Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2010, 11:19
ganralph
ganralph is offline
Bij controles op de adressen van studenten heeft de Amsterdamse Dienst Persoons- en Geo-informatie (DPG) in 40% van de gevallen fraude geconstateerd mbt de studiebeurs. De studenten hebben zich als uitwonend ingeschreven waardoor ze meer stufi ontvingen, maar ze wonen eigenlijk nog bij hun ouders. Ook in andere studentensteden worden dit soort controles uitgevoerd. bron

Nu is het zo dat frauderende studenten alleen het teveel ontvangen geld terug moeten betalen, maar daar komt misschien verandering in. De stelling is dan ook:

"Frauderen is een dermate serieuze zaak dat de student, én degene die zijn adres beschikbaar stelt voor de fraude, een boete moet krijgen."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2010, 12:50
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik vroeg me al af "waar de niet werkende studenten het van deden", ik had al zo'n vermoeden.
Typisch weer een gedoogdmentaliteit om alleen "foei !" tegen fraudeurs te zeggen.
Als ze dat nou ook doen met betaald parkeren; alleen als je gesnapt wordt moet je de verschuldigde parkeertijd betalen, helaas; zo werkt het niet.
Zo blijft frauderen natuurlijk aantrekkelijk; je kunt het altijd proberen zonder je vingers te branden.
Dus; ik zeg; net als met uitkeringfraudeurs en namaakzieken; aanpakken !
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 13:29
Verwijderd
De manier waarop er gecontroleerd wordt is zeer onrechtmatig. Het zal mij trouwens worst wezen dat er gefraudeerd wordt met dit geneuzel.
http://www.geenstijl.nl/fastsearch?q...gestapo&zoek=+
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 13:54
ganralph
ganralph is offline
Nou ja, volgens het Ministerie van Onderwijs kost deze fraude zo'n 27 miljoen per jaar. Dat kan in het onderwijs volgens mij prima anders besteed worden.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 15:17
sammydjee
Avatar van sammydjee
sammydjee is offline
Zo'n studiebeurs is inderdaad wel schandalig weinig en ik begrijp best waarom mensen frauderen. Als je een praktische HBO opleiding wilt doen, kom je toch al snel zo'n 1000 euro tekort per jaar. Als je dit allemaal moet lenen...

Natuurlijk is het niet goed, en het geld dat ze inderdaad aan het frauderen kwijt zijn kan beter worden gebruikt om aan de studiebeurs toe te voegen. Hopelijk ziet de overheid nu dat de studiebeurs tekort schiet bij veel studies!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 17:45
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik ben 't volledig eens met de stelling.
De studiebeurs is niet hoog, maar dat geeft geen enkele student 't recht om dan maar te gaan frauderen . Om eerlijk te zijn verbaast 't me zelfs dat er tot nu toe nog geen straf op lag..
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 18:16
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Eens met AzN. Dit is een manier om studeren makkelijker te maken, maar geen manier om studenten in alles te voorzien. Leven van de stufi is niet nodig en ook niet de bedoeling. En heel blij zijn met de lage bedragen is niet nodig, maar frauderen om maar meer te krijgen is gewoon een vorm van diefstal en moet worden bestraft.

Wel zou ik het mooi vinden als er meer geld in (hoger) onderwijs gestoken werd. Maar dat gaat dan niet naar de studenten, maar naar de instellingen om meer docenten op een groep studenten te kunnen zetten, meer onderwijs te kunnen geven (gewoon meer contacturen, en goed ingevuld) en aangestelde docenten niet zo belachelijk te belasten (want de oplossingen die soms gezocht moeten worden zijn idioot: geen geld om nieuwe mensen aan te nemen, maar ook niet genoeg mensen om de organisatie rond te krijgen, ook niet volgens de papieren).

Overigens ben ik het ook niet eens met de methoden van de controleurs, maar dat is een apart issue. Controle moet er zijn, alleen wel op de juiste manier.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 16:48
Verwijderd
Simpele oplossing: geef iedereen dezelfde beurs, dan is er ook geen fraude mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 17:13
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Simpele oplossing: geef iedereen dezelfde beurs, dan is er ook geen fraude mogelijk.
En och, als we dan toch over simpel praten; geef iedereen een uitkering...
Een oud Hollands gezegde zegt: "Veel varkens maken de spoeling dun".
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 21:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Typisch weer een gedoogdmentaliteit om alleen "foei !" tegen fraudeurs te zeggen.
Niet bepaald. Aangezien het gefraudeerde geld wordt uitgegeven, en niet in een matras wordt gestopt, is het eerder een enorm hoge boete.

Als ze er naar een jaar achter komen moet je al gauw bedragen van rond de € 1500 in één keer ophoesten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 21:46
Verwijderd
Citaat:
En och, als we dan toch over simpel praten; geef iedereen een uitkering...
Een oud Hollands gezegde zegt: "Veel varkens maken de spoeling dun".
Slippery slope-drogreden.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 21:52
Verwijderd
Dit zou natuurlijk gewoon hetzelfde bestraft moeten worden als belastingfraude. Maar eigenlijk moet de stufi gewoon worden afgeschaft en alleen worden volstaan met een onbeperkte OV-kaart.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2010, 10:05
Erato
Avatar van Erato
Erato is offline
Citaat:
Eens met AzN. Dit is een manier om studeren makkelijker te maken, maar geen manier om studenten in alles te voorzien. Leven van de stufi is niet nodig en ook niet de bedoeling. En heel blij zijn met de lage bedragen is niet nodig, maar frauderen om maar meer te krijgen is gewoon een vorm van diefstal en moet worden bestraft.

Wel zou ik het mooi vinden als er meer geld in (hoger) onderwijs gestoken werd. Maar dat gaat dan niet naar de studenten, maar naar de instellingen om meer docenten op een groep studenten te kunnen zetten, meer onderwijs te kunnen geven (gewoon meer contacturen, en goed ingevuld) en aangestelde docenten niet zo belachelijk te belasten (want de oplossingen die soms gezocht moeten worden zijn idioot: geen geld om nieuwe mensen aan te nemen, maar ook niet genoeg mensen om de organisatie rond te krijgen, ook niet volgens de papieren).

Overigens ben ik het ook niet eens met de methoden van de controleurs, maar dat is een apart issue. Controle moet er zijn, alleen wel op de juiste manier.
Waar da fack moet je als student van leven als je geen vermogende ouders hebt maar wel collegeld,boeken e.d. moet betalen :') lekker slim als studenten er zoveel naast moeten werken dat hun studie erbij inschiet om rond te komen
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 24-10-2010, 13:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dit zou natuurlijk gewoon hetzelfde bestraft moeten worden als belastingfraude. Maar eigenlijk moet de stufi gewoon worden afgeschaft en alleen worden volstaan met een onbeperkte OV-kaart.
Ik weet niet uit wat voor nest jij komt, en of er daar een geldboom in de achtertuin stond, maar ik kan me geen € 7000+ veroorloven om een studie te bekostigen.

En dan ben ik verre van een feestnummer; ik krijg van bezoekers al commentaar als "jij kunt net zo goed 'This is Sparta' op je kamerdeur schrijven"

En mensen zich diep in de schulden laten lenen zodat ze tot hun 50e bezig zijn met afbetalen voordat ze profijt hebben van hun opleiding is ook geen goed systeem.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-10-2010, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet uit wat voor nest jij komt, en of er daar een geldboom in de achtertuin stond, maar ik kan me geen € 7000+ veroorloven om een studie te bekostigen.

En dan ben ik verre van een feestnummer; ik krijg van bezoekers al commentaar als "jij kunt net zo goed 'This is Sparta' op je kamerdeur schrijven"

En mensen zich diep in de schulden laten lenen zodat ze tot hun 50e bezig zijn met afbetalen voordat ze profijt hebben van hun opleiding is ook geen goed systeem.
Het voornaamste punt is natuurlijk in dit geval dat je het fraudeprobleem oplost. Uiteraard zijn er ook nog andere voordelen, zoals een sterkere economische groei en op den duur dus een sterkere economie. Maar waarschijnlijk is het niet de bedoeling om offtopic te gaan over de gevolgen van het afschaffen van de basisbeurs, maar het zou naast het oplossen van de fraude nog een aantal extra voordelen hebben. Ik zou er graag over uitweiden, maar weet niet of dat de bedoeling is, pluis/ganralph?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2010, 16:16
Verwijderd
Citaat:
ik kan me geen € 7000+ veroorloven om een studie te bekostigen.
Hoe kom je daarbij? Zelfs met een vrij slecht betaalde baan kun je die schuld met de vrij soepele normen van de IB-groep makkelijk aflossen.

Wat mij betreft wordt het collegegeld afgeschaft (waarom studeren ontmoedigen?) en de prestatiebeurs voor iedereen een euro of 150. In principe is het ook mogelijk om zonder prestatiebeurs rond te komen, maar het is belangrijk dat studeren aantrekkelijk gemaakt wordt t.o.v. werken zodat er voldoende mensen universitair geschoold zijn - het Finse succesverhaal biedt wat dit betreft voldoende inspiratie voor goed onderwijsbeleid. Eventueel kan de prestatiebeurs voor lagere studies zoals psychologie en sociale geografie dan nog ingetrokken worden, zodat mensen aangemoedigd worden om hogere, maatschappelijk nuttige studies te doen. Fraude met de uitwonende beurs verdwijnt dan ook direct natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2010, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Hoe kom je daarbij? Zelfs met een vrij slecht betaalde baan kun je die schuld met de vrij soepele normen van de IB-groep makkelijk aflossen.
En dit klopt, kan ik uit ervaring mededelen
Met citaat reageren
Oud 24-10-2010, 17:43
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Het voornaamste punt is natuurlijk in dit geval dat je het fraudeprobleem oplost. Uiteraard zijn er ook nog andere voordelen, zoals een sterkere economische groei en op den duur dus een sterkere economie. Maar waarschijnlijk is het niet de bedoeling om offtopic te gaan over de gevolgen van het afschaffen van de basisbeurs, maar het zou naast het oplossen van de fraude nog een aantal extra voordelen hebben. Ik zou er graag over uitweiden, maar weet niet of dat de bedoeling is, pluis/ganralph?
discussieren over de stufi ligt imo wel aardig in het verlengde van een boete voor onterechte stufi, dus brand los
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-10-2010, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Hoe kom je daarbij? Zelfs met een vrij slecht betaalde baan kun je die schuld met de vrij soepele normen van de IB-groep makkelijk aflossen.

Wat mij betreft wordt het collegegeld afgeschaft (waarom studeren ontmoedigen?) en de prestatiebeurs voor iedereen een euro of 150. In principe is het ook mogelijk om zonder prestatiebeurs rond te komen, maar het is belangrijk dat studeren aantrekkelijk gemaakt wordt t.o.v. werken zodat er voldoende mensen universitair geschoold zijn - het Finse succesverhaal biedt wat dit betreft voldoende inspiratie voor goed onderwijsbeleid. Eventueel kan de prestatiebeurs voor lagere studies zoals psychologie en sociale geografie dan nog ingetrokken worden, zodat mensen aangemoedigd worden om hogere, maatschappelijk nuttige studies te doen. Fraude met de uitwonende beurs verdwijnt dan ook direct natuurlijk.
Een dergelijk ontmoedigingsbeleid vindt automatisch plaats als je de prestatiebeurs gewoon afschaft. Immers mensen zullen minder snel geneigd zijn een studie te gaan volgen waarbij het carrièreperspectief niet goed is en waardoor zij lange tijd met een studieschuld blijven zitten. Bovendien faciliteert het ook een goede invulling van de markt, zodat er niet snel een overschot ontstaat in een bepaalde functiegroep. Zoals ik al zei, de schuld geeft mensen de prikkeling om iig een studie te kiezen waarmee ze die schuld makkelijk kunnen af betalen.
Daarnaast kan het overgebleven geld aan beter onderwijs worden besteedt. De leraarsalarissen kunnen bijvoorbeeld om hoog waardoor er een hoger segment van markt kan worden benaderd. Daarnaast zou je als compensatie bijvoorbeeld het collegegeld kunnen afschaffen. Deze maatregelen zullen ook een effect hebben op de bureaucratie die al deze geldschuifsystemen in zijn greep heeft en zodoende ontstaat er dus meer kapitaal voor onderwijs, wordt het onderwijs beter, wordt er geïnvesteerd in een evenwichtige arbeidsmarkt, groeit de kenniseconomie en versterkt het economische klimaat.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 10:24
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Waar da fack moet je als student van leven als je geen vermogende ouders hebt maar wel collegeld,boeken e.d. moet betalen :') lekker slim als studenten er zoveel naast moeten werken dat hun studie erbij inschiet om rond te komen
Studenten die ouders hebben die echt krap bij kas zitten hebben toch recht op een aanvullende beurs? Bovendien is lenen ook nog een optie. Natuurlijk moet je ook weer niet teveel lenen, maar dat als aanvulling gebruiken is wel een goede optie, en gezien de coulance van de ibg mbt terugbetalen allesbehalve nadelig.

En zoveel werken dat je studie erbij inschiet is nergens voor nodig. Nu was ik diep teleurgesteld in het niveau van mijn studie en medestudenten (althans, tijdens de bachelor) en heb ik altijd kunnen werken, maar ook als je studie wat uitdagender is dan die van mij was is een zaterdagbaantje prima te doen. Ik snap niet dat sommige mensen daar zoveel moeite mee hebben.

Fraude is in ieder geval geen oplossing, en dat hard aanpakken vind ik een goede zaak.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 20:36
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Eens met de stelling, bij fraude alles terug betalen inclusief wettelijke rente en een mooie boete er overheen. Het is en blijft belasting geld dat jij als fraudeur onterecht ontvangt waarmee je dus de gehele gemeenschap benadeeld.

En studeren duur? think again... gemiddeld kost een studiejaar HBO/WO per student ongeveer € 15.000 en wat betaal jij zelf, €1600 collegegeld en €1000 boeken ofzo en daar krijg je dan met een studiebeurs nog een groot deel van terug.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 27-10-2010, 17:32
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Stufi moet voor iedereen gelijk getrokken worden. Degene die een dure studie volgen (UNI OF HBO) qua lesgeld en boeken kunnen dat later ook makkelijker terugbetalen omdat ze over het algemeen meer verdienen dan een MBO-afgestudeerde. Dat men zich uitwonend uitschrijft kan ik me wel voorstellen aangezien de controle erop sowieso altijd al heeft gefaald.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 27-10-2010, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Stufi moet voor iedereen gelijk getrokken worden. Degene die een dure studie volgen (UNI OF HBO) qua lesgeld en boeken kunnen dat later ook makkelijker terugbetalen omdat ze over het algemeen meer verdienen dan een MBO-afgestudeerde. Dat men zich uitwonend uitschrijft kan ik me wel voorstellen aangezien de controle erop sowieso altijd al heeft gefaald.
Bull-shit.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 08:58
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Bull-shit.
Inhoudelijke antwoorden of geen antwoorden graag vanaf nu.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 09:31
Verwijderd
Citaat:
Inhoudelijke antwoorden of geen antwoorden graag vanaf nu.
De post was net zo inhoudelijk als die van hem. MBO'ers die bijvoorbeeld die in de bouw gaan werken klimmen heel snel in salaris en hebben soms direct, soms na een jaar of twee al meer te besteden dan HBO'ers.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2010, 11:47
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Niet bepaald. Aangezien het gefraudeerde geld wordt uitgegeven, en niet in een matras wordt gestopt, is het eerder een enorm hoge boete.

Als ze er naar een jaar achter komen moet je al gauw bedragen van rond de € 1500 in één keer ophoesten.
Inderdaad, erg vervelend. Ik zie het als een voorschot die je onterecht hebt ontvangen (en dat wist), maar die je met een dikke rente moet terugbetalen. De risico's van crimineel gedrag is toch iedereen wel een beetje bekend?
Worst case; je gaat een lening aan om je boete te betalen, eventueel bij familie.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2010, 12:26
juno
Avatar van juno
juno is offline
Die stufi is voor veel te veel studenten een soort uit-huis-gaan-premie geworden, en niet iets om je studie van te bekostigen.

Oplossing:
Geen collegegeld en gratis boeken en leermiddelen en reisostenvergoeding, bijvoorbeeld door een declaratiestelsel, waarbij je bonnetjes indient en terugkrijgt. En geen beurs meer, ook geen lening.

Wie perse onder moeders vleugels uit wil, mag dat met een baantje zelf bekostigen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2010, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Die stufi is voor veel te veel studenten een soort uit-huis-gaan-premie geworden, en niet iets om je studie van te bekostigen.

Oplossing:
Geen collegegeld en gratis boeken en leermiddelen en reisostenvergoeding, bijvoorbeeld door een declaratiestelsel, waarbij je bonnetjes indient en terugkrijgt. En geen beurs meer, ook geen lening.

Wie perse onder moeders vleugels uit wil, mag dat met een baantje zelf bekostigen.
Alleen nog maar rijkeluiskindjes toelaten lijkt me inderdaad erg goed voor de economie... Zelfs in de VS hebben ze studieleningen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2010, 22:53
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Die stufi is voor veel te veel studenten een soort uit-huis-gaan-premie geworden, en niet iets om je studie van te bekostigen.

Oplossing:
Hier ga je al de fout in: wat je beschrijft is geen probleem. Een oplossing is dus niet nodig.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 13:46
ganralph
ganralph is offline
Het kabinet heeft inmiddels een straf bepaald:

Citaat:
Fraude met studiebeurs wordt stevig aangepakt

DEN HAAG - Het kabinet heeft besloten tot een hardere aanpak van frauderende studenten. Dat zei staatssecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs vrijdag na afloop van de ministerraad.

Studenten die te veel studiefinanciering ontvangen door te verklaren uitwonend te zijn terwijl ze nog thuis wonen, krijgen een boete van 50 procent van het geld dat ze ten onrechte hebben ontvangen. Bovendien moeten ze het teveel dat ze aan studiefinanciering ontvingen, terugbetalen.

Als studenten voor de tweede keer de fout ingaan, wordt de studiefinanciering met terugwerkende kracht stopgezet.

Dat betekent dat ze al het geld moeten terugbetalen en geen aanspraak meer kunnen maken op studiefinanciering. ''We gaan het stevig aanpakken. Fraude is fraude'', aldus Zijlstra.
bron
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 16:26
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik vraag me af of er wel eens ministers op dit forum meelezen...
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 13:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wie perse onder moeders vleugels uit wil, mag dat met een baantje zelf bekostigen.
Leuk als je Zeeland woont, maar je studie wordt alleen aan de RUG in Groningen gegeven...

Of als je ouders gek gestoord en gestoord gek zijn, en je studie dé manier is om te ontsnappen aan je thuissituatie. Nee, hulpverlening is er daarvoor ook niet. Maatschappelijk werk zit vast in het denkbeeld dat als je kunt leren, je ook geen problemen kunt hebben, en de Jeugdzorg is niet meer dan een slechte grap in hulpverlenersland.



Ik denk dat je hier toch wel voorbij gaat aan een precedent; als je niet studeert is een dikke subsidiewoning volgens sommigen een grondrecht. Zo erg zelfs dat er duizenden euro's huursubsidie aan worden uitgegeven.

Waarom studenten die het een stuk meer verdienen dan je gemiddelde VMBO'er of uitkeringstrekker dat recht niet zouden hebben gaat er bij mij niet in.



Misschien dat wanneer de hele sociale huursector opgedoekt zou zijn en er geen huursubsidie bestaat, dan zou er een punt te maken zijn voor je stelling.

Maar dan zou huisvesting ook een veel betere afspiegeling van inspanning in het leven zijn, en zouden er voor studenten veel meer goedkope woningen beschikbaar zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 13:51
Verwijderd
Nee, daarvoor moet je ook nog de HRA afschaffen. Dan krijg je pas een stabiele en eerlijke woningmarkt.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 13:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee, daarvoor moet je ook nog de HRA afschaffen. Dan krijg je pas een stabiele en eerlijke woningmarkt.
Niet in het huidige bouwklimaat, die discussie is al eens gevoerd. De HRA is een gevolg, geen oorzaak.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Niet in het huidige bouwklimaat, die discussie is al eens gevoerd. De HRA is een gevolg, geen oorzaak.
Jaja, met argumenten die geen steekhouden een discussie voeren en je zelf daarna winnaar verklaren is een hele kunst.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 22:46
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
"Frauderen is een dermate serieuze zaak dat de student, én degene die zijn adres beschikbaar stelt voor de fraude, een boete moet krijgen."
Lijkt me een goede zaak.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 10-02-2007 00:38
De Kantine Zwartboek van de wereld
niceman1984
29 29-03-2004 19:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.