Oud 24-05-2008, 10:33
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Jaja, maandag begint filosofie. Zien we het allemaal zitten of zijn we die Rede en Religie helemaal zat? Even een vraagje: Wie heeft er een ezelsbruggetje om Eindterm 23 in mijn hoofd te krijgen?
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2008, 10:35
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
oh ik had ook graag filosofie willen hebben, maar de leraren die het inititatief wilden nemen zijn uitgehoond door een een afdelingsleider en toen ging het niet door
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 10:52
Morri
Morri is offline
Mijn leraar heeft alle eindtermen voor ons uitgewerkt. Echt heel fijn. Er zijn echter nog een paar dingen die ik niet helemaal begrijp, dus wie weet kom ik hier nog met vragen.

Over eindterm 23: dat is idd een hoop stampwerk. Ik probeer het zo te onthouden: volgens Al Farabi is god datgene waaruit de wereld voortkomt. De volgorde wordt dan: God - emanaties - alles in de hemel - de aarde - de mens - de 'geschiedenis' van de mens - de ideale samenleving. Dan heb je niet alles letterlijk, maar kun je het toch een beetje plaatsen..
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 11:07
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Die is idd wel handig. Wij hebben ook alle eindtermen. Verder heb ik een hoop aantekeningen gemaakt in mijn boek. Was wel vervelend dat wij een nogal rommelige lerares hebben die niet echt structuur heeft, maar goed we zien wel. Als je vragen heb, spui ze maar, misschien weet ik nog wel wat zinnigs te zeggen.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 12:19
Morri
Morri is offline
Hier een paar vraagjes dan:

1. Bij eindterm 12 schrijft mijn leraar (oa): "Averroes' filosofie kent ook een Neoplatoons schema van emanatie. Zijn leer van het actieve intellect komt van Aristoteles." Wat is leer van het actieve intellect precies? Is dat hetzelfde als het actieve intellect van Farabi?

2. Eindterm 19: dogma 2: reductionisme. De kritiek hierop is toch gewoon dat je een uitspraak niet echt kunt splitsen in een praktijk- en theoriedeel omdat theorien naar elkaar verwijzen (empirisch ondergedetermineerd) -> betekenisholisme. Hieruit volgt dat je een uitspraak moet verifieren binnen verschillende theorien omdat die van elkaar afhankelijk zijn (eindterm 20). Of zit ik er nu helemaal langs?

3. Eindterm 26: "De kandidaat kan uitleggen waarom volgens Anselmus het hoogste wezen noodzakelijk in de werkelijkheid bestaat en waarom dit alleen voor het hoogste wezen geldt." Het godsbewijs van Anselmus snap ik wel, maar dat laatste deel staat er in onze uitwerking niet echt bij.

4. Eindterm 34: ik heb hier een hele lange uitwerking over Rudolf Otto, het numinale, mysterium tremendum en mysterium fascinosum.. kan me hier alleen verder niets van herinneren. Is dit een voorbeeld van mijn leraar of zegt het jullie wel wat?

5. Eindterm 39: eidetische variatie, kan iemand even kort omschrijven wat het nu precies is?

Een hoop vragen, ik vind mijn leraar niet altijd even duidelijk (maar misschien is dat filosofen eigen ). Verder vind ik het onderwerp trouwens wel heel erg leuk! Het is wel pittig, maar goed, als het alleen maar stampwerk was, was er ook niets aan. Mijn leraar zegt trouwens dat er altijd een vraag wordt gesteld buiten het onderwerp en dat dit in alle gevallen tot nu toe ethiek was, hij heeft dit dus nog eens met ons herhaald. Misschien een tip?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 13:27
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Haha, ik gok dat jouw leraar en mijn leraar dezelfde uitwerking hebben.

Die eerste snap ik ook niet echt eerlijk gezegd.
2: Volgens mij zit het zo idd in elkaar. Ik had het in ieder geval ook zo opgevat.
3. Misschien zeg ik het verkeerd, maar is het gewoon niet omdat het anders niet het hoogste wezen is en dat het daarom alleen voor het hoogst wezen geldt. Kijk als je denkt aan het hoogste wezen, dan moet het in werkelijkheid bestaan anders is het niet het hoogste wezen. Maar als dit niet alleen geldt voor het hoogste wezen, dan is dit hoogste wezen niet meer het hoogste wezen, maar dan is er een nog hogere wezen dan het hoogste wezen. (leuke zin)
4. Dat staat ook in mijn uitwerking van de eindtermen, volgens mij is het alleen een stukje extra informatie en hoef je dat dus niet noodzakelijk te weten.
5. Volgens mij is dit dat je door ervaring weet dat het een treurwilg is (ik neem aan dat dat voorbeeld er ook bij jou bij staat). Mijn lerares zou het zo uitleggen: Als kleutertje zie je een boom. Je zegt: Kijk mama een boom. Nee het is een treurwilg. Als je later weer een treurwilg ziet, dan herken je die als een treurwilg en niet als een populier omdat je dat door de ervaring geleerd hebt.


Zou iemand mij in het kort kant uit kunnen leggen, ik snap echt geen drol van die man.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 16:00
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Rede & Religie komt echt m'n neus uit.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 17:01
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik heb nu echt het gevoel dat ik dit boek kan dromen (ongeveer dan)
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 12:55
Lauwie101
Lauwie101 is offline
vraagje. waarom is de tegenstelling rede - religie ontstaan in de Verlichting? Ik weet wrom het daarvoor geen tegenstelling was, maar ik snap niet wrom het ineens wel een tegenstelling is geworden.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 13:03
Morri
Morri is offline
Ik heb nog wat nuttige links gevonden die ik jullie niet wil onthouden:

- héél veel leervragen: http://www.filostart.nl/cms/cm/docs/...n%20(JvdK).doc

- soort samenvatting: http://www.digischool.nl/fi/communit...de&religie.doc

- samenvatting:
http://www.filostart.nl/cms/cm/docs/...menvatting.doc

- toelichting bij Kant: http://www.filostart.nl/cms/cm/docs/...bij%20Kant.doc

- Uitleg Quine: http://www.filostart.nl/cms/cm/docs/...oelichting.doc

@Darkdizzie: misschien helpt bovenstaande uitleg over Kant je? Iig is het denk ik belangrijk om te weten dat Kant niet zozeer onderzocht wát wij kunnen weten, maar hoe.

@Lauwie: omdat voorheen iedereen gelovig was, niemand twijfelde aan het bestaan van god.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 13:07
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Citaat:
vraagje. waarom is de tegenstelling rede - religie ontstaan in de Verlichting? Ik weet wrom het daarvoor geen tegenstelling was, maar ik snap niet wrom het ineens wel een tegenstelling is geworden.
Je moet het andersom zien. Het was niet 'Het is de Verlichting dús geloven we meer in de rede dan in religie' maar 'Mensen begonnen te twijfelen aan religie en begonnen de rede boven religie te stellen dús heette de periode de Verlichting'.
Het feit dat men vanaf toen de rede boven religie ging zetten is omdat toen de wetenschap in opkomst kwam waardoor men zaken kon gaan aantonen. En als men ontdekt dat ze ook iets kunnen zonder Gods hulp gaan mensen al snel twijfelen.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 13:30
Lauwie101
Lauwie101 is offline
ohja. thank you very much.

Edit: Mijn docent verwachtte btw dat Quine er sowieso in zou zitten. Ben benieuwd.

Laatst gewijzigd op 25-05-2008 om 14:48.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 12:05
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Nou, dat was het meest belachelijke en kinderachtige examen wat ik ooit heb gezien. Het was gewoon letterlijk de begrippen uit de eindtermen opschrijven en vooral niet nadenken . Onze SE's waren echt zó veel moeilijker en daar waren begrippen juist absoluut niet belangrijk, je moest ze gewoon kunnen toepassen en héél veel kunnen nadenken (en dus niet een of andere nutteloze mening over zaken geven) dus zo heb ik het boekje ook geleerd waardoor ik dus alsnog vast geen hoog punt heb.
Wat een slecht examen zeg.

Oh en er kwamen ook nog eens vervelende mannetjes van het Eindhovens Dagblad met hun microfoon en camera in mijn neus zitten, dat was wel het absolute dieptepunt.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 12:18
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Nou, dit was wel te doen volgens mij. Heb alleen nu wel kramp in m'n vinger . Straks ff nakijken en hopen dat ik dan nog steeds denk dat ie te doen was.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 14:57
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Hij was echt belachelijk makkelijk. In ieder geval werd wel je leren beloond, maar het was niet echt veel nadenk vragen. Ik heb alleen een precies andere mening aangenomen dan ik eigenlijk heb, maar goed altijd leuk als dat kan he? Hij was echt te makkelijk.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 14:57
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Nou, dit was wel te doen volgens mij. Heb alleen nu wel kramp in m'n vinger . Straks ff nakijken en hopen dat ik dan nog steeds denk dat ie te doen was.
En is hij goed gegaan?
Idd belachelijk veel schrijven
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 15:05
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik zat even te kijken, waarom moeten de eerste 10 opgestuurd worden voor filosofie in plaats van de eerste 5?
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 15:28
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Hoe bedoel je?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-05-2008, 15:31
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Nou ze moeten toch altijd de eerste vijf leerlingen van de lijst de resultaten van opsturen. Waarom moeten ze nu de eerste 10 opsturen in plaats van de eerste vijf? (ik geef toe het was een beetje krom en uit de lucht vallende zin)
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 17:43
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Misschien omdat er veel meningsvragen bij zaten?

Ik zag net het filmpje wat ze vanochtend van onze klas hebben gemaakt en het lijkt nu net alsof ik het vreselijk moeilijk vond, nogal veel woorden zijn uit hun context gehaald. Beetje slecht voor een krant maar goed.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 20:37
Verwijderd
Ik vond hem niet héél makkelijk, maar op zich goed te doen. Kijken jullie 'm na op internet? Ik durf het niet zo goed, omdat dit nog lastiger beoordelen is dan geschiedenis. Maar ik denk wel dat ik voldoende heb!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 20:52
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik heb wel gekeken, maar ik vind het idd heel lastig te beoordelen. Daarom heb ik ook geen punten geteld ofzo.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 18:57
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Mijn leraar zegt trouwens dat er altijd een vraag wordt gesteld buiten het onderwerp en dat dit in alle gevallen tot nu toe ethiek was, hij heeft dit dus nog eens met ons herhaald. Misschien een tip?

Ligt het nu aan mij maar is er helemaal geen een terug gekomen?
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 19:26
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Klopt, maar er is ook niks uit het boekje teruggekomen wat niet letterlijk uit de eindtermen kwam...
Heb echt spijt dat ik altijd trouw naar mijn filosofielessen kwam en dat boekje heb gelezen, zelfs iemand die nog nooit filosofie heeft gehad had hier minimaal een 8 voor kunnen halen.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:56
Morri
Morri is offline
Citaat:
Ligt het nu aan mij maar is er helemaal geen een terug gekomen?
Nee, idd.. raar Nouja, ik hoop dat ik het goed gemaakt heb, begin steeds meer te twijfelen eigenlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Vraagje over hoe filosofie leren.
wambal
3 28-12-2010 00:39
Wegwijzen & Voorstellen Vragen over filosofie?
Verwijderd
3 03-10-2010 20:44
Verhalen & Gedichten Basiskennis filosofie
Jones
11 12-01-2007 15:35
De Kantine Wat denk je bij de studie filosofie?
Gatara
45 17-09-2003 09:14
Algemene schoolzaken psychologie en filosofie
Ciskaatje
2 16-02-2003 03:43
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: Filosofie is gevaarlijk
Evito
35 04-01-2003 22:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:48.