Oud 08-04-2010, 17:41
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Heb jij een goede tip voor je medekandidaten? Vertel
Advertentie
Oud 08-04-2010, 20:16
ezzy_es
Avatar van ezzy_es
ezzy_es is offline
leren. Misschien helpt het.
Oud 10-04-2010, 00:08
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Als je voor je examen zit is het te laat om nog profijt te hebben van stress. Probeer rustig te blijven, als je merkt dat je begint af te dwalen, neem even rust en ga dan weer verder met je vragen. Het werkt niet om jezelf constant te dwingen geconcentreerd te blijven, dus doe dat ook niet.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Oud 12-04-2010, 11:23
Noddy
Noddy is offline
Heeft iemand tips voor mij mbt de vwo examens Nederlands en Engels?
Ik moet deze examens maken, maar ik heb geen les oid gehad afgelopen jaar. Ik moet min. een 5,5 halen.
Wat voor tips geven jullie leraren en wat vinden jullie handig?
Ik heb nooit problemen gehad met Nederlands en Engels, maar ik wil er niet te makkelijk over denken. Elke tip is dus welkom!
__________________
Make that the cat wise
Oud 12-04-2010, 15:29
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Heeft iemand tips voor mij mbt de vwo examens Nederlands en Engels?
Ik moet deze examens maken, maar ik heb geen les oid gehad afgelopen jaar. Ik moet min. een 5,5 halen.
Wat voor tips geven jullie leraren en wat vinden jullie handig?
Ik heb nooit problemen gehad met Nederlands en Engels, maar ik wil er niet te makkelijk over denken. Elke tip is dus welkom!
Ik denk dat gewoon verstandig is om oude examens te oefenen die er op het internet staan. En je kunt natuurlijk ook gewoon andere Engelse teksten lezen.

Gr. Brands
__________________
Gr. Brands
Oud 13-04-2010, 16:19
Elseline93
Elseline93 is offline
Citaat:
Heeft iemand tips voor mij mbt de vwo examens Nederlands en Engels?
Ik moet deze examens maken, maar ik heb geen les oid gehad afgelopen jaar. Ik moet min. een 5,5 halen.
Wat voor tips geven jullie leraren en wat vinden jullie handig?
Ik heb nooit problemen gehad met Nederlands en Engels, maar ik wil er niet te makkelijk over denken. Elke tip is dus welkom!
Koop examenbundels en ga hieruit oefenen, wij doen dit soms in de les maar je kan het net zo goed thuis doen. Dit zijn erg handige bundels!
Oud 13-04-2010, 16:59
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Kopen? Ze staan toch gewoon online?
__________________
Zeg maar Jan.
Oud 13-04-2010, 17:27
Noddy
Noddy is offline
Ja die examenbundels heb ik. Maar ik bedoel meer tips die leraren jullie geven die jullie handig vinden of zo.
Oud 13-04-2010, 19:09
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Nou, de examenbundel verslinden, dus .
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 15-04-2010, 08:03
davidvdoesburg
davidvdoesburg is offline
1. Slaap goed! Door genoeg te slapen ben je meer ontspannen en kun je je beter concentreren.
2. Eet en drink goed! Zorg dat je gezond eet en drinkt. Zo voel je je fitter en kan je je beter concentreren.
3. Neem je tijd. Tijdens je examen moet je je erg goed concentreren. Als je de vraag niet helemaal snapt, ga dan even naar de wc, wandel en rek je uit. Je zal zien dat je je daarna weer beter kunt concentreren!
4. Studeer in een omgeving waar je je prettig voelt. Studeren in een verlichte kamer en met een aangename temperatuur stimuleert het leren.
5. Leer niet achter elkaar door, maar neem je rust. Door in blokken van 50 minuten te leren en pauzes te nemen van 10 minuten zal je langer en beter de gehele dag kunnen leren.
6. Plannen! Een goede planning zorgt ervoor dat je minder stress krijgt en alle stof op tijd hebt doorgenomen. Door verschillende vakken met elkaar af te wisselen zorg je dat je je tijd ook effectiever besteedt.
7. Beloon jezelf! Je mag jezelf best een beetje verwennen na al het harde werk. Zorg dat je iets leuks gepland hebt (sporten, afspraak met vrienden/vriendinnen) aan het eind van de dag, dan heb je iets om naar uit te kijken!
Oud 15-04-2010, 17:52
Michel_H
Michel_H is offline
Goed slapen en leren in een rustige omgeving vind ik rlx. Verder gebruik ik de Noordhoff Examentrainers die een vriend van me ook gebruikt, handig handig.
Oud 22-04-2010, 16:15
Verwijderd
Koop Samengevat icm een Examenbundel. Bij Nederlands is het handig om eerst Deel A door te werken, dan kun je stap voor stap oefenen. Bij Engels moet je voor jezelf kunnen verantwoorden waar iets in de tekst staat, net zo bij Frans en Duits natuurlijk.

Maar verder niet echt tips. Behalve dat je gewoon verder moet gaan en niet heel lang op 1 vraag moet zitten. En kijk ook naar het aantal te behalen punten voor een vraag, een 1 puntsvraag kan nooit moeilijk zijn dus denk niet te diep na.
Oud 08-05-2010, 22:58
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Citaat:
3. Neem je tijd. Tijdens je examen moet je je erg goed concentreren. Als je de vraag niet helemaal snapt, ga dan even naar de wc, wandel en rek je uit. Je zal zien dat je je daarna weer beter kunt concentreren!
Ik zou niet om de haverklap naar de wc gaan of aan de wandel als je je vraag niet snapt, dat is best wel storend. Ik zou alleen naar de wc gaan als je echt, echt moet.
-Ga voor je examen begint naar de wc.
-Neem drinken mee, iets waarmee je denkt dat je beter werkt. Dingen in flesjes met koolzuur of blikjes kun je beter voor je begint openmaken, zodat je niet door de hele zaal kan horen hoe je je blikje cola openmaakt.
-Als je even echt geen zin meer hebt, neem dan even een minuutje pauze voor jezelf, staar even voor je uit of teken even wat in de kantlijn of op je kladblaadje.
-Als er een examenklas eerder dan jij de zaal uitmag kan je gebruik van het rumoer maken door maar even lekker te zitten en heen en weer wiebelen, even los van je concentratie.
-Blijf kalm. Vergeet niet je examen nog eens door te lezen nadat je er klaar mee bent, je kan altijd domme foutjes gemaakt hebben.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Oud 09-05-2010, 18:55
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
-Als je even echt geen zin meer hebt, neem dan even een minuutje pauze voor jezelf, staar even voor je uit of teken even wat in de kantlijn of op je kladblaadje.
Dit was voor mij de gouden tip voor m'n vmbo examens 2008 Ik snapte niets meer van Natuurkunde en had er totaal geen zin meer in. Ik hield toen een pauze van 3 á 4 minuten (even voor me uit staren, m'n hersenen ''leegmaken'') en ging weer aan de slag. Ik kwam er met een 6.0 vanaf

Zo'n kleine pauze moeten jullie dus niet als tijdverspilling zien!
__________________
Haters gonn' hate
Oud 09-05-2010, 23:50
Lashrom
Avatar van Lashrom
Lashrom is offline
De meeste tips zijn al opgenoemd. Ik heb hier nog een handige tip bij meerkeuze vragen :

Kijk welke twee antwoorden het minst beste is. Kijk dan alleen naar de twee antwoorden die je denkt dat het goed zijn en het meest logische is. Je gaat elke antwoord af en kijkt of het goed is of slecht is.

Voorbeeld :

Welke kopje geeft het beste de inhoud weer van deel 3 ?

A - Effect van ... --> slechte antwoord
B - Grote ...
C - Nieuwe ... --> slechte antwoord
D - Toenemende ...

Dus je kijkt alleen naar B en D en je gaat ermee verder. Zo voorkom je twijfels en raak je niet door de war.
Oud 10-05-2010, 09:18
Verwijderd
Maak liever sommen of opdrachten opnieuw en zie wat je fout deed ipv nieuwe dingen te doen en zo nieuwe fouten te maken.
Oud 10-05-2010, 12:10
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Oh ja en een tipje voor meerkeuzevragen als je echt geen idee hebt en je moet gokken: het langste antwoord is meestal het goede (lang niet altijd dus maar als je moet gokken...)
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Oud 11-05-2010, 11:15
Verwijderd
Bedenk bij een MC vraag altijd eerst zelf het antwoord en kies dan het antwoord wat er het meest op lijkt. Maar de tip van Cherry Springs is natuurlijk ook goed als je dat ook niet weet.
Ads door Google
Oud 11-05-2010, 18:51
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Hou er rekening mee dat je bij scheikunde niet onnozele dingen uit hoofdstuk 8 - Koolstofchemie (sk chemie overal havo deel 2) gaat leren. Het staat namelijk (bijna) allemaal in Binas 66D en 66B!
Bij biologie moeten jullie ook niet vergeten dat als er een vraag gesteld wordt over voeding en vertering dat tabel 82G een hele goede is!

Bij Wiskunde-A vergeten veel van mijn medeleerlingen (ik ook ) dat je bij het berekenen van grenzen (normale verdeling) InvNorm moet gebruiken op je GR en niet normalcdf!
__________________
Haters gonn' hate
Oud 12-05-2010, 12:26
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Neem aan het begin van je examen even alle vragen door. Laat eventueel moeilijke vragen even links liggen en begin met de vragen die je zeker weet om er lekker 'in te komen'.

Succes!
Oud 16-05-2010, 16:23
leannnn
leannnn is offline
sommige mensen hebben er last van als ze moeten omschakelen van nederlands naar engels als ze naar de engelse les moeten.. zorg dat je dit niet meer hoeft te doen als je examen begonnen is.

denk in het engels
praat met iemand anders in het engels
of lees dan engels
Oud 16-05-2010, 16:38
Verwijderd
Als je een examen hebt met leesteksten, verspil dan geen tijd door eerst de hele tekst te lezen. Lees eerst de vraag en dan pas de alinea die erbij hoort. Dat scheelt je tijdverspilling.

En in tegenstelling tot wat Simon zegt zou ik juist gewoon beginnen ipv eerst alles te lezen. Maar het is maar wat jij het beste vindt.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.