Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2004, 14:30
Verwijderd
De opdracht van deze periode was om een brief te schrijven waarmee we onze schrijfvaardigheid gingen oefenen. We hadden bij frans nog nooit een brief geschreven en überhaupt niet voor een cijfer. De opdracht was : een brief over jezelf/vakantie van ongeveer 1 aviertje.

De normering zou in twee keer gebeuren : de eerste keer werd de brief nagekeken en de tweede keer ging het voor het echie (je kon dus nog verbeteren)

Woensdag kreeg iedereen z'n brief terug. De cijfers lagen tussen de 1,5 en de 5,5 met als uitschieter de 7,5 van C. De cijfers waren zo laag omdat het niveau van onze klas qua frans niet hoog is, mede door de docent die ons maar laat doen wat we willen en geen structuur heeft ondanks dat we het vragen, daarnaast vind hij lage cijfer ontiegelijk motiverend want ja dan wil je wel hoger halen. Maar na een jaar alleen maar3-en 4-en en 5-en halen is er niets meer motiverend aan.

Twee weken leer je voor een toets elke dag ruim anderhalfuur of soms zelf meer om de grote hoeveelheid woordjes (van 90 per keer opeens naar 360) in je hoofd te krijgen en alsnog haal je een 3. Dat is totaal niet motiverend.

Maar even over die 7,5 van C.
Natuurlijk is dit raar, vooral voor iemand die normaal geen hoog cijfer haalt, de klas was een beetje verbaasd daarover. Boven die brief stond : goed plagiaat en een 7.5. De eigenlijke rede voor die 7,5 is dat Chiron een keertje perongeluk uitgelachen
was bij een presentatie en de docent het zielig vond.

Nog 2 andere mensen uit mijn klas kregen dezelfde boodschap en een 4. De boodschap bij de een was : Het niveau van jou kan nooit zo hoog zijn dus het is overgenomen. En bij de ander : ik geloof niet dat jij dat zelf hebt geschreven.
Beide zijn ze geholpen door hun Oom/Vader die goed frans spreekt en die echt niet dingen voorzeggen.

Hierover ontstond een enorme discussie en er is geschreeuwd en gehuild.

Vervolgens moesten we een foutenanalyse maken, hierbij moet je je fouten verbeteren en een nieuwe brief maken, daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Tot ik op een gegeven moment mijn docent het volgende hoor zeggen : Ja, als je de fouten verbetert dan kan je misschien een 5,5 krijgen maar ook niet meer. Van te voren stelt hij dus vast dat het maximaal te halen cijfer een 5.5 is. Als je wat toe zou voegen (een alinea of een paar zinnen) zou dat maximaal kunnen stijgen tot een zes.

Toen begon ik erover dat je dus geen hulp mocht hebben bij het maken van je brief : "Als ik mijn brief op het forum van scholieren.com zet en ze helpen me daar is dat dan ook plagiaat?". Dit vond hij dan weer geen plagiaat om dat je er actief mee bezig zou zijn dan.

De hele klas is op dit moment pissig op hem, wat wel logisch is. Maar het enige argument wat hij geeft is : je zou misschien toe kunnen geven dat je plagiaat hebt

gebruikt dan kunnen we weer verder praten óf je moet maar wat aan je frans gaan doen.

Volgend jaar gaat ongeveer de helft van mijn klas naar het vwo. Op het vwo staat

welgeteld 1 persoon voldoende. De rest staat een 5,4 of lager. Mensen die volgend jaar havo gaan doen zonder frans die krijgen, als ze nu lager hebben dan een 4 volgende keer minimaal een vier, want tsja hij wil ze niet op frans laten zitten.

Nu vraag ik me af : Is dit normaal? Komt dit vaker voor? En wat zou ik het beste op dit moment kunnen doen?


Eva

Laatst gewijzigd op 04-06-2004 om 14:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2004, 14:54
Fatality
Fatality is offline
Frans docenten, dat waren vroeg zelf de kneusjes van de klas dus zij weet waar het over gaat.
Daarnaast iemand uitlachen tijdens een presentatie...
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 16:36
Verwijderd
Twee weken leer je voor een toets elke dag ruim anderhalfuur of soms zelf meer om de grote hoeveelheid woordjes (van 90 per keer opeens naar 360) in je hoofd te krijgen en alsnog haal je een 3. Dat is totaal niet motiverend.

maar ligt dat dan nieet gewoon aan jou/jullie? Als die leraar jullie gewoon de woordjes vraagt zoals hij had opgegeven, is daar in principe niks mis mee? Maar ik geef toe dat jullie er erg veel moeten leren . Als dat in andere klassen niet zo is, kun je iig vast makkelijk je gelijk krijgen bij een afdelingsleider ofzo en anders geef ik je ook een redelijke kans. Tenzij al die woordjes herhaling zijn?

Nog 2 andere mensen uit mijn klas kregen dezelfde boodschap en een 4. De boodschap bij de een was : Het niveau van jou kan nooit zo hoog zijn dus het is overgenomen. En bij de ander : ik geloof niet dat jij dat zelf hebt geschreven.
Beide zijn ze geholpen door hun Oom/Vader die goed frans spreekt en die echt niet dingen voorzeggen.

wederom naar de afdelingsleider. Of laat die vader bijvoorbeeld zelf eens opbellen en vertellen dat ze 'n 'klojo' is. En laat 'm dreigen dat ie anders een klacht bij de directeur indient
Naar ouders luisteren leraren meestal eerder dan naar leerlingen.
En voor de meeste/alle andere dingen geld ook dat ik een hoger persoon op school zou opzoeken om te gaan klagen. Of stap bv naar je mentor. Sorry, dit had je waarschijnlijk zelf ook bedacht maar meer weet ik niet Succes iig!

welgeteld 1 persoon voldoende. De rest staat een 5,4 of lager. Mensen die volgend jaar havo gaan doen zonder frans die krijgen, als ze nu lager hebben dan een 4 volgende keer minimaal een vier, want tsja hij wil ze niet op frans laten zitten.
dat is niet normaal.. Bij ons komt er dan gelijk een heel team van leraren etc bij elkaar om een oplossing te bedenken etc.. Maar goed, dan weet jij in elk geval wel dat je aan je slechte cijfer niet zoveel kan doen.

btw. volgens mij heb je je een keer versproken met de naam van c
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 17:53
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik zou idd naar je mentor/coordinator/iets in die richting gaan, want k vind dit niet kunnen. Waarschijnlijk kunnen zij er wel iets aan doen. Ik vind trouwens niet dat je kwantitatief extreem veel moet leren maar dat kan aan mij liggen. Ik vind wel dat je er wel extreem veel tijd aan besteedt.
Ik heb zelf ook een lerares gehad die ab-so-luut geen les kon geven, we zijn toen allemaal wezen klagen uit verschillende klassen en het mens is na 18 dagen werken ontslagen. Het kan dus zeker helpen als je gaat klagen.
Ik vraag me trouwens of je mentor ofzo niet het idee krijgt om iets te ondernemen, ik neem aan dat ie jullie cijfers weleens bekijkt
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 10:10
Verwijderd
Waarom noem je die jongen de hele tijd C. en dan opeens Chiron?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 15:32
roliroli
roliroli is offline
in welke klas zit je? 2e? dan is 360 idd beetje overdreven, maar in de derde kan dat prima. als je geen 360 woordjes kan leren ( ik bedoel dit niet van, als je niet elke dag 360 w. kan leren, maar meer zo: als je niet 1x in de 2 weken 360 woordjes kanleren) dan moet je misschine niet VWO doen
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 18:55
Verwijderd
Citaat:
roliroli schreef op 05-06-2004 @ 16:32 :
in welke klas zit je? 2e? dan is 360 idd beetje overdreven, maar in de derde kan dat prima. als je geen 360 woordjes kan leren ( ik bedoel dit niet van, als je niet elke dag 360 w. kan leren, maar meer zo: als je niet 1x in de 2 weken 360 woordjes kanleren) dan moet je misschine niet VWO doen
wij kwamen in de 3e hooguit tot de helft van wat zij moet leren.. En dan deden we ook nog eens verschrikkelijk lang over een hoofdstuk.. zodat je alles zowat kon dromen..

Ik ben wel met je eens dat het waarschijnlijk niet haar sterkste punt is dan (dat weet ik wel zeker ), want met die hoeveelheid leren zou je verwachten dat ze ze kent. Maar goed, ook bij mij in de klas (5vwo) zitten er wel meer die niet zo goed zijn in woordjes leren. Daarmee ben je nog geen slechte VWO'er!! En evaatjuh, misschien moet je gewoon eens een andere manier van leren uitproberen Met het programma overhoor bijvoorbeeld!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 19:38
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Fatality schreef op 04-06-2004 @ 15:54 :
Frans docenten, dat waren vroeg zelf de kneusjes van de klas dus zij weet waar het over gaat.
Dat slaat als een lul op een drumstel.

Even over dat je niet hoger dan een 5.5 kan halen, ik vind dat niet zo gek. Anders zou iedereen natuurlijk een 10 halen. Je weet immers nu wat je fout hebt gedaan, dus hoef je dat alleen te verveteren. Ik vind dat je het meer als een kans moet zien om alsnog een voldoende te halen.
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 19:58
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
roliroli schreef op 05-06-2004 @ 16:32 :
in welke klas zit je? 2e? dan is 360 idd beetje overdreven, maar in de derde kan dat prima. als je geen 360 woordjes kan leren ( ik bedoel dit niet van, als je niet elke dag 360 w. kan leren, maar meer zo: als je niet 1x in de 2 weken 360 woordjes kanleren) dan moet je misschine niet VWO doen
Kom op doe even normaal, VWO draait niet alleen om talen. Je heb ook mensen die goed in bètha zijn of dyslectisch zxijn om een paar voorbeelden te noemen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken 4 vwo---> 4 havo
laalala
35 21-11-2011 17:54
Studeren profielvraag
profieltje
12 17-10-2008 18:46
Verhalen & Gedichten [Boekbespreking] Frans Kellendonk - Mystiek Lichaam
Verwijderd
10 16-01-2007 14:48
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen studiehuis doodt moderne vreemde talen
de abt van sion
53 05-05-2005 00:05
Verhalen & Gedichten Enquete leesgewoonten
studentteacher
49 11-09-2004 11:19
Algemene schoolzaken alles gaat goed totdat het proefwerk zelf komt
smilegirl
23 16-05-2003 20:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:43.