Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2004, 20:57
Mederiacvm
Mederiacvm is offline
L.S.

Wie kan mij informatie geven over ISO-certificering? Ik heb al gegoogled maar krijg niet echt duidelijke informatie (veel adviesbureau's).

Alles over ISO is welkom, en meer specifiek zoek ik info over eisen waaraan je moet voldoen en kosten die certificering met zich meebrengen.

Mocht dit niet het juiste forum zijn: mea culpa.

Mederiacvm
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2004, 10:41
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
http://www.iso.org/iso/en/ISOOnline.openerpage
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 10:43
Verwijderd
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 14-01-2004 @ 11:41:
http://www.iso.org/iso/en/ISOOnline.openerpage
En dat is *diverse scheldwoorden* de eerste link die google geeft!!!

Citaat:
Ik heb al gegoogled
My ass
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 10:48
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Ertur schreef op 14-01-2004 @ 11:43:
En dat is *diverse scheldwoorden* de eerste link die google geeft!!!

My ass
O...sorry hoor... Maar er zijn ook mensen die dit soort URI's uit het hoofd weten...
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 11:02
Verwijderd
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 14-01-2004 @ 11:48:
O...sorry hoor... Maar er zijn ook mensen die dit soort URI's uit het hoofd weten...
Ik had het niet tegen jou. Tegen de topicstarter, die beweert gegoogled te hebben, terwijl de eerste link die ik vind via google de link is die jij net postte. En dat is een duidelijke site.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 15:57
Mederiacvm
Mederiacvm is offline
http://www.iso.ch/iso/en/ISOOnline.openerpage
http://www.corbo.nl/zorgsys/iso9001.htm
http://www.raad-daad.nl/iso_certificering.htm
http://www.qwido.nl/informatie/consu...tificering.htm
http://home-12.tiscali-business.nl/~...as/index1.html

Bovenstaande links zijn allemaal al verkregen door te googlelen, voordat ik mijn primaire post hier plaatste, wat ik wilde weten is of er onder lezers van dit forum pagina's te vinden zijn over ISO normering waar een duidelijk weergegeven stappenplan staat voor mensen die geen of minimale voorkennis hebben omtrent ISO en alles wat daarmee te maken heeft.

Naast bovenstaande links heb ik ook al verschillende boeken over dit onderwerk doorgespit:
"ISO9000-serie en kwaliteitshandboek" van ing. A. de Heer
"Opstellen van procedures voor een ISO9000- kwaliteitssyteem" van het NNI
"Kwaliteitszorg" van drs. B. Bom

Maar als er verder geen links bekend zijn bij jullie dan wil ik de Forumbazen van dit forum bij deze verzoeken er een slotje op te plaatsen.

Mederiacvm
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 17:30
USPalermo
Avatar van USPalermo
USPalermo is offline
ISO certificering, wordt de laatste jaren steeds belangrijker.
Je zou het kunnen vergelijken met een soort kwaliteitsmaatstaaf.

Als je als bedrijf aan de gestelde normen voldoet, kun je dit als pluspunt gebruiken bij b.v. export met bedrijven uit het buitenland.
Verder is het belangrijk dat je als bedrijf, niet de enige bent in je marktketen. Je leveranciers en je klanten moeten ook aan de normen voldoen, zo kun je ervoor zorgen dat de hele bedrijfstak aan kwaliteitseisen gaat voldoen.

In economisch zwakkere tijden kun je je afvragen, is dit allemaal wel nodig? Behaal ik wel genoeg rendement uit de investering die ik doe?

Maar waar heb je het precies voor nodig, dan zou ik je beter kunnen helpen?
__________________
Palermo Di Rosanero
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 18:01
USPalermo
Avatar van USPalermo
USPalermo is offline
Kijk als je echt iets over dit onderwerp te weten wilt komen, moet je er echt tijd aan besteden, je kunt niet even een topic starten en dan maar hopen dat erop gereageerd wordt.

I.i.g. is belangrijk dat kwaliteit dus aan eisen moet voldoen.
Die eisen worden eigenlijk door de klant(deafnemer dus) vastgesteld. Maar die eisen worden ook wel omschreven als normen waar een product aan moet voldoen.

Eind jaren 80 deden de internationale ISO kwaliteitsnormen hun intrede in het bedrijfsleven. De laatste jaren is "kwaliteit" steeds belangrijker geworden.

Deze normen zijn gericht op de prestatieverbetering van de onderneming. Je moet het meer zien als een richtlijn. Zoals ik al eerder zijn vinden buitenlandse bedrijven het belangrijk dat je als nederlands bedrijf zijnde voldoet aan deze eisen.
Het is dus belangrijk voor je export positie, maar ook nationaal is het belangrijk.

Vooral het bedrijfsproces is belangrijk. Wanneer bedrijfsprocessen "goed" zijn, kun je de kwaliteit van je product garanderen aan je afnemers(klanten). Maar zoals eerder gezegd, zullen ook je leveranciers moeten voldoen aan deze normen, dit bespaard je immers en tijd dus geld. Je zou je kunnen voorstellen dat je een bedrijf bent dat fietsen maakt. Dan is het dus makkelijk en handig dat je levernaciers ook aan de normen voldoen, dan hoef je niet elk product dat je aangeleverd krijgt, eerst zelf te testen, immers dat heeft je leverancier al gedaan.
Het is dus een geruststelling en het bespaard je tijd en geld, een plus plus sitiuatie.
__________________
Palermo Di Rosanero
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 19:55
Mederiacvm
Mederiacvm is offline
De situatie waarin ik met ISO (mogelijk) zal gaan werken is bij een vrijwilligersorganisatie die doet in dienstverlening. Uit literatuur die ik over ISO heb gelezen betekend dat dat ik aan de oude ISO 9004-2 norm zal moeten voldoen. Volgens de nieuwe ISO-normering is het dan de standaard 9001 norm, toegepast met de normen van de 9004-1, 9004-2 en 9000.

Het is mij duidelijk dat ik er tijd in zal moeten steken, maar het hoeft dan ook niet over twee weken al af te zijn. Mocht er besloten worden dat we ISO-gecertificeerd willen worden dan trekken we daar minimaal 6 maanden voor uit, onze uiterste streefdatum ligt echter pas op 31-12-2004, zodat we het nieuwe jaar gecertificeerd in kunnen gaan. (ook deze datum is niet heilig, als het langer duurt is het ook geen echt probleem)

Wat wij willen bereiken met deze certificering is naast efficienter werken binnen de organisatie ook een voorbereiding op de toekomst die er voor onze club erg florisant uitziet (forse groei in het aantal vrijwilligers en uitbreiding van het werkgebied).

Zoals ik al in een eerdere post heb gezegd is mijn vraag waar ik info kan vinden omtrent het hele certificeringstraject, maar dat het op een eenvoudige manier is weergegeven. Het moet begrepen worden door een aantal mensen die absoluut geen kennis hebben over alles wat met ISO te maken heeft, zoals bijvoorbeeld een verpleegkundige, een magazijnmedewerker of een sportdocente.
Mijn eigen kennis is al vrij uitgebreid (weet nog altijd heel veel niet) maar ik ben didactisch niet goed genoeg om het in begrijpelijke taal uit te leggen, vandaar mijn vraag alhier.

Ik hoop dat mijn drijfveren nu wat duidelijker zijn.

Groet,
Mederiacvm
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 19:59
Mederiacvm
Mederiacvm is offline
Citaat:
Ertur schreef op 14-01-2004 @ 11:43:
En dat is *diverse scheldwoorden* de eerste link die google geeft!!!

My ass
Ik vind het jammer dat mensen die middels bovenstaande reactie reageren op een bepaalde post geen reacties meer plaatsen nadat blijkt dat de TS wel degelijk voorinformatie heeft ingewonnen alvorens hier te posten. Het is heel eenvoudig om kritiek te leveren, maar om daarna ook inhoudelijk te reageren op een vraag blijkt een stuk lastiger.

Mederiacvm
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Mederiacvm schreef op 18-01-2004 @ 20:59:
Ik vind het jammer dat mensen die middels bovenstaande reactie reageren op een bepaalde post geen reacties meer plaatsen nadat blijkt dat de TS wel degelijk voorinformatie heeft ingewonnen alvorens hier te posten. Het is heel eenvoudig om kritiek te leveren, maar om daarna ook inhoudelijk te reageren op een vraag blijkt een stuk lastiger.

Mederiacvm
Waar staat je vraag dan?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 21:42
Mederiacvm
Mederiacvm is offline
Citaat:
Ertur schreef op 18-01-2004 @ 22:21:
Waar staat je vraag dan?
De vraag staat direct na mijn L.S., en luidt: Wie kan mij informatie geven over ISO-certificering?

Na deze vraag heb ik nog extra info gegeven over wat ik wil weten, en in mijn tweede post heb ik nog wat specifieker neergezet wat mijn wensen zijn.

Groet,
Mederiacvm
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 10:42
USPalermo
Avatar van USPalermo
USPalermo is offline
Gebruik het boek, "IKZ Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement" van C.G. Bakker en E. Steenbergen-Meertens. Daarin wordt gesproken over ISO certificering en kun je ook een en ander vinden over ISO 9000 t/m 9004.
__________________
Palermo Di Rosanero
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 15:36
Mederiacvm
Mederiacvm is offline
Citaat:
USPalermo schreef op 19-01-2004 @ 11:42:
Gebruik het boek, "IKZ Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement" van C.G. Bakker en E. Steenbergen-Meertens. Daarin wordt gesproken over ISO certificering en kun je ook een en ander vinden over ISO 9000 t/m 9004.
Bedankt, die zal ik eens gaan opzoeken in de UB.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Voor het saaien de kerk uit #1385
snoopy
500 21-05-2011 18:47
Software & Hardware [upgrade] moederbord & processor
--anarchy--
27 21-08-2004 22:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.