Oud 17-06-2006, 00:02
milamber
Avatar van milamber
milamber is offline
"Een kaneelkaars in kadopapier"

Wee en wel dweepten we over geurkaarsen en rozenblad
de sprei en dwaling voor het einde, de sluiter was niet snel genoeg
en geen lens die je vangen zou, zoals de zon of ruit het kon
zoals mijn onbeschaamde staren je volgde van muur naar muur

- de bloempjes zijn paars, maar de vruchten nog zuur -

Dus kauwden we op taaie zinnen en beleefdheids-halve-glimlach
de schoonheidsprijs voor uiterlijk vertoon van leugenachtige intenties
wat waren we mooi van binnen, in onze ziel geen blauwe rook
of rauwe stemmen op jazzmuziek, wij waren vrij van bedoeling
en moraal, dansen, dansen op de blues, want huilen konden we
allemaal
__________________
Killing thoughts in sorrow, as I count the stars go by. Shed my tears for all mankind and hope at least we learn to fall, with grace, before we die.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2006, 15:14
Orpheus
Orpheus is offline
Een vol gedicht - iets wat ik wel kan waarderen.

'Wee en wel' heb je leuk omgedraaid- dat doet de lezers nog eens denken. Dan een stukje over 'vangen en lenzen'; wat mij doet vermoeden dat er een diepere bodem in ligt. - Een moment dat niet te bevangen/beschrijven/vast te leggen is?

Een goede breekzin in het midden, die ogenschijnlijk niet klopt maar verder doordacht een mooie vondst is.

Laatste strofe - gewledige tegenstelling. Schoonheidsprijs voor leugenachtige intenties - geniaal.

En je slotzin is rakend. Dansen op de blues; een mooie metafoor voor het leven. En huilen kunnen we allemaal- prachtig.

Voor honderd interpretaties vatbaar!
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 22:47
Verwijderd
Je titel trekt me en de laatste strofe ook, al vind ik het wat moeilijk/stroef lezen. Wel mooi.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 23:38
milamber
Avatar van milamber
milamber is offline
dankje voor de reacties

@ thoughtful: Zou je misschien aan kunnen geven waar je het wat stroef vind lopen? Dan kan ik er hopelijk nog een beetje aan sleutelen.
__________________
Killing thoughts in sorrow, as I count the stars go by. Shed my tears for all mankind and hope at least we learn to fall, with grace, before we die.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 00:22
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Je woordgebruik is mooi, daar heb ik bewondering voor. Het is inderdaad wel heel vol, te vol zelfs misschien, op een gegeven moment zwakt het de woorden juist af heb ik het idee. Raak ik mijn aandacht kwijt, dat is zonde. Misschien zou je kunnen proberen eens een gedicht te schrijven waarin zinnen wat korter zijn. Ik zeg dit niet vaak (eigenlijk altijd het tegenovergestelde), maar misschien kun je het iets explicieter proberen. Toch vind ik het wel een geslaagd gedicht, origineel woordgebruik dus. Knap.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 12:59
Verwijderd
Citaat:
milamber schreef op 19-06-2006 @ 23:38 :
dankje voor de reacties

@ thoughtful: Zou je misschien aan kunnen geven waar je het wat stroef vind lopen? Dan kan ik er hopelijk nog een beetje aan sleutelen.
Ja,
maar het komt geloof ik vooral door het woordgebruik dat ik dat vond. Het is inderdaad 'vol' zoals anderen het zeggen, en dat maakt dat het wat moeilijker leest. Geeft niet, want in de tweede strofe stoort het me helemaal niet, en die vind ik dan ook wel heel erg goed. Bij de eerste strofe had ik het wel, daar stoorde het me een beetje. Het leest niet zo makkelijk weg.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 13:43
Verwijderd
Ik krijg altijd de kriebels van kado of buro... Kan er niets aan doen. Al zou een kaneelkaars in cadeaupapier minder mooi staan dan kado.

Mooi en rijk woordgebruik en erg vloeiende stukken, maar het is wat te zwaar om de aandacht te houden. Alles blijft op de zelfde toon, er is niets dat eruit springt, ook door dezelfde lengte van de zinnen overal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:51.