Oud 16-05-2008, 15:11
Morri
Morri is offline
Er zijn hier vast nog medeslachtoffers. Maandag is het al zover! Wij hebben op school nooit rijen behandeld, stomme leraar. Dus ik moet nog wel wat doen, maar sta er gelukkig wel goed voor. Wat nemen jullie allemaal voor hulpmiddelen mee? Want ik zie hier staan "tabellen voor de waarschijnlijkheidsrekening en de mathematische statistiek", maar dat zegt mij helemaal niets. Iemand?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2008, 15:19
tonio
tonio is offline
Staat hier ook wat over: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1688660
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 15:40
Morri
Morri is offline
Oh, dankjewel. Dan gebruik ik gewoon mijn GR. Heb nogal een slechte leraar, vandaar dat ik het toch even zeker wilde weten. Ik neem voor de zekerheid wel ruitjespapier mee denk ik en ook een passer, je weet maar nooit.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 15:48
tonio
tonio is offline
Ik zou sowieso altijd een geo, passer, potlood en een rekenmachine meenemen.
Was een keer zo dat mensen voor een ak examen een passer nodig hadden en bijna niemand had er een.

Je krijgt toch gewoon ruitjespapier als je je toets gaat maken, hoef je het ook niet mee te nemen?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 17:03
Magnolia20
Magnolia20 is offline
Je hoeft idd geen papier mee te nemen. Dat mag je namelijk niet gebruiken (dat staat weer ergens anders in de examenregeltjes). Dus papier meenemen heeft geen zin
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 19:31
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Al die dingen die inderdaad op de lijst staan (die rare tabellen enzo) volgens mij heb je dat niet nodig en kan dat gewoon met je GRM en anders krijg je het van school.
Ik neem die dus sowieso mee, potlood, geo, extra batterijen!!!, pennen, passer, gum... tja en that's it denk ik. Ben heel erg zenuwachtig voor wiskunde, dat is niet bepaald mijn beste vak Maar wel lekker dat het daarna gewoon meteen achter de rug is!

@ TS: heb jij nooit Rijen uitgelegd gekregen? Damn, dat is echt naarrr. Hopelijk heb je iets van samengevat-bundel ofzo? Want dat is wel handig om mee te werken.

Sterkte alle A-1ers!!
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 19:51
Angela19
Angela19 is offline
nu we het toch over rijen hebben. ik heb deze formule gevonden in mijn wiskunde schrift van v4:
sum(seq(x,x,1,100) waarbij de eerste x de rangnummerformule is, 1 het startpunt en 100 het eindpunt.
met deze formule kun je (geloof ik) de som van de eerste 100 uitkomsten uitrekenen. is iemand bekent met deze formule en weet iemand wat je bij de tweede x moet invullen. sorry dat ik zo onduidelijk ben maar ik heb mijn v4-boek niet meer. alleen mijn schrift!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 22:44
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
@ Angela19: ik heb geen idee hoe je aan die formule komt? Maar waarom moeilijk doen en niet gewoon een standaardformule (zoals die op je formulekaart/samengevat/examenbundel/boek staan) gebruiken om de eerste zoveel uitkomsten te berekenen?
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 12:39
sjakies
sjakies is offline
Mij zegt de formule van Angela ook niks.
Wat rijen betreft..

Rangnummerformule = je kunt de waarde van de term direct berekenen uit het rangnummer, zonder dat je alle vorige termen hoeft te weten.

Recursieformule = je maakt gebruik van de vorige termen, je moet één term weten, de beginterm.

Je hebt een rekenkundige en een meetkundige rij. Rekenkundige is bijv. telkens +2, en meetkundig is telkens x3 bijv.

Rekenkundige rij, een rij waarvan elke volgende term v groter is dan zijn voorganger, v is het verschil
recursie = tn+1 = tn+a
rangnummer = tn = a.n +b
r-som = sn = 0,5.n. (1e+laatste term)
Meetkundige rij, rij waarvan elke volgende term r keer groter is dan zijn voorganger, r is de reden
recursie = tn+1 = r.tn
rangnummer = tn = b.r^n
m-som = sn = (eerstvolgende term – 1e term) : (reden -1)

Misschien helpt het iemand
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 18:24
Angela19
Angela19 is offline
nou in ons examenboekje wordt geen enkele formule genoemd om dit uit te rekenen. formulekaart?? ook nooit gezien. maar ik zoek nog wel ff verder.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 20:25
Morri
Morri is offline
Citaat:
Mij zegt de formule van Angela ook niks.
Wat rijen betreft..

Rangnummerformule = je kunt de waarde van de term direct berekenen uit het rangnummer, zonder dat je alle vorige termen hoeft te weten.

Recursieformule = je maakt gebruik van de vorige termen, je moet één term weten, de beginterm.

Je hebt een rekenkundige en een meetkundige rij. Rekenkundige is bijv. telkens +2, en meetkundig is telkens x3 bijv.

Rekenkundige rij, een rij waarvan elke volgende term v groter is dan zijn voorganger, v is het verschil
recursie = tn+1 = tn+a
rangnummer = tn = a.n +b
r-som = sn = 0,5.n. (1e+laatste term)
Meetkundige rij, rij waarvan elke volgende term r keer groter is dan zijn voorganger, r is de reden
recursie = tn+1 = r.tn
rangnummer = tn = b.r^n
m-som = sn = (eerstvolgende term – 1e term) : (reden -1)

Misschien helpt het iemand
Dit is wel heel fijn, dankje. Onhandig wel dat iedereen andere termen gebruikt, in mijn boek is de rangnummerformule de directe formule. Ik denk dat ik het nu wel begrijp. Volgens een klasgenootje kan je dit ook met je gr doen allemaal. Ik heb dus die uitleg in het practicumboekje bekeken, maar dat is moeilijk. (Ja, ik ben een kluns met de gr ). Doen jullie het met je GR of gewoon met de formule? Dat lijkt mij veel fijner namelijk, maar misschien kost het veel meer tijd?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 20:30
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ik heb vandaag voor het eerst iets aan wiskunde gedaan en heb examen 2007-I gemaakt en omijngod, wat was dat simpel zeg (en ik ben echt een wiskundekluns). Was ook gewoon in 70 minuten klaar. Als het dit jaar weer zo makkelijk is dan is het echt feest.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 21:58
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
@ Dith: maak dan 2004-II maar eens voor de grap
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 13:44
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
@ Dith: maak dan 2004-II maar eens voor de grap
Is die zo moeilijk dan Ik ga niet wiskunde 2006 tijdvak 1 maken... Ik vond die van 2007 ook heel erg makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 15:20
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
@ Simoen: ik vond 2004-II behoorlijk pittig ja. Dat was ook de enige van alle die ik heb gemaakt waar ik geen voldoende voor had. Maarja, kan aan mij liggen hoor, wiskunde is niet mijn sterkste vak
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 16:20
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
nu we het toch over rijen hebben. ik heb deze formule gevonden in mijn wiskunde schrift van v4:
sum(seq(x,x,1,100) waarbij de eerste x de rangnummerformule is, 1 het startpunt en 100 het eindpunt.
met deze formule kun je (geloof ik) de som van de eerste 100 uitkomsten uitrekenen. is iemand bekent met deze formule en weet iemand wat je bij de tweede x moet invullen. sorry dat ik zo onduidelijk ben maar ik heb mijn v4-boek niet meer. alleen mijn schrift!
Hmmm dat met Seq is geloof ik een rij krijgen in je List van 1 t/m 100 zonder je vingers lam te maken

Geloof ik hoor...
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 18:10
Angela19
Angela19 is offline
k ben er al uit. je moet m gwoon zo invoeren. met op de plek van de 2e x een scheve n. best handig eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 18:10
Verwijderd
Wat een verschrikking! Het was echt totaal niet waar ik op gerekend had, ik schrok me dood toen ik dat boekje opende en normaal waarschijnlijkheidspapier zag!

Ik heb een aantal opdrachten gewoon bijna leeg gelaten, omdat ik het echt niet wist. Zoals het verband tussen de heup-tailleformule en de androgynie-index, of zo. Op mijn SE's sta ik een 7, maar ik denk niet dat ik nu een voldoende heb gehaald.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-05-2008, 18:32
sjakies
sjakies is offline
2007-1 was een makkie inderdaad..
wij gingen die in de klas doen als proefexamen, khad zonder te leren een hartstikke hoog cijfer.
...
maar dan 2008
wat een verschrikking inderdaad, er zaten ook vragen bij die bij wiskundeA2 ook in het examen zaten, namelijk die over die honing onder andere.
nja ik vond het echt behoooorlijk moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 18:48
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Ik vond het echt SUPERmoeilijk. Heb nagekeken op internet en heb ook sowieso een onvoldoende Ik snap het alleen echt niet, ik ben naar een examentraining geweest, heb superveel geoefend met oudexamens en altijd m'n huiswerk gemaakt, dan zou je toch zeggen dat het mogelijk is een voldoende te halen?
Die honingvragen gingen ook echt nergens over, ik snapte er geen bal van. Met die rotgrafiek waar ik helemaal de ballen van snapte. Bah, rotbegin van de week zeg. Sommige opdrachten heb ik totaal leeggelaten maar ook dingen waarvan ik dacht dat ik ze goed had, had ik fout.

@ sjakies: A1 en A2 overlappen elkaar gedeeltelijk en er zitten bijna altijd gedeelde vragen bij.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 18:50
Angela19
Angela19 is offline
ik vond m eigenlijk wel meevallen. heb begin ging slecht. met dat rare papier, maar later veel beter. vooral die over dat androgynie index ofzoo..
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 20:00
joram
joram is offline
Ik vond het examen wel te doen, er zaten wel lastige dingen bij maar ik wist overal wel ongeveer wat ik moest doen
Hoop in ieder geval wel op een voldoende!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 20:10
Diyani
Diyani is offline
Ik vond 'm niet zo moeilijk. Ik heb 'm nagekeken en het lijkt erop dat ik 4 vragen fout heb en de rest gewoon allemaal goed. Ik heb in elk geval hoog genoeg om met een 8 te slagen, denk ik.

Ik zat alleen wel een beetje met die honing vragen, want dat had ik eigenlijk niet echt geleerd (de halveringstijd enzo) en die eerste heup-taille-borst vraag die ik uiteindelijk wel goed had maar ik zat er wel een hele tijd moeilijk mee te doen voordat ik door had dat het simpel kon.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 20:28
Roadrunner
Avatar van Roadrunner
Roadrunner is offline
Moeilijker dan de examens die ik uit de bundel heb geoefend, maar het ging goed! Veel mensen uit mn klas vonden het erg lastig daarentegen. Heb tussen de 6.8 en 8.6. Er zaten ook echt wel wat lastige dingen tussen. Ik had bij vraag 1 en 2 al zoiets van: juist.... wat nu
__________________
droeftoeter
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 20:43
tonio
tonio is offline
Ik heb ff gekeken naar die Honing-vraag, maar ik had juist bij een lagere temperatuur moet je honing bewaren, omdat de halveringstijd erg klein is, dus na een aantal dagen heb je nog veel diastase in de honing zetten. Concentratie is wel iets minder geworden, maar de concentratie zou een stuk kleiner zijn geweest bij een hogere temperatuur. Zo blijft de kwaliteit van de honing dus veel langer beter bij een lagere temperatuur dan bij een hogere temperatuur..

Maarja dat is dus juist en andersom en ik snap er geen hout van
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2008, 20:50
tonio
tonio is offline
Citaat:
Er zaten ook echt wel wat lastige dingen tussen. Ik had bij vraag 1 en 2 al zoiets van: juist.... wat nu
Vraag 1 en 2 waren echt inkoppertjes
Gewoon percentage berekenen van ieder en dan steeds bij elkaar optellen (cumulatief) en dan puntjes zetten op je grafiek en een lijn trekken en de 2de was gewoon aflezen.
De vragen 3 en 4 was gewoon gebruik van normalcdf en binomcdf.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 07:10
sjakies
sjakies is offline
Citaat:
Vraag 1 en 2 waren echt inkoppertjes
Gewoon percentage berekenen van ieder en dan steeds bij elkaar optellen (cumulatief) en dan puntjes zetten op je grafiek en een lijn trekken en de 2de was gewoon aflezen.
De vragen 3 en 4 was gewoon gebruik van normalcdf en binomcdf.
1 en 2 had ik toe-val-lig goed, ik had dat met die normale verdeling in een grafiek en met cumulatieve percentages juist nog geoefend in een ander oefenexamen een tijdje geleden. Maar die honing-vraag vond ik behoorlijk lastig
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 13:47
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Wij hebben superveel geoefend met de normale verdeling en het normaal waarschijnlijkheidspapier, omdat mijn lerares er zeker van was dat het zou worden gevraagd. Dus die waren voor mij een inkoppertje.

Verder was ik geloof ik de enige die de honing vraag wel snapte. De tennisballenvraag daarentegen...

Maar uhm... tja, al met al ging het best wel bijzonder slecht voor mijn doen. 2007 was duidelijk een stuk makkelijker. De eerste vraag daar was "deel A door B" en A en B waren simpelweg gegeven. Kreeg je 3 punten om twee getallen door elkaar te delen xD

Helaas was dat dit jaar een stuk minder... hoewel er bij de voetbalvraag ook wel een makkelijke in zat (hoeveel mogelijkheden voor de tegenstanders van Nederland. Dat was 2x9 uitrekenen ).
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 13:55
Verwijderd
die 2*9 stond er bij a12 ook in.. ik heb serieus een vijf minuten getwijfeld of ik wel kon lezen
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 13:57
Roadrunner
Avatar van Roadrunner
Roadrunner is offline
Citaat:
Vraag 1 en 2 waren echt inkoppertjes
Gewoon percentage berekenen van ieder en dan steeds bij elkaar optellen (cumulatief) en dan puntjes zetten op je grafiek en een lijn trekken en de 2de was gewoon aflezen.
De vragen 3 en 4 was gewoon gebruik van normalcdf en binomcdf.
Ik had ze ook maar toevallig goed omdat ik 2 seconden daar iets over had gelezen. Had ze uiteindelijk ook goed. In de les had ik nooit iets over waarschijnlijkheids papier gehad.
__________________
droeftoeter
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 16:12
sjakies
sjakies is offline
Citaat:
die 2*9 stond er bij a12 ook in.. ik heb serieus een vijf minuten getwijfeld of ik wel kon lezen
inderdaad, khad ook 18 ingevuld maar kwas er bijna zeker van dat het fout was. 'Dat zou toch veel te makkelijk zijn?'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Diploma havo wiskunde A1
Max07
12 13-04-2012 14:38
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Wiskunde a1
Gast.
2 26-06-2008 22:34
Algemene schoolzaken Wiskunde a1,2 <----> Wiskunde b1 ??
Trala
26 26-06-2006 20:52
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wiskunde A1
LiefsvanHier
10 30-04-2006 15:06
Algemene schoolzaken weigeren met wiskunde A1 voor het vwo
Meertje
20 20-04-2006 19:17
Algemene schoolzaken [VWO] Wiskunde A1 verplicht voor profiel C&M?
Severus
32 17-12-2003 20:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.