Oud 18-01-2006, 20:32
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Vandaag presenteerde NS haar plannen voor de geheel herziene dienstregeling! Heel wat verbeteringen staan op stapel, maar ook heel wat verkapte verschralingen.

Op de site van Rover is de adviesaanvraag na te lezen:
http://www.rovernet.nl/nieuws/berich...60118bijl3.pdf

Dezelfde info is overigens ook te raadplegen via de NS-site, in een onhandigere lay-out.

Wat positieve punten die mij opvallen, natuurlijk vooral vanuit eigen belang :
  • Haarlem wordt een IC-knooppunt, IC's uit de Randstad naar Amsterdam gaan via Haarlem
  • Er komt een doorgaande sneltrein/IC van Zandvoort via Haarlem naar Amsterdam
  • Er ontstaat voor de grote Zeeuwse steden een verdubbeling van de rechtstreekse verbindingen met de Randstad
  • De Benelux blijft in ieder geval tot 2008 rijden, en wordt daarna gefaseerd buiten dienst gesteld n.a.v. het aantal reizigers dat de HSl pakt!
  • Schiedam C. wordt IC station
  • Uitgeest-Haarlem-Amsterdam wordt niet opgeknipt, en gaat altijd doorrijden naar Gouda en Rotterdam C.
  • Trek/duw-materieel uit de IC Haarlem-Limburg stroomt naar andere treinen, neiuwe IC Alkmaar-Limburg wordt immers een koppel-trein
  • Op een groot deel van de trajecten gaat een kwartierdienst gerealiseerd worden
  • De dienstregeling-symmetrie [moeilijk woord voor de wiskundige berekening van aankomst- vertrek- en kruistijden] wordt gelijkgesteld aan de normen van de landen om ons heen, waardoor op regionaal niveau internationaal reizen sterk verbetert

Wat mij in negatieve zin opvalt:
  • Lange-afstandsreizen wordt onaantrekkelijker, of in ieder geval oncomfortabeler doordat IC's eigenlijk gewoon sneltreinen worden
  • ZuidNL-Rotterdam-Amsterdam wordt vanaf 2009 opgeknipt in Den Haag/Leiden. Ook op andere trajecten gaat geknipt worden, gelukkig wel veel minder dan oorspronkelijk de bedoeling was
  • Efficiency wordt nog belangrijker. Hiervoor zullen (op Rilland-Bath na) de stoptreinstations in Zeeland niet meer bediend worden. NS studeert nog op het inzetten van aanvullend vervoer
  • In aansluitng op het volgende punt: Hele vroege treinen in het weekend gaan geschrapt worden: Begrijpelijk, maar jammer, gezien die ene keer in het jaar dat je zo'n trein nodig hebt....


Zo, dat was mijn kijk op de zaak, wat denken jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2006, 22:06
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
4 keer per uur een Sprinter tussen Tilburg CS en Tilburg West
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:07
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik wil m'n Nijmegen - Rotterdam traject
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:42
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 18-01-2006 @ 23:06 :
4 keer per uur een Sprinter tussen Tilburg CS en Tilburg West
Nu gaat er 2 x per uur een stoptrein en 2 x per uur een sneltrein, wat is het verschil?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 23:00
Verwijderd
Wauw, als ik van Zutphen naar Nijmegen zou willen zou ik eindelijk een echte intercity kunnen pakken, maar nog steeds dat achterlijke gat Dieren als station.

Ach, het maakt mij niet uit, zolang ik nog maar eens in de zoveel tijd van Rotterdam naar het oosten kan komen. Dat duurde toch altijd al lang.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 23:15
mirrie-1986
Avatar van mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
Wat is eigenlijk het verschil tussen IC en een sprinter? Dat zie ik nameljik overal staan?
__________________
All you need is love!!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 01:09
Verwijderd
Boeiend, als ik van Geldrop naar Utrecht kom en vice versa vind ik het allang goed.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 09:23
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Roermond(of venlo/venray )richting Nijmegen hebben ze al een paar maanden geleden veranderd. Het sluit niet meer aan op school en werktijden en de bussen moeten zich rot rijden om nog aansluiting te geven. Bovendien zijn er "door betere aansluitingen" juist enorm veel vertragingen aangezien de plannen totaal niet haalbaar zijn.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 09:38
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Het ligt bij mij geheel aan de nieuwe tijden die er dan komen of ik er wel zo blij mee ben.
Het capaciteitsprobleem lijkt wel verbeterd te worden. Verder verandert er niks voor mij, als ik het goed begrijp.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 13:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
mirrie-1986 schreef op 19-01-2006 @ 00:15 :
Wat is eigenlijk het verschil tussen IC en een sprinter? Dat zie ik nameljik overal staan?
Een IC is een intercity die alleen stopt op grote stations. Een sprinter is gewoon een stoptrein die op alle stations stopt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 13:45
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Pff, ik begrijp er niet zo veel van. Mss dat iemand mij wil/kan helpen? Er rijden tussen Deventer en Enschede nu 2 IC's per uur en tussen Zwolle en Enschede 2 stoptreinen per uur. Gaat dat nou veranderen of niet?
__________________
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 14:06
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Miracle schreef op 19-01-2006 @ 14:45 :
Pff, ik begrijp er niet zo veel van. Mss dat iemand mij wil/kan helpen? Er rijden tussen Deventer en Enschede nu 2 IC's per uur en tussen Zwolle en Enschede 2 stoptreinen per uur. Gaat dat nou veranderen of niet?
Even een citaat, heb hier de uitgeprinte versie voor me liggen:

"Tussen Enschede/Hengelo en AMersfoort rijdt 2 keer per uur een intercity. Tussen Enschede en Zwolle rijdt twee keer per uur een sprinter. Daarnaast rijdt tussen Almelo en Apeldoorn 2 keer per uur een sprinter, die stopt op alle tussengelegen station, inclusief de nieuwe stations Twello en Apeldoorn Osseveld."
(Pagina 25)

Nee dus.

Keysers Saus, wat je zegt over de stoptreinstation in Zeeland is compleet onjuist. Vanaf 2007 rijdt er 1 intercity en 1 stoptrein op Vlissingen-Roosendaal,vanaf 2009 2 intercity's. De stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke staan inderdaad ter discussie, mogelijk dat deze niet meer worden aangedaan. Vraag ik me af waarom Rilland-Bath nog wel. Dit is echter allemaal nog niet zeker, "de mogelijkheden voor alternatief vervoer vanaf de stations Arnemuiden, Kappel_biezelinge en Krabbendijke worden nader onderzocht, in overleg met de Pronvincie Zeeland. Omdat sluiting samenhangt met de wijziging van de internationale intercity Roosendaal-Antwerpen is dit niet eerder aan de orde dan in de dienstregeling 2008, dit biedt partijen de gelegenheid zonder tijdsdruk te bespreken."

Dit is dus gewoon een centenkwestie en dat zla vast nog wel goedkomen.

Wat andere positieve punten die mij zo snel zijn opgevallen in Zuid Nederland, mijn eigen regio:
* 2x per uur een IC naar Venlo, nu rijdt de IC maar eens in het uur tot Venlo, de andere keer tot Ehv.
* splitsing van de 3600-serie in Rsd-Ah en Nm-Zl. Zo lopen vertragingen minder door, positief punt.
* dat de stops van de 3600 is Gilze-Rijen en Tilburg West zijn weggevallen is ook mooi. Ik vraag me wel af: zou er nu een stelletje de hele dag alleen tussen Tilburg en West gaan pendelen? Hoe gaat dat dan met personeel en schoonmaak gedurende de dag?

Andere dingen die mij zo snel opvielen:
* de stoptrein die nu tussen Zutphen en Nijmegen rijdt, gaat vanaf Arnhem door naar Ede-Wageningen. Zo zal er op emplacement Arnhem minder snel een probleem ontstaan tussen kruisende treinen.
* Nijmegen-Boxmeer wordt in de spits een kwartierdienst, volgens het voorstel. Positief en meer volgens de realiteit als de huidige situatie.

Negatief punt/bedenksels:
* wordt dat op deze manier in de spits niet heel erg druk op station Nijmegen?
* hoe zit het dan met de sporencapaciteit op Arnhem? Is dat na de verbouwing alsnog genoeg?
* wat gaat er gebeuren met ICRm,dat nu rijdt tussen Haarlem en Limburg?
* personele bezetting in Roosendaal en Vlissingen zal nog verder moeten worden uitgebreid, terwijl in Roosendaal nu al heel veel mensen werken die gedetacheerd zijn vanuit Venlo/Heerlen/Maastricht, waar te veel personeel is. Dit zal in de toekomst nog meer problemen opleveren?
* als men de capaciteit in West-Brabant/Zeeland zo wil uitbreiden, zullen er meer treinen in Vlissingen moeten starten, of vandaar als leeg mat naar Roosendaal rijden. Hoe gaat dat qua capaciteit op het rangeerterrein en personele bezetting. Roosendaal is nu 's nachts al helemaal vol met materieel, en straks met die langere treinen, zal dat alleen maar erger worden.

Zo, al behoorlijk wat punten. Ik ga het voorstel morgen eens goed doorlezen, en dan kan ik wat uitgebreider zaken toelichten.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 14:08
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 18-01-2006 @ 23:07 :
Ik wil m'n Nijmegen - Rotterdam traject
De 2000-serie (Nijmegen)-Arnhem-Den Haag/Rotterdam blijft gewoon rijden hoor (pagina 27).
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 14:21
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
marrel schreef op 19-01-2006 @ 10:23 :
Roermond(of venlo/venray )richting Nijmegen hebben ze al een paar maanden geleden veranderd. Het sluit niet meer aan op school en werktijden en de bussen moeten zich rot rijden om nog aansluiting te geven. Bovendien zijn er "door betere aansluitingen" juist enorm veel vertragingen aangezien de plannen totaal niet haalbaar zijn.
Dat is momenteel inderdaad erg vervelend, maar dat komt gewoon omdat de tijden veel te strak zijn genomen. Die zijn gewoon niet realistisch. En bovendien heb je op dat traject ook nog het nadeel dat er enkel spoor is: wanneer 1 trein vertraging heeft, hebben ze dat allemaal.
Die nieuwe dienstregeling, daarvan weet ik nog niet of ik daar blij mee ga zijn, aangezien ik nog niet weet waar ik verder wil gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 14:36
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
M@rco schreef op 18-01-2006 @ 23:42 :
Nu gaat er 2 x per uur een stoptrein en 2 x per uur een sneltrein, wat is het verschil?
Haha, dat ik hoop dat die wat regelmatiger gaan rijden. Nu heb je twee treinen in 13 minuten of zo...en dat twee keer een uur. Als je die mist sta je nog lang te wachten
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 14:50
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 19-01-2006 @ 15:36 :
Haha, dat ik hoop dat die wat regelmatiger gaan rijden. Nu heb je twee treinen in 13 minuten of zo...en dat twee keer een uur. Als je die mist sta je nog lang te wachten
Je loopt onzin te praten, want in Tbwt, richting Tilburg zit er 14 minuten tussen de 3600 en de stoptrein naar Weert en 16 tuussen de stoptrein dn de 3600. Dus, wat is je punt?
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:50
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Quantes schreef op 19-01-2006 @ 15:08 :
De 2000-serie (Nijmegen)-Arnhem-Den Haag/Rotterdam blijft gewoon rijden hoor (pagina 27).
Ja fuck, als ik van Nijmegen naar Delft ga met de auto kost me dat iets meer dan een uur. Met de trein >2 uur. Nijmegen -> Rotterdam is in 3 kwartier à een klein uurtje te doen, met de trein is dat onmogelijk.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 17:44
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Quantes schreef op 19-01-2006 @ 15:06 :
Even een citaat, heb hier de uitgeprinte versie voor me liggen:

"Tussen Enschede/Hengelo en AMersfoort rijdt 2 keer per uur een intercity. Tussen Enschede en Zwolle rijdt twee keer per uur een sprinter. Daarnaast rijdt tussen Almelo en Apeldoorn 2 keer per uur een sprinter, die stopt op alle tussengelegen station, inclusief de nieuwe stations Twello en Apeldoorn Osseveld."
(Pagina 25)

Nee dus.
Thnx.
__________________
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-01-2006, 18:54
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 19-01-2006 @ 16:50 :
Ja fuck, als ik van Nijmegen naar Delft ga met de auto kost me dat iets meer dan een uur. Met de trein >2 uur. Nijmegen -> Rotterdam is in 3 kwartier à een klein uurtje te doen, met de trein is dat onmogelijk.
Ja, die tijd is iets wat zo blijft. Nijmegen - Rotterdam is een lang stuk snelweg, daar kan de trein niet tegenop als die over Arnhem en Utrecht naar Rotterdam toe moet...
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 19:14
Verwijderd
staat oss er niet tussen omdat t tussen db en nijmege is en de ic daar zowiezo stopt of staat oss er niet bij omdat de ic er niet meer stopt?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 19:41
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De beste verandering vind ik dat Schiedam Centrum een intercity station wordt. Zo kan ik rechstreeks overstappen op de metro naar school en dat scheelt me al gauw een half uur reistijd per dag

De slechtste verandering vind ik dat er in Zeeland geen stoptrein meer gaat rijden en er stations verdwijnen. Straks heb je twee keer per uur een rechtstreekse trein naar de randstad maar ik vond dat overstappen nooit zo erg. De aansluiting was altijd erg goed (de stoptrein naar Vlissingen wachtte soms zelfs 25 minuten op de trein naar Brussel) en wat maakt het nou uit dat je ff uit moet stappen, drie minuten moet wachten en weer in moet stappen? Dan wordt je tenminste niet zo duf.

Ook is er op drie dorpen straks geen trein meer. De bus van Goes naar Krabbendijke rijdt al niet meer dus is de enige mogelijkheid straks nog fietsen of met de auto terwijl er heel veel scholieren op dat traject reizen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 20:04
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Quantes schreef op 19-01-2006 @ 15:06 :
Keysers Saus, wat je zegt over de stoptreinstation in Zeeland is compleet onjuist. Vanaf 2007 rijdt er 1 intercity en 1 stoptrein op Vlissingen-Roosendaal,vanaf 2009 2 intercity's. De stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke staan inderdaad ter discussie, mogelijk dat deze niet meer worden aangedaan. Vraag ik me af waarom Rilland-Bath nog wel. Dit is echter allemaal nog niet zeker, "de mogelijkheden voor alternatief vervoer vanaf de stations Arnemuiden, Kappel_biezelinge en Krabbendijke worden nader onderzocht, in overleg met de Pronvincie Zeeland. Omdat sluiting samenhangt met de wijziging van de internationale intercity Roosendaal-Antwerpen is dit niet eerder aan de orde dan in de dienstregeling 2008, dit biedt partijen de gelegenheid zonder tijdsdruk te bespreken."
In welk opzicht verwoord ik wat hierboven staat onjuist?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 20:16
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Quantes schreef op 19-01-2006 @ 15:06 :
[B] Ik vraag me wel af: zou er nu een stelletje de hele dag alleen tussen Tilburg en West gaan pendelen? Hoe gaat dat dan met personeel en schoonmaak gedurende de dag?
Nee, dat wordt waarschijnlijk een koppeling van een aan een andere treinserie, danwel (bijvoorbeeld) een V'tje dat afgekoppeld wordt op Tilburg om alleen naar West te rijden.

Citaat:
Negatief punt/bedenksels:
* wordt dat op deze manier in de spits niet heel erg druk op station Nijmegen?
* hoe zit het dan met de sporencapaciteit op Arnhem? Is dat na de verbouwing alsnog genoeg?
* wat gaat er gebeuren met ICRm,dat nu rijdt tussen Haarlem en Limburg?
* personele bezetting in Roosendaal en Vlissingen zal nog verder moeten worden uitgebreid, terwijl in Roosendaal nu al heel veel mensen werken die gedetacheerd zijn vanuit Venlo/Heerlen/Maastricht, waar te veel personeel is. Dit zal in de toekomst nog meer problemen opleveren?
* als men de capaciteit in West-Brabant/Zeeland zo wil uitbreiden, zullen er meer treinen in Vlissingen moeten starten, of vandaar als leeg mat naar Roosendaal rijden. Hoe gaat dat qua capaciteit op het rangeerterrein en personele bezetting. Roosendaal is nu 's nachts al helemaal vol met materieel, en straks met die langere treinen, zal dat alleen maar erger worden.
*Ja
*ProRail gaat blijkbaar uit van wel...
*ICRm gaat denk ik op (Leiden-)Amsterdam-Amersfoort-Hengelo-Berlijn. De IC Berlijn wordt immers geintegreerd in het Nederlandse net, en volgens mij is ICRm toegelaten voor Duitsland, of niet? Verder was het al de bedoeling ICRm naar Eindhoven-Utrecht-Schiphol te laten stromen
*Leuk hierbij: Personeel uit de Randstad krijgt werkelijk waar duizenden euro's geboden om in Roosendaal te gaan werken
*Ik denk dat die capaciteitstoename wel meevalt. Vaker treinen gaat denk ik vooral net zo veel bakken in het uur betekenen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 20:18
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
sjonge, Harderwijk nog steeds geen IC/Sneltrein-station
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 04:23
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 19-01-2006 @ 21:16 :
Nee, dat wordt waarschijnlijk een koppeling van een aan een andere treinserie, danwel (bijvoorbeeld) een V'tje dat afgekoppeld wordt op Tilburg om alleen naar West te rijden.


*Ja
*ProRail gaat blijkbaar uit van wel...
*ICRm gaat denk ik op (Leiden-)Amsterdam-Amersfoort-Hengelo-Berlijn. De IC Berlijn wordt immers geintegreerd in het Nederlandse net, en volgens mij is ICRm toegelaten voor Duitsland, of niet? Verder was het al de bedoeling ICRm naar Eindhoven-Utrecht-Schiphol te laten stromen
*Leuk hierbij: Personeel uit de Randstad krijgt werkelijk waar duizenden euro's geboden om in Roosendaal te gaan werken
*Ik denk dat die capaciteitstoename wel meevalt. Vaker treinen gaat denk ik vooral net zo veel bakken in het uur betekenen.

Personeel krijgt veel geld o naar Roosendaal te gaan, en terecht
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2006, 11:02
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Quantes schreef op 19-01-2006 @ 19:54 :
Ja, die tijd is iets wat zo blijft. Nijmegen - Rotterdam is een lang stuk snelweg, daar kan de trein niet tegenop als die over Arnhem en Utrecht naar Rotterdam toe moet...
Daarom. Ik hoop nog steeds dat de betuwelijn uiteindelijk niet gebruikt gaat worden en verkocht wordt aan ProRail
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 18:15
PV
PV is offline
Citaat:
Quantes schreef op 19-01-2006 @ 15:06 :
* dat de stops van de 3600 is Gilze-Rijen en Tilburg West zijn weggevallen is ook mooi.
Eeeh, betekent dat in gewoon Nederlands dat je niet meer zonder overstappen van Tilburg-West naar Den Bosch kunt reizen vanaf december? Want dat zou mooi kut wezen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 18:47
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Quantes schreef op 19-01-2006 @ 15:50 :
Je loopt onzin te praten, want in Tbwt, richting Tilburg zit er 14 minuten tussen de 3600 en de stoptrein naar Weert en 16 tuussen de stoptrein dn de 3600. Dus, wat is je punt?
Jij je zin
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 09:18
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
PV schreef op 20-01-2006 @ 19:15 :
Eeeh, betekent dat in gewoon Nederlands dat je niet meer zonder overstappen van Tilburg-West naar Den Bosch kunt reizen vanaf december? Want dat zou mooi kut wezen
Ik heb even nagezocht: er komt een sprinter Breda - Den Bosch. Nee dus

Ik heb het advies trouwens nog niet helemaal kunnen lezen.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 10:14
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-01-2006 @ 00:00 :
Wauw, als ik van Zutphen naar Nijmegen zou willen zou ik eindelijk een echte intercity kunnen pakken, maar nog steeds dat achterlijke gat Dieren als station.

Ach, het maakt mij niet uit, zolang ik nog maar eens in de zoveel tijd van Rotterdam naar het oosten kan komen. Dat duurde toch altijd al lang.
. reistijd naar rsd korter
Probleem is alleen dat ik meestal maar van Zwolle naar Deventer moet of Deventer - Zutphen vv. Dus dat levert sowieso niet zoveel op.

Ik ben voor de dienstregeling, op alle punten. Die 10 minuten langer die je soms in de trein zit op lange afstanden zal mij aan mijn aarsch oxideren.

Wel gaaf dat we eindelijk naar xx:00 xx:30 systeem gaan ipv xx:17 xx:47(Kruisingstijden, op die tijden hoor je de zogenaamde tegentrein tegen te komen, en dat klopt bijna altijd). Dan heb je in Roosendaal en Enschede en Venlo en Nieuweschans veel betere aansluitingen de grens over en terug.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 12:57
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Ik heb aangekruist wat mij is opgevallen, en blader nu van voor naar achter door het advies heen:


Positieve punten
* Rechtstreekse IC Almere Oostvaarders-Hilversum-Untrecht, hele dag 2 keer per uur. Goede vooruitgang, zeker omdat deze trein op alle station van Almere stopt.
* Sprinter Rotterdam-Woerden-Breukelen-Amsterdam gaat 2 keer per uur rijden.
* Dootrekking van de internationale trein naar Leiden (wordt die daar afgerangeerd naar Den Haag??)
* Meer IC's Den Haag-Schiphol.
* Vervallen van het splitsen en combineren in Gouda, een erg tijdrovend iets.
* Ieder kwartier een Sprinter Den Haag - Gouda Goverwelle. Met het wegvallen van de intercity-stops in Voorburg en Zoetemeer een goed alternatief.
* Ieder kwartier een IC tussen Utrecht en Amersfoort (door naar Amersfoort Schothorst)
* In de spits twee extra Sprinters per uur tissen Utrecht en Veenendaal.
* Rechtstreekse sprinterverbinding Rhenen - Amsterdam Zuid.
* Twee keer IC per uur Vlissingen - Amsterdam, moest ook wel na wegvallen internationale trein.
* Stoptrein NMBS Antwerpen - Roosendaal blijft waarschijnlijk rijden.
* Splitsing van de 3600 in Roosendaal-Arnhem en Nijmegen-Zwolle, beter voor het tegengaan van sneeuwbaleffect door vertragingen. Ook positief is dat deze trein niet meer stopt in Gilze-Rijen en Tilburg West.
* Zowel vanuit Heerlen als Maastricht 2x per uur een IC naar de Randstad, die gecombineerd worden in Sittard. Dit zal wel VIRM worden?
* Het schrappen van Geleen Oost als Ic station, te weinig reizigers.
* Integratie van de IC naar Berlijn met de IC naar Enschede. Kwaliteitsvooruitgang, en minder bezetting van de infrastructuur.


Negatieve punten
* Geen rechtstreekse IC meer tussen Urecht en Haarlem, maar met overstap in Amsterdam. Daarvoor is Haarlem een te grote en te belangrijke plaats.
* Spits IC's Amsterdam - Hoorn/Enkhuizen stoppen niet in Zaandam.
* Waarschijnlijke sluiting stations in Zeeland.
* Station Nijmegen wordt in de spits wel heel erg zwaar belast, evenals Arnhem, maar daar de hele dag door.
* Het schrappen van aansluitingen in de regio Noordoost.
* Vanuit Groningen/Leeuwarden moet richting Amsterdam Centraal in Amersfoort worden overgestapt naar een ander perron. Met de opening van Hilversum als IC station (2009?) zal daar richting Amsterdam kunnen worden overgestapt.

Vraagtekens
* Verbinding Leiden-Alphen aan den RIjn-Utrecht zal met dubbeldeks materieel worden gereden. Is dat niet wat veel capaciteit?
* Worden de Sprinters Utrecht - Tiel/Den Bosch losgekoppeld? Vermeldt staat "4 sprinters. Hiervan rijden er twee per uur door naar Tiel, de andere twee naar Den Bosch." (Pagina 18)
* Deurne wordt een IC station, waar waarschijnlijk een overstap zal zijn van de sprinter Eindhoven-Deurne op de IC naar Horst-Sevenum, Blerick en Venlo.


Leuk
* Het LOCOV kent blijkbaar de stationsvolgorde niet tussen Utrecht en Woerden: "Utrecht Centraal, Vleuten, Utrecht Terwijde, Worden." (Bladzijde 17)
* Grote groei van het verkeer tussen Utrecht en Arnhem: "De stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp worden om en om bediend door de IC's tussen Utrecht en Arnhem. (...) Voor deze stations wordt tot 2010 een groei van 1.000 reizen per dag verwacht." (Pagina 17)
* De commissie geeft al een leuke zin waarmee NS zich kan indekken: "Er blijft een rechtstreekse IC van het Noorden naar Amsterdam, want de IC stopt ook in Amsterdam Zuid WTC." Ja, maar probeer vandaar uit maar eens in het centrum te komen als de Noord-ZUid lijn er nog niet is... (Pagina 24/25)

Overwegens positief dus, nu maar eens de uitwerking van de NS zien...
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 14:47
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Ik kijk uit naar het effect. Ik ben eerlijk gezegd wel gesteld op reizen per intercity, dus vind ik het jammer dat die vervangen worden door treinen die in plaatsen stop waar ik nooit hoef te komen.
De verwachtig is wel dat de kans op vertragingen aanzienlijk kleiner zal zijn. Als dit wordt waargemaakt ben ik helemaal voor; betrouwbaarheid vind ik belangrijker dan snelheid.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 14:58
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
REIE schreef op 21-01-2006 @ 15:47 :
Ik kijk uit naar het effect. Ik ben eerlijk gezegd wel gesteld op reizen per intercity, dus vind ik het jammer dat die vervangen worden door treinen die in plaatsen stop waar ik nooit hoef te komen.
De verwachtig is wel dat de kans op vertragingen aanzienlijk kleiner zal zijn. Als dit wordt waargemaakt ben ik helemaal voor; betrouwbaarheid vind ik belangrijker dan snelheid.
Je hebt nog maar twee treinformules he, vanaf 2007: Sprinters en Intercity's, dus sneltreinstation worden nu in feite 'opgewaardeerd' tot IC-station, vandaar zoveel extra stops.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 15:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Quantes schreef op 21-01-2006 @ 13:57 :
* Verbinding Leiden-Alphen aan den RIjn-Utrecht zal met dubbeldeks materieel worden gereden. Is dat niet wat veel capaciteit?
Absoluut niet te veel.
Dat traject is werkelijk altijd druk! In de spitsuren zijn er niet eens staanplaatsen meer over. Alle paden staan vol.
En op alle andere tijden zijn iig alle zitplaatsen vol.
Wat mij betreft zijn die dubbeldekkers dus zeer gewenst, want reizen op dat traject is een ramp
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 15:55
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Quantes schreef op 21-01-2006 @ 15:58 :
Je hebt nog maar twee treinformules he, vanaf 2007: Sprinters en Intercity's, dus sneltreinstation worden nu in feite 'opgewaardeerd' tot IC-station, vandaar zoveel extra stops.
Tsja. Suggereer je nu dat elke stoptrein vanaf dan Sprinter zal heten? Doet me denken aan Oost-Berlijn, waar in de jaren 80 het Ostbahnhof tot Haubtbahnhof werd gedoopt, omdat dat beter klonk.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 18:57
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
REIE schreef op 22-01-2006 @ 16:55 :
Tsja. Suggereer je nu dat elke stoptrein vanaf dan Sprinter zal heten? Doet me denken aan Oost-Berlijn, waar in de jaren 80 het Ostbahnhof tot Haubtbahnhof werd gedoopt, omdat dat beter klonk.
Dat suggereer ik niet, das de werkelijkheid
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-01-2006, 19:50
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Dat betekent dus in feite dat ik over Nijmegen -> Delft in plaats van 2 uur 2:30 uur ga doen oid? Dan zullen ze toch met een rechtstreekse verbinding Nijmegen -> Rotterdam moeten doen. Overigens, gezien de reistijdverhouding zou dat nu in feite al moeten.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 20:32
Verwijderd
Het opheffen van Kapelle-Biezelinge, Krabbendijke en Arnemuiden vind ik een slechte zaak. Okay, die stations zijn goed voor misschien 1300 reizigers per dag, maar ze vervullen wel een belangrijke functie in een streek waar ander OV dungezaaid is. Waarom schrappen ze Rilland-Bath niet? Dat ligt echt in de middle of nowhere.

Dat Schiedam Centrum een Intercitystation wordt is leuk, maar het heeft weinig toegevoegde waarde omdat de huidige sneltrein Amsterdam-Breda volgens mij gewoon het etiket intercity krijgt.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 11:58
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 23-01-2006 @ 21:32 :
Het opheffen van Kapelle-Biezelinge, Krabbendijke en Arnemuiden vind ik een slechte zaak. Okay, die stations zijn goed voor misschien 1300 reizigers per dag, maar ze vervullen wel een belangrijke functie in een streek waar ander OV dungezaaid is. Waarom schrappen ze Rilland-Bath niet? Dat ligt echt in de middle of nowhere.

Dat Schiedam Centrum een Intercitystation wordt is leuk, maar het heeft weinig toegevoegde waarde omdat de huidige sneltrein Amsterdam-Breda volgens mij gewoon het etiket intercity krijgt.
Rilland-Bath ligt ongeveer midden tussen Bergen op Zoom en Kruiningen-Yerseke dus op deze manier is er nog een redelijke spreiding van stations. Bovendien is het van alle stoptreinstations in Zeeland nog het meest druk gebruikte station. Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat de overige stations een belangrijke functie vervullen omdat de bussen in die regio ook al zeer karig zijn.

Schiedam Centrum als Intercitystation levert voor mij toch een tijdwinst op van zo'n 20 minuten als ik uit Goes kom dus dat vind ik toch behoorlijk
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 12:28
Verwijderd
Maar wat ik heb ervan heb begrepen is dat de intercity Amsterdam-Vlissingen niet in Schiedam Centrum gaat stoppen...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 13:38
Verwijderd
Oh, ik lees nu dat die Intercity wel degelijk op Schiedam Centrum gaat stoppen, en ook op Den Haag Laan van NOI. Het is mooi dat Schiedam een rechtstreekse verbinding met Schiphol krijgt, en doorgaande reizigers vanaf Zeeland naar Rotterdam hebben er inderdaad profijt van, maar verder wordt die intercity eigenlijk alleen maar vertraagd. Dat ding laten stoppen op Kruiningen-Yerseke vind ik al helemaal onzinnig, maar goed, het is of de intercity, of waarschijnlijk sluiting van het station.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 15:12
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Sylph schreef op 25-01-2006 @ 14:38 :
Oh, ik lees nu dat die Intercity wel degelijk op Schiedam Centrum gaat stoppen, en ook op Den Haag Laan van NOI. Het is mooi dat Schiedam een rechtstreekse verbinding met Schiphol krijgt, en doorgaande reizigers vanaf Zeeland naar Rotterdam hebben er inderdaad profijt van, maar verder wordt die intercity eigenlijk alleen maar vertraagd. Dat ding laten stoppen op Kruiningen-Yerseke vind ik al helemaal onzinnig, maar goed, het is of de intercity, of waarschijnlijk sluiting van het station.
De IC stopt daar volgens mij altijd al, eerst voor de bus naar de pont richting Zeeuws-Vlaanderen, nu omdat dat tlijd zo geweest is denk ik?
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 15:13
Verwijderd
Ja, maar nu de veerverbinding weggevallen is vind ik het bijzonder onnodig de intercity op Kruiningen-Yerseke te laten stoppen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 16:28
WL
WL is offline
Quantes heeft het al aardig geanalyseerd, misschien zal ik er later nog wat aan toevoegen.

Wat mij nu tegenvalt is dat het hele systeem nog meer dan vroeger op de Randstad gericht gaat worden. Er zijn nauwelijks nog noord-zuid verbindingen -- nu ook Zwolle-Roosendaal geschrapt wordt eigenlijk helemaal niet meer.

Verder, als er nog meer geschrapt gaat worden in de weekend-ochtenden is dat een ramp. Nederland is een van de uiterst weinige landen waar op zaterdag- en zondagochtend nauwelijks treinen rijden. In de landen waar ik het meest gereisd heb -- Zwitserland, Duitsland, Polen en Tsjechie -- rijden de treinen sowieso al vroeger, vanaf 4 - 5 uur, en op zaterdag en zondag beginnen ze ook gewoon op 4 -5 uur.

Het is absoluut krankzinnig dat je op zondagochtend niet gewoon om 5 uur de trein kan nemen. In heel Europa kan dat -- waarom in Nederland niet?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 16:40
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
WL schreef op 25-01-2006 @ 17:28 :
Quantes heeft het al aardig geanalyseerd, misschien zal ik er later nog wat aan toevoegen.

Wat mij nu tegenvalt is dat het hele systeem nog meer dan vroeger op de Randstad gericht gaat worden. Er zijn nauwelijks nog noord-zuid verbindingen -- nu ook Zwolle-Roosendaal geschrapt wordt eigenlijk helemaal niet meer.

Verder, als er nog meer geschrapt gaat worden in de weekend-ochtenden is dat een ramp. Nederland is een van de uiterst weinige landen waar op zaterdag- en zondagochtend nauwelijks treinen rijden. In de landen waar ik het meest gereisd heb -- Zwitserland, Duitsland, Polen en Tsjechie -- rijden de treinen sowieso al vroeger, vanaf 4 - 5 uur, en op zaterdag en zondag beginnen ze ook gewoon op 4 -5 uur.

Het is absoluut krankzinnig dat je op zondagochtend niet gewoon om 5 uur de trein kan nemen. In heel Europa kan dat -- waarom in Nederland niet?
In Belgie ook niet anders hoor. Maar dat je vanaf bijvoorbeeld Oudenbosch op zondag pas om 8.43 met de trein richting Dordreecht-Rotterdam kan is wel slecht.

@Sylph: weet je wel hoe druk het kan zijn op Kruiningen??
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 17:01
Verwijderd
Misschien, maar die drukte is vooral geconcentreerd in de spits. Het is een intercity he.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 10:11
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Quantes schreef op 25-01-2006 @ 17:40 :
In Belgie ook niet anders hoor. Maar dat je vanaf bijvoorbeeld Oudenbosch op zondag pas om 8.43 met de trein richting Dordreecht-Rotterdam kan is wel slecht.

@Sylph: weet je wel hoe druk het kan zijn op Kruiningen??
In Belgie rijden de treinen in het weekend volgens mij wel wat eerder dan ik (of ik woonde in Belgie gewoon meer in de 'randstad' dan waar ik nu woon in Nederland.) Vanuit Goes kan je ook om kwart voor acht pas een trein pakken op zondagochtend richting Rotterdam. Vind ik ook laat.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 13:53
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 26-01-2006 @ 11:11 :
In Belgie rijden de treinen in het weekend volgens mij wel wat eerder dan ik (of ik woonde in Belgie gewoon meer in de 'randstad' dan waar ik nu woon in Nederland.) Vanuit Goes kan je ook om kwart voor acht pas een trein pakken op zondagochtend richting Rotterdam. Vind ik ook laat.
Vanuit Essen naar Antwerpen gaat in het weekend de eerste trein om 6.42.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.