Oud 16-06-2011, 17:34
HotCold
HotCold is offline
Zou iemand mij mischien antwoord kunnen geven op de volgende vraag

In een brief van duo staat dat de einddatum van mijn studie 31 Juli 2011 is vanaf dan heb ik geen recht meer op studiefinanciering. De opleiding duurt echter een jaartje langer dus dit ga ik doorgeven.
Ik heb nog recht op 3 jaar studiefinanciering. Als ik in Juni doorgeef dat mijn studie langer duurt, krijg ik dan in Augustus ook studiefinanciering of pas in September weer?

ps. Ik blijf gewoon de zelfde opleiding volgen alleen met een andere einddatum dus ik wordt niet uitgeschreven of wat dan ook.

Bedankt alvast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2011, 21:45
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ook ik heb even 'n vraagje, waar ik (via Google) niet direct 'n antwoord op kan vinden:

Keert DUO de aanvullende beurs met terugwerkende kracht uit?

M'n broertje is namelijk stomweg vergeten om die aan te vragen en daar komt ie nu (na pakweg één jaar) pas achter .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 23:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij krijg je het wel met terugwerkende kracht als zij er lang over doen om vast te stellen of je er recht op hebt maar ik denk niet dat ze met terugwerkende kracht uitkeren als het door je eigen fout (te laat aangevraagd is) maar dat weet ik niet zeker.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 23:27
Verwijderd
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat ze dat niet doen, maar er staat wel op de site van DUO vermeld dat als je bijvoorbeeld vergeet door te geven je van inwonend naar uitwonend gaat, je gewoon je studiefinanciering niet krijgt. Dit lijkt me eigenlijk een soortgelijke situatie: gaat het alleen om de aanvullende beurs?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2011, 16:06
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
't Gaat idd alleen om de aanvullende beurs. En ja, ik weet uit ervaring dat je die met terugwerkende kracht uitgekeerd krijgt zodra DUO 't inkomen van je ouders vastgesteld heeft. Maar ja, gewoonweg niet aanvragen is weer 'n verhaal apart natuurlijk..
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2011, 21:14
Frooz
Frooz is offline
Mijn moeder heeft een Wajong-uitkering.
Kom ik dan in aanmerking voor een aanvullende beurs,
als ik een M.B.O. voortgezette opleiding ga doen?

Groetjes, Joey.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2011, 22:07
Verwijderd
Ik heb je topic even verplaatst, omdat dit toch een IBG/DUO vraag is.

Ik zou in eerste instantie denken dat de Wajong uitkering van je moeder gewoon wordt gerekend als inkomen, en in dat geval kan je op zo'n rekenhulp precies berekenen hoe veel studiefinanciering je zou kunnen krijgen. Om het zeker te weten kun je altijd met DUO zelf contact opnemen uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 11:19
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Of je recht hebt op een aanvullende beurs hangt af van het inkomen van je ouders. Met een Wajong uitkering heb je meestal niet het hoogste inkomen. Maar dat zegt nog niets over het inkomen van je andere ouder. Bereken bij DUO of je recht hebt op aanvullende beurs: http://www.ib-groep.nl/particulieren..._je_ouders.asp.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 17:15
fl0r!s
fl0r!s is offline
Hoeveel stufi/tegemoetkoming zou ik kunnen krijgen als ik bijv 18 ben en deze studie volg? http://www.loi.nl/voortgezet_onderwijs/vmbo/index.htm Sector economie.

En hoeveel kosten in totaal, want ik kom er op dit moment niet echt uit help.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2011, 18:44
Verwijderd
Je doet dus gewoon VMBO?

Dan moet je hier even kijken; http://www.ib-groep.nl/particulieren...scholieren.asp
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 10:43
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Dit hoort hier niet maar op Geld en Recht.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 11:09
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
En dit hoort ook nog in het grote IBG/DUO-topic!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 22:49
Verwijderd
Ik kan het op de site niet vinden en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb vorige maand een een MBo-opleiding afgemaakt. Deze heb ik afgemaakt met twee jaar vertraging (waarin ik dus ook geen stufi heb gehad).
Nu ga ik beginnen aan een HBO-opleiding en ga ik van thuiswonend naar uitwonend. Ik weet niet hoe ik dit nu om moet zetten. Op de site kan ik geen duidelijke info vinden en ik snap er helemaal geen reet van. Iemand enig idee?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2011, 15:07
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik kan het op de site niet vinden en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb vorige maand een een MBo-opleiding afgemaakt. Deze heb ik afgemaakt met twee jaar vertraging (waarin ik dus ook geen stufi heb gehad).
Nu ga ik beginnen aan een HBO-opleiding en ga ik van thuiswonend naar uitwonend. Ik weet niet hoe ik dit nu om moet zetten. Op de site kan ik geen duidelijke info vinden en ik snap er helemaal geen reet van. Iemand enig idee?
Kijk eerst of je nog moet doorgeven dat je klaar bent met je mbo (klik).

Na een mbo-opleiding heb je nog gewoon recht op studiefinanciering voor het HBO (bron) dus het is volgens mij geen probleem om dan gewoon een aanvraag te doen voor HBO-stufi uitwonend. (klik)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2011, 23:08
Verwijderd
Op de site staat dat ik dat niet door hoef te geven, maar ik krijg dus nog gewoon steeds stufi op mijn rekening gestort. Gaat dat vanzelf over in uitwonend-hbo op het moment dat ik dat aanvraag?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2011, 23:44
ganralph
ganralph is offline
Als je afgestudeerd bent, heb je geen recht meer op stufi, en 31 juli geldt in het MBO als de laatste schooldag. Dus je stufi voor augustus zou je niet moeten krijgen. (Dat merk je dus wel 24 augustus ) Krijg je die wel, zou ik even bellen om te checken of ze alle goede gegevens hebben.

Stufi voor mbo en hbo zijn twee aparte "systemen", dus strikt genomen is het niet een kwestie van "overzetten", maar van het ene beëindigen en het andere starten. Als jij je aanmelding voor het hbo goed hebt ingevuld en je mbo-datum is ook doorgekomen, dan moet je volgens mij in september gewoon je hbo-uitwonendenbeurs krijgen.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 19:46
MysticSoul
MysticSoul is offline
Even een vraagje. Ik begin dus komend jaar met een hbo opleiding, en heb pas recht op stufi vanaf september. Kan ik alsnog overbrugging aanvragen voor augustus. En hoe?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 22:35
Verwijderd
Volgens mij kun je niet nu alsnog overbrugging aanvragen voor augustus. Dat ik dat denk komt door het feit dat je bij de ibgroep over het algemeen alles op tijd moet aangeven. We zitten nu al augustus, dus ik zou er niet op rekenen.

Ik kan het echter niet 1, 2, 3 terugvinden op de website van DUO. Ik kan het dus niet met zekerheid zeggen. Anders moet je even contact opnemen met DUO zelf.

Oh! Als ik google dan krijg ik wel een pagina te zien over de overbrugging. Het staat echter wel onder zakelijk en heeft vrij oude voorbeelden, dus ik weet niet of dat echt geld.
Overigens als je het nog zou kunnen aanvragen zou dat via 'Mijn IBG' oid gaan. Of hoe het ook maar heet .
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 13:06
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Even een vraagje. Ik begin dus komend jaar met een hbo opleiding, en heb pas recht op stufi vanaf september. Kan ik alsnog overbrugging aanvragen voor augustus. En hoe?
Kom je nu van de middelbare school, of heb je mbo gedaan? (Ik geloof dat daar een verschil tussen zit voor de overbrugging.)

Ervan uitgaande dat je de aanvraag doet vanuit je middelbare school (en dat je dus "tegemoetkoming scholieren" hebt ontvangen de afgelopen maanden) :

Citaat:
Je kunt de overbrugging aanvragen als je aan de onderstaande voorwaarden voldoet:

- de nieuwe opleiding moet een opleiding zijn waarvoor je studiefinanciering of tegemoetkoming scholieren, deeltijders of leraren ontvangt
- de periode tussen de twee studies mag niet langer dan vier maanden zijn
- je moet de overbruggingstegemoetkoming aanvragen voordat de periode van vier maanden voorbij is. Daarna heb je er geen recht meer op.
bron

Als je dus niet langer dan vier maanden geleden bent geslaagd, kun je hem blijkbaar nog aanvragen.
Heb je al tegemoetkoming ontvangen, dan kun je hier een wijziging doorvoeren.
Als je geen tegemoetkoming hebt gehad, en je dus "vanuit het niets" moet aanvragen, doe je dat met dit formuliertje en dan bij 5)
__________________
Change the planet, or go home.

Laatst gewijzigd op 09-08-2011 om 13:21.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 18:05
Peterke11
Peterke11 is offline
ik ben mn ov verloren wat nu?!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 19:00
gew00n_c0rina
gew00n_c0rina is offline
Ik studeer HBO en zit in het derde jaar. Voor deze opleiding heb ik 3 jaar MBO gestudeerd. Al die jaar heb ik aanvullende beurs ontvangen. Pas geleden heb ik van de IB groep een brief ontvangen dat ik alleen een basisbeurs ontvang. Hoe kan dit? Mijn moeder heeft nu een extra baan, maar werkt ong 6 uur per week extra, dit scheelt dus niet erg veel als in de afgelopen jaren.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2011, 04:08
Gynaecologist
Gynaecologist is offline
Hoi hoi,

Ik doe op dit moment een deeltijdopleiding voortgezet onderwijs (VAVO) en vraag me af of ik hierbij alsnog stufi kan ontvangen? Op de website Financiering Studie heb ik al iets kunnen vinden (IB-Groep / DUO vind ik een rommelige site?) maar niets over een tegemoetkoming voor parttime studenten..
__________________
Ik ben geen echte gynaecoloog, maar ik wil wel even een kijkje nemen?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2011, 13:50
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Hoi hoi,

Ik doe op dit moment een deeltijdopleiding voortgezet onderwijs (VAVO) en vraag me af of ik hierbij alsnog stufi kan ontvangen? Op de website Financiering Studie heb ik al iets kunnen vinden (IB-Groep / DUO vind ik een rommelige site?) maar niets over een tegemoetkoming voor parttime studenten..
Als deeltijdscholier kom je niet in aanmerking voor een Tegemoetkoming scholieren:

Citaat:
Je komt in aanmerking voor de basistoelage als je een voltijdopleiding volgt in het:
• voortgezet onderwijs (mavo, havo, vwo, vmbo-tl, lwoo en praktijkonderwijs)
• voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (een- en tweejarige mavo, havo en
vwo)
• voortgezet speciaal onderwijs.
Verder moet je tussen de 18 en 30 jaar oud zijn en de Nederlandse nationaliteit
hebben.
bron (pdf)
De link die Deadlock hierboven geeft is dan ook niet op jou van toepassing als ik het goed heb.

Er bestaat wel een tegemoetkoming deeltijders, waar je misschien voor in aanmerking komt. Meer daarover staat hier.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2011, 07:56
Verwijderd
Ik zoek wat uitleg over die langstudeerders-toestand.
Ik heb hiervoor 2 WO-studies gedaan; eentje 2 jaar en eentje 10 maanden. (nooit bachelor afgerond dus)
imho heb ik nu nog recht op 1 jaar en 2 maanden stufi. En nu wil ik in februari 2012 uiteindelijk een HBO-studie beginnen en afronden.
Echter nu wees mijn zusje mij op de langstudeerders-wet/regel/whatever en zei dat ik waarschijnlijk nog maar 2 maanden stufi zou krijgen. Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven?

En vanaf wanneer zou ik dan extra collegegeld moeten betalen? Het wordt nogal onbetaalbaar (en ja ik weet dat ik de consequenties van mijn keuzes zal moeten aanvaarden) als ik én geen stufi meer ontvang in april 2012 en meteen 3000 euro extra moet bijleggen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2011, 16:15
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik zoek wat uitleg over die langstudeerders-toestand.
Ik heb hiervoor 2 WO-studies gedaan; eentje 2 jaar en eentje 10 maanden. (nooit bachelor afgerond dus)
imho heb ik nu nog recht op 1 jaar en 2 maanden stufi. En nu wil ik in februari 2012 uiteindelijk een HBO-studie beginnen en afronden.
Echter nu wees mijn zusje mij op de langstudeerders-wet/regel/whatever en zei dat ik waarschijnlijk nog maar 2 maanden stufi zou krijgen. Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven?

En vanaf wanneer zou ik dan extra collegegeld moeten betalen? Het wordt nogal onbetaalbaar (en ja ik weet dat ik de consequenties van mijn keuzes zal moeten aanvaarden) als ik én geen stufi meer ontvang in april 2012 en meteen 3000 euro extra moet bijleggen.
Ik denk dat je zusje dingen door elkaar heeft gehaald (waar baseert zij zich op?). Je hebt gewoon recht op 4 jaar stufi in totaal, ervan uitgaande dat de opleiding die je afrondt officieel 4 jaar duurt (zoals de meeste hbo-bachelors). Daarvan heb je nu 2 jaar en 10 maanden gebruikt, dus je hebt nog recht op 1 jaar en 2 maanden. (En daarna kun je nog 3 jaar lenen.)


Daarnaast bestaat er sinds kort de langstudeerboete. Deze houdt in dat je één jaar langer over je opleiding mag doen dan de tijd die er officieel voor staat. Doe je er nog langer over, dan betaal je 3000 euro extra per jaar.

Als ik het goed heb (maar de regels van de langstudeerboete ken ik nog niet van buiten ) dan heb je nu 3 jaar van je "goedkope studierecht" gebruikt (dat je na 10 maanden gestopt bent, telt even goed als een heel jaar in dit geval). Ga je nu dus een hbo-bacheloropleiding van 4 jaar doen, dan zou je dus nog 2 jaar zonder boete mogen studeren. (4 + 1 jaar uitlooprecht) - (3 jaar die je al gebruikt hebt) = 2

Maar dubbelcheck dit nog even bij je nieuwe onderwijsinstelling.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2011, 20:20
Verwijderd
Mijn zusje zit in (ongeveer) dezelfde situatie en heeft een uitleg in een brief van de DUO thuis gekregen waarin haar stufi werd stopgezet na minder dan 4 jaar, in aug. 2012. En daarin stond dat zij meerdere studies heeft gedaan, en dat daarom zij vanaf aug. 2012 geen recht meer heeft op stufi. Ik moet de brief nog zien, maar dat zou dan ook voor mij gelden.
Ook dat laatste jaar, waar jij het over hebt (dat uitloopjaar) daar heeft zij dan helemaal geen recht meer op.

Maar dat schiet dan echt niet op.
Ik bel sowieso morgen dan wel even de DUO.. maar.. dan kan ik echt niet studeren.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2011, 11:46
ganralph
ganralph is offline
Hmm, ben erg benieuwd wat er dan in die brief staat. Je zusje wordt ook geen 30 of is al in 2002 begonnen met haar eerste studie?

Ik heb zelf ook pas bij mijn derde studie een diploma gehaald (waarbij ik tussendoor een periode niet gestudeerd heb) en ik heb nooit problemen gehad: gewoon 4 jaar stufi en daarna een lening.Dit is dan al wel weer een aantal jaren geleden, maar ik zou niet weten waar er hierin een wijziging is doorgevoerd.

Van de website:
http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/...=obj%289840%29
Hier worden ook geen uitzonderingen genoemd.
__________________
Change the planet, or go home.

Laatst gewijzigd op 07-12-2011 om 11:53.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2011, 11:44
denzl
denzl is offline
Hallo allemaal,

Ik volg een MBO opleiding niveau3. En ik ontvang stufie + heb een ov chipkaart.

Als student heb ik een bijbaan en ik mag in 2011 maximaal 13.215,83 euro bijverdienen.
Echter heb ik ongeveer in december 800,- euro te veel bijverdient.

Mijn vraag is nu:
Moet ik alleen het bedrag boven de 13.215,83 euro terugbetalen? of ook de ov chipkaart kosten voor het hele jaar 'of alleen december? omdat ik na november te veel heb bijverdient.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2011, 14:18
Verwijderd
Ik heb je topic even verplaatst naar het juiste subforum en samen gevoegd met het goede topic!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2012, 23:33
Kim
Avatar van Kim
Kim is offline
Vraagje:

Weet iemand waarom de OV-kaartvergoeding (als je besluit 'm niet te gebruiken) 82,34 euro per maand is, maar de OV-schuld (als je 'm wel gebruikt, maar eigenlijk teveel bijverdient om nog recht op stufi+ov te hebben) 136 euro per maand is?

(voor dat laatste: zie http://www.ib-groep.nl/particulieren...erkende_kracht)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 10:37
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Vraagje:

Weet iemand waarom de OV-kaartvergoeding (als je besluit 'm niet te gebruiken) 82,34 euro per maand is, maar de OV-schuld (als je 'm wel gebruikt, maar eigenlijk teveel bijverdient om nog recht op stufi+ov te hebben) 136 euro per maand is?

(voor dat laatste: zie http://www.ib-groep.nl/particulieren...erkende_kracht)
Het staat wellicht een beetje verwarrend op de website, want het werkt namelijk iets anders. Je hebt de waarde van je ov-recht, maar er bestaat ook een boetebedrag.

Als jij niet aan de eisen van de prestatiebeurs voldoet (binnen 10 jaar diploma) óf als je te veel bijverdient in een jaar, dan betaal je de waarde van het reisproduct terug. Dit was 82,34 per maand in 2011. Zie:
Terugbetalen bij prestatiebeurs
en
Terugbetalen bijverdienen
Dit bedrag (de waarde van je reisproduct) is gelijk aan de ov-vergoeding:
OV-vergoeding

Als jij echter je studentenreisproduct nog geactiveerd hebt, terwijl je er geen recht meer op hebt (als je geen stufirecht meer hebt, moet je hem binnen vijf werkdagen deactiveren), dan betaal je een boete van 68,- per halve maand (dus die 136,- per maand):
Schuld studentenreisproduct

De verwarring ontstaat in de link die jij aandraagt. Jouw link verwijst namelijk naar "stopzetten met terugwerkende kracht".

EDIT: onderstaande is denk ik wat duidelijker beschreven in mijn volgende post
De term terugwerkende kracht geeft al aan dat je eigenlijk "te laat" bent met stopzetten, en dus heb je in dat geval je reisproduct onterecht in je bezit gehad. Daaruit volgt dat je het boetebedrag van 2x68,- per maand moet betalen.

Op tijd stopzetten kost je dus 82,34; te laat stopzetten 136,-. (cijfers voor 2011)
__________________
Change the planet, or go home.

Laatst gewijzigd op 21-01-2012 om 15:20.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 10:47
Kim
Avatar van Kim
Kim is offline
Citaat:

Op tijd stopzetten kost je dus 82,34; te laat stopzetten 136,-. (cijfers voor 2011)
Thanks, klinkt logisch. Maar waarom staat in deze folder dan bij de twee voorbeelden op pagina 5 het maandelijkse bedrag van 82,34 genoemd om terug te betalen?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 15:16
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Thanks, klinkt logisch. Maar waarom staat in deze folder dan bij de twee voorbeelden op pagina 5 het maandelijkse bedrag van 82,34 genoemd om terug te betalen?
In die voorbeelden wordt niet gezegd of en wanneer de stufi is stopgezet door de student. Er staat wel dat er achteraf controle wordt uitgevoerd, maar dat betekent niet dat de student in het voorbeeld ook zijn stufi met terugwerkende heeft stopgezet Aangezien het stopzetten met terugwerkende kracht door DUO in alle voorbeelden als een soort uitzondering wordt beschreven, zal het dus niet van toepassing zijn op deze voorbeelden waarbij het niet expliciet genoemd wordt.

Aanvulling op mijn vorige stuk
Overigens was het laatste stuk van mijn vorige post misschien niet helemaal duidelijk verwoord. De ov-schuld van 136,- (bij stopzetten met terugwerkende kracht) ontstaat op zich namelijk los van je bijverdienste. Wanneer je met terugwerkende kracht je stufi stopzet (bijvoorbeeld, je laat hem nu alsnog per 1 oktober 2011 stopzetten) dan vervalt ook je ov-recht met terugwerkende kracht per 1 oktober. Je krijgt die ov-boete dan niet omdat je teveel verdiend hebt, maar omdat je drie maanden onterecht je ov-recht hebt gebruikt (of kunnen gebruiken).

Het laatste zinnetje moet dus eigenlijk zijn:
"Niet (of niet op tijd) stopzetten kost je 82,34, met terugwerkende kracht stopzetten kost je 136,-." Waarbij "op tijd" betekent voor dat je over de bijverdiengrens heen gaat.

Helaas slaagt DUO er nog steeds niet in om dit soort zaken overzichtelijk op de website te zetten, maar als ik het goed begrepen heb, is het zoals ik hier heb proberen samen te vatten
__________________
Change the planet, or go home.

Laatst gewijzigd op 21-01-2012 om 15:36.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 22:21
Kim
Avatar van Kim
Kim is offline
Citaat:
In die voorbeelden wordt niet gezegd of en wanneer de stufi is stopgezet door de student.
Maar er staat terugbetalen onder, bij die voorbeelden in de folder. Dat doe je toch alleen als achteraf blijkt dat je de stufi+ov te laat hebt stopgezet (door teveel bijverdienen)? Want als je het op tijd stopzet, hoef je toch niets terug te betalen?!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 12:37
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Maar er staat terugbetalen onder, bij die voorbeelden in de folder. Dat doe je toch alleen als achteraf blijkt dat je de stufi+ov te laat hebt stopgezet (door teveel bijverdienen)? Want als je het op tijd stopzet, hoef je toch niets terug te betalen?!
Dat klopt, maar er kunnen twee verschillende situaties ontstaan waarin je moet terugbetalen zoals ik het begrepen heb
In totaal heb je drie opties. Stel dat je in oktober 2011 over de bijverdiengrens heen gaat, dan kun je:

1. In september zorgen dat je je stufi + reisproduct vóór 1 oktober stop zet. Je ontvangt dan niets te veel, en je hoeft niets terug te betalen.
2. Je zet je stufi + reisproduct niet stop. Na de controle in 2012 zal blijken dat je in oktober, november en december te veel hebt ontvangen. Je moet je stufi + 82,34 voor je reisproduct per maand terug betalen, tot maximaal het bedrag dat je te veel ontvangen hebt. (Als je hem te laat, maar wel voor het eind van het jaar stopzet, bijvoorbeeld per 1 december, dan geldt dit alles dus alleen voor de maanden okt. en nov.)
3. Je zet begin 2012 je stufi + reisproduct met terugwerkende kracht stop. Dit betekent dat je (met terugwerkende kracht) geen recht op stufi + reisproduct had in okt, nov en dec. Je stufi van die drie maanden moet je volledig terugbetalen wegens "onterecht" ontvangen, en voor je reisproduct betaal je de "boete" van 136,- omdat je er geen recht op had.

Situatie 2 is van toepassing op de voorbeelden in de folder.


Er zijn twee belangrijke verschillen tussen 2 en 3:
- In situatie 2 hoef je alleen terug te betalen wat je teveel ontvangen hebt (vergelijk de twee voorbeelden in de folder die je linkte), terwijl je in situatie 3 alles van die drie maanden moet terugbetalen, ongeacht hoeveel je verdiend hebt.
- In situatie 2 "verspeel" je drie maanden van je stufirecht. Je hebt gewoon stufi ontvangen, dus die drie maanden gaan van je 4 jaar af (ook al moet je ze misschien volledig terug betalen). In situatie 3 heb je uiteindelijk "officieel" geen stufi ontvangen in okt, nov en dec. en dus heb je drie maanden stufirecht gespaard die je later nog kunt gebruiken.


Dat is de beste chocola die ik er van kan maken Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar als je zelf in de situatie zit, kun je beter even contact opnemen met DUO voordat je nare verrassingen krijgt
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 19:02
Kim
Avatar van Kim
Kim is offline
Helder, al blijft 't een beetje een vage constructie, lijkt me. Anyway, thanks!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 10:29
JVH01
JVH01 is offline
Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

Afgelopen week ng ik een brief van de Dienst Uitvoering Onderwijs betreft een uitwonendecontrole.

Voor de maanden Juni, Juli en Augustus wordt gecontroleerd of ik wel uitwonend was.

Nu is het zo dat ik bij de IB groep en mijn GBA adres thuis was ingeschreven maar dat ik wél uitwonend was. Ik heb namelijk in die maanden de kamer bewoond van mijn vriendin, die voor haar schoolstage toen in Afrika was. Dit is aan te tonen.

Tijdens al deze maanden (tot nu) was ik gewoon ingeschreven op mijn opleiding. Tijdens de eerste twee maanden liep ik stage.

Nu is mijn vraag of de Dienst Uitvoering Onderwijs hard kan maken dat ik mijn stufie moet terugbetalen en een eventuele boete? Of kan ik nog wat hard maken? Ik was immers niet thuiswonend en had gewoon de kosten van een uitwonende. In de brief moet ik aangeven of ik één of meerdere maanden bij mijn vader en/of moeder woonde, maar dat woonde ik dus niet.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 17:14
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

Afgelopen week ng ik een brief van de Dienst Uitvoering Onderwijs betreft een uitwonendecontrole.

Voor de maanden Juni, Juli en Augustus wordt gecontroleerd of ik wel uitwonend was.

Nu is het zo dat ik bij de IB groep en mijn GBA adres thuis was ingeschreven maar dat ik wél uitwonend was. Ik heb namelijk in die maanden de kamer bewoond van mijn vriendin, die voor haar schoolstage toen in Afrika was. Dit is aan te tonen.

Tijdens al deze maanden (tot nu) was ik gewoon ingeschreven op mijn opleiding. Tijdens de eerste twee maanden liep ik stage.

Nu is mijn vraag of de Dienst Uitvoering Onderwijs hard kan maken dat ik mijn stufie moet terugbetalen en een eventuele boete? Of kan ik nog wat hard maken? Ik was immers niet thuiswonend en had gewoon de kosten van een uitwonende. In de brief moet ik aangeven of ik één of meerdere maanden bij mijn vader en/of moeder woonde, maar dat woonde ik dus niet.
Had je onderstaande info al gevonden en doorgelezen?

Controle woonsituatie
en
Uitwonendencontrole
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2012, 18:59
deking23
deking23 is offline
hallo allemaal ik heb een klein vraagje,

6 februari jl. heb ik mijn diploma gehaald en ben ik ook uitgeschreven op die dag.

nu was mijn vraag: moet ik bij mijn duo 6februari opgeven als eind datum voor zowel mijn stufi als mijn ov chipkaart of moet ik nu 29 februari opgeven? aangezien ik denk ik wel of februari schoolgeld moet betalen?


alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2012, 19:04
Verwijderd
Ik ga je topic zo even verplaatsen naar het grote IBG-DUO topic, want daar hoort het thuis.

http://www.ib-groep.nl/particulieren...stopzetten.asp

Volgens de website van de ib-groep moet je stoppen zodra je bent uitgeschreven. Dus ik zou het gewoon nu stopzetten, zo snel mogelijk dus einddatum 6 februari ja.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 09:17
Vincee93
Vincee93 is offline
ik werdt op 12 Nov 2011,18
en ik kreeg pas studiefinancering vanaf Jan 2012, ik heb ook recht op aanvullende beurs en dat krijg ik pas in April.terwijl ik al recht erop heb sinds Nov, ik heb gehoort dat ik dit terug kan krijgen. zou iemand mij daar informatie over kunnen geven want ik heb het nou ook hard nodig ivm met school ect.

Mvg
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 09:28
Verwijderd
www.duo.nl
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 09:31
Vincee93
Vincee93 is offline
ja dat snap ik maar daar kan ik nisk vinden daarom ben ik hier ook heen gegaan
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 09:51
Verwijderd
Wanneer heb je aanvullende beurs aangevraagd?

Verder hoort dit in het DUO-topic, dus ik verplaats hem even daarnaartoe.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 10:21
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
ik werdt op 12 Nov 2011,18
en ik kreeg pas studiefinancering vanaf Jan 2012, ik heb ook recht op aanvullende beurs en dat krijg ik pas in April.terwijl ik al recht erop heb sinds Nov, ik heb gehoort dat ik dit terug kan krijgen. zou iemand mij daar informatie over kunnen geven want ik heb het nou ook hard nodig ivm met school ect.

Mvg
Per 1 januari klopt: je krijgt pas studiefinanciering met ingang van het kwartaal nadat je 18 bent geworden. Tot 1 januari kregen je ouders namelijk nog kinderbijslag voor jou, is de redenering.

De aanvullende beurs hoor je dus ook (alsnog) te krijgen vanaf 1 januari, maar alleen als die ook voor 1 januari hebt aangevraagd!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 18:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Aanvullende beurs krijg je vaak pas later dan je basisbeurs omdat het tijd kost om alle benodigde informatie te verzamelen en het bedrag uit te rekenen. Als je dat dan in april krijgt dan krijg je het, als het goed is, wel met terugwerkende kracht vanaf 1 januari.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 21:49
Vincee93
Vincee93 is offline
aah okay dit was echt voldoende wat ik moest weten, dank jullie wel
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 22:30
mohdoh
mohdoh is offline
Hallo

Ik ben nu 15 en ik zit er over te denken om op mn 17e op kamers te gaan. Dan heb ik namelijk mn havodiploma ( als het goed is ). Ik wil de pabo gaan doen in Utrecht of Leiden, moet ik nog even kijken. Maar ik wil dus op kamers. En m'n ouders vinden dat wel okee geloof ik, alleen moet ik het zelf betalen, '' want het is je eigen keuze ''. Nouja goed dan. Nu vroeg ik me af hoe dat zit met studiefinanciering en leningen. Als ik nu begin met sparen met salaris en zakgeld enzovoort, kan ik ongeveer een half jaar studie en kamers betalen. Ik ben niet zeker van een salaris als ik eenmaal op kamers zit. Ik wil liever ook geen lening afsluiten..

Dus om even samen te vatten; hoe werkt het met studiefinanciering?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.