Oud 31-03-2005, 10:42
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Maar een topic dus om elkaar examentips te geven wat betreft voorbereiding, kalm blijven en alles wat je nog meer kunt verzinnen.

xxx fantome
__________________
Dit is een coole sig.

Laatst gewijzigd op 31-03-2005 om 11:42.
Advertentie
Oud 31-03-2005, 11:42
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Tuurlijk mag dat, je krijgt zelfs een sticky van me.
__________________
Oud 31-03-2005, 13:03
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Miracle schreef op 31-03-2005 @ 11:42 :
Tuurlijk mag dat, je krijgt zelfs een sticky van me.
cool!

goed, mijn (vrij algemene) examentips:

- oefen met oude examens, dat werkt echt. Je weet dan van tevoren wat je kunt verwachten waardoor je wellicht minder zenuwachtig ervoor bent.

- Eet vantevoren, maar drink niet al te veel (want dan moet je weer naar t toilet tijdens het examen). Als je niet eet voor je examen heb je zo'n hongergevoel, wat je afleid.

- Zorg dat je weet welke materialen je mee mag nemen en welke niet. informeer hiernaar bij je leraar/lerares (dus bij eindexamen duits mag je één woordenboek mee: óf duits-nederlands of nederlands-duits... een tweedelig woordenboek is niet toegestaan.

- Als je eten mee wilt nemen tijdens het examen, neem dan iets mee zonder ritselpapiertjes (geen chips e.d.) dit lijdt erg af (zowel voor jezelf als voor anderen)

oke en nu moet ik gaan... heb zo stage (jaja ik heb makkelijk praten over die examens... hoef ze neit meer te doen )
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 31-03-2005, 13:56
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
- Maak een blaadje waar alle gegevens over de examens op staan. Tijden, examenstof, hulpmaterialen etc. Print dit meerdere keren uit en hang ze op verschillende plaatsen op. Zo kun je wanneer je maar wilt dingenzoeken. Vooral handig voor mensen die aan zichzelf gaan twijfelen over dit soort dingen.
Ook zorgt het voor goed overzicht en je kunt de examens die gehad hebt lekker doorkrassen. Voordat je vertrekt kun je nog even checken of je écht alles bij je hebt.

- Neem tijdens de examens af en toe voor jezelf pauze. Zeker als er een vertrekmoment is en je nog niet weg gaat.

- Als je er goed voor staat: reken uit wat voor cijfers je minimaal moet halen.
__________________
Oud 31-03-2005, 15:08
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
-Goed lezen, dat voorkomt fouten, dus weet wat de opdracht is!

-Kijk en lees alles nog een keer goed na als je klaar bent

-Raak je in paniek? Sla over wat je niet snapt
__________________
Dromendief
Oud 31-03-2005, 15:39
luchtballon
Avatar van luchtballon
luchtballon is offline
- Doe maar rustig aan, van haasten ga je het niet beter doen en je hebt alle tijd (nouja, niet altijd, maar in het begin al gaan haasten schiet niet op.).

-bekijk als je begint de opgaven en hoeveel je moet maken, dan weet je een beetje wat komt.

- En maak je niet te druk, het is niet moeilijk. Je hebt het allemaal al lang gehad. Bovendien mag je best wel veel fout doen.
__________________
Don't worry, be happy
Oud 31-03-2005, 16:36
sdekivit
sdekivit is offline
1 tip:

als je je schoolexamens allemaal voldoende hebt gemaakt --> dan moet het CSE een eitje zijn, want dat gaat meestal veel minder diep omdat daar geen tijd voor is tijdens de zitting.

dus geen zorgen als je goed voor je SE's staat en 3 uur is meestal ruim voldoende tij dus daar hoef je je geen zorgen over te maken (bij de exacte vakken dan. Vorig jaar was engels 2,5 uur aan de krappe kant)
Oud 31-03-2005, 17:46
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
Ik had me vorige jaar aangemeld op deze forum alleen voor de examens

Mijn tip is, blijf rustig. Dus maak je niet druk, want wat er gebeurt gebeurt toch. Jaja zo heb ik dag/avond van te voren me examens geleerd. Ongeloofelijk, maar dat kwam alleen omdat ik 2 weken van te voren al mensen zeiden dat ik te laat was en toen min of meer alles voor me uitschuifde.

Woei! , en leren van te voren is ook wel beter aangezien je met een dag van te voren zeer gespannen bent

Dus trek je er nix van aan, dag van te voren is best te doen maar een week van te voren is beter !

- en wat ook zeer helpt, is dat je dan de avond van te voren helemaal in het onderwerp begint te leven, alles in je hoofd in te beelden etc. bijv met geschiedenis hoe het helemaal zou verlopen enz.


veel suc6
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Oud 31-03-2005, 21:31
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
- Stel jezelf kleine beloningen voor het behalen van doelen (bijv vandaag wil ik een oefenexamen gemaakt hebben). Zelf had ik hiervoor een zak snoep gekocht en na elk doel mocht ik een snoepje

- Wanneer je de eerste opgaves niet weet, raak NIET in paniek. Blijf even rustig 5 minuten zitten en houd je niet met de opgaven bezig in die tijd. Kom even rustig bij, kijk even naar buiten, wat je kunt bedenken. 5 minuten op 180 (of 150, of 120 of whatever) is helemaal niet veel, maar het kan wel het verschil maken tussen een onvoldoende en een voldoende.

- kijk in het begin naar alle opgaven en plan je tijd alvast een beetje in.

EDIT: oh en heel leuk, stel jezelf een enorme beloning voor na het examen Dat heb je wel verdient na 4/5/6 jaar kei en keihard werken
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 01-04-2005, 11:31
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Energie schreef op 31-03-2005 @ 17:46 :
Ik had me vorige jaar aangemeld op deze forum alleen voor de examens
oja, dat weet ik nog wel lol
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 01-04-2005, 15:43
luchtballon
Avatar van luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 01-04-2005 @ 11:31 :
oja, dat weet ik nog wel lol
ja, ik ook. Vooral met het geschiedenis examen
__________________
Don't worry, be happy
Oud 01-04-2005, 17:33
dyf
Avatar van dyf
dyf is offline
- Begin uitgerust aan je examens.
En voor de rest de dingen die al gezegd zijn.
Oud 01-04-2005, 23:57
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Ik had een steen meegenomen
Verder heb ik me gewoon niet druk gemaakt en viel het allemaal heel erg mee. Ik had steeds heel veel tijd over. Alleen was ik bij Engels mijn woordenboek vergeten, dus niet je woordenboek vergeten

Oja, en nog iets. Ik moest vlak voor het begin van de eindexamens toelating doen voor de kunstacademie, waardoor die examens helemaal niet meer spannend waren in vergelijking met dat.

En hou in je achterhoofd dat maar heel weing mensen zakken, dat je genoeg tijd hebt en dat de examens makkelijker zijn dan de tentamens.
__________________
I love mittens made out of kittens
Oud 02-04-2005, 18:03
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 01-04-2005 @ 15:43 :
ja, ik ook. Vooral met het geschiedenis examen
dat was echt dramatisch! en achteraf had (bijna) iedereen die goed gemaakt
maar we zaten elkaar op het laatst dan ook gewoon te overhoren
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 02-04-2005, 19:39
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
ik ben gezakt voor mijn examens, en dat is achteraf het beste wat me ooit is overkomen. Ik heb het jaar nog eens relaxed over gedaan, en ik vond het prachtig allemaal.

Mijn tip dus als je zenuwachtig bent ofzo: Ga je afvragen waarom je dat bent, het heeft natuurlijk helemaal geen nut om je druk te maken. Blijf gewoon lekker rustig, en als het niet lukt, lukt het niet. Dan doe je het lekker nog een keer!
__________________
Lief zijn!
Oud 02-04-2005, 19:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
- Neem niet teveel eten/drinken mee. Je hebt normaal toch ook geen mega honger rond dat tijdstip die absoluut niet te stillen is in 3 uur? Hou het dus bij iets kleins dat makkelijk te eten is en niet teveel kruimelt.

- Neem zo'n pakje druivensuiker mee. Lekker voor als je het even helemaal zat bent.

- Ga niet eindeloos antwoorden oefenen om er achter te komen dat je 'oh jee' nog niet genoeg geleerd hebt. Ga daarentegen één examen maken en analyseer je antwoorden heel goed en bekijken aandachtig hoe men nakijkt!! Daar kan je ontzettend veel van leren. Maak daarna nog een examen om te kijken of je het inderdaad nu beter doet, nu je weet hoe je moet antwoorden.

- Maak je niet druk over de lengte van de examens. Meestal heb je tijd genoeg en zo niet: so what? Waarschijnlijk heb je dan 2 van de 35 opgaven niet af en heb je voor de rest van de opgaven juist wel voldoende tijd genomen. Daardoor zullen bij de opgaven die je wél gemaakt hebt ook genoeg goede antwoorden zitten.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 03-04-2005, 02:06
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Neem kauwgom mee? Althans ik hoor van veel mensen dat het je concentratie verbetert? Als je maar niet gaat smakken en bellen gaat maken
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Oud 03-04-2005, 05:37
Gornetsnoaker
Avatar van Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Ik zat elke keer tot 5 minuten voor het examen nog met mn boeken op schoot.. Heb het 1x zonder gedaan maar toen verveelde ik me en stress en verveling is nietecht goede combinatie (niet voor mij tenminste) werd helemaal para..

Tip : Stouw je hele rekenmachine vol.. Ik kon redelijk goed programmeren dus ik had programma's waar je zelf alleen de getallen moest invullen en dat ie dan aan het einde het antwoord gaf (+na het antwoord de formule) dus dan schrijf je eerst de formule op je blaadje en daarna het antwoord. Moet je wel checken of je programma echt goed werkt. Verder staan er meestal wel wat onschuldige programma's op je gr.. Zet na de code van die programma's wat theorie erin.. (zorg dat je de methode kent zodat je snel naar beneden kan scrollen in het "bewerkscherm") Zodra je klaar bent met je examen maken meteen programma wissen zodat er geen bewijsmateriaal bestaat. Ik was namelijk nogal para dat ze mn GR zouden gaan checken na het examen omdat ze wisten dat ik kon programmeren. Ik had uiteindelijk echt hele lappen tekst in me GR staan maar het heeft me wel geholpen. 1x kon ik met MenO niet op gang komen.. Toen ff paar antwoorden opgezocht in m'n GR en toen ging het ineens lopen.. En het is ook wel een lekker gevoel als je weet dat je altijd nog je GR achter de hand hebt (al kan het als je onzeker bent ook wel tegen je werken omdat je constant alles op wilt zoeken)
Ads door Google
Oud 03-04-2005, 10:27
sdekivit
sdekivit is offline
waarom zou je je rekenmachine willen schoonmaken --> er wordt nergens verboden dat je geen programma's in je grm mag zetten. Je mag je GRM gebruiken en je mag alles gebruiken wat er in je grm kan.
Oud 03-04-2005, 12:33
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 03-04-2005 @ 10:27 :
waarom zou je je rekenmachine willen schoonmaken --> er wordt nergens verboden dat je geen programma's in je grm mag zetten. Je mag je GRM gebruiken en je mag alles gebruiken wat er in je grm kan.
Idd. Mijn M&O leraar zei tegen ons "voor mijn part zet je je hele boek in je GR, als jij daar de moeite voor wilt nemen en als je dat waard vindt, om alles steeds op te zoeken"
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Oud 03-04-2005, 13:08
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-04-2005 @ 19:51 :
[B- Ga niet eindeloos antwoorden oefenen om er achter te komen dat je 'oh jee' nog niet genoeg geleerd hebt. Ga daarentegen één examen maken en analyseer je antwoorden heel goed en bekijken aandachtig hoe men nakijkt!! Daar kan je ontzettend veel van leren. Maak daarna nog een examen om te kijken of je het inderdaad nu beter doet, nu je weet hoe je moet antwoorden.
[/B]
Idd. Vooral bij een vak als Nederlands is het zeer handig om goed te kijken hoe er wordt nagekeken, en waar je allemaal punten voor krijgt. Vb: Als er gevraagd wordt naar de aanleiding van iets.. en je zet precies in je samenvatting van: De aanleiding voor dit en dit was... Dan krijg je voor die zin zelfs al een punt! Beetje vaag uitgelegd, maar kijk maar is in je examenbundel wat ik bedoel.

En tja verder.. ik heb is gehoord dat je door het eten van bananen je je beter kunt concentreren. Dus ik heb telkens een paar bananen voor mijn examens gegeten. Weet niet of het echt heeft geholpen.

En mensen, deze 2 tips zal iedereen je geven, maar serieus ze werken. Begin op tijd met leren! Ik ben zo iemand die alles altijd voor zich uit schuift en daar krijg je echt spijt van als je de dag ervoor nog een halve boek door moet werken. En last but not least: blijf kalm! Vooral bij vakken als wiskunde waar je gewoon logisch moet nadenken. Want als je gaat panieken kun je niet meer logisch nadenken.
Oud 03-04-2005, 14:18
Battery
Battery is offline
Wat bij sommige mensen ook wel eens fout wil gaan: Kijk nooit hoe snel andere mensen klaar zijn, kijken mag natuurlijk wel , maar trek je er niks van aan. Ken een meisje wat daardoor is gezakt.
__________________
Smashing through the boundaries lunacy has found me cannot stop the battery
Oud 03-04-2005, 18:25
Global
Avatar van Global
Global is offline
relax in de meivakantie (tis vakantie he) en maak je dan geen zorgen over CE
Oud 03-04-2005, 23:04
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
- Oefen met oude examens niet alleen om de vraagstelling te leren kennen maar ook om te leren hoe het is om drie uur achter elkaar bezig te zijn en om te zien of je werktempo hoog genoeg ligt.
- Als je denkt dat je je examen niet afkrijgt, kijk dan eerst naar de laatste vragen. Dat zijn in het algemeen niet de moeilijkste maar doordat je dan al zo lang geconcentreerd bezig ben maakt iedereen toch (stomme) foutjes.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 04-04-2005, 15:27
ydnic
ydnic is offline
[COLOR=darkgreen]Alle oude examens staan op www.examenbundel.nl en dat bij quickscan, of wat dan ook. Lekker oefenen
Alvast succes! xx Cindy[/COLOR]
__________________
http://images.sugababes.nl/user_pics/15/15022_avatar.gif
Advertentie
Oud 04-04-2005, 23:14
Liews
Liews is offline
Tipp
- Lees de vragen goed!! Het kan altijd zijn dat je de vraag te snel leest en dat je daardoor de vraag fout heb (ik heb dr ervaring mee!)
- Op tijd beginnen met leren!
- Maak je niet al te druk, de examens zijn vrij algemeen (over alle stof die je de laatste jare heb gehad) en met een beetje logisch nadenken en goed leren lukt t echt wel!
Oud 07-04-2005, 16:51
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
Daboman schreef op 31-03-2005 @ 21:31 :
- Wanneer je de eerste opgaves niet weet, raak NIET in paniek. Blijf even rustig 5 minuten zitten en houd je niet met de opgaven bezig in die tijd. Kom even rustig bij, kijk even naar buiten, wat je kunt bedenken. 5 minuten op 180 (of 150, of 120 of whatever) is helemaal niet veel, maar het kan wel het verschil maken tussen een onvoldoende en een voldoende.
Lees eerst de examen even door voordat je begint
Maak eerst de makkelijke en ga daan aan de lastige beginnen

Als je de makkelijke af hebt dan heb alvast in ieder geval een cijfer ipv bij de eerste die niet gaat xx uur blijven hangen
__________________
Laptops zijn net vrouwen. Je moet er voor zichtig mee omgaan als je iets fout doet is het heel gevaarlijk.
Oud 08-04-2005, 16:12
Below_Zero
Avatar van Below_Zero
Below_Zero is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 31-03-2005 @ 16:36 :
1 tip:

als je je schoolexamens allemaal voldoende hebt gemaakt --> dan moet het CSE een eitje zijn, want dat gaat meestal veel minder diep omdat daar geen tijd voor is tijdens de zitting.

dus geen zorgen als je goed voor je SE's staat en 3 uur is meestal ruim voldoende tij dus daar hoef je je geen zorgen over te maken (bij de exacte vakken dan. Vorig jaar was engels 2,5 uur aan de krappe kant)
Zeker weten dat ze minder diep gaan? Ik twijfel daar nogal aan

Maar nu nog ff twee tips:

Er was een tijd geleden een onderzoek in de VS waar naar de leerprestatie werd gekeken van studenten. De studenten moesten bepaalde stof leren en die een volgende dag werd die getest. Wat bleek: Studenten die voor en vlak na etenstijd rond 19:30 gingen leren, hadden een aanwijsbaar beter resultaat dan studenten die hu tijd dan ergens anders aan besteedden.

Er was een paar maanden geleden (na het bovenstaande onderzoek) Nog een onderzoek naar prestaties van leerlingen. Dit onderzoek heeft niets te maken met leren, alleen met het maken van vragen: Er was al eens bewezen dat mensen met een volle maag beter presteerden dan mensen met een lege maag. De studenten kregen allemaal te eten voordat ze werden getest. Wat bleek hier: De studenten die ongeveer een half uur voordat ze hun test moesten maken gegeten hadden, hadden een beter resultaat!

Nou weet ik niet of de onderzoeken goed uitgevoerd werden enzo, maar ik hou me altijd hieraan vast, zodat ik er iig meer vertrouwen in heb dan mijn klasgenoten!
__________________
Biting my tongue, tryin' not to schoot back!
Oud 10-04-2005, 12:52
Gwoon_Ikk
Gwoon_Ikk is offline
Halloo mensjess
ik snap dit allemaal nog niet echt . .kan iemand mij misschien helpen?
__________________
kOesjj__ » laYlaa =)
Oud 10-04-2005, 13:34
Gwoon_Ikk
Gwoon_Ikk is offline
hall0 ?
__________________
kOesjj__ » laYlaa =)
Oud 10-04-2005, 18:31
MB
Avatar van MB
MB is offline
Wat snap je er niet aan??? Hierboven staan een aantal tips die handig zijn bij de voorbereiding op het Centrale Examen
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 10-04-2005, 18:45
Gwoon_Ikk
Gwoon_Ikk is offline
Thnxx, dat jij teminste WEL reageeerttt
__________________
kOesjj__ » laYlaa =)
Oud 11-04-2005, 21:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Gwoon_Ikk schreef op 10-04-2005 @ 12:52 :
Halloo mensjess
ik snap dit allemaal nog niet echt . .kan iemand mij misschien helpen?
Wat snap je niet?
het topic?
Het gaat er gewoon om dat er 'tips' worden uitgewisselt om wat relaxter het examen in te gaan, om het goed voor te bereiden enz. Dit kan van alles en nog wat zijn waarvan jij denkt dat het werkt. van op tijd beginnen met leren, tot mediteren (dat rijmt )

Snap je nu nog iets niet?
sorry dat ik niet reageerde, kijk niet iedere dag in dit topic maar pm maar als je het niet snapt.
xxx fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 12-04-2005, 16:38
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
- begin op tijd.
- maak samenvattingen
- maak oude examens
- neem rust voordat je het examen maakt, slokje water rustig ademhalen.
- en lees eerst rustig de opgaven door, en maak daarna de stukjes wat jij denkt dat je wel weet. Zo kun je inschatten hoelang je ong. bezig bent. en als je alles wat makkelijk eerst al hebt gedaan, heb je die punten al binnen
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Oud 13-04-2005, 13:01
Verwijderd
Citaat:
freakinaround schreef op 03-04-2005 @ 12:33 :
Idd. Mijn M&O leraar zei tegen ons "voor mijn part zet je je hele boek in je GR, als jij daar de moeite voor wilt nemen en als je dat waard vindt, om alles steeds op te zoeken"
Je mag alle functies van de GR gebruiken, ook bij economie en M&O en dat betekent dus ook de spiekfunctie
Oud 14-04-2005, 12:54
Verwijderd
Citaat:
freakinaround schreef op 03-04-2005 @ 02:06 :
Neem kauwgom mee? Althans ik hoor van veel mensen dat het je concentratie verbetert? Als je maar niet gaat smakken en bellen gaat maken
Het stimuleert je hersenactiviteit. Ofzo.
Ads door Google
Oud 16-04-2005, 22:26
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Schrijf ook al heb je geen flauw idee wat je moet doen altijd dingen op over dat onderwerp. Het kan er aan de ene kant voor zorgen dat je weer *het goede laatje vindt in je hoofd* waardoor je verder kunt gaan en anders levert het toch al snel een punt op, vooral bij natuurkunde merk ik dat.
Je krijgt bijvoorbeeld al een punt voor het gebruiken van de goede forumule. Als je het over warmte leer hebt, daar heb je 3 forumules bij en 1 of 2 vallen sowiso altijd af. Pak gewoon die ene en vul wat getallen in die je in de opgave vind, en ook al weet je dat er een paar bij zitten die niet kloppen, je hebt de goede forumule gebruikt dus iig 1 puntje

En wat hierboven ook al genoemt werd, blijf dicht bij de vraag, bij nederlands krijg je al in de samenvatting een punt als je de opdracht herhaalt

En goed lezen, het is zonde als je punten weg gooit omdat je niet goed hebt afgerond oid
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 18-04-2005, 14:27
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
wanneer is op tijd beginnen?

oke, een dag van te voren is wat krap idd, maar wanneer begonnen of beginnen jullie?

Op school doen we niet anders dan die oude examens oefenen. maar ik zie bijvoobeeld wel dat ik nog wat aan wiskunde moet doen
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Oud 18-04-2005, 14:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Mr-S schreef op 18-04-2005 @ 14:27 :
wanneer is op tijd beginnen?

oke, een dag van te voren is wat krap idd, maar wanneer begonnen of beginnen jullie?

Op school doen we niet anders dan die oude examens oefenen. maar ik zie bijvoobeeld wel dat ik nog wat aan wiskunde moet doen
Ik zou een week of drie/vier van te voren beginnen. Ik ben vorig jaar ongeveer twee weken van tevoren echt begonnen en dat was wel vrij laat (lees: ik moest de avond voor mijn natuurkunde examen nog vier hoofdstukken doen en dat is niet fijn als je die dag al twee examens gehad hebt). Het ligt er ook een beetje aan wat voor vakken je doet. Bij talen is het vooral oefenen en daar ben je geen drie weken mee bezig maar biologie is echt stampen en dat kost meer tijd.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 18-04-2005, 14:57
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
nee okee bedankt

ik heb een natuurprofiel dus vooral veel oefenen..
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Oud 21-04-2005, 14:26
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
-Kilometers maken wat oude examens betreft, echt heel veel maken. Vooral van de talen.

-Gewoon rustig aan doen, je hebt het allemaal al eens gehad en je hebt geleerd. T is echt niet enger dan de normale SE's

-Leren, al is het allemaal herhaling.

-en niet te laat komen, niks is lulliger.


zelf ben ik nogal zenuwachtig
__________________
In love with my oven glove. <3
Oud 21-04-2005, 14:43
Inges
Avatar van Inges
Inges is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-04-2005 @ 13:01 :
Je mag alle functies van de GR gebruiken, ook bij economie en M&O en dat betekent dus ook de spiekfunctie
Heel even tussendoor, kan je ook via je computer iets in je rekenmachine zetten? Ik ben altijd zo lang bezig om alles te typen, schiet voor geen meter op.
Oud 24-04-2005, 17:19
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Als je ietje later begint. Luister dan naar je favoriete muziek. Dan vergeet je je nerveusheid. Desnoods luister naar je mp3 of dergelijke voor je begint.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Oud 26-04-2005, 01:01
~Euhm~
~Euhm~ is offline
ik heb vorig jaar examens gedaan voor de HAVO en heb dit jaar VWO sprint gedaan, dus de examens staan weer eens voor de deur ik heb er wel zin in, ik denk dat de belangrijkste tip is:

- ga niet stressen, zoek een simpele manier om te ontspannen voor je examens. heb je een vriend of vriendin? ga dan even lekker zoenen voor je examen, rook je? steek lekker nog een peukje op, schijnt de hersenactiviteit te verhogen ren een rondje, geniet van de zon, trek je niks aan van medeleerlingen en check voor je weggaat van huis nog een keertje of je echt alles wel meehebt. een beetje stress is best ok, maar als je de stof niet voldoende beheerst doe je daar een half uur voor je examen weinig meer aan. dus begin op tijd.
- verder heb ik vorig jaar een aantal dagen voor mijn examen stomtoevallig ontdekt hoe ontspannend lavendelolie kan werken ik deed dan ook elke ochtend voor mijn examen een polsbandje om, en pleurde daar dan mooi een paar drupjes lavendelolie op. voel je de stress komen? even snuiven, en weg is het

- laatste tip. slaap genoeg en ontbijt lekker. neem tijdens je examen niet teveel eten mee. ik hou bijvoorbeeld van chocola, dus nam een stukje chocola mee en wat fris drinken. water is ook lekker maar zorg dat het niet te koud is. voor dekoffiejunks onder ons, neem lekker een blikje energiedrank mee, of zorg dat je koffie bijje hebt.

veel succes allemaal
__________________
Life is GreaT
Oud 27-04-2005, 12:34
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
~Euhm~ schreef op 26-04-2005 @ 01:01 :

- laatste tip. slaap genoeg en ontbijt lekker. neem tijdens je examen niet teveel eten mee. ik hou bijvoorbeeld van chocola, dus nam een stukje chocola mee en wat fris drinken. water is ook lekker maar zorg dat het niet te koud is. voor dekoffiejunks onder ons, neem lekker een blikje energiedrank mee, of zorg dat je koffie bijje hebt.

veel succes allemaal
wij kregen op school koffie/thee/sinas/cola
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 28-04-2005, 22:52
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Hummm...ik ga morgen pas echt eens beginnen (paar uurtjes leren), is dat nog een beetje op tijd? Ik had gewoon telkens totaal geen zin. Nu nog niet, dus ik ga ook maar een paar uurtejs per dag leren voorlopig (lees; 2 a 3 uur).

Die zinnen van skdevit doen me btw goed, want ik sta allemaal 7's voor me SE
Oud 28-04-2005, 23:16
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Inges schreef op 21-04-2005 @ 14:43 :
Heel even tussendoor, kan je ook via je computer iets in je rekenmachine zetten? Ik ben altijd zo lang bezig om alles te typen, schiet voor geen meter op.
als je een kabeltje voor je GR hebt wel ja.. welke heb je dan? bij de texas krijg je geloof ik er 1 bij..bij de casio niet..kan je kopen (maar wel duur) of zelf maken..(zijn verschillende sites over..)
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Oud 30-04-2005, 13:14
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
MaHo schreef op 28-04-2005 @ 22:52 :
Hummm...ik ga morgen pas echt eens beginnen (paar uurtjes leren), is dat nog een beetje op tijd? Ik had gewoon telkens totaal geen zin. Nu nog niet, dus ik ga ook maar een paar uurtejs per dag leren voorlopig (lees; 2 a 3 uur).

Die zinnen van skdevit doen me btw goed, want ik sta allemaal 7's voor me SE
lol

--> het eindexamen is gewoon een herhaling van wat je de afgelopen 3 jaar zo'n beetje hebt gedaan. Dus heb je voor je SE's goed gescoord, dan gaat het op je CSE vast en zeker ook helemaal goed komen
Oud 30-04-2005, 18:25
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-04-2005 @ 19:51 :
- Ga niet eindeloos antwoorden oefenen om er achter te komen dat je 'oh jee' nog niet genoeg geleerd hebt. Ga daarentegen één examen maken en analyseer je antwoorden heel goed en bekijken aandachtig hoe men nakijkt!! Daar kan je ontzettend veel van leren. Maak daarna nog een examen om te kijken of je het inderdaad nu beter doet, nu je weet hoe je moet antwoorden.
moet zeggen dat ik het hier niet helemaal mee eens ben; geldt misschien wel voor vakken als aardrijkskunden, maar niet voor de begripsvakken als wiskunde en natuurkunde. Al oefende kun je veel leren. Maar het is wel handig om alles een keertje door te nemen.

Ik had er zelf zoveel gemaakt dat ik op een gegeven moment zoiets had van hmmm, weer ff een examentje maken, net zoals altijd, alleen telt t nu mee
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 01-05-2005, 08:21
Verwijderd
Ik heb als ik heel gestressed was delen van de ontspanningsoefeningen gedaan die ik gekregen had op faalangst en tijdens het examen had ik een eigen klokje, dus ik hoefde niet te vertrouwen op een andere en ik had het lekker dichtbij, omdat ik ook bijziend ben kon ik die klok dus ook niet echt goed zien, die in de aula hing. Dat gaf ook wel rust. Ik heb er niet eens zo heel veel op gekeken.
Ook had ik van die zure citroen ballen-snoepjes. Bij faalangst zeiden ze dat zure dingen je meer bij de opgave houden. Dat je als je iets zuurs eet ofzo geconcentreerd blijft bij jezelf.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [HAVO] Last minute Nederlands examen tips?
Misterman123
3 12-05-2014 21:03
HAVO Examentips
Casino Bob
3 19-05-2006 18:30
Eindexamens 2003 Examentips
Diovai
76 27-06-2003 14:26
Eindexamens 2003 Examensites.
MC
40 17-06-2003 21:46
Eindexamens 2003 **gym**
Kastanje
21 11-04-2003 17:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.