Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2004, 13:34
Bob_de_bouwer
Avatar van Bob_de_bouwer
Bob_de_bouwer is offline
ik moet voor school een opdracht maken waarbij ik veel informatie uit de warenwet moet halen.

Mijn vraag is dus of iemand weet waar ik die informatie kan vinden. Ik kon op internet namelijk niet de complete warenwet vinden...

Alvast bedankt
__________________
Kunnen wij het maken??? ..... Nou en of!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2004, 13:49
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
De Warenwet
De Warenwet stamt uit 1919 en is in 1988 ingrijpend herzien en sindsdien enkele malen aangepast. De Warenwet richt zich op de deugdelijkheid van levensmiddelen en andere consumentenproducten. Meer precies definieert de wet zijn toepassing op 'waren'. Dit zijn volgens de Warenwet: 'eetwaren, waaronder tevens worden begrepen kauwpreparaten, andere dan van tabak, en drinkwaren, alsmede andere roerende zaken'. Ook grondstoffen voor levensmiddelen vallen onder de Warenwet. Niet alleen de producten zelf, maar ook de productie, de bereidplaatsen en de verkooppunten hebben de aandacht. De term 'deugdelijk' wil zeggen dat het product de gezondheid of veiligheid van de consument niet in gevaar mag kunnen brengen. De Warenwet valt onder eindverantwoordelijkheid van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Doel en naleving
De Warenwet stelt haar regels in het belang van de volksgezondheid, van de eerlijkheid in de handel en van de goede voorlichting over die waren. Voor de consument is de Warenwet heel belangrijk, omdat deze wet zich richt op de producten zoals ze aan consumenten worden verkocht; de laatste schakel in de productieketen. Op de naleving van de Warenwet wordt toegezien door de Keuringsdienst van Waren.

Inhoud
De Warenwet is een kaderwet. Dat houdt in dat de wet bestaat uit een algemeen deel met vaste uitgangspunten, waaraan allerlei besluiten en regelingen zijn toegevoegd die zonodig worden aangepast om de wetgeving actueel te houden. Dat gebeurt regelmatig, zonder dat daar zware wijzigingsprocedures voor nodig zijn. De tekst van de Warenwet zelf is dus algemeen, maar daarmee niet onbelangrijk. Bijvoorbeeld artikel 18 lid a stelt dat het verboden is om: "eet- of drinkwaren te verhandelen die door hun ondeugdelijkheid de gezondheid of veiligheid van de mens in gevaar kunnen brengen". De verantwoordelijkheid voor het verhandelen van ondeugdelijke waar ligt nadrukkelijk bij de handelaar zelf: deze mag niet verhandelen als hij of zij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat de eet- of drinkwaren in ernstige mate minder van kwaliteit zijn dan wat in redelijkheid van die waren verwacht mag worden.

In de Warenwet is onder meer geregeld wat er op het etiket van een levensmiddel moet staan. Ook stelt de Warenwet dat genetisch gemodificeerd voedsel en andere nieuwe technologieën een toelatingsprocedure moeten ondergaan. Ook is in de Warenwet gedefinieerd wanneer een product bijvoorbeeld 'vetarm'mag worden genoemd, of 'rijk aan vitamine C'. De consument mag niet worden misleid. De Warenwet verbiedt ook toespelingen op medische effecten van levensmiddelen. Maar als de aanprijzing niet refereert aan een ziekte, maar aangeeft dat een bepaald product in het algemeen goed is voor de gezondheid, dan verzet de Warenwet zich daar niet tegen. In de praktijk is het moeilijk onderscheid te maken tussen een aanprijzing met een medisch effect en de claim 'goed voor de gezondheid'. De KvW kan pas optreden als voor de rechter hard te maken is dat een aanprijzing misleidend is. Dit leidt ertoe dat veel 'grensgevallen' buiten schot blijven.

Bij de Warenwet is de verzameling besluiten en regelingen uitgegroeid tot een forse bundel, ondanks regelmatige pogingen tot afslanking. De laatste jaren vindt wel een verschuiving plaats van regels voor een specifieke productgroep naar regels die een algemene strekking hebben. Zo staan bijvoorbeeld de regels over wat op het etiket moet staan nu op één plaats en niet meer verspreid bij de regels van de specifieke producten.

Bij het actualiseren van de Warenwet laat de overheid zich leiden door het Regulier Overleg Warenwet (ROW). Het ROW is een discussieplatform van vertegenwoordigers van de levensmiddelenindustrie en -handel en consumenten. Het heeft een adviserende rol, met name wat betreft de invulling van de Warenwet. Het ROW bespreekt ontwikkelingen in het Nederlands en Europees levensmiddelenrecht. Daarbij zijn vertegenwoordigers van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en de Keuringsdienst van Waren aanwezig om de meningen van de partijen te horen en mee te nemen bij de ontwikkeling van verdere wetgeving. Wanneer de overheid afwijkt van het advies van de ROW, moet zij dat motiveren in de toelichting bij de betreffende wetstekst.

Verplichte beheerssystemen: HACCP en Hygiënecode
De Warenwet verplicht levensmiddelenbedrijven een systeem toe te passen dat de productveiligheid beter beheersbaar maakt. De zogenaamde HACCP is de standaardmethode in de levensmiddelenindustrie voor de bewaking van de voedselveiligheid in het productieproces. HACCP staat voor 'Hazard Analysis and Critical Control Points' en heeft tot doel de veiligheid van een productieproces te beheersen. In het kader van HACCP dient in het productieproces een risico-analyse te worden uitgevoerd. Deze analyse geeft aan op welke punten in het productieproces de aandacht zich moet concentreren gezien de voedselveiligheidsrisico's. Vervolgens wordt vastgesteld welke maatregelen genomen moeten worden om deze risico's te vermijden. Deze maatregelen mogen in de praktijk de vorm krijgen van een Hygiënecode. De Hygiënecode is een voedselveiligheidsprotocol gebaseerd op de principes van HACCP. Van de grondstof tot het eindproduct wordt uitgebreid omschreven welke hygiënische eisen van toepassing zijn. De eisen betreffen niet alleen het product, maar ook de bedrijfsruimten, gereedschappen, installaties en materialen waarvan gebruik wordt gemaakt en het personeel dat bij de productie is betrokken.

Veel bedrijfstakken, zoals het slagersbedrijf, de supermarkten, de horeca en de zorginstellingen hebben een eigen hygiënecode opgesteld waaraan de bedrijven in die bedrijfstak zich te houden hebben. Doordat zo'n code specifiek is gericht op een bepaald soort bedrijven, is het een scherper middel om de veiligheid en kwaliteit van de producten te garanderen dan de Warenwet zelf. Het volledig in de praktijk toepassen van de codes is voor bedrijven vaak nog een knelpunt. De Hygiënecodes moeten eens in de drie jaar geëvalueerd worden en waar nodig aangepast.

Ook gelden er ISO-normen in diverse branches. ISO staat voor Internationale Standaard Organisatie, en houdt zich bezig met het uniformeren van werkwijzen. ISO-certificaties zeggen iets over de controle op het productieproces, niet zozeer over de kwaliteit van de geleverde producten.

Als je via Google zoekt krijg je zat..
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 16:10
Bob_de_bouwer
Avatar van Bob_de_bouwer
Bob_de_bouwer is offline
Citaat:
Liss schreef op 26-01-2004 @ 14:49:
bla bla...
maar ik wil niet weten wat het is, maar wat het allemaal voorschrijft.

dit had ik ook al wel gevonden.

toch bedankt!
__________________
Kunnen wij het maken??? ..... Nou en of!!!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 16:22
murwari
Avatar van murwari
murwari is offline
---> Werk geld en recht
__________________
Love is the answer, At least for most of the questions in my heart. Like why are we here? And where do we go? And how come it's so hard?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 17:50
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Ik zou zeggen: ga naar http://www.overheid.nl link jezelf dan verder naar "wet en wetgeving" (oid) typ dan ergens in de zoekmachine : warenwet in, en voila je hebt alle artikelen van de warenwet. (Ik moest het zo ff doen, want ik kan niet direct linken).
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 18:52
-Daniël-
Avatar van -Daniël-
-Daniël- is offline
wat ze voorschrijven is vrij veel,

zoals bepaalde hoogte's voor plafond en muurbetegeling tot etikettering van producten.

misschien staat het volgende boek bij je in de bieb:

"Leermiddel Hygiënecode voor leidinggevenden – Bedrijfshygiëne"

tis namelijk te veel om ff over te typen
__________________
http://www.06ringtones.nl Voor al je ringtones, logo's en meer!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:55
Verwijderd
Citaat:
bumblebee schreef op 26-01-2004 @ 18:50:
Ik zou zeggen: ga naar http://www.overheid.nl link jezelf dan verder naar "wet en wetgeving" (oid) typ dan ergens in de zoekmachine : warenwet in, en voila je hebt alle artikelen van de warenwet. (Ik moest het zo ff doen, want ik kan niet direct linken).
Als je naar www.wetten.nl gaat kom je zelfs al automatisch in de wettenzoekert van overheid.nl. Dan is dus het enige dat je nog moet doen even 'warenwet' invullen als zoekterm en voilà. Wel even Adobe Acrobat Reader installeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
Gatara
500 05-11-2006 15:35
Studeren Warenwet
hvb_aedm
2 08-11-2005 08:09
Drugs & Alcohol red bull en Frankrijk
JCG
55 13-06-2005 15:43
Huiswerkvragen: Exacte vakken [sk] titratie
bloed
4 05-02-2005 21:08
Eten & Drinken 4% kakkerlak
hajo
63 03-04-2003 20:47
De Kantine Wie eet er ook wel eens "puur" saus?
Verwijderd
43 18-02-2003 14:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:38.