Oud 08-09-2003, 15:22
Verwijderd
Hey, ik doe natuurkunde 1,2 en we zijn nu bezig met het hoofdstuk 'Botsen' (en de derde wet van Newton).
Nou had mijn leraar de volgende vraag aan ons:
"Een appel valt door de zwaartekracht die er op werkt. Dat betekent dus dat de aarde aan de appel trekt en de appel dus ook aan de aarde. Reken eens uit hoeveel de aarde zich verplaatst als zo'n appel valt".
Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Iemand hier wel een idee (en antwoord )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2003, 15:24
Verwijderd
De appel trekt niet aan de aarde
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 15:28
squat
squat is offline
De appel trekt wel aan de aarde. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het gewoon gelijk aan hoe de aarde aan de appel trekt. Dus 9,81 x massa v/d appel.

Laatst gewijzigd op 08-09-2003 om 15:32.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 15:45
GinnyPig
GinnyPig is offline
Reken de kracht uit die de aarde uitoefent op de appel. Dit is dezelfde kracht die de appel uitoefent op de aarde, alleen tegengesteld gericht.

Gebruik nu F = m*a om de acceleratie van de aarde uit te rekenen. neem daarbij F als de kracht die je eerst hebt uitgerekend en m de massa van de aarde.

Door nu een bepaald tijdsinterval te nemen kan je de totale verplaatsing ten gevolge van die acceleratie uitrekenen.

:\
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 15:55
appiegogogo
appiegogogo is offline
hangt ervan af van hoe hoog de appel valt; als de appel van heel hoog valt zal de aarde meer verplaatsen dan wanneer het bij wijze van spreken uit een boom valt. kijk maar zelf: als een baksteen van 100 meter hoogte op je hoofd valt zal je wervelkolom minder verplaatsen dan wanneer die baksteen van 1 meter hoogte zou vallen.
aangezien je in je vraag geen afstanden hebt genoemd kan deze vraag ook niet worden beantwoord zoals jij dat wil.
__________________
waar blijft mijn eten?!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 15:56
appiegogogo
appiegogogo is offline
sorry dames en heren : waar MINDER stond moet natuurlijk MEER staan met betrekking tot de vallende baksteen
__________________
waar blijft mijn eten?!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 16:00
Verwijderd
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in
Laten we aannemen dat de appel uit een boom valt die ongeveer, nou wat zal het zijn, 1,5 meter hoog is?? (jah, ik weet niet hoe hoog appelbomen zijn, maar die zijn toch nooit zo heel hoog...?)
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 16:17
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
darkshooter schreef op 08-09-2003 @ 16:24:
De appel trekt niet aan de aarde
mmm jawel hoor


nouja, via de universele formule voor gravitatie, met die grote G dus. gewoon alles invullen (constanten, massa's, verplaatsing appel, ...) en de verplaatsing van de aarde blijft over.
die formule heb je vast gekregen. ik weet ze zo meteen niet te bedenken, komt ervan als je al drie maand vakantie hebt
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 16:19
appiegogogo
appiegogogo is offline
je stelt in je vraag dat de appel op de aardbol valt en dat daardoor de aardbol in beweging zou moeten komen, heel logisch zou je denken, maar dit is verkeerd gedacht. het is niet de appel die valt op de aarde of de aarde die valt op de appel, het is een wisselwerking tussen deze twee, de aarde en de appel trekken elkaar. stel dat de appel links ligt en de aardbol rechts (teken maar na) de aardbol en de appel bewegen als het ware naar mekaar toe, de aardbol echter trekt veel harder aan de appel dan omgekeerd (dat heeft te maken met de grote massa die de aarde heeft tov de appel), wat je dan krijgt is dat de appel veel meer van links naar rechts beweegt dan dat de aarde van rechts naar links beweegt (kijk naar je tekening), de appel heeft dus een veel grotere snelheid dan de aarde. en nu komt het: de impuls van de appel=massa*snelheid, de impuls van de aarde =massa*snelheid, de massa's die kun je opzoeken, de bijbehorende snelheden ook en dan zul je zien dat impulsappel=impulsaarde, wat betekent dat geen van beide zullen verplaatsen.
__________________
waar blijft mijn eten?!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 17:32
Verwijderd
Appiegogogo: oké, dat kan ik dus niet helemaal volgens. Ik heb eigenlijk nog nooit van impuls gehoord, maar ik neem aan dat het hetzelfde als de kracht (F) is.. (tenminste, die formule lijkt mij gelijk aan degene die jij noemt). Anyway: hoe kunnen beide objecten niet verplaatsen, maar elkaar wel raken..?
Misschien een niet al te slimme vraag, maar ik snap dat echt niet..
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 18:31
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Shoerd schreef op 08-09-2003 @ 16:22:
Hey, ik doe natuurkunde 1,2 en we zijn nu bezig met het hoofdstuk 'Botsen' (en de derde wet van Newton).
Nou had mijn leraar de volgende vraag aan ons:
"Een appel valt door de zwaartekracht die er op werkt. Dat betekent dus dat de aarde aan de appel trekt en de appel dus ook aan de aarde. Reken eens uit hoeveel de aarde zich verplaatst als zo'n appel valt".
Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Iemand hier wel een idee (en antwoord )
Laat h=1,5 m de hoogte zijn waarvan de appel omlaag valt en mappel zijn massa in kg, dan is de door de appel uitgeoefende kracht gelijk aan mappel*g. Laat dit gelijk zijn aan de kracht maarde*aaarde=5,976*1024*aaarde, dus aaarde=mappel*g/5,976*1024.
Uit h=1/2*g*t2 volgt: 1,5=1/2*g*t2, dus 3=g*t2, dus t2=3/g. Laat de verplaatsing s van de aarde gegeven zijn door s=1/2*aaarde*t2, dan vinden we na invullen van de gegevens: s=1/2*mappel*g/5,976*1024*3/g=1,5*mappel/5,976*1024.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 19:17
Verwijderd
Het ligt er maar aan waar je het aan ijkt. Kijkend vanuit de appel valt de aarde, samen met het hele heelal naar de appel toe. Kijkend vanaf de aarde, wat wij normaal gesproken doen omdat we op de aarde lopen, valt de appel naar de aarde toe. Kijkend vanuit het heelal zullen de aarde en de appel volgens de gravitatiewet naar elkaar toe vallen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 21:47
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Shoerd schreef op 08-09-2003 @ 18:32:
Appiegogogo: oké, dat kan ik dus niet helemaal volgens. Ik heb eigenlijk nog nooit van impuls gehoord, maar ik neem aan dat het hetzelfde als de kracht (F) is.. (tenminste, die formule lijkt mij gelijk aan degene die jij noemt). Anyway: hoe kunnen beide objecten niet verplaatsen, maar elkaar wel raken..?
Misschien een niet al te slimme vraag, maar ik snap dat echt niet..
Impuls is m*v (massa * snelheid)

Zowel de appel als de aarde bewegen.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Levensbeschouwing & Filosofie Aarde: oerknal of in 7 dagen??
Stanley
332 19-01-2009 07:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde ŕ la 'Tiswah' ‎
Verwijderd
500 15-06-2008 13:04
Levensbeschouwing & Filosofie 5e dimensie as
Luki
33 30-05-2007 22:30
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: Religie is de oorzaak veel problemen en zou daarom verboden moeten worden..
Buskruitje
204 22-01-2005 01:32
Levensbeschouwing & Filosofie Zwart gat in ons sterrenstelsel.
DoubleCheck
60 10-10-2002 11:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:31.