Oud 12-03-2011, 19:20
midib
midib is offline
Gegroet mede-scholieren

Ik moet deze week m'n voorlopige profielkeuze maken, en over een maand ofzo de definitieve, en ik ben er zo goed als uit. Mijn voorlopige profielkeuze is NG met natuurkunde en wiskunde B en economie in het vrije deel.
Dit omdat ik óf iets in de economie wil gaan doen (Ik vind economie echt heel erg leuk) óf iets met geneeskunde wil doen (dat is dan weer nuttig, met mensen redden enzo (en het betaalt lekker)). Voor studie's economie is niks verplicht (alleen is economie handig, logisch) en voor geneeskunde moet je biologie, natuurkunde en scheikunde hebben (volgens decaan). Met dit profiel kan ik dus alle kanten op. (de kanten die voor mij belangrijk zijn in ieder geval)

Oke, nu het probleem. Gister was ik op het open huis van m'n nieuwe school, en daar zag ik bij natuurkunde allerlei proefjes en technische dingen. Ik ben nogal allergisch voor technische dingen en practica enzo. Voor practica haal ik 6,5 (standaard, als het goed gaat en als het slecht gaat), maar voor theorie haal ik al snel in de 8, soms 9.

Nu is mijn vraag: Moet je goed zijn in de practica voor natuurkunde? Zijn die dingen erg belangrijk in de tweede fase? Want als er een heleboel technische dingen aan te pas komen, kan ik net zo goed E&M kiezen en economie gaan doen.

Owja, ik sta nu een 8,2 voor natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Voor bio heb ik een 7. Is het dan verstandig om NG te doen? Of moet ik hasta la vista tegen de bèta vakken zeggen en naar de alfa-kant huppelen. (9,1 voor economie en een 9,6 voor geschiedenis (geen flauw idee hoe ik 'm dat geflikt heb))

Alvast bedankt

Midib
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2011, 19:35
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Gewoon deze profielkeuze. Practicum bij natuurkunde is zo'n klein onderdeel. Misschien 1 of 2 keer in een schooljaar, en dat telt echt heel weinig mee.

Scheikunde heb je vaker practicum maar dit is zo simpel dat je het wel moet snappen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2011, 20:18
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Gegroet mede-scholieren

Ik moet deze week m'n voorlopige profielkeuze maken, en over een maand ofzo de definitieve, en ik ben er zo goed als uit. Mijn voorlopige profielkeuze is NG met natuurkunde en wiskunde B en economie in het vrije deel.
Dit omdat ik óf iets in de economie wil gaan doen (Ik vind economie echt heel erg leuk) óf iets met geneeskunde wil doen (dat is dan weer nuttig, met mensen redden enzo (en het betaalt lekker)). Voor studie's economie is niks verplicht (alleen is economie handig, logisch) en voor geneeskunde moet je biologie, natuurkunde en scheikunde hebben (volgens decaan). Met dit profiel kan ik dus alle kanten op. (de kanten die voor mij belangrijk zijn in ieder geval)

Oke, nu het probleem. Gister was ik op het open huis van m'n nieuwe school, en daar zag ik bij natuurkunde allerlei proefjes en technische dingen. Ik ben nogal allergisch voor technische dingen en practica enzo. Voor practica haal ik 6,5 (standaard, als het goed gaat en als het slecht gaat), maar voor theorie haal ik al snel in de 8, soms 9.

Nu is mijn vraag: Moet je goed zijn in de practica voor natuurkunde? Zijn die dingen erg belangrijk in de tweede fase? Want als er een heleboel technische dingen aan te pas komen, kan ik net zo goed E&M kiezen en economie gaan doen.

Owja, ik sta nu een 8,2 voor natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Voor bio heb ik een 7. Is het dan verstandig om NG te doen? Of moet ik hasta la vista tegen de bèta vakken zeggen en naar de alfa-kant huppelen. (9,1 voor economie en een 9,6 voor geschiedenis (geen flauw idee hoe ik 'm dat geflikt heb))

Alvast bedankt

Midib
Okay, ten eerste, ik zit nu in 4 VWO Gymnasium en heb hetzelfde profiel wat jij van plan bent te gaan kiezen (NG + Nat. + Wiskunde B), dat heb ik dus in de 3e gekozen.

Ten tweede heb ik ongeveer dezelfde ambities als jouw, of geneeskunde/chemische biologie/iets in die richting, of de economische kant op.

Ik ben er tevreden met mijn profiel zoals ik hem nu heb, het is zeker een aanrader

Die technische dingen en practica zijn maar en klein deel van je schoolexamen waard, het is onwaarschijnlijk om hierdoor te blijven zitten, dus daar zou ik me totaal niet druk om maken. Het meeste is gewoon theorie, ook de proefwerken. P.O's zijn practica.
Een proefwerk telt voor 10% mee, een practicum opdracht voor 3%

Verder, als je denk te weten dat je bétavakken aan kan, waarom zou je het niet doen? Ik bedoel, wat heb je te verliezen. Als je dan toch economie erbij doet, kan je alle kanten op (inclusief de economische), en als je nou E&M gaat doen, dat vallen vrijwel alle bétastudies weg, door het ontbreken van natuurkunde en biologie.

Dus wat ik zeg over de keuze voor NG+Nat.+WiB: Doen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03.