed - please re-query as value for Achternaam has been modified by another user

Dit probleem heb ik al eerder gehad, en toen kreeg ik te horen dat ik waarschijnlijk 2 sessies openstaan. Voor mij is het ondoenlijk alle pc's waar ik op heb gezeten na te gaan (simpelweg omdat ik niet precies meer weet welke het zijn)

Bij deze zou ik u dan willen vragen mijn huidige adres:

***
***Amsterdam

te veranderen in:

***
***Amsterdam

Ik hoop dat u mij kunt helpen.

Met vriendelijke groet,

Mylène
0578134
Advertentie
Oud 04-02-2007, 20:51
CoalChamber
Avatar van CoalChamber
CoalChamber is offline
http://www.youtube.com/watch?v=BwZgRyPJhNA&NR
__________________
Let's Rock!
Oud 04-02-2007, 21:32
homehapero
Avatar van homehapero
homehapero is offline
VERSLAG SOCIALE STAGE



22 oktober 2005

Aangezien ik door ziekte mijn eigenlijke eerste keer gemist had en daarmee ook mijn inleiding in de groep was ik redelijk zenuwachtig toen ik aankwam. Omdat het echter vakantie was en alle petrafietsers behalve één verstek hadden gegeven kon ik toch een rustige start maken. De ijverige petrafietser die tóch was gekomen heette Leen. Leen vertelde me meteen honderduit over het sterrenhuis, haar broer, de playbackshow ( maar ze wilde niet verklappen welk liedje ze zou zingen hoe ik ook aandrong ), haar vriendje en nog zoveel meer. Ik had een heel goed gevoel toen ik terug naar huis fietste en kijk nu al een stuk positiever tegen het verloop van de sociale stage aan.


5 november 2005

Het is nog steeds vakantie en de meeste fietsers waren nog steeds weg maar deze keer kwam ook Thijs. Het eerste kwartier maakte ik nog eens een praatje met Leen maar toen Thijs aankwam ben ik me met hem gaan bezighouden. Hij kwam iets moeilijker uit zijn woorden en leek me iets minder gemotiveerd dan Leen, maar misschien is Leen gewoon extreem gemotiveerd.
Inmiddels heb ik ook een goede band opgebouwd met de lopers Koen en Kevin. Zij lopen morgen een wedstrijd en ik zal voor hen duimen!

3december 2005

Vandaag was Leen er (zoals gewoonlijk) weer bij en ook Mo was er nu. Ik had over Mo gehoord dat hij nogal verwaarloosd werd door zijn ouders (waarom wist men niet te vertellen) maar ik had in elk geval verwacht een droevige jongeman te zien en niet de volwassen, bebaarde kerel helemaal opgewonden om te gaan fietsen die ik vandaag zag! Hij was wel nogal gesloten en het leek soms wel alsof hij me erg verwijtend aankeek maar dat werd dan weer volledig goedgemaakt door zijn uitgelaten gelach als ik hem aanmoedigde om nóg sneller te rijden.

7 januari 2006

Vandaag was er weer slechts 1 petrafietser eb ik denk dat je al kan raden wie!
De steeds aanwezige, altijd gemotiveerde Leen. Thijs kon helaas niet komen wegens vervoersproblemen maar ondertussen meen ik wel al een band te hebben opgebouwd met Leen dus ik vind het niet erg om nog een keer met Leen te praten. Weer haar enthousiaste zelf vertelde ze me over de cadeautjes die ze gekregen had, hoe zij de feestdagen doorgebracht had en over haar dagje winkelen met mama. Hoe leuk Leen ook is, ik hoop wel nog enkele andere fietsers te leren kennen.




14 januari 2006

Dit keer waren Mo en Leen er maar ook nog een andere begeleider; Steven Rabauw.
We hebben enkele parcourtjes uitgezet voor de petrafietsers en dat was wel leuk. We hebben onze fantasie de vrije loop gelaten en vooral het parcours van Steven was nogal ingewikkeld met veel kegeltjes op een kleine oppervlakte. Ik denk (en hoop) dat ook Leen en Mo ervan genoten hebben maar volgens mij was het een goede oefening voor hun coördinatie op de fiets.

21 januari 2006

Vandaag waren Leen, Mo en Erna er. Mo en Erna waren een halfuurtje te laat omdat ze met de “roltaxi” gekomen waren. Erna had ik nog niet eerder ontmoet maar veel gelegenheid om te praten was er toch niet omdat ze werkelijk over de piste vlóóg. Steven was er ook en we hebben samen weer een parcours uitgezet. Als afsluiter hebben we nog even zelf met de pertrafiets gereden; dat was een hele ervaring en nog leuk ook.

28 januari 2006

Vandaag was ik een beetje te laat doordat ik onderweg lek gereden was. Gelukkig vond Walter dit niet erg en was alleen Leen er, die begeleid werd door Steven. Arlette was er net als vorige week niet omdat ze een of andere stage deed om beter met gehandicapten (mentaal en fysisch) te kunnen omgaan. Steven en ik hebben weer een parcours uitgezet dat we moeilijker maakten dan de vorige keren om haar een beetje een uitdaging te geven en timeden haar tijden die ze dan moest zien te verbeteren. Ik denk dat de rustige Leen misschien toch nog een competitiebeest in zich heeft…

4 februari 2006

Het begint stilaan een gewoonte te worden. Zaterdagochtend om 9 uur opstaan,
dan vertrekken naar het petrafietsen, een rondje rijden rond de piste met Leen en dan een parcours uitzetten en na afloop nog rustig iets drinken met Mo en Leen. Het begint allemaal ook iets vertrouwds te krijgen, alsof ik het raar zou vinden om een zaterdag zonder petrafietsen door te brengen. Leen’s playbackshow begint ook dichter en dichter te komen en hoewel ze het niet toegeeft denk ik toch dat ze een beetje zenuwachtig is.

11 februari 2006

Vandaag was Thys er nog eens! Hij werd gebracht door zijn broer die gedurende het petrafietsen rondjes liep als afwisseling op het schrijven van zijn thesis. Thys was wel wat later maar het belangrijkste was dat hij nog eens mee kon doen. Na afloop was er een klein “feestje” ter gelegenheid van de verjaardag van een van de lopers. Dat was erg gezellig en de garage waar de spullen opgeborgen worden stond vrij vol met al die vrolijke mensen.

4 maart 2006

Zoals gewoonlijk heb ik bijna 2 uur met Leen gepraat en ik merk wel dat onze gesprekken steeds dieper en vertrouwelijker worden. In het begin gingen ze over hoe haar week geweest was enzovoort maar de laatste tijd beginnen we iets moeilijkere onderwerpen aan te snijden. Hoe ze bijvoorbeeld met haar handicap omgaat, hoe spijtig ze het soms vindt om in een rolstoel te zitten en dat ze soms naar de psycholoog gaat. Ik ben blij om te merken dat ze me vertrouwt en me dingen toevertrouwt.

23 april

Vandaag heb ik meegedaan aan een uniek evenement; een atletiekwedstrijd voor gehandicapten. Het was echt een fantastische dag. Elke atleet was op zijn manier gemotiveerd, sommigen om plezier te maken, sommigen om te winnen. Hoewel, echte winnaars waren er niet, aangezien (en het klinkt cliché maar het is zo) ze allemaal winnaars waren. Zoals Marijke die na de 100 meter petrafietsen helemaal uitgeput was en die tranen van pijn, maar ook van geluk huilde. Daarom begreep ik na afloop ook hoe goed de naam van het evenement gekozen was; niet wedstrijd ofzo maar medaillemeeting. Het was kortom echt een toffe en mooie dag



hehe hypocrisie ten top... gehandicatpen helpen met de school in vrije tijd. BALEN
__________________
"nu nog hopen dat niemand anders een verhaal instuurt en de kat is in het bakkie..."
Oud 04-02-2007, 21:35
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
Oostelijke handelskade
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Oud 04-02-2007, 21:47
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
http://en.wikipedia.org/wiki/Good_Bye_Lenin%21
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 04-02-2007, 23:10
Verwijderd
[niks]
Oud 05-02-2007, 12:13
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Mötley Crüe - Live USA
__________________
Keep on rockin'
Oud 07-02-2007, 13:46
CoalChamber
Avatar van CoalChamber
CoalChamber is offline
http://img293.imageshack.us/my.php?i...rave6gpli9.jpg
__________________
Let's Rock!
Oud 07-02-2007, 13:47
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
OMG ze hebben die rok daar
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Oud 07-02-2007, 13:58
Verwijderd
http://www.efkasoft.com/overhoor/overhoor.html
Oud 07-02-2007, 15:06
Flushpuppie
Avatar van Flushpuppie
Flushpuppie is offline
http://www.jeffbots.com/shortcircuit6.jpg
__________________
Humans: self-absorbed animals in clothes.
Oud 07-02-2007, 15:10
Verwijderd
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 05-02-2007 @ 00:10 :
[niks]
Oud 07-02-2007, 15:13
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Lisaaah schreef op 07-02-2007 @ 16:10 :
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 07-02-2007, 15:20
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
LABDA

Ik ben aan het programmeren
__________________
Altijd nuchter
Oud 07-02-2007, 15:57
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
http://images.scholieren.com/images/sendpm.gif
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Oud 07-02-2007, 18:38
Verwijderd
natriumbicarbonaat, kaliumcarbonaat
Oud 07-02-2007, 19:44
Verwijderd
het al begrijp
Oud 08-02-2007, 18:16
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
-
Oud 08-02-2007, 19:13
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Dream Theater Misc-Unsorted 2.58 GB 120 1 6
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 08-02-2007, 19:26
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
http://img176.imageshack.us/img176/3...ayersg7.th.png
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Oud 08-02-2007, 20:28
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
_Mosquito_ schreef op 08-02-2007 @ 19:02 :
sukkahl
jij vind alles hot wat een kut en tieten heeft
Oud 09-02-2007, 08:00
Orpheo
Avatar van Orpheo
Orpheo is offline
http://images.google.com/images?clie...-8&sa=N&tab=wi


oh ja, zij is dood..... ja, zij wel
__________________
Gitaarbouwer. Schrijver. Vinoloog
http://www.seymourduncan.com/blog/author/orpheo
Oud 09-02-2007, 08:07
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
01. Kriegsmachine viel Hanneke Dorp aan
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 09-02-2007, 08:44
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Hoofdvraag: Helpt Midalgan Warm spierpijn te verlichten?

Deelvragen: Helpt massage spierpijn te verlichten?
Is er sprake van een placebo-effect?



Opzet van het onderzoek
Opzet Mijn groep met proefpersonen bestaat uit mijn cardio-karate groepje. Dit is een groep mensen van +/- 25 t/m 40 jaar oud. Het zijn voornamelijk vrouwen, maar er zit een enkele man bij. De meeste personen zijn redelijk tot goed getraind.
Voordat Midalgan getest zal worden zal er een proefronde gedaan worden om te kijken of het aantal oefeningen voldoende is om bij het grootste gedeelte van de groep spierpijn op te wekken. Bij het onderzoek wil ik mijn proefpersonen (+/- 40) 3x20 leg presses laten uitvoeren (dit kan dus nog veranderen indien blijkt dat dit niet bij meer dan 28 mensen voor spierpijn zorgt). Tussen de series zit een pauze van maximaal 1 minuut. Deze minuut wordt met een stopwatch bijgehouden. Na 50 seconden wordt iedereen verzocht weer klaar te gaan staan zodat precies na 1 minuut begonnen kan worden met de volgende serie. De volgende dag wil ik door middel van een enquête (zie bijlagen blz. 13) onderzoeken wie er spierpijn hebben. De personen die geen last hebben van spierpijn zal ik de dag erna opnieuw ondervragen. Indien ze dan wel spierpijn hebben kunnen ze alsnog meedoen met het onderzoek. Aan alle deelnemers van het onderzoek zal worden gezegd dat ze niet mogen trainen op de dagen dat het onderzoek loopt.
De proefpersonen (de personen met spierpijn) zullen worden opgedeeld in vier groepen.
Groep 1 smeert vaseline vluchtig op.
Groep 2 masseert vaseline in.
Groep 3 smeert Midalgan vluchtig op.
Groep 4 masseert Midalgan in.
De proefpersonen weten niet dat er twee verschillende producten getest worden. Dit wil ik realiseren door aan de vaseline kamfer toe te voegen. Dit is de sterkst ruikende stof van Midalgan. Bovendien wil ik de proefpersonen niet zo duidelijk in groepen delen als ik hier neerzet, maar de personen nummers geven (zodat ik weet welke groepen er zijn, maar de proefpersonen niet).
Aan alle proefpersonen zal twee keer gevraagd worden of ze de mate van spierpijn op een schaal willen aangeven (een keer voor het opsmeren en een keer na het opsmeren).
Er kunnen verschillende uitkomsten zijn:
a) de proefpersonen voelen geen verbetering*  Midalgan Warm werkt niet
b) de proefpersonen voelen wel verbetering* bij Midalgan Warm en niet bij vaseline  Midalgan Warm werkt op basis van de bestanddelen
c) de proefpersonen voelen bij de vluchtig opgesmeerde versie zowel bij Midalgan Warm als bij vaseline verbetering*  er is sprake van een placebo-effect
d) de proefpersonen voelen bij de ingemasseerde versie zowel bij Midalgan Warm als bij vaseline verbetering*  Midalgan Warm werkt doordat er sprake is van massage

Deze veronderstellingen worden alleen aangenomen mits er een significant verschil is met de andere uitkomsten (een significantieniveau van 0,05 wat betekent dat de kans dat de uitkomsten op toeval berusten 5% of minder is)





* In mijn onderzoek houd ik het volgende aan: er is sprake van ‘verbetering’ als de mate van spierpijn op de schaal verminderd is.
Samenvatting van het onderzoek
Na het onderzoek kan ik dit pas schrijven.

De bouw van een spier
Stukje uit Thijs z’n boek hier!Iedere spiervezel bevat honderden kabelvormige eiwitstructuren die myofibrillen genoemd worden en die de basis vormen van het contractiele vermogen van de spiervezels. De lichte en donkere banden van de myofibrillen worden respectievelijk I- en A-banden genoemd. De banden bevatten twee eiwitfilamenten, actine en myosine. Actinefilamenten bevatten tevens de eiwitten troponine en tropomyosine. Myosinefilamenten zijn opgebouwd uit kleinere eiwitmoleculen waarvan delen dwars op de lengterichting naar buiten steken, in de richting van de omringende actinefilamenten. Zij kunnen een binding aangaan met het actine. Deze dwarsverbindingen worden ook wel cross –bridges genoemd.
Spiercontractie komt tot stand doordat de actinefilamenten tussen de myosinefilamenten worden getrokken, waardoor spanning ontwikkeld wordt en de spier kan verkorten.

Hoe ontstaat spierpijn?
Er wordt in de literatuur onderscheid gemaakt tussen acute spierpijn en later optredende spierpijn.
Acute spierpijn wordt veroorzaakt door ischemie(=een naar omstandigheden te geringe doorbloeding van de actieve spieren ). Dit is aangetoond door een experiment waarbij de flexoren van een vinger zich gedurende een periode van drie minuten in een isometrische contractietoestand bevonden en waarvan de doorbloeding was gestremd (ischemie). Spierpijn manifesteerde zich niet alleen tijdens de contractie, maar ook gedurende de minuut nadat de contractie weliswaar was beëindigd, maar de bloedstroom nog steeds was geblokkeerd. Pas vanaf het moment dat de spieren weer normaal doorbloed werden trad een snelle afname op van de spierpijn.
Bij acute spierpijn zijn de volgende conclusies van belang:
1) spierpijn treedt op tijdens contracties waarbij de spanning die in de spier ontwikkeld wordt groot genoeg is om de bloedtoevoer naar die spier te blokkeren (ischemie)
2) Door de toestand van ischemie kunnen stofwisselingsproducten, zoals melkzuur en kaliumionen, niet afgevoerd worden. Er ontstaat ophoping van deze producten in het spierweefsel waardoor de pijnsensoren die del uitmaken van het weefsel geprikkeld raken
3) De pijn duurt voort totdat de intensiteit van de spiercontractie minder wordt of de spier ophoudt met contraheren, waardoor de bloedtoevoer naar het spierweefsel wordt hersteld en de opgehoopte producten van de stofwisseling weer kunnen worden afgevoerd.
Acute spierpijn levert in het algemeen niet zoveel problemen op omdat het van korte duur is en snel verdwijnt wanneer de belasting beëindigd wordt. Producten als Midalgan Warm zijn ook niet voor acute spierpijn bedoeld, maar voor later optredende spierpijn.
Er bestaan hier drie theorieën over.
1) De theorie van de weefselbeschadiging. Deze theorie gaat ervan uit dat weefselbeschadiging, kleine scheurtjes die optreden in spiervezels, ten grondslag ligt aan de vertraagd optredende spierpijn.
2) De spasmetheorie. , Deze theorie is gebaseerd op de volgende drie gebeurtenissen: a) belasting veroorzaakt een toestand van ischemie, b) ischemie leidt tot ophoping van een onbekende stof die pijn veroorzaakt, ‘pijnsubstantie’, door prikkeling van de vrije zenuwuiteinden in de spier, en c) de pijn veroorzaakt vervolgens reflexmatig een toestand van spasme in de spier, waardoor de toestand van ischemie wordt versterkt en de cyclus opnieuw doorlopen wordt.
3) De bindweefseltheorie. , . De onderliggende gedachte bij deze theorie is dat het bindweefsel in de spier, inclusief de pezen, tijdens een contractie beschadigd wordt en daardoor spierpijn veroorzaakt.
Uit onderzoek is gebleken dat deze vorm van spierpijn zeer waarschijnlijk het gevolg is van microtrauma in het bindweefsel van spieren en pezen. ,

Hoe kan spierpijn opgewekt worden?
Uit onderzoek is geleken dat de mate waarin later optredende spierpijn optreedt afhankelijk is van het soort spiercontractie dat wordt uitgevoerd. , . Zoals te zien in de tabel (pagina 152 fysiologieboek) wordt de meeste spierpijn ervaren bij excentrische contracties.
Spierpijn kan op een gestandaardiseerde manier opgewekt worden door middel van excentrische contracties. Ik wil in mijn onderzoek 3x20 excentrische contracties (squats) laten uitvoeren. Volgens eerder onderzoek is dit een hoeveelheid die voor het merendeel van de groep spierpijn opwekte.

Hoe lang duurt spierpijn normaal gesproken?
Spierpijn duurt gemiddeld zo’n 3 dagen, waarop de top meestal op 48 uur na de inspanning ervaren wordt.

Wat zijn manieren om spierpijn te verlichten?
Veelgenoemde manieren om spierpijn te verlichten zijn warmte (warme douches/baden, warme kleren en het gebruik van producten als Midalgan Warm) en massage.






Wat is het effect van warmte op spieren/spierpijn?
Het effect van warmte op verschillende weefsels is als volgt:
Bindweefsel: Vooral de collagene vezels in de huid, pezen, spieren, ligamenten en gewrichtskapsels zullen elastischer worden. Door de toename van de elasticiteit kunnen de verschillende weefsels gemakkelijker op rek gebracht worden en de krachten die op verschillende weefsels aangrijpen beter verwerkt.
Spier: Voor dat deel van de spier dat uit bindweefsel bestaat gelden dezelfde positieve invloeden van warmte zoals bij bindweefsel is vermeld. Voor wat betreft de spanning (tonus)van de spier geldt dat door een vergroting van de stofwisseling er een betere afvoer van afvalstoffen optreedt met als gevolg minder prikkeling van pijnreceptoren. Dit mechanisme geeft reflectoir een afname van de spanning. Ook door een positief effect van warmte op de psyche zal er ontspanning optreden. Gewrichtskapsel: Door de vergroting van de elasticiteit van het kapsel en een verminderde weerstand in het gewricht zullen bewegingen gemakkelijker verlopen

Wat is het effect van massage op spieren/spierpijn?
Na massage treedt afname van de weefselspanning. Ook wordt er circulatieverbetering opgemerkt. Meestal kan men toename van de bewegingsomvang meten.

Wat is de werking van Midalgan Warm? (wat zijn de werkzame stoffen?)
Volgens de reclame: Bevordert de doorbloeding met een gunstige invloed op vermoeide, stijve of overbelaste spieren en gewrichten
Volgens de medische encyclopedie: Veroorzaakt een verwijding van de bloedvaten en een plaatselijke prikkeling van de huid, waardoor een betere doorbloeding ontstaat en een pijnstillende werking kan optreden. Geeft een gevoel van warmte.
De ingrediënten van Midalgan Warm zijn: histaminechloride, methylnicotinaat en glycolmonosalicylaat. De verhouding is: 1 mg histaminechloride, 10 mg methylnicotinaat en 100 mg glycolmonosalicylaat per 100 gram
Glycolmonosalicylaat is een pijnstiller. De werking komt op hetzelfde neer als de werking van aspirine , namelijk een analgetische (=pijnstillende), antipyretische (=koortsverlagende) en in hoge dosering antiflogistische (=ontstekingsremmende) werking. ,
Methylnicotinaat is een voorbeeld van een externe analgesie. Het bewerkstelligt een directe dilatatie van onderliggende oppervlakkige vaten. Een waarschuwing hierbij is dat het onverstandig is om methylnicotinaat (dus Midalgan) op te grote oppervlakten aan te brengen, omdat dit flauwvallen als effect kan hebben door een tekort aan bloed in de hersenen.
Histaminechloride vermindert de spiertonus.
Methylnicotinaat (een van de bestanddelen van Midalgan) is een voorbeeld van een externe analgesie. Het bewerkstelligt een directe dilatatie van onderliggende oppervlakkige vaten. Een waarschuwing hierbij is dat het onverstandig is om methylnicotinaat (dus Midalgan) op te grote oppervlakten aan te brengen, omdat dit flauwvallen als effect kan hebben door een tekort aan bloed in de hersenen.




Is het mogelijk dat de werkzame stoffen uit Midalgan opgenomen worden door de huid?
Opname van geneesmiddel door de huid geschiedt zowel via intercellulaire routes als transcellulaire routes. ,
Zowel methylnicotinaat , glycolmonosalicylaat als histaminechloride kunnen worden opgenomen door de huid.

Enquête


Na de proefronde:

1) Heeft u last van spierpijn?

0 ja ga door naar vraag 2
0 nee ga door naar vraag 4

2) Kunt u op onderstaande schaal aangeven hoe u deze spierpijn beoordeelt?

[----------------------------------------]

3) Na hoeveel tijd na de inspanning trad de spierpijn op?
0 < 10 minuten
0 10 tot 30 minuten
0 30 minuten tot 2 uur
0 2 tot 12 uur
0 12 tot 24 uur
0 24 tot 36 uur
0 36 tot 48 uur

4) Kunt u aangeven hoe u de oefeningen hebt ervaren (als u weet dat het doel is om spierpijn te krijgen)?

0 veel te licht
0 te licht
0 niet te zwaar, niet te licht
0 te zwaar
0 veel te zwaar











Voor het uittesten van het product

1) Heeft u last van spierpijn?

0 ja ga door naar vraag 2
0 nee einde enquête.

2) Kunt u op onderstaande schaal aangeven hoe u deze spierpijn beoordeelt?

[----------------------------------------] DEZE SCHAAL MOET PRECIES 10 CM ZIJN+ ONONDERBROKEN STREEP!!!


Na het uittesten van het product

3) Heeft u last van spierpijn?

0 ja ga naar vraag 4
0 nee ga naar vraag 6


4) Kunt u op onderstaande schaal aangeven hoe u deze spierpijn beoordeelt?

[----------------------------------------------------------]

5) Is uw spierpijn verminderd t.o.v. voordat u het product heeft opgesmeerd?

0 ja ga naar vraag 6
0 nee ga naar vraag 7

6) Kunt u aangeven hoeveel minuten na het opsmeren van het product deze verbetering optrad?

0 < 30 minuten
0 30 minuten tot 3 uur
0 3 tot 24 uur
0 24 tot 36 uur
0 36 tot 48 uur
0 > 48 uur








KWALITEITSCRITERIA VOOR DE AFSTUDEEROPDRACHT
Bron: Baarda & De Goede (2001)“Kwalitatief Onderzoek”, Hoofdstuk 10.
Baarda & De Goede (2001)“Methoden & Technieken van onderzoek”, Hoofdstuk 12.


1. Titelblad, met daarop vermeld:
• Titel en eventuele subtitel
• Naam van het instituut, de ALO
• Naam en studentnummer van de student
• Datum


2. Samenvatting:
Maximaal één A4-tje waarin je de lezer inzicht geeft in het onderwerp en de wijze waarop dat aan de orde komt, zodat de lezer het rapport oriënterend of globaal kan lezen:
• Welke vraag of welke onderzoeksvragen wil je beantwoorden met dit onderzoek, dus: wat is je probleemstelling? Welke onderzoekseenheden heb je in je onderzoek betrokken?
• Welke methode van dataverzameling heb je gekozen?
• Op basis van welke beslissingen heb je de onderzoeksgegevens geprepareerd en geanalyseerd?

3. Inhoudsopgave:
De inhoudsopgave geeft de structuur van het rapport weer met verwijzing naar de pagina’s waar de onderscheiden hoofdstukken en paragrafen gevonden kunnen worden. Met behulp van een inhoudsopgave moet een lezer snel kunnen zien wat aan de orde wordt gesteld en op welke plaats. Vermijd hierbij een te grote detaillering van paragrafen en subparagrafen.

4. Voorwoord:
Het voorwoord staat niet in direct verband met de inhoud van het onderzoeksrapport. Het is meestal een sterk persoonlijk getinte tekst waarin de auteur verslag doet van zijn persoonlijke motieven om het onderzoek te doen en zijn ervaringen bij het opzetten en uitvoeren van het onderzoek. Het voorwoord is ook de plaats waar je als auteur personen of instanties kunt bedanken voor hun medewerking aan het onderzoek.

a. Inleiding:
In de inleiding geef je aan wat de aanleiding is geweest om het onderzoek op te zetten en uit te voeren en tevens het kader waarbinnen het onderzoek is verricht. Aandachtspunten zijn:
• Komt de keuze voor het onderwerp duidelijk tot uiting?
• Voor welke lezer(s) wordt dit rapport geschreven?
• Hoe is de opbouw van dit rapport?
• Wat is in het kort de probleemstelling van dit onderzoek en hoe is deze uitgewerkt?



5. Literatuurverslag:

a. Inhoudelijke oriëntatie of literatuurverkenning:
Meestal begin je een onderzoek niet met een scherp geformuleerde probleemstelling maar met een nog onuitgewerkt idee. Na de afbakening van het onderwerp en de formulering van een voorlopige probleemstelling begin je vrijwel altijd met een verkenning van de literatuur op het gebied van het door jou gekozen onderwerp van onderzoek. In deze paragraaf moet je verslag doen van deze inhoudelijke oriëntatie.
• Heb je relevante en recente publicaties gevonden?
• Is er een samenvatting van de huidige stand van zaken binnen de literatuur gegeven, waarin verschillende of met elkaar strijdige standpunten met elkaar vergeleken worden?
• Is er al eerder empirisch onderzoek gedaan met een zelfde of vergelijkbare probleemstelling als jij in je hoofd hebt? Als dat het geval is probeer je erachter te komen of de beschikbare onderzoekresultaten elkaar tegenspreken of elkaar juist versterken, en of jij met jouw onderzoek aan kunt sluiten of voort kunt bouwen op onderzoek dat al door anderen is uitgevoerd.

b.Probleemstelling:
Op basis van de inhoudelijke oriëntatie wordt je voorlopige probleemstelling omgezet in een meer definitieve, die hier wordt weergegeven. Meestal bestaat deze uit enkele deelvragen, die nauwkeurig en volledig worden beschreven.

c. Zoekplan:
Op deze plaats geef je een korte beschrijving van de begrippen, werkwijze én zoekmachines die jij hebt gebruikt om aan informatie te komen.


6. Onderzoeksvoorstel (Opzet en uitvoering van het onderzoek):

a. Keuze van de onderzoekseenheden:
• Wat zijn je onderzoekseenheden? (locaties(s)/situatie(s)/een groep/ informanten/ respondenten)
• Welke criteria hebben en rol gespeeld bij de selectie van je onderzoekseenheden?
• Wat is het aantal onderzoekseenheden?

b. Beschrijving en verantwoording van de dataverzamelingsmethode:
• Voor welke methode van dataverzameling heb je gekozen?
• Verantwoord je keuze.
• Beschrijf globaal welke dataverzamelingsmethode je hebt gebruikt.

c. Registratie, verwerking en preparatie van de gegevens:
• Hoe heb je de gegevens geregistreerd?
• Onder welke omstandigheden heeft de verzameling van de gegevens plaatsgevonden?
• Hoe heb je de gegevens verwerkt en geprepareerd voor de eigenlijke analyse?
• Op basis van welke beslissingen heb je voor deze methode gekozen?
• Welke maatregelen heb je genomen om de betrouwbaarheid en geldigheid van de gegevens te bevorderen?


7. Onderzoeksverslag:

a. Resultaten:
• Welke onderzoeksvraag en welke deelvragen moeten er door middel van dit onderzoek beantwoord worden?
• Beantwoorden de resultaten deze onderzoeksvraag en deelvragen?

b. Conclusie en discussie:
Ad. Discussie:
• Is de probleemstelling te beantwoorden met behulp van de verzamelde data?
• Zijn de resultaten in verband gebracht met de literatuur die je in de literatuurstudie hebt behandeld?

Ad. Conclusie:
• Zijn de conclusies die je trekt echt af te leiden uit het onderzoeksmateriaal dat je hebt gepresenteerd en niet uit jouw eigen ideeën of eigen mening?
• Kun je iets zeggen over de inhoudelijke generalisatie of reikwijdte van je resultaten en eventuele toepasbaarheid of bruikbaarheid van je resultaten?


c. Evaluatie, (beleids)aanbevelingen en suggesties voor verder onderzoek:
Ad. Evaluatie:
• Productevaluatie: benadruk zowel de sterke punten van het onderzoek als de zwakke punten en beperkingen van het onderzoek.
• Procesevaluatie: Wat zijn jouw leerervaringen door het opzetten en uitvoeren van dit onderzoek?; Wat is er fout gegaan tijdens het onderzoeksproces?; Waren deze fouten te herstellen?(Zo ja, hoe of zo nee waarom waren ze onherstelbaar?); Tegen welke problemen ben je opgelopen en op welke wijze zijn deze problemen opgelost?

Ad.Beleidsaanbevelingen:
• Staan deze in relatie tot de onderzoeksresultaten en de conclusie of komt dit voort uit een eigen mening/

Ad. Suggesties voor verder onderzoek:
• Heb je aanbevelingen voor een vervolgonderzoek?
• Kun je suggesties geven ter verbetering van dit onderzoek?
• Ontstaan er nieuwe onderzoeksvragen op basis van dit onderzoek?

1. Geraadpleegde literatuur:
a.Voetnoten:
Onderaan de betreffende pagina met vermelding van de auteur, het jaartal waarin deze bron is gepubliceerd, de titel van het boek/artikel en het paginanummer waar deze informatie terug te vinden is.

b. Literatuurlijst:
• Alfabetisch rangschikken aan de hand van de auteursnaam.
• Maak onderscheid tussen een boek, een hoofdstuk in een boek, een artikel en een website.
• Neem alleen literatuur op die je ook in je verslag aanhaalt of vermeldt.
• Vermeld het jaartal van publicatie.

9. Bijlagen:
In de bijlagen kun je informatie opnemen waarover een lezer moet kunnen beschikken om het rapport te begrijpen, maar die het betoog teveel verstoort als die in de tekst zelf zou worden opgenomen.

__________________
Tsja
Oud 09-02-2007, 13:28
Verwijderd
Oud 09-02-2007, 13:29
Ann
Avatar van Ann
Ann is offline
waren we een tekst aan het lezen, en er kwam dus nerd invoor... ging de engelse lerares uitleggen: jaa zo iemand met een bril en met van die geruite blousjes... (ik heb vandaag geruit blousje aan) dus ik haar heel giftig aankijken, zegt ze echt zo: dat wil dus niet zeggen dat iedereen met een bril een nerd is... dus iedereen kijkt mij aan haha

--
iets van msn wat ik kopieerde naar meerdere mensen.
__________________
It's not always rainbows and butterflies
Oud 10-02-2007, 01:28
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
http://www.youtube.com/watch?v=HbPDKHXWlLQ
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Oud 10-02-2007, 07:24
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Aantal posts: 6821 (11.30 posts per dag)
Oud 10-02-2007, 19:48
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
http://rapidshare.de/file...-_Mafi_Ella_Enta.mp3.html
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Oud 10-02-2007, 22:26
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
) Ich habe Bauchschmerzen.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 10-02-2007, 22:37
Verwijderd
ik zat net even na te denken over de vorm
Oud 11-02-2007, 00:10
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
http://www.imdb.com/title/tt0385727/
Oud 11-02-2007, 00:11
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Huh? You're making it sound as if Simon was supposed to be a sensationalist, bastardized tear jerker, which it clearly isn't. Regardless of Eddie ter Stal's personal opinions, this movie steered pretty much clear of politics and morality issues. It was a simple but non-sentimental story of a man opting for euthanasia. What's wrong with that?

Btw, we're not living in "confusing times". That's just a media-induced socio-political myth. And even if we were living in such times, it would bear no relation to our viewing experience of movies like simon and our moral system. The audience was touched because the story was recognizable, often humorous en reflective. That's really the only reason.
Oud 11-02-2007, 00:27
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 11-02-2007, 09:13
niña
Avatar van niña
niña is offline
Celeste Court c/o Allan Gray House
Private Bag 1025
Rhodes University
Grahamstown
6140
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Oud 11-02-2007, 12:54
»Mandy_x«
Avatar van »Mandy_x«
»Mandy_x« is offline
urbanisatiegraad – percentage van de bevolking die in steden woont.
suburbanisatie – het trekken van mensen van de stad naar het platteland.
urbanisatie – het trekken van mensen van het platteland naar de stad.
suburb – woonwijk met laagbouw.
CBD - central business district.
ruimtelijke geleding – de opbouw van een stad in wijken.
verdichting – het drukker bevolkt worden van een wijk.
formele sector – officiële economie.
informele sector – scharreleconomie.
randstad – ring van nederzettingen rond een laaggelegen gebied.
agglomeratie – het opslokken van omliggende dorpen door een groeiende stad.
stadsgewest – een gebied waarin de omringende plaatsen op tal van terreinen verbonden zijn
met de stad.
stedelijke gebieden – gebieden waarbinnen een aantal steden en stadsgewesten liggen die
goed met elkaar verbonden zijn.
vinexlocatie – extra bouwterreinen.
__________________
Be true to yourself, and follow your heart
Oud 11-02-2007, 19:11
Verwijderd
Monnickendam
Oud 11-02-2007, 22:45
Verwijderd
Oud 12-02-2007, 18:54
»Mandy_x«
Avatar van »Mandy_x«
»Mandy_x« is offline
doegdoegg
__________________
Be true to yourself, and follow your heart
Oud 12-02-2007, 19:06
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oud 12-02-2007, 19:25
Verwijderd
Citaat:
X-Ray™ schreef op 12-02-2007 @ 19:57 :
Pluk de dag, maar haast je langzaam...
aha
Oud 12-02-2007, 19:47
CoalChamber
Avatar van CoalChamber
CoalChamber is offline
We have 200 registered members
__________________
Let's Rock!
Oud 14-02-2007, 18:58
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
mijn profiel | veelgestelde vragen | zoeken Ingelogd als mepsteen [uitloggen]



Index / De Kantine / Ctrl + V Topic #66


Post reactie
Gebruikersnaam: mepsteen [uitloggen]
Icoontje:
geen icoontje

vB Code [help]
standaard
geavanceerd GROOTTEklein groot KLEURwit lichtblauw blauw donkerblauw oranje-rood rood donkerrood groen donkergroen roze paars indigo

sluit huidige tag
sluit alle tags

Bericht:
Bekijk de forumregels (onderaan) voor meer informatie omtrent welke codes je mag gebruiken in je posts.

Smilies






[controleer lengte van het bericht]

Opties: Automatisch URLs omzetten: automatisch en toevoegen bij internet adressen.
Emailnotificatie: zodra er gereageerd wordt op jouw bericht ontvang je een mailtje. Alleen voor leden.
Schakel smilies uit
Toon signature: laat je signature van jouw profiel zien. Alleen voor leden.
__________________
I'm too old for this shit.
Oud 15-02-2007, 17:38
Verwijderd
@kunst
Citaat:
N: duidelijk
A: barbapapa leuk, mr te roze voor mij
S: et zal wel
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Enter saaiman #190
Cherry Springs
497 27-04-2008 23:29
De Kantine Wat staat er onder je ctrl+veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee?
Briseïs
500 09-11-2004 16:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.