Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2011, 09:04
YumYum
YumYum is offline
Hoi,
Ik vroeg me af of hier misschien mensen zijn die hier meer vanaf weten, in januari wil ik sowieso bij iemand langs van de universiteit om het daar ook allemaal nog een keer na te vragen. Want het zit zo:
In 2009 ben ik begonnen met een HBO opleiding, hiervan heb ik binnen een jaar m'n propedeuse gehaald en toen ben ik aan de universiteit gaan studeren.
2010 ben ik dus begonnen aan de universiteit. Nu zou ik heel graag een bestuursjaar gaan doen, maar hoe zit dat dan met mijn studiefinanciering en met die raadselachtige langstudeerboete?
Dit zou namelijk betekenen dat ik (zonder bestuursjaar) 4 jaar over m'n bachelor doe. En met bestuursjaar 5 jaar.
Het helpt wel weer dat ik dyslectisch ben, want hier zou je een extra jaar stufi + uitloop voor kunnen krijgen, toch?
Maar dan wil ik natuurlijk ook nog een master doen, hoe zit het dan daarmee?

In het kort hoeveel gaat het me kosten als ik geen bestuursjaar ga doen en hoeveel als ik dit wel ga doen (bestuur zou me ongeveer 25 uur per week kosten, dus daarnaast een volledige studie is niet te doen, een paar vakken halen kan wel, maar goed dan loop ik nog steeds uit. En ik probeer in m'n tweede jaar ook al een aantal vakken te halen, maar ik moet ook m'n tweede jaar gewoon doen...)

Hopelijk zijn er mensen die dit wat inzichtelijker kunnen maken, want zoals ik het nu zie, krijg ik voor mijn 5e jaar studeren een jaar lang geen stufi en ook nog eens en boete van 3000 euro en dat is niet zo leuk...

Dank je wel alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2011, 13:08
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Hoi,
Ik vroeg me af of hier misschien mensen zijn die hier meer vanaf weten, in januari wil ik sowieso bij iemand langs van de universiteit om het daar ook allemaal nog een keer na te vragen. Want het zit zo:
In 2009 ben ik begonnen met een HBO opleiding, hiervan heb ik binnen een jaar m'n propedeuse gehaald en toen ben ik aan de universiteit gaan studeren.
2010 ben ik dus begonnen aan de universiteit. Nu zou ik heel graag een bestuursjaar gaan doen, maar hoe zit dat dan met mijn studiefinanciering en met die raadselachtige langstudeerboete?
Dit zou namelijk betekenen dat ik (zonder bestuursjaar) 4 jaar over m'n bachelor doe. En met bestuursjaar 5 jaar.
Het helpt wel weer dat ik dyslectisch ben, want hier zou je een extra jaar stufi + uitloop voor kunnen krijgen, toch?
Maar dan wil ik natuurlijk ook nog een master doen, hoe zit het dan daarmee?

In het kort hoeveel gaat het me kosten als ik geen bestuursjaar ga doen en hoeveel als ik dit wel ga doen (bestuur zou me ongeveer 25 uur per week kosten, dus daarnaast een volledige studie is niet te doen, een paar vakken halen kan wel, maar goed dan loop ik nog steeds uit. En ik probeer in m'n tweede jaar ook al een aantal vakken te halen, maar ik moet ook m'n tweede jaar gewoon doen...)

Hopelijk zijn er mensen die dit wat inzichtelijker kunnen maken, want zoals ik het nu zie, krijg ik voor mijn 5e jaar studeren een jaar lang geen stufi en ook nog eens en boete van 3000 euro en dat is niet zo leuk...

Dank je wel alvast!
Voor zaken als een functiebeperking (zoals misschien je dyslexie) en een bestuursbeurs, zul je echt contact op moeten nemen met je universiteit.
Als je een beperking hebt die je studievoortgang belemmert, moet je decaan een aanvraag doen (of althans een handtekening daarvoor zetten) om een extra jaar stufi te kunnen krijgen. Maar daar kan hij/zij je ook meteen meer over vertellen.

Studiebeurzen worden volgens mij ook per universiteit geregeld, dus kunnen ze je er daar meer over vertellen.


Wat betreft de langstudeerboete: je mag één jaar extra studeren per studiefase. Dat betekent dus 4 jaar voor een (wo) Bachelor, en 2 jaar voor een Master. (Enkele uitzonderingen daargelaten). Zonder bestuursjaar kun je dus nog gewoon je Bachelor en Master afronden zonder de boete.

Als DUO je functiebeperking erkent, kun je nog één jaar extra krijgen dat je naar eigen keus mag inzetten in BA- of MA-fase, maar dit is wel gekoppeld aan het (eventuele) extra jaar stufi dat je dan krijgt als ik het goed heb begrepen.

Je studiefinanciering zou in het beste geval voor jou 2 jaar gerekt kunnen worden. (1 jaar bestuursbeurs, afhankelijk van je universiteit + 1 jaar verlenging wegens een functiebeperking.)


Sorry, dit is geen concreet antwoord op je vraag maar voor je specifieke situatie is dat nu ook niet te geven. (Er zitten een paar onzeker factoren in, zoals de beoordeling van je decaan, DUO, en de bestuursbeurs.)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 18:44
YumYum
YumYum is offline
Ganralph, super bedankt voor je reactie. Dat betekend dat ik dus 4 jaar heb voor een bachelor en 2 jaar voor een master, maar je krijgt voor je bachelor toch maar 3 jaar stufi en voor je master 1 jaar, dat is wat ik heb begrepen. En dat je in totaal dus 4 jaar stufi krijgt, over het algemeen aan een stuk, maar wat nou als de stufi voor de master vervalt. Dan zou ik nog maar 3 jaar stufi krijgen terwijl ik door m'n jaar hbo 4 jaar over m'n bachelor ga doen...
Dan heb ik eventueel wel een jaar extra door m'n dyslexie, maar anders zou ik dus gewoon een jaar zonder stufi moeten doen, klopt dat.
En dan ga ik zorgen dat ik een gesprek krijg met m'n decaan, dat is hetzelfde als de studieadviseur, toch? Zij is vreselijk, maar goed, ik ga m'n best doen!

Bedankt voor de informatie, ik snap dat het nogal afhankelijk is van verschillende dingen, maar ik wilde even weten of ik het ongeveer goed had begrepen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 20:30
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ganralph, super bedankt voor je reactie. Dat betekend dat ik dus 4 jaar heb voor een bachelor en 2 jaar voor een master, maar je krijgt voor je bachelor toch maar 3 jaar stufi en voor je master 1 jaar, dat is wat ik heb begrepen. En dat je in totaal dus 4 jaar stufi krijgt, over het algemeen aan een stuk, maar wat nou als de stufi voor de master vervalt. Dan zou ik nog maar 3 jaar stufi krijgen terwijl ik door m'n jaar hbo 4 jaar over m'n bachelor ga doen...
Dan heb ik eventueel wel een jaar extra door m'n dyslexie, maar anders zou ik dus gewoon een jaar zonder stufi moeten doen, klopt dat.
Je hebt in het hoger onderwijs in totaal recht op vier jaar stufi. (Even afgezien van een mogelijk extra jaar voor je dyslexie.) Er is geen onderscheid tussen "bachelor-stufi" en "master-stufi" of zo, dus meestal krijg je gewoon de eerste vier jaar die je studeert stufi. (Ook al ben je dan nog steeds met je bachelor bezig.)

Eén jaar van je stufirecht heb je gebruikt voor je hbo-propedeuse, dus je hebt voor je universitaire studie nog recht op 3 jaar in totaal. Dat zou precies je bachelor dekken, waardoor je in je master sowieso geen stufi meer krijgt. (Mocht je een jaar extra krijgen, dan kun je dit natuurlijk wel gebruiken voor je master.) *

Los daarvan heb je nu het langstudeersysteem. Daardoor heb je recht om 4 jaar over je wo-BA te doen en twee jaar over je MA zonder boete. Het feit dat je dus 6 jaar over je studie "mag doen" verandert echter niets aan het feit dat je maar voor 4 jaar stufi krijgt.

Citaat:
En dan ga ik zorgen dat ik een gesprek krijg met m'n decaan, dat is hetzelfde als de studieadviseur, toch? Zij is vreselijk, maar goed, ik ga m'n best doen!

Bedankt voor de informatie, ik snap dat het nogal afhankelijk is van verschillende dingen, maar ik wilde even weten of ik het ongeveer goed had begrepen.
Ik weet niet wie op jouw universiteit de juiste persoon is, maar je studieadviseur zal je ongetwijfeld doorsturen als dat nodig is.

Overigens weet ik niet hoe groot de kans is dat je voor dyslexie een jaar extra krijgt, dus ga daar in je berekening niet te veel van uit.


* kanttekening: als je stopt na een bachelor op de universiteit (dus zonder master) valt slechts 3 jaar van je stufi onder de prestatiebeurs. Je vierde jaar moet je dan dus terugbetalen via het leningsysteem. (Een universitaire bachelor telt maar voor drie jaar.)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:20.