Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2003, 14:57
Trisia
Trisia is offline
Ik schaam me dat ik dit moet vragen, maar wat is er nu precies destijds gebeurt in Srebrenica? Was Duchtbat niet goed voorbereid, hoe zit het nou precies met het luchtverweer en hoe reageerde de regering op dit alles, tuurlijk weet ik dat het doek toen was gevallen voor Paars, maar was dat nou na het verschijnen van het NIOD rapport? En waarom is nu pas het uiteindelijke rapport uitgekomen? Wat is de aanleiding voor het onderzoek?
Iemand die zin heeft mij dit uit te leggen?

En wie wees de vingers (naar en van de schuldigen)naar wie? In de regering

Laatst gewijzigd op 29-01-2003 om 15:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2003, 15:16
drea
drea is offline
Pff... ingewikkeld verhaal
Kijk hier maar ff: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1029907336962.html
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 16:02
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
http://www.volkskrant.nl/redactie/srebrenica/kaart.html

er was een serie fouten gemaakt, en het schijnt dat het nederlandse leger had moeten vechten.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 16:46
Verwijderd
ik vind het echt triest dat de soldaten nu steeds de schuld krijgen, wat moet je beginnen met een paar man met alleen M16s tegen een compleet leger met tanks en alles?? zoiets heet zelfmoord als je dan gaat vechten..
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 17:28
drea
drea is offline
Ik vind het echt verschrikkelijk wat er gebeurd is in Srebrenica. Je kan het leed dat die mensen is aangedaan nooit meer terugdraaien, ook al ga je een paar schuldige mensen aanwijzen. En daar hebben de nabestaanden geen moer aan, want je kan hun geliefden daarmee niet terugbrengen. Ik vind dat ze het geld dat ze in die parlementaire enquête hebben gepompt beter aan de nabestaanden hadden kunnen schenken.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 20:05
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
ik vind het echt triest dat de soldaten nu steeds de schuld krijgen, wat moet je beginnen met een paar man met alleen M16s tegen een compleet leger met tanks en alles?? zoiets heet zelfmoord als je dan gaat vechten..
als soldaat denk je niet, je volgt bevelen op.
de fout zou dus te leggen zijn bij generalen en de nederlandse regering. Er waren geen lucht bombardementen omdat 30 nederlandse soldaten gevangen zaten. Zoals het er voor mij uit ziets hebben we 30 nederlandse militairen geruilt voor zon 400 moslim mannen.
Overigens waren ze in bosnie zelf best overweldigt toen ze hoorden dat er een regering was gevallen over srebrenica, ze hadden een excuus verwacht.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 20:15
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
drea schreef:
Ik vind dat ze het geld dat ze in die parlementaire enquête hebben gepompt beter aan de nabestaanden hadden kunnen schenken.
Dan mag je niet klagen als het over een tijdje weer gebeurd, van je fouten moet je leren.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 20:20
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
er zijn een heleboel moslims vermoord
en een nederlander
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 21:20
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef:
als soldaat denk je niet, je volgt bevelen op.
de fout zou dus te leggen zijn bij generalen en de nederlandse regering. Er waren geen lucht bombardementen omdat 30 nederlandse soldaten gevangen zaten. Zoals het er voor mij uit ziets hebben we 30 nederlandse militairen geruilt voor zon 400 moslim mannen.
Overigens waren ze in bosnie zelf best overweldigt toen ze hoorden dat er een regering was gevallen over srebrenica, ze hadden een excuus verwacht.
als soldaat denk je wel. anders ben je zo dood.
jezus, wat denk je dat we zijn, een stelletje hersenloze zombies met guns?

maar ze waren niet voorbereid op zo een aanval.
en de navo heeft oa. door de vn gefaald.

dutchbat vroeg om luchtsteun.
"ik zal het doorgeven aan de generaal"
"generaal moet het even aan de veiligheidsraad voorleggen"
"we gaan even vragen of rusland ermee akkoord gaat"
"het mag, er komt een vliegtuig jullie kant op"
"eentje maar?"
"dat is meer als voldoende, jullie hebben je orders"

bureaucratie is de oorzaak van dat alles
als ze nou meteen een neo-scorched earth tactiek hadden ingezet hadden we dit niet gehad.
ofwel: ze hadden dat hele servische leger naar de hel moeten bombarderen, en evt. een complete troepenmacht ernaartoe sturen.

en de regering heir heeft ook neit meegeholpen, die vonden het al eng dat er een paar machinegeweren meegingen.
mieterige politicus.

als eht aan mij had gelegen was het gebied rond srebrenica nou bos-loos, met veel kraters en uitgebrande tankwrakken
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 22:13
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Havock schreef:
als soldaat denk je wel. anders ben je zo dood.
jezus, wat denk je dat we zijn, een stelletje hersenloze zombies met guns?
maar als jij het dus niet eens bent met je overste dan mag je best iets anders doen, je niet aan de bevelen houden, want immers je mag toch zelf denken en keuzes maken.
Ik heb respect voor het leger, ze moeten hun eigen vrijheid in leveren om die ergens voor anderen te waarborgen, en "niet denken" moet je niet zo letterlijk opvatten.
voor de rest heb je gelijk
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 08:45
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef:
maar als jij het dus niet eens bent met je overste dan mag je best iets anders doen, je niet aan de bevelen houden, want immers je mag toch zelf denken en keuzes maken.
Ik heb respect voor het leger, ze moeten hun eigen vrijheid in leveren om die ergens voor anderen te waarborgen, en "niet denken" moet je niet zo letterlijk opvatten.
voor de rest heb je gelijk
in principe geldt het op de manier van: eerst doen, dan proteesteren.

maar: een bevel dat niet betrekking heeft tot de dienst hoeft neit te worden uitgevoerd.
als hij dus vraagt of je even 2,5 kilometer naar de basis terug moet rennen omdat ie ze onderbroeken is vergeten, dan heof je dat niet te doen.

ook is het zo dat je bevelen instrijd met conventie v. geneve, mensenrechten etc. etc. niet hoeft, en zelfs niet MAG uitvoeren
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 11:08
Verwijderd
Het gebeurt niet vaak dat ik het met Havock eens ben maar volgens mij is dit één van de weinige keren.

Ik ben om te beginnen geen voorstander van militair ingrijpen, maar in dit soort situaties was het eigenlijk de beste oplossing geweest. Let wel: dat is een ándere opmerking en voorafgaande vraag, dan de vraag óf ingrijpen in de regio daar überhaupt gerechtvaardigd was.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 12:13
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Het gebeurt niet vaak dat ik het met Havock eens ben maar volgens mij is dit één van de weinige keren.

Ik ben om te beginnen geen voorstander van militair ingrijpen, maar in dit soort situaties was het eigenlijk de beste oplossing geweest. Let wel: dat is een ándere opmerking en voorafgaande vraag, dan de vraag óf ingrijpen in de regio daar überhaupt gerechtvaardigd was.
zullen we de pers maar ff inlichten dan?

het is een beetje een twijfelgeval geweest daar, altijd vrij onstabiel gewest, ingrijpen zou het erger kunnen maken, of juist helpen, maar dat kan je daar niet van tevoren zeggen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 20-03-2007 12:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
Verwijderd
500 11-01-2007 14:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 18-07-2005 00:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bot: geen excuses bij Srebrenica-herdenking
Love & Peace
82 13-07-2005 22:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Srebrenica
Stance
2 01-05-2002 19:23
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Srebrenica
Femme-Fatale
4 12-04-2002 09:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.