Oud 07-09-2018, 00:45
Verwijderd
Ja/Nee

Beargumenteer!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2018, 08:28
Verwijderd
Tuurlijk wel. Mijn mening over religie moge duidelijk zijn maar dat wil niet zeggen dat ik in de loop van mijn leven genoeg goed in de maatschappij functionerende religekkies heb ontmoet. Hoogopgeleid, wetenschappelijk onderlegd. Vaak ook oprecht heel aardige mensen.

Als je oprecht in deze stelling gelooft, heb je een even bekrompen denkwereld als veel gelovigen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 08:56
Verwijderd
Ik zie niet in waarom het elkaar zou uitsluiten maar ik denk dat sommige takken van wetenschap erg lastig zijn voor mensen die bijvoorbeeld jongeaardecreationist zijn. Maar er zijn sowieso genoeg social sciences waarbij het alsnog kan.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 09:56
Verwijderd
Voor sommige takken van wetenschap lijkt het mij niet aan elkaar te rijmen, maar het zal ongetwijfeld voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 09:59
Verwijderd
Welke takken denken jullie dan specifiek aan? Ik denk dat het vrijwel letterlijk overal wel kan en echt niet alleen in sociale wetenschappen. Maar misschien moet de definitie van "gelovige wetenschapper" wat scherper, want bijvoorbeeld jongeaardecreationisten zijn regelrechte fundamentalisten, en ik heb toch een iets andere groep gelovigen in mijn hoofd.

Overigens is de uitvinder/bedenker van de MRI blijkbaar een jongeaardecreationist, en tegelijkertijd een gerespecteerd wetenschapper/fysicus.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 11:59
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Mensen die in de schepping geloven en dat de aarde een paar duizend jaar oud is hebben over het algemeen toch wel problemen met de wat meer historische en natuurwetenschappen en evolutie etc.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 12:45
Verwijderd
Dat valt volgens mij reuze mee. Ik geef letterlijk een fysicus als voorbeeld van een fundamentalistische wetenschapper... Ik snap jullie achterliggende gedachte echt wel maar in de praktijk zijn er heel veel gelovige exacte wetenschappers. Kunnen blijkbaar toch redelijk geloof en wetenschap scheiden. Vaak concentreer je je als wetenschapper op iets relatiefs kleins waarbij de grotere geloofsvragen/-overtuiging helemaal niet zo mee in strijd is.

Ander gemakkelijk voorbeeld: Isaac Newton zouden we denk ik tegenwoordig onder een soort jongeaardecrationist scharen, in ieder geval zeker fundamentalistisch (als in: nam de Bijbel letterlijk). Een van de invloedrijkste wetenschappers aller tijden! Veel dingen die hij beschreef waren als je het fundamenteel () bekeek in strijd met zijn geloof, maar daar trok hij zich weinig van aan.

Citaat:
Although the laws of motion and universal gravitation became Newton's best-known discoveries, he warned against using them to view the Universe as a mere machine, as if akin to a great clock. He said, "Gravity explains the motions of the planets, but it cannot explain who set the planets in motion. God governs all things and knows all that is or can be done."[
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 16:01
hppa
Avatar van hppa
hppa is offline
kennen jullie IRL nederlandse jongeaardecreationisten?
__________________
You've got a lot of guts, Oscar!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Welke takken denken jullie dan specifiek aan? Ik denk dat het vrijwel letterlijk overal wel kan en echt niet alleen in sociale wetenschappen. Maar misschien moet de definitie van "gelovige wetenschapper" wat scherper, want bijvoorbeeld jongeaardecreationisten zijn regelrechte fundamentalisten, en ik heb toch een iets andere groep gelovigen in mijn hoofd.

Overigens is de uitvinder/bedenker van de MRI blijkbaar een jongeaardecreationist, en tegelijkertijd een gerespecteerd wetenschapper/fysicus.
Je kan geen geoloog of geofysicus zijn en jongeaardecreationist.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 16:08
Verwijderd
Citaat:
kennen jullie IRL nederlandse jongeaardecreationisten?
Meerdere.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Je kan geen geoloog of geofysicus zijn en jongeaardecreationist.
Google is het niet met je eens.

https://rationalwiki.org/wiki/Lists_...nist_scientist

Vardiman, Larry
Thomson, Ker C.
Englin, Dennis
Oller, John
Humphreys, Russell
Baumgardner, John

We quoten de website over die laatste

Citaat:
B.S. Electrical Engineering, Texas Tech University. M.S. Electrical Engineering, Princeton University. M.S. Geophysics and Space Physics, UCLA. Ph.D. Geophysics and Space Physics, UCLA. Works at the Los Alamos National Laboratory and is Adjunct Professor of Geophysics at the Institute for Creation Research. His more recent research, at least, is published in pseudojournals. Legendary young earth creationist and key member of RATE who has devoted his life to proving that the Noachian Flood actually happened."Back in 1978 I felt strongly led to go back to graduate school and get professional credentials to work on the problem of what happened to the Earth in the flood. As part of my Ph.D. research, I developed a three-dimensional model for the Earth's interior called Terra. Today it is recognized as the most capable code computer model of its type in the world. Currently NASA is funding this effort as one of their nine grand challenge projects in high performance computing for the next three years, it's recognized as a unique tool for understanding the dynamics of the mantle of the Earth."[
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 17:14
Verwijderd
Zou kunnen maar het kan wat mij betreft niet. Simpelweg omdat je niet kan zeggen de aarde is zesduizend jaar oud en daarna zeggen dat een aardlagen miljarden jaren oud is. Kan niet. Gelovigen kunnen hun achterlijke ideeën niet ver genoeg van zich afzetten.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 17:20
Verwijderd
Yup, ik begrijp daar ook geen sikkepit van.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 22:29
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Zou kunnen maar het kan wat mij betreft niet. Simpelweg omdat je niet kan zeggen de aarde is zesduizend jaar oud en daarna zeggen dat een aardlagen miljarden jaren oud is. Kan niet. Gelovigen kunnen hun achterlijke ideeën niet ver genoeg van zich afzetten.
Er zijn ook mensen die er van overtuigd zijn dat de aarde geschapen is alsof deze al langer bestaat.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Er zijn ook mensen die er van overtuigd zijn dat de aarde geschapen is alsof deze al langer bestaat.
Ja en thee is lekker op een warme dag.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2018, 23:45
Verwijderd
Serieus, Elin3, wat gaat er door je hoofd als je zoiets post?

Ten eerste: Het verandert mijn mening niet over gelovigen. Of je nou jongeaardecreationist bent of oudeaardecreationist of wat voor andere vorm van theisme dan ook; je blijft voor mij iemand met een mentale handicap.

Ten tweede expliciteerde ik jongeaardecreationisten specifiek met deze twee (maar ik vind het van meer) wetenschappelijke velden omdat ik oprecht vind dat het onverenigbaar met elkaar is en bias veel erger is dan in andere situaties.

Ten derde denk ik dat mensen die vinden/denken dat god de oerknal heeft veroorzaakt op het moment zoals door de huidige stand van wetenschap berekend, over het algemeen niet van invloed zal zijn op het geheel.

Ten vierde, nogmaals: Wat gaat er door je hoofd dat je denkt dat je dan zoiets moet toevoegen, waarmee je, naar mijn mening, jezelf ontzettend te kakken zet?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2018, 06:21
Verwijderd
Citaat:
Er zijn ook mensen die er van overtuigd zijn dat de aarde geschapen is alsof deze al langer bestaat.
Dit meen je niet he?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2018, 06:41
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dit meen je niet he?
Die mensen zijn er, kan ik verder ook weinig aan doen
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-09-2018, 07:38
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Genoeg tegenvoorbeelden om deze stelling naar de prullenbak te verwijzen.

Darwin bijvoorbeeld. Of Einstein, Leibnitz, Copernicus, Newton, Maxwell, Planck, Linnaeus, en ook geestelijken zoals Aquinas, Boyle, must I go on..
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2018, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Serieus, Elin3, wat gaat er door je hoofd als je zoiets post?

Ten eerste: Het verandert mijn mening niet over gelovigen. Of je nou jongeaardecreationist bent of oudeaardecreationist of wat voor andere vorm van theisme dan ook; je blijft voor mij iemand met een mentale handicap.

Ten tweede expliciteerde ik jongeaardecreationisten specifiek met deze twee (maar ik vind het van meer) wetenschappelijke velden omdat ik oprecht vind dat het onverenigbaar met elkaar is en bias veel erger is dan in andere situaties.

Ten derde denk ik dat mensen die vinden/denken dat god de oerknal heeft veroorzaakt op het moment zoals door de huidige stand van wetenschap berekend, over het algemeen niet van invloed zal zijn op het geheel.

Ten vierde, nogmaals: Wat gaat er door je hoofd dat je denkt dat je dan zoiets moet toevoegen, waarmee je, naar mijn mening, jezelf ontzettend te kakken zet?
Waarom reageren we nog op haar deadlock? Met haar onzinnige domme geneuzel. Serieuze vraag.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2018, 11:16
Verwijderd
Omdat het kan!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2018, 11:18
Verwijderd
666
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Wat vinden vrouwen sexy aan het mannelijke lichaam?
Verwijderd
363 16-08-2012 22:11
Levensbeschouwing & Filosofie Atheïsten
Verwijderd
500 12-07-2012 17:48
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 07:32
Levensbeschouwing & Filosofie huidig mensbeeld
=zwart wit=
223 07-02-2007 23:30
Levensbeschouwing & Filosofie Geloof en Wetenschap
Whitey
28 08-06-2003 11:56
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 22:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.