Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2010, 13:12
Wouterjan
Wouterjan is offline
De overheid wil de btw voor podiumkunsten verhogen van 6% naar 19%.

Dit omdat er bezuinigd moet worden en er meer geld moet komen om de tekorten weg te werken.

Nu zijn er mensen die hier tegen zijn omdat ze vinden dat er dan minder mensen komen. En er zijn mensen die hier voor zijn omdat er anders alleen maar meer bezuinigd moet worden op veiligheid en zorg, en het een luxe goed is en geen premaire behoefte.

Wat vinden jullie?

Laatst gewijzigd op 07-11-2010 om 17:41. Reden: reclame voor eigen websites verwijderd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2010, 13:57
Verwijderd
Het lijkt me sowieso beter om één BTW-tarief te hebben, scheelt een hoop bureaucratie en is het voor iedereen duidelijk. Veel zaken die nu het lage tarief hebben zijn eigenlijk ook gewoon luxe (bijvoorbeeld een pot pindakaas van Calvé).
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 17:59
Verwijderd
Lijkt me een prima ontwikkeling. Televisie wordt ook 19% belast.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 10:41
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik ben voor de verhoging.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 10:52
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik ben voor. Het is zeker geen premaire behoefte.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 11:42
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die van podiumkunsten houdt voor die 2 of 3 extra euro's niet meer zal gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2010, 11:53
ganralph
ganralph is offline
Morgen is de stemming in de Tweede Kamer en inmiddels is er een onderzoek gepubliceerd dat de (negatieve) gevolgen van de btw-verhoging in kaart heeft gebracht.

Lees o.a. hier meer over dat onderzoek.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2010, 12:24
Verwijderd
ik weet nog niet. Enerzijds kan ik me vinden in de gedachtengang van Kazet en Volk. Anderzijds als het duurder wordt, zullen er minder mensen naar podiumkunsten gaan, en zal dat leiden tot verschraling van het aanbod. In alle stijlen en genres.

En dat is toch zonde. Hoe je het ook wendt of keert.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2010, 17:58
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die van podiumkunsten houdt voor die 2 of 3 extra euro's niet meer zal gaan.
Ik wel.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2010, 19:36
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die van podiumkunsten houdt voor die 2 of 3 extra euro's niet meer zal gaan.
Twee of drie? Want kaartjes voor het theater en concerten kosten meestal een tientje?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2010, 21:49
Verwijderd
Ik ben tegen, de prijzen gaan best aardig omhoog, en als dat betekent dat er nóg minder naar nederland komt, zie ik niks leuks meer optreden.
oh en
Citaat:
De Orde van Belastingadviseurs zet grote vraagtekens bij de voorgenomen belastingverhoging. Mede vanwege de handhaving van het lage tarief bij andere vrijetijdsbesteding zoals film, circus en sportwedstrijden. Op deze manier creëert de regering een oneerlijke concurrentiepositie tussen de verschillende vormen van vrijetijdsbesteding.
Nou, we doen net alsof concerten circus zijn en het probleem is opgelost?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 08:14
Verwijderd
Gewoon alles 19% maken, ik begrijp het onderscheid ook niet.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 08:16
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Gewoon alles 19% maken, ik begrijp het onderscheid ook niet.
Precies en dan lees ik in de krant een malloot van D66 betogen dat het maar op 6% moet blijven omdat het allemaal zo ingewikkeld wordt anders. Eh, dat lijkt me een prima argument om alles recht te trekken niet om onderscheid te blijven maken.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 08:58
Verwijderd
Precies, maar de regenten van D66 willen natuurlijk nog wel met een paar tientjes subsidie naar de opera kunnen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 09:34
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Die krijgen toch wel kaartjes van een bevriend directeurtje die toch niet op de centen hoeft te letten
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 16:47
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
verhoging, je bedoelt een gelijktrekking met alle andere BTW-producten.
het lage-BTW tarief hoort alleen te gelden voor essentiële zaken zoals voedsel.

het is alleen zaad dat zo'n "verhoging" niet ten goede komt aan de burger.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Het lijkt me sowieso beter om één BTW-tarief te hebben, scheelt een hoop bureaucratie en is het voor iedereen duidelijk. Veel zaken die nu het lage tarief hebben zijn eigenlijk ook gewoon luxe (bijvoorbeeld een pot pindakaas van Calvé).
Wow dat wist ik niet eens.

Maar agrarische producten zijn 6%, en veel boeren hebben al moeite met rondkomen, ik weet niet of je daar niet meer problemen in die sector veroorzaakt, en of het de juiste sector is om geld vandaan te klopppen......
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 17:13
Verwijderd
De belastingdienst int trouwens heel veel geld via constructies van Buitenlandse bedrijven (Google bijv) http://www.nu.nl/economie/2362165/go...nederland.html

En ik hoor ze niet zeuren over de complexiteit daarvan.
Die 6% regeling is ooit niet voor niets ingevoerd. Dat een aantal bedrijven er handig gebruik van maakt is een 2e.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-11-2010, 19:08
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
verhoging, je bedoelt een gelijktrekking met alle andere BTW-producten.
het lage-BTW tarief hoort alleen te gelden voor essentiële zaken zoals voedsel.

het is alleen zaad dat zo'n "verhoging" niet ten goede komt aan de burger.
Een ander probleem is dat er geen overgangsperiode oid is. Ik ken mensen in het theater (kleine theaters) die dus niet weten of ze nu kaartjes voor januari met 6% of met 19% moeten verkopen. En wat ze moeten met contracten die zijn afgesloten voor maart of mei. Of hoe ze op korte termijn financiële tegenslagen kunnen opvangen.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 20:33
Verwijderd
Citaat:
verhoging, je bedoelt een gelijktrekking met alle andere BTW-producten.
het lage-BTW tarief hoort alleen te gelden voor essentiële zaken zoals voedsel.

het is alleen zaad dat zo'n "verhoging" niet ten goede komt aan de burger.
Indirect wel, het kabinet heeft er voor gekozen om hier op te bezuinigen en niet op andere dingen. De verhoging komt dus ten goede aan mensen die gebruik maken van dingen waar niet op bezuinigd wordt (in dit kabinet zijn dat natuurlijk de rijken).
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Wow dat wist ik niet eens.

Maar agrarische producten zijn 6%, en veel boeren hebben al moeite met rondkomen, ik weet niet of je daar niet meer problemen in die sector veroorzaakt, en of het de juiste sector is om geld vandaan te klopppen......
Als jij een brood in de winkel koopt gaat daar ongeveer een cent of twee van naar de boer. Verder worden boeren al gesubsidieerd met een miljardje of vijftig per jaar, dus hebben ze niks te klagen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 08:13
Verwijderd
Dat is gedeeltelijk waar, Kazet. Boeren krijgen geen eerlijke prijzen voor hun producten maar ze zouden zich moeten verenigen en een kartel moeten vormen om dat wel voor elkaar te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Dat is gedeeltelijk waar, Kazet. Boeren krijgen geen eerlijke prijzen voor hun producten maar ze zouden zich moeten verenigen en een kartel moeten vormen om dat wel voor elkaar te krijgen.
Dat gaat niet, omdat landbouwproducten homogeen zijn, en er veel verschillende boeren zijn. Het laatste zou je op kunnen lossen met fusies, maar de eerste factor weegt hier het zwaarst. Daarnaast zou zo'n kartel weinig oplossen en spullen in de supermarkt alleen maar duurder maken. Wel zou het goed zijn als de supermarktkartels harder worden aangepakt.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 12:00
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Een ander probleem is dat er geen overgangsperiode oid is. Ik ken mensen in het theater (kleine theaters) die dus niet weten of ze nu kaartjes voor januari met 6% of met 19% moeten verkopen. En wat ze moeten met contracten die zijn afgesloten voor maart of mei. Of hoe ze op korte termijn financiële tegenslagen kunnen opvangen.
dat is eenvoudig genoeg, je hoeft de kaartjes pas te verhogen wanneer de wet is aangenomen en in werking treedt.

Wanneer dat is wordt dan weer gemeld in de (inmiddels alleen online te verkrijgen) staatscourant.

Citaat:
Indirect wel, het kabinet heeft er voor gekozen om hier op te bezuinigen en niet op andere dingen. De verhoging komt dus ten goede aan mensen die gebruik maken van dingen waar niet op bezuinigd wordt (in dit kabinet zijn dat natuurlijk de rijken).
Lood om oud ijzer, de burger wordt wie denn auch getroffen door slecht financieel management en een corrupt economisch systeem.

Dat er dan minder op andere sectoren wordt bezuinigd is "de schade beperken"

Mijn ervaring is overigens dat er sowieso meer wordt bezuinigd op "de massa" dan op de rijken, en ik heb er geen vertrouwen in dat in een ander kabinet een hervorming van bijvoorbeeld de huizenmarkt of het ongedaan maken van de privatisering in zrg en energiesectoren er wel in had gezeten.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 16:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik werk in een theater en ben best voor de BTW verhoging. Ik vind het heel begrijpelijk dat er op dit luxeproduct bezuinigd gaat worden en denk dat het effect bij een normale invoering goed te overzien zou zijn geweest. Maar de manier waarop het nu gebeurt is wel heel jammer, want doordat ze nu plots hebben besloten dat het per 1 januari al in gaat, komt mijn werkgever met een enorme kostenpost te zitten, die hij niet meer kan doorberekenen naar de klant. Het was toch wel schappelijk geweest als er rekening was gehouden met het feit dat het theaterseizoen van september tot juni loopt. En een tegenvaller als deze is vervelend, maar het komt ook nog eens naast de subsidiebezuinigingen die theaters zwaar gaat treffen. De combinatie van beide bezuinigingen gaat voor de cultuursector echt een behoorlijke strop worden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2010, 16:53
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
ik zeg
ja
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 17:20
Verwijderd
Citaat:
Dat gaat niet, omdat landbouwproducten homogeen zijn, en er veel verschillende boeren zijn. Het laatste zou je op kunnen lossen met fusies, maar de eerste factor weegt hier het zwaarst. Daarnaast zou zo'n kartel weinig oplossen en spullen in de supermarkt alleen maar duurder maken. Wel zou het goed zijn als de supermarktkartels harder worden aangepakt.
Ja het wordt inderdaad duurder maar als je even rekent dat van product x van 1 euro met een marge van 10% 6ct naar de boer gaat terwijl hij minimaal 8ct moet krijgen om break even te draaien vind ik dat product x best 10 cent duur mag zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 22:36
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik werk in een theater en ben best voor de BTW verhoging. Ik vind het heel begrijpelijk dat er op dit luxeproduct bezuinigd gaat worden en denk dat het effect bij een normale invoering goed te overzien zou zijn geweest. Maar de manier waarop het nu gebeurt is wel heel jammer, want doordat ze nu plots hebben besloten dat het per 1 januari al in gaat, komt mijn werkgever met een enorme kostenpost te zitten, die hij niet meer kan doorberekenen naar de klant. Het was toch wel schappelijk geweest als er rekening was gehouden met het feit dat het theaterseizoen van september tot juni loopt. En een tegenvaller als deze is vervelend, maar het komt ook nog eens naast de subsidiebezuinigingen die theaters zwaar gaat treffen. De combinatie van beide bezuinigingen gaat voor de cultuursector echt een behoorlijke strop worden.
dat is inderdaad erg jammer, maarja, inzicht kan je van regelmakers niet verwachten.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 20:48
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
De overheid wil de btw voor podiumkunsten verhogen van 6% naar 19%.

Dit omdat er bezuinigd moet worden en er meer geld moet komen om de tekorten weg te werken.
Er moet bezuinigd worden, dus maken we 'producten' duurder. Volgens mij heb ik geleerd dat bezuinigen toch echt iets anders is. Het zal vast werken om op het begin wat aan die tekort te doen, maar ik vraag me af of het ook wel op langer termijn werkt. Liever zie ik dat ze gaan kijken hoe ze nog meer kunnen bezuinigen op diverse subsidies en projecten.

Overigens ben ik niet tegen de BTW verhoging, aangezien podiumkunst geen levensbehoefte is, maar een luxe.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 13:35
ganralph
ganralph is offline
De overheid is zojuist ruim 2 miljoen aan belastinginkomsten misgelopen:
http://www.nu.nl/muziek/2388147/lowl...tverkocht.html

En Jan Smeets (Pinkpop) gooit het over een andere boeg:
http://festivalinfo.nl/news_detail.php?news_id=11834
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Ik werk in een theater en ben best voor de BTW verhoging. Ik vind het heel begrijpelijk dat er op dit luxeproduct bezuinigd gaat worden en denk dat het effect bij een normale invoering goed te overzien zou zijn geweest. Maar de manier waarop het nu gebeurt is wel heel jammer, want doordat ze nu plots hebben besloten dat het per 1 januari al in gaat, komt mijn werkgever met een enorme kostenpost te zitten, die hij niet meer kan doorberekenen naar de klant. Het was toch wel schappelijk geweest als er rekening was gehouden met het feit dat het theaterseizoen van september tot juni loopt. En een tegenvaller als deze is vervelend, maar het komt ook nog eens naast de subsidiebezuinigingen die theaters zwaar gaat treffen. De combinatie van beide bezuinigingen gaat voor de cultuursector echt een behoorlijke strop worden.
Welke kostenpost dan? En hoezo kan hij BTW niet doorberekenen aan de klant, hij zal wel moeten, immers het is verplicht om BTW te heffen. Er is helemaal geen extra kostenpost voor hem.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2010, 17:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Welke kostenpost dan? En hoezo kan hij BTW niet doorberekenen aan de klant, hij zal wel moeten, immers het is verplicht om BTW te heffen. Er is helemaal geen extra kostenpost voor hem.
Alle voorstellingen voor de eerste helft van 2011 zijn al in juni 2010 verkocht aan de klanten, zoals dat gaat bij theaters. Dat gebeurde tegen het toen geldende BTW tarief, à 6%.
Een voorstelling wordt pas betaald nadat het geleverd is, dus pas ná de voorstelling. In het contract is afgesproken hoeveel de voorstelling kost, exclusief BTW. Het geldende BTW tarief in 2011 is 19%.

Het prijsverschil komt voor rekening van het theater. Doorberekenen naar de klant kan niet meer. Was dit een jaar later geweest, dan had je er al rekening mee kunnen houden dat de BTW tarieven gingen stijgen en was het wel mogelijk geweest de kaarten alvast duurder te verkopen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Alle voorstellingen voor de eerste helft van 2011 zijn al in juni 2010 verkocht aan de klanten, zoals dat gaat bij theaters. Dat gebeurde tegen het toen geldende BTW tarief, à 6%.
Een voorstelling wordt pas betaald nadat het geleverd is, dus pas ná de voorstelling. In het contract is afgesproken hoeveel de voorstelling kost, exclusief BTW. Het geldende BTW tarief in 2011 is 19%.

Het prijsverschil komt voor rekening van het theater. Doorberekenen naar de klant kan niet meer. Was dit een jaar later geweest, dan had je er al rekening mee kunnen houden dat de BTW tarieven gingen stijgen en was het wel mogelijk geweest de kaarten alvast duurder te verkopen.
En waarom kan die BTW niet worden teruggevraagd?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 18:32
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
En waarom kan die BTW niet worden teruggevraagd?
Dan moet je de klanten die al maanden geleden voor hun kaartje betaald hebben, alsnog 13% gaan vragen omdat de voorstelling pas in 2011 is (het theatergezelschap moet immers na hun voorstelling 19% btw vragen aan het theater).

Ipv een welkomstdrankje een welkomstrekening..
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Dan moet je de klanten die al maanden geleden voor hun kaartje betaald hebben, alsnog 13% gaan vragen omdat de voorstelling pas in 2011 is (het theatergezelschap moet immers na hun voorstelling 19% btw vragen aan het theater).

Ipv een welkomstdrankje een welkomstrekening..
Ik bedoel terugvragen aan de belastingdienst zoals dat normaal gaat met BTW
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 18:42
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik bedoel terugvragen aan de belastingdienst zoals dat normaal gaat met BTW
Sorry, ik dacht dat het over de doorberekening aan de klant ging.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde.
Rerisen Phoenix
58 13-06-2003 07:23
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:34.