Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2002, 16:02
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Heeft de [hier aanwezige] Christen wel eens onderzoek gedaan naar de symbolen die zij gebruiken en de oorsprong van deze tekens?

[Bijv.] Het kruis, de vis, de pentagram, etc.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Advertentie
Oud 11-03-2002, 16:09
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Ik ben geen Christen maar ik vond het wel interessant hoe de Christenen een symbool gebruiken (het kruis, de anderen zijn mij niet bekend) waaraan hun leider (naar vertellingen) gestorven is...
Oud 11-03-2002, 16:16
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
Ik ben geen Christen maar ik vond het wel interessant hoe de Christenen een symbool gebruiken (het kruis, de anderen zijn mij niet bekend) waaraan hun leider (naar vertellingen) gestorven is...


__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Oud 11-03-2002, 16:40
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Pentagram werd eerder (en misschien nog wel) gebruikt, zij (de 5 punten) vertegenwoordigen de vijf wonden die Christus opliep bij de kruisiging; natuurlijk is de oorsprong veel ouder.

Het kruis werd al gebruikt voor de Christenen en is al veel ouder.

Ichtus/Icthus(?) oftwel de Christelijke vis; van oorsprong ook niet christelijk maar representeerde een grote Godin binnen vele paganistische geloven.

Zelfs de Swastika [voorspoed en harmonie] werd vroeger nog wel eens gebruikt door Christenen (en vele anderen).
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Oud 11-03-2002, 17:08
Rhinus
Rhinus is offline
Pentagram heeft iets met rozen te maken dacht ik. Elke roos heeft een Pentagram is zich ofzoiets.
Oud 11-03-2002, 20:21
jimmyO
jimmyO is offline
========================
Het visje:
-Ichtus

I = Iesu = Jezus
Ch = Christos = Christus
Th = Theos = God
Hu = Hujos = Zoon
S = Soter = (Saviour) Redder, Verlosser
========================
Het kruis werd gebruikt sinds de kruisiging van Jezus (lijkt me toch wel logisch) Een paar weken later waren er de eerste christenen. Het kruis is dus het teken van het eeuwige offer. En verder word het natuurlijk gebruikt als in "je eigen kruis dragen", wat ongeveer betekent, dat men zichzelf ook niet voorop moet stellen maar in de eerste plaats willen dienen (op welke manier dan ook),.. net zoals Jezus dat deed.
========================
Getallen:

3 = het getal van de volheid
6 = het getal van de mens
7 = het getal van God
40 = het getal van voorbereiding
666 = het getal van de anti-christ en van de satan
========================

was dat niet leerzaam?
__________________
Copyright (c) Jimmy Osdorp 2002
Oud 11-03-2002, 20:57
Silindistani
Silindistani is offline
Bijna elk symbool dat wordt gebruikt in het christendom is gejat van de paganistische geloven.

Het kruis is bijvoorbeeld een heidens symbool van de mens die met uitgestrekte armen moeder aarde prijst voor alles dat hun gegeven werd.
Oud 11-03-2002, 20:59
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Pentagram heeft iets met rozen te maken dacht ik. Elke roos heeft een Pentagram is zich ofzoiets.
Het pentagram staat symbool voor de 5 natuurkrachten. Komt van de hekserij.

Oud 12-03-2002, 08:17
de doornvogel
de doornvogel is offline
Kijk iedereen zegt nu al iets verschillends over de oorsprong van het pentagram. Dus is hier eigenlijk wel iemand die zich er écht in verdiept of worden hier gewoon stukken van een willekeurige site op internet gekopieerd?
Oud 12-03-2002, 09:21
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:
Kijk iedereen zegt nu al iets verschillends over de oorsprong van het pentagram. Dus is hier eigenlijk wel iemand die zich er écht in verdiept of worden hier gewoon stukken van een willekeurige site op internet gekopieerd?
Het pentagram heeft ook verschillende betekenissen. In het christendom betekend het (waarschijnlijk, weet ik niet zeker) de 5 wonden die jesus aan het kruis kreeg.

In het veel oudere heksengeloof staat het voor de 5 elementen.
Oud 12-03-2002, 10:14
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:
Dus is hier eigenlijk wel iemand die zich er écht in verdiept of worden hier gewoon stukken van een willekeurige site op internet gekopieerd?
Willekeurig uit boeken kopieren, willekeurig van je leraar aannemen, of je ouders, of je omgeving... een pot nat.

Praktisch alle 'standaard' symbolen die het Christendom gebruikt is van oorsprong veel ouder en paganistisch.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Oud 12-03-2002, 18:17
jimmyO
jimmyO is offline
Wil iemand me misschien uitleggen wat paganistisch is?
__________________
Copyright (c) Jimmy Osdorp 2002
Oud 12-03-2002, 18:34
bono
bono is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Bijna elk symbool dat wordt gebruikt in het christendom is gejat van de paganistische geloven.

Het kruis is bijvoorbeeld een heidens symbool van de mens die met uitgestrekte armen moeder aarde prijst voor alles dat hun gegeven werd.

mmm... of het gejat van het christendom??


__________________
:-) I have a dream...
Oud 12-03-2002, 18:36
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
legatus schreef:
Willekeurig uit boeken kopieren, willekeurig van je leraar aannemen, of je ouders, of je omgeving... een pot nat.

Praktisch alle 'standaard' symbolen die het Christendom gebruikt is van oorsprong veel ouder en paganistisch.

jij zegt dat je je erin verdiept, dus dan neem ik aan dat je meer dan in ieder geval 4 bronnen hebt gebruikt
Oud 12-03-2002, 18:47
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:
jij zegt dat je je erin verdiept
Even moeilijk doen... waar staat dat? Alhoewel jij ook insinueert dat je je erin verdiept hebt.

Uiteraard heb ik meerdere bronnen gecheckt.

Citaat:
Bono blaat:
mmm... of het gejat van het christendom??
En planeten waren er voor dat er een universum was.

Citaat:
JimmyO schreef:
Wil iemand me misschien uitleggen wat paganistisch is?
Lekker laks, he? De bijbel vertaalt het als heidens geloof.

Zag trouwens dat het woordenboek (Van Dale) HEIDEN uitlegd als :

1 iem. die niet in de ware God gelooft => ongelovige
2 [in het N.T.] alle niet-joden


Ik vraag me af wat of wie dan wel de ware God mag zijn...

[Dit bericht is aangepast door legatus (12-03-2002).]
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Oud 12-03-2002, 20:36
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:

jij zegt dat je je erin verdiept, dus dan neem ik aan dat je meer dan in ieder geval 4 bronnen hebt gebruikt

Ik mag u verwijzen naar www.wicca.com www.pagan.com

Ook mag ik u verwijzen naar
To Ride A Silver Broomstick Order# L-791 Price: $14.95
En Vargsmal van Varg Vikernes. Beetje wazig boek, maar hij gaat wel vrij diep op het jatwerk van het christendom in.

Oud 12-03-2002, 21:27
Verwijderd
Citaat:
jimmyO schreef:
========================
Het visje:
-Ichtus

I = Iesu = Jezus
Ch = Christos = Christus
Th = Theos = God
Hu = Hujos = Zoon
S = Soter = (Saviour) Redder, Verlosser
========================
Het kruis werd gebruikt sinds de kruisiging van Jezus (lijkt me toch wel logisch) Een paar weken later waren er de eerste christenen. Het kruis is dus het teken van het eeuwige offer. En verder word het natuurlijk gebruikt als in "je eigen kruis dragen", wat ongeveer betekent, dat men zichzelf ook niet voorop moet stellen maar in de eerste plaats willen dienen (op welke manier dan ook),.. net zoals Jezus dat deed.
========================

3 = het getal van de volheid
6 = het getal van de mens
7 = het getal van God
40 = het getal van voorbereiding
666 = het getal van de anti-christ en van de satan
========================

was dat niet leerzaam?
Ben het helemaal met je eens, al vergeet je er een paar:
kruis, anker en hart: geloof hoop en liefde
12: ook getal van de volheid

en voor zover ik weet wordt het pentagram in het christendom niet (meer) gebruikt. het is nu meer een duivelsteken.

[Dit bericht is aangepast door ABgirl (12-03-2002).]
Oud 13-03-2002, 10:13
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
ABgirl schreef:
het is nu meer een duivelsteken
Beetje kortzichtig in mijn ogen. Omdat iemand dat maar beweert en zich er ook niet verder in heeft verdiept?

[Dit bericht is aangepast door legatus (13-03-2002).]
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Ads door Google
Oud 14-03-2002, 20:20
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
Veel simbolen in het christelijke zijn weggenomen (gejat) van het heidendom
__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Oud 14-03-2002, 20:31
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
jimmyO schreef:
3 = het getal van de volheid
7 is het getal van de volheid, hoor... Ik kan het weten; ik kreeg altijd 7 tikken bij de tucht .
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Oud 15-03-2002, 14:18
Verwijderd
Symbool van het christendom is ook het
P
x teken:
maar dan moet de x door de poot van de P
De Romeinen dachten dat het 'pax'(=vrede) betekende van : pax Romana maar het waren griekse letters
De hoofdletter Rho en kleine chi
een afkorting van Christos wat "de gezalfde" betekent. Later kwamen de romeinen erachter en werd de vis gebruikt, waar dat vandaan kwam weet ik niet meer.
Oud 15-03-2002, 17:34
sase
Avatar van sase
sase is offline
Ik heb altijd geleerd dat het vis kwam van een teken die de eerste christenen gebruikten. Zo wist je of een huis christeiljk was.
__________________
To see her is to love her, love but her, and love forever
Oud 06-08-2006, 12:56
Faolchú Airgid
Faolchú Airgid is offline
Hallo!

Aangezien het christendom zoals we dat hedentendage kennen pas aantoonbaar zo'n1200 jaar bestaat, omdat er toen pas de eerste echte berichten over kwamen, en het heidendom, oftewel het paganisme sinds de steentijd, waarschijnlijk zelfs daarvoor al, lijkt het me niet mogelijk dat het paganisme hun symbolen van het christendom heeft overgenomen.

Het pentagram staat al op rotstekeningen van duizenden jaren geleden.
Het pentagram, staat overigens voor de 5 elementen in de natuur.
Aarde, lucht, vuur, water en levenskracht/god(in)/geest.

Citaat:
Een aantal Romeinse schrijvers (Livius, Cicero, Tacitus) hebben erover geschreven. In de oude manuscripten worden verschillende vernieuwingen en wijzigingen beschreven. Voor ons betoog zal ik er enkele noemen. Op het rechtopstaande gedeelte van het kruis ('stipes' genaamd) werd het horizontale gedeelte ('patibulum') ongeveer 60 tot 90 cm onder de top bevestigd. De meesten van ons denken dat dit type (het zogenaamde 'Latijnse' kruis) in de tijd van Jezus werd gebruikt, maar in die dagen was een T-vormig kruis gangbaar. Het patibulum werd in een gleuf boven op de stipes gezet. Er zijn erg veel aanwijzingen uit opgravingen dat Jezus op een T-vormig kruis is gekruisigd
http://www.muurkrant.org/edities/doc...kruisiging.doc
__________________
Wie dit leest is geen analfabeet.
Oud 06-08-2006, 13:31
Verwijderd
Een up van een 4 jaar oud topic
Open dan gewoon een nieuwe.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 20:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.