Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2003, 12:52
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Volgens leonoor is dit topic al tig keer geweest, ik vond er 2 die niet over het dromen gaan, maar meer over het blind zijn zelf.

Wat ziet een blinde als hij droomt?
volgens mij niks, want blinden kunnen niet zien, maar hoe dromen blinden dan?
want als je niet droomt word je krankzinnig.
weet iemand dit?
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2003, 13:14
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
AlopiA schreef:

want als je niet droomt word je krankzinnig.
says who?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 14:07
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
heb ik op verscheidene sites gelezen en er is een keer een spreekbeurt op school over gedaan.

Als je droomt verwerk je je dag, en als je dat niet doet krop je alle informatie die je op een dag in je hoofd krijgt steeds maar op, uiteindelijk word je daar krankzinnig van.
Volgens mij is het wel tijdelijk, dat zodra je weer gaat slapen (en dus dromen) alle informatie toch nog verwerkt.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 15:19
Ischenbaert
Avatar van Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef:
En misschien heeft het lichaam van een blinde wel iets anders gevonden om die gegevens (als er een overvloed aan gegevens zou zijn) te werken.
ok, maar dan zou die manier om de gegevens te verwerken toch al aangeboren moeten zijn? en als iemand later blind wordt?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 15:20
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Niks, zelfs geen duisternis.
Hij hoort en voelt wel dingen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 18:21
[GEEN_HELD]
Avatar van [GEEN_HELD]
[GEEN_HELD] is offline
Ja maar als een blinde iets hoort of voelt stelt hij zich er toch iets bij voor? dus hoe zou hij dan niet een dag kunnen verwerken , hij beleefd toch dingeN?
__________________
Sie joe leeter!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 19:08
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
hij droomt alleen met (gevoel voor zover dat mogelijk is) en gehoor alsof je naar de radio luisterd in plaats van tv kijkt denk ik.
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 19:53
Ellesje
Ellesje is offline
ze hebben gewoon een compleet andere beeldvorming; die bestaat bij hun uit voelen en horen.
het zal er natuurlijk ook aan liggen of die persoon al z'n hele leven blind is of pas op z'n 50e blind is geworden...

maar wie zegt dat je moet kunnen zien om te kunnen dromen? volgens mij zie ik niets in m'n dromen, is het meer alsof ik onbewust aan het nadenken ben. ik hoef ook geen visueel beeld te hebben om over iets of iemand te dromen. je kunt vast ook dromen over gevoelens, misschien mooie muziek...

maar een blinde voelt aan iemand's gezicht om te weten te komen hoe deze eruit ziet. dan is er toch ook zeker sprake van iets zien? ik weet niet of mensen die altijd al blind zijn geweest dit ook kunnen hoor, maar ik denk dat de fantasie van deze mensen ook gewoon sterk ontwikkeld is, dat deze mensen ook gewoon kunnen dromen van iets.
misschien over de ervaring ergens van, het beeld dat gevormd wordt van iets - al zou het niet juist zijn - , de eigen fantasie, het gehoor, het gevoel...

dromen is echt meer dan alleen 'n plaatje.

aldus dat denk ik

ohja ik houd niet van caps sorry...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 22:04
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Dromen zie je niet, dromen beleef je.

Het maakt niet uit wat je perceptie van de werkelijkheid is; een blinde heeft dan wel geen zicht, maar nog altijd wel een voorstellingsvermogen.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 11:52
joopie
Avatar van joopie
joopie is offline
Citaat:
Nate schreef:
Dromen zie je niet, dromen beleef je.

Het maakt niet uit wat je perceptie van de werkelijkheid is; een blinde heeft dan wel geen zicht, maar nog altijd wel een voorstellingsvermogen.
Wanneer je nooit iets gezien hebt, is het denk ik onmogelijk om iets visueel voor te stellen. Ik denk dat blinden dromen beleven door dingen die ze horen, voelen, ruiken, denken ect.

Laatst gewijzigd op 28-02-2003 om 13:08.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 13:38
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Wat ik denk:

Een blinde droomt op dezelfde manier als wij, alleen zonder beeld. Wij dromen zoals wij leven, een blinde droomt zoals hij leeft:

Vb

Een blinde kan in een droom een enorm fijn gevoel hebben als het in de droom het gezicht van een oude bekende betast.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 15:20
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
[GEEN_HELD] schreef:
Ja maar als een blinde iets hoort of voelt stelt hij zich er toch iets bij voor?
Hij stelt zich, als hij al vanaf zijn geboorte blind is, in ieder geval geen visuele dingen. Je kunt je geen voorstelleningen maken van dingen die je nog nooit ervaren hebt. net zoals wij mensen geen infrarood-en ultravioletvoorstellingen kunnen maken, wij zijn er blind voor, terwijl sommige dieren wel IA en UV kunnen zien.
Citaat:

dus hoe zou hij dan niet een dag kunnen verwerken , hij beleefd toch dingeN?
Hij kan een dag wel verwerken maar alleen niet visueel.
er valt geen visuele informatie te verwerken.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 15:54
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
Ik droom ook wel eens zonder dat ik me achteraf kan herinneren dat ik in die droom ook maar iets heb gezien. Veel van mijn dromen zijn zo abstract (en ik denk dat dat voor veel mensen geldt) dat ik niet kan zeggen of ik beelden heb gedroomd of de beelden er achteraf 'bij heb herinnerd'.
Een droom is geen film.
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 18:11
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
dat heb ik niet. OF ik herinner me niks van een droom of ik herinner me er ook beelden enz. van
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 19:40
Youssef
Avatar van Youssef
Youssef is offline
Citaat:
Ellesje schreef:
maar een blinde voelt aan iemand's gezicht om te weten te komen hoe deze eruit ziet. dan is er toch ook zeker sprake van iets zien? ik weet niet of mensen die altijd al blind zijn geweest dit ook kunnen hoor, maar ik denk dat de fantasie van deze mensen ook gewoon sterk ontwikkeld is, dat deze mensen ook gewoon kunnen dromen van iets.
misschien over de ervaring ergens van, het beeld dat gevormd wordt van iets - al zou het niet juist zijn - , de eigen fantasie, het gehoor, het gevoel...
Je verwoord het verkeerd. Een blinde kan helemaal niets 'linken' aan beelden. Een blinde is ooit aan het zien gebracht en die is na een tijdje gewoon weer blind gemaakt omdat hij de boel niet kon verwerken. Beelden zeiden hem niets, het is denk ik gewoon onmogelijk over elkaars zien en niet zien te praten.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 21:05
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Hoe ik het denk:
Een blind persoon voelt de hele dag aan dingen, hierdoor maakt hij een soort van voorstelling hoe iets er uit ziet. Als een blinde droomt, droomt hij met die beelden die zijn fantasie gemaakt heeft naar wat hij in zijn leven heeft gevoeld, of wat hem is verteld.
Zo'n persoon droomt dus met de beelden hoe hij denkt dat dingen er uit zien.
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 08:13
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Hoe ik het denk:
Een blind persoon voelt de hele dag aan dingen, hierdoor maakt hij een soort van voorstelling hoe iets er uit ziet. Als een blinde droomt, droomt hij met die beelden die zijn fantasie gemaakt heeft naar wat hij in zijn leven heeft gevoeld, of wat hem is verteld.
Zo'n persoon droomt dus met de beelden hoe hij denkt dat dingen er uit zien.
Hoe kan dat nou als je niet weet wat zien inhoud?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 20:08
moonchild
Het schijnt wetenschappelijk aangetoond te zijn dat je een aantal van je dromen niet onthoud, hoe weet je dan of je beelden had. Een blinde droomt denk ik niet met beelden want hij weet niet wat beelden zijn. Je kan je geen voorstelling bij iets maken als je nog nooit iets hebt gezien. Je kan wel voelen, horen etc.
Ik droomde een keer dat ik een wekker hoorde en sliep gewoon door, het was echt mijn wekker die ging. Dit is een voorbeeld dat je ook zonder beeld kan dromen een blinde zou dat beeld weglaten maar wel het gevoel kunnen hebben. Een blinde heeft een wereld zonder beeld en daarin is hij verder net zoals een ander mens alleen zonder zicht.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-03-2003, 08:22
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
moonchild schreef:
Het schijnt wetenschappelijk aangetoond te zijn dat je een aantal van je dromen niet onthoud, hoe weet je dan of je beelden had.
Ja hier haar je jezelf al onderuit: je vergeet "een aantal" van je dromen. Niet allemaal dus
Citaat:

Een blinde droomt denk ik niet met beelden want hij weet niet wat beelden zijn. Je kan je geen voorstelling bij iets maken als je nog nooit iets hebt gezien. Je kan wel voelen, horen etc.
Ik droomde een keer dat ik een wekker hoorde en sliep gewoon door, het was echt mijn wekker die ging. Dit is een voorbeeld dat je ook zonder beeld kan dromen een blinde zou dat beeld weglaten maar wel het gevoel kunnen hebben. Een blinde heeft een wereld zonder beeld en daarin is hij verder net zoals een ander mens alleen zonder zicht.
Ik denk dat dit klopt.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 09:18
Hardcore
Avatar van Hardcore
Hardcore is offline
Je hoeft geen ogen te hebben om in je dromen te kunnen zien. Want als wij dromen gebruiken wij ook niet onze ogen, dus conclusie: Een blinde ziet net zo veel in dromen als mensen die wel kunnen zien. Dit geld ook dus voor mensen die doof of stom zijn.
__________________
DEPENISVANJEZUS
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 09:56
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Hardcore schreef:
Je hoeft geen ogen te hebben om in je dromen te kunnen zien. Want als wij dromen gebruiken wij ook niet onze ogen, dus conclusie: Een blinde ziet net zo veel in dromen als mensen die wel kunnen zien. Dit geld ook dus voor mensen die doof of stom zijn.
het verschil met ons en blinde mensen is dat wij wel visuele infromatie ontvangen door de dag, blinden niet. Wij verwerken die visuele informatie in onze dromen, blinden hebben geen visuele informastie te verwerken.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 15:45
moonchild
Citaat:
Roos schreef:
Ja hier haar je jezelf al onderuit: je vergeet "een aantal" van je dromen. Niet allemaal dus
Misschien droomt een blinde minder . Ik bedoel dat wij misschien ook zonder beelden dromen alleen niet altijd, waarom zou het dan niet wel altijd kunnen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 15:52
moonchild
Citaat:
Hardcore schreef:
Je hoeft geen ogen te hebben om in je dromen te kunnen zien. Want als wij dromen gebruiken wij ook niet onze ogen, dus conclusie: Een blinde ziet net zo veel in dromen als mensen die wel kunnen zien. Dit geld ook dus voor mensen die doof of stom zijn.
Maar wat zien ze dan? Ze weten niet hoe dingen eruit zien, misschien van horen maar je hebt je er geen voorstelling bij. Ze kunnen niks zien, niks wezenlijks.
Dromen zijn toch om te verwerken wat je mee maakt, als een blinde nooit iets ziet waarom zou hij in zijn dromen dan wel beelden hebben als hij dat niet eens hoeft te verwerken.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 02:20
Morch
Avatar van Morch
Morch is offline
Ik heb eens iets over blind zijn etc. gelezen en daaruit heb ik het volgende opgemaakt...

Je hebt zeg maar twee soorten blinden:

Een soort kan niet zien omdat hun ogen zelf geen prikkels doorgeven (dit kan zijn doordat je ogen eruit zijn gehaald, maar een voorbeeld). Deze mensen kunnen dus wel nog visualiseren in hun hoofd.

De tweede soort kan niet zien omdat het gedeelte van hun hersens is beschadigd dat kan 'visualiseren' , door te kijken prikkel je dit 'visualiseer' gedeelte van je hersenen, maar ook door te dromen. Denk er ook maar eens aan als mensen drugs gebruiken en dingen zien die er eigenlijk niet zijn, dan word ook je 'visualiseer' gedeelte van je hersens geprikkeld.

Zo zit het dus ongeveer...

Ik heb ook eens iets gelezen over een schilder die na een auto ongeluk een hersenletsel had opgelopen, geen kleuren meer kon waarnemen, hij kon zelfs in zijn gedachtes ook niet meer voorstellen hoe ze eruitzagen, wel wist hij dat hij het vroeger wel kon zien.

Dus als ik het goed heb moet soort 1 nog kunnen 'zien' in hun dromen, want ze zijn fysiek in staat om te visualiseren. Maar soort 2 kan dit dus niet omdat hun hersens gewoon niet in staat zijn om te visualiseren.

Het enige wat ik me dan afvraag is, wat nou als iemand bij soort 1 behoord maar nooit heeft kunnen zien omdat hij bijvoorbeeld zonder ogen is geboren (ook weer een fijn voorbeeld maargoed ), hij is dus eigenlijk in staat om te visualiseren, maar kan hij dit dan wel want hij heeft nog nooit iets gezien? Zou hij wel sterretjes kunnen zien als hij een klap op zijn hoofd krijgt? zou hij kleurtjes kunnen zien als ze hem paddo's geven?

hmmm nu zijn we nog niks opgeschoten
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 10:41
*Burning water*
*Burning water* is offline
Bij iemand die niet zijn hele leven blind is geweest, is denk ik de kans groot dat 'ie gewoon in beelden droomt, in combinatie met geluid.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2003, 18:39
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
ik denk van niet want altijd als ik iets heb gedroomd dan slaat het trug op iets dat ik hbe meegemaakt en als je geen beelden binnen krijgt hoef je die ook niet te verwerken zoals eerder gesegd. dromen zijn immers puur voor de verwerking van gegevens
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 18:52
hajo
Avatar van hajo
hajo is offline
Citaat:
ik denk van niet want altijd als ik iets heb gedroomd dan slaat het trug op iets dat ik hbe meegemaakt en als je geen beelden binnen krijgt hoef je die ook niet te verwerken zoals eerder gesegd. dromen zijn immers puur voor de verwerking van gegevens


Het verwerken slaat niet alleen op beelden die je binnenkrijgd, maar ook op hetgeen je er intern mee doet. Je verwerkt ook je fantasieën e.d. Dit kan zelfs beelden creeën die je nooit hebt binnen gekregen. Ik kan bv ook in mijn dromen vliegen, iets dat ik nog nooit heb gedaan.

Er is op internet een site over lucide dromen, opzich een hele mooie site. http://dit.is/een_droom
__________________
If you're going to think anyway: think BIGG
www.abcpraktijk.nu
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 19:02
Hardcore
Avatar van Hardcore
Hardcore is offline
Citaat:
moonchild schreef:
Maar wat zien ze dan? Ze weten niet hoe dingen eruit zien, misschien van horen maar je hebt je er geen voorstelling bij. Ze kunnen niks zien, niks wezenlijks.
Dromen zijn toch om te verwerken wat je mee maakt, als een blinde nooit iets ziet waarom zou hij in zijn dromen dan wel beelden hebben als hij dat niet eens hoeft te verwerken.
Ja sorry ik heb het ook maar van mijn oom, want die is zelf ook blind en vertelt me dit allemaal.
__________________
DEPENISVANJEZUS
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 19:33
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Denk overigens dat het wel wat uitmaakt of je vanaf je geboorte blind bent of op latere leeftijd blind bent geworden.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 20:13
RI ownz j00
Avatar van RI ownz j00
RI ownz j00 is offline
Ik weet niet hoe dromen van anderen er uit zien, maar ik ben dus bijziend en mijn dromen zijn nogal......"fuzzy". misschien dat dit er wat over zegt.
__________________
All your pants are belong to us.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 20:50
moonchild
Citaat:
Hardcore schreef:
Ja sorry ik heb het ook maar van mijn oom, want die is zelf ook blind en vertelt me dit allemaal.
En hij weet hoe iemand droomt die niet blind is?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 22:32
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Morch schreef:
Ik heb eens iets over blind zijn etc. gelezen en daaruit heb ik het volgende opgemaakt...

Je hebt zeg maar twee soorten blinden:


grappig om te lezen wat ik d8 dat wel moest kloppen.
1 - blind zijn door iets in de hersenen die de visuele prokkels verwerken
2 - blind zijn door een bv een kapote verbinding naar de ogen of naar niet werkende ogen. (geen ogen zeg maar)


Citaat:
Het enige wat ik me dan afvraag is, wat nou als iemand bij soort 1 behoord maar nooit heeft kunnen zien omdat hij bijvoorbeeld zonder ogen is geboren (ook weer een fijn voorbeeld maargoed ), hij is dus eigenlijk in staat om te visualiseren, maar kan hij dit dan wel want hij heeft nog nooit iets gezien? Zou hij wel sterretjes kunnen zien als hij een klap op zijn hoofd krijgt? zou hij kleurtjes kunnen zien als ze hem paddo's geven?

hmmm nu zijn we nog niks opgeschoten
In geval 2 kan je dus nog wel kleuren zien en dingen verbeelden/fantaseren (dat komt natuurlijk wel van iets dat je al gezien moet hebben volgens mij)
Ik denk dat kleuren en vlekken en stippen, dat soort dingen zelf gemaakt worden door de hersenen, die kan je dus zien bij geval 2. Alleen als je nooit gezien hebt kan je ook niet zeggen wat je gezien hebt. (dat wordt dan wel heel moeilijk)

In geval 1 zal je echt niks kunnen zien. (als dat vanaf geboorte is) sommige dingen worden blijkbaar wel in het geheugen opgeslagen.

Wat alleen veel mensen een beetje overslaan lijkt het wel is het "gevoel" van andere zintuigen dan zicht.
Je ziet toch niet alleen beelden als je droomt?
Blinde mensen zijn niet zo ENORM gefocust op beeld zoals wij dat zijn,
Bij verbeelden denken we altijd letterlijk aan een beeld, maar dat hoeft helemaal niet volgens mij.
Je kan ook iets onthouden puur alleen door het gevoel van iets, de vorm etc, want zo "zien" blinden ook, verder is geluid ook veel belangrijker bij blinden,
Ik denk dus dat blinden veel meer op gevoel en geluid dromen als ons, maar ze dromen zeker niet minder of speciaal meer als ons volgens mij.

Bij gevoel bedoel ik trouwens niet "emoties" (in dit geval)

Blinden dromen dus net zo als zij op hun manier de wereld beleven simpel gezegd.
Ze zun gewoon niet op beelden "gelinked"/gefocust zoals wij dat zijn.
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 12:44
Ignis
Avatar van Ignis
Ignis is offline
een blinde droomt en denkt niet in beelden, zoals ons, maar in geluiden en gevoelens. Ze dromen dus wel.

gr x Josie
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 17:03
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Veel mensen hebben het hier over 'visuele voorstellingen', en ik wil graag weten wat dat dan wel zijn. Om voorstellingen te zien heb je geen ogen nodig, en dus komt er niets visueels bij kijken. Als je droomt, zijn je ogen dicht. Blindheid is een beschadiging aan je ogen, niet aan je hersenen.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 17:09
miloco
Avatar van miloco
miloco is offline
ik heb geen idee. maar ik weet wel dat je een derde oog hebt.
(tussen je twee ogen zeg maar op je voorhoofd)
daar kan je dignen ook mee zien, bijvoorbeeld aura's.
maar ik ben niet blind, weet niet wat ze zien. je verwerkt sowieso wel de dignen van de dag, daar heb je je gezichtvermogen naar mijn mening niet voor nodig.
__________________
read my mind, psycho..
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 17:36
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
I.p.v. erover filosoferen: Vraag het eens aan een blinde .
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-03-2003, 17:41
moonchild
Citaat:
Joël schreef:
I.p.v. erover filosoferen: Vraag het eens aan een blinde .
Zou die dan weten wat zien is? Zou die dan kunnen zeggen of hij wel of niet ziet? Of dat het gewoon hetzelfde is als normaal, maar wat ziet hij dan.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 17:43
<(-_-)>
Avatar van <(-_-)>
<(-_-)> is offline
maar een blinde kan toch ook fantaseren en daar weer over dromen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 18:16
miloco
Avatar van miloco
miloco is offline
maar hoe kan ie vertellen wat ie ziet als ie niet weet hoe bijvoorbeeld een huis of een boom eruit ziet?
:'als ik droom zie ik paarse sterretjes'
__________________
read my mind, psycho..
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 18:17
<(-_-)>
Avatar van <(-_-)>
<(-_-)> is offline
dat is juist fantaseren
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 03:39
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Nate schreef:
Veel mensen hebben het hier over 'visuele voorstellingen', en ik wil graag weten wat dat dan wel zijn. Om voorstellingen te zien heb je geen ogen nodig, en dus komt er niets visueels bij kijken. Als je droomt, zijn je ogen dicht. Blindheid is een beschadiging aan je ogen, niet aan je hersenen.
Als je hersenen beschadigd zijn waar het 'zien" verwerkt word kan je dus echt niks zien. lijkt mij.

"fantaseren"

grappig...
je kan niet fantaseren over iets wat je niet kent.
in dit geval "zien"

Citaat:
I.p.v. erover filosoferen: Vraag het eens aan een blinde
Wie gaat op onderzoek uit?
ik ken geen mensen die blind zijn, wie wel?
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 08:59
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
//ItsJustMe\\ schreef:

Wie gaat op onderzoek uit?
Ik ging op onderzoek uit naar een onderzoek van andere mensen, en dit is het resultaat http://members.tripod.com/~o45tu/blind.htm
Citaat:


ik ken geen mensen die blind zijn, wie wel?
ik.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 20:24
Verwijderd
Alles wat je ziet zit volgens mij in je hersenen dat we doorkrijgen via de ogen via het licht.

Blinden weten niet wat ze kunnen zien dus dan zal het beeld er ook niet zien.

Net als doven niet weten wat geluid is, wij vragen ons af, wat doet hij/zij dan met die stile. Maar zelfs dat kennen ze niet......
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 09:52
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
moonchild schreef:
Zou die dan weten wat zien is? Zou die dan kunnen zeggen of hij wel of niet ziet? Of dat het gewoon hetzelfde is als normaal, maar wat ziet hij dan.
Goed punt... Mijn oom heeft jaren lang kunnen zien, dus die zal het wel weten. Maar het is natuurlijk interessanter om het te weten van iemand die zijn hele leven al blind is geweest...
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 14:15
moonchild
Citaat:
Joël schreef:
Goed punt... Mijn oom heeft jaren lang kunnen zien, dus die zal het wel weten. Maar het is natuurlijk interessanter om het te weten van iemand die zijn hele leven al blind is geweest...
Maar die oom zou misschien nog beelden kunnen vormen omdat hij het zich herinnert van toen hij wel kon zien. Hij zou zich er misschien nog een voorstelling van kunnen maken. Maar iemand die nog nooit heeft gezien zou die dan wel kunnen zeggen of ie in zijn dromen ziet?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 16:16
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
moonchild schreef:
Maar die oom zou misschien nog beelden kunnen vormen omdat hij het zich herinnert van toen hij wel kon zien. Hij zou zich er misschien nog een voorstelling van kunnen maken. Maar iemand die nog nooit heeft gezien zou die dan wel kunnen zeggen of ie in zijn dromen ziet?
als iemand die zijn hele leven blind i geweest zegt dat hij ziet in zijn dromen kun je er wel van uit gaan dat hij heel wat anders ziet als wij!! stel je voor dat er opeens iemand aan komt zetten met een 6e zintuig! dan kun je je mischien iets bij voorstellen hoe het is maar je zit er waarschijnlijk helemaal naast!!
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 18:54
tempestas
Avatar van tempestas
tempestas is offline

oftoppic: volgens mij hebben gandalf en AlopiA dezelfde avatar
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 19:25
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
als je nix ontopic te poste heb zeg dan nix!!
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 14:33
Artemis
Avatar van Artemis
Artemis is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 10-03-2003 @ 20:25:
als je nix ontopic te poste heb zeg dan nix!!
nee gij...


maar even ontopic
een blinde zal denk ik wel beweren dat hij 'ziet' maar daarmee niet hetzelfde bedoelen als wij.
een blinde die nog nooit gezien heeft kan toch niet weten wat ie zich voor moet stellen bij een willekeurig beeld? hij weet niet wat beelden zijn, wat kleuren zijn, wat visuele prikkels zijn
volgens mij kun je een blinde ook absoluut niet uitleggen wat 'zien' is
__________________
heu.. ja?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie pijn in dromen
Verwijderd
20 12-06-2009 18:55
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd - Vuurverleden
Verwijderd
0 11-06-2006 10:45
Levensbeschouwing & Filosofie Is het juist om mensen te hypnotiseren?
Dotcom
16 28-08-2004 04:14
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekverslag meisje niemand.... HELP!
flipkip
2 13-06-2003 08:41
De Kantine kan een blinde dromen?
AlopiA
3 27-02-2003 10:26
Verhalen & Gedichten [Mooie teksten Topic]
Verwijderd
36 17-01-2003 09:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49.