Oud 20-11-2010, 10:20
ganralph
ganralph is offline
De Christen Unie heeft onlangs voorgesteld om de Nederlandse Gebarentaal (NGT) vast te leggen als een officiële taal in de Nederlandse grondwet. Nu het Nederlands in de grondwet wordt vastgelegd, voorzien van een speciale bepaling t.a.v. het Fries, zou dit volgens de CU een goed moment zijn om ook de NGT daarin mee te nemen.

De partij vindt het vreemd dat zelfs overheidsinstanties niet of nauwelijks zijn voorbereid op het verlenen van diensten aan doven. Met het vastleggen in de grondwet zou het gebruik van de NGT een "sociaal grondrecht" worden.

Lees hier een artikel op Christenunie.nl

Wat vinden jullie van dit voorstel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2010, 14:28
Verwijderd
Het lijkt me nuttig als overheidsinstanties fatsoenlijk diensten kunnen verlenen aan doven. Het opnemen in de grondwet zou daar niet nodig voor hoeven te zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Het lijkt me nuttig als overheidsinstanties fatsoenlijk diensten kunnen verlenen aan doven. Het opnemen in de grondwet zou daar niet nodig voor hoeven te zijn.
Ik snap het idee wel: wanneer de overheid tekortschiet in de dienstverlenen, kunnen doven zich altijd beroepen op de grondwet. Dat het niet nodig zou moeten zijn is een tweede, maar hoe het gebracht wordt is dat de dienstverlening op dit moment tekort schiet, waar ik me best iets bij kan indenken.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 14:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik snap het idee wel: wanneer de overheid tekortschiet in de dienstverlenen, kunnen doven zich altijd beroepen op de grondwet.
Maar die is helaas niet bindend. Ik bedoel, we hebben ook artikel 1, maar als blanke man kun je hoog of laag springen, je komt bijvoorbeeld bij de politie niet hogerop. De Wet Gelijke Behandeling is zelfs regelrecht in tegenspraak met de grondwet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio Het Eurovisie Songfestival 2005
Love_Fulfilled
290 04-06-2005 13:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.