Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2003, 12:33
Verwijderd
Hoi iedereen

ik heb vandaag een pgo (lesvorm) taak over rechten van een hotel van van de gast. Zouden jullie voor mij dit onderstaande stukje even willen lezen en dan de 3 onderstaande vragen willen beantwoorden? Jullie zouden mij daarmee enorm helpen! (Deze opdracht doe ik voor mezelf als extra opdracht en heb daarvoor wat meningen nodig)

liefs, hanne

Vooraf:

Een drietal mannelijke hotelgasten besluit om gezamenlijk te gaan stappen in de stad. Wanneer ze rond 03:00 uur terugkeren in hun hotel zijn zij in gezelschap van een aantal dames. Om de feeststemming tot ongekende hoogte te laten stijgen besluit men nog even bij een van de heren gezamenlijk een laatste drankje te nuttigen. ‘s Ochtends blijkt dat men met z’n zessen de nacht op een kamer heeft doorgebracht. Wanneer de dames van de Rooms Divisions ‘s ochtends de bewuste kamer binnenkomen treffen zij een enorme puinhoop aan: het bed is doormidden gebroken, gordijnen zijn van het plafond gerukt, de minibar is behalve leeg ook deels vernield, er ontbreekt een stoel, verlichtingsarmaturen zijn gebroken en ook de badkamer biedt een troosteloze aanblik.

Nadat hiervan een rapport is opgemaakt acht dhr. Baars het raadzaam om deze “gasten” op dit gedrag aan te spreken want de totale schade bedraagt maar liefst € 2200,-. Tot zijn niet geringe verbazing antwoordt de betreffende hotelgast dat hij zich van het gebeuren niets meer kan herinneren maar dat het zo erg zeker niet kon zijn. Wanneer dhr. Baars kenbaar maakt dat hij vindt dat er hier sprake is van een onrechtmatige gedraging en daarom voornemens is de schade te willen verhalen wordt de hotelgast boos. Hij briest: “Hoezo schadevergoeding, ik ga een schadevergoeding eisen! Doordat jullie mij vanochtend niet op tijd hebben gewekt heb ik een belangrijke zakelijke afspraak gemist en daardoor ben ik een order van € 50.000,- misgelopen. Laten we het daar eens over hebben!”.

Vragen:

Wie moet aan wie de schadevergoeding betalen en waarom?

Vind je dat de gast aansprakelijk is voor de schade die deze heeft aangericht?

In hoeverre is het de schuld van het hotel dat de hotelgast zijn afspraak gemist heeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2003, 12:41
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Wie moet aan wie de schadevergoeding betalen en waarom?
*De gast moet aan het hotel een schadevergoeding betalen,
omdat deze de vernieling heeft aangebracht.

Vind je dat de gast aansprakelijk is voor de schade die deze heeft aangericht?
*Ja, in welke staat hij ook verkeert, als je iets kapot maakt, moet
hij dat vergoeden.

In hoeverre is het de schuld van het hotel dat de hotelgast zijn afspraak gemist heeft?
*Als er een afspraak was dat het hotel hem zou wekken,
dan is dat de schuld van het hotel.

Succes!
Dashja
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 13:13
Slither
Avatar van Slither
Slither is offline
Niet opgelet tijdens de les?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 13:16
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Wie moet aan wie de schadevergoeding betalen en waarom?
de mannen. het was hun verantwoordelijksheid die meisjes mee te nemen, nu meoten zij dr ook voor opdraaien

Vind je dat de gast aansprakelijk is voor de schade die deze heeft aangericht? ja

In hoeverre is het de schuld van het hotel dat de hotelgast zijn afspraak gemist heeft? helemaal niet.. als zij s avonds neit waren gaan stappen was de man uitgerust geweest en was hij uit zichzelf op tijd wakker geworden
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Slither schreef op 12-03-2003 @ 14:13:
Niet opgelet tijdens de les?
Wel opgelet,
maar deze opdracht voer ik zelf uit, omdat ik wil laten zien wat het verschil is tussen het werkelijk vastgestele recht volgens de horecawet, en wat jij ervan vindt. Hierover hou ik een korte presentatie bij pgo.

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 13:41
Slither
Avatar van Slither
Slither is offline
Ten eerste weten we niet of de hotelgast wakker is gebeld of niet. Althans, of Baars 't geprobeerd heeft. Indien dit niet het geval is zou de hotelgast een schadevergoeding kunnen proberen te vragen, maar hij moet in ieder geval wel voor de gemaakte schade betalen: vernieling van eigendom.

Nou, da's toch niet zo moeilijk... Heb je daar nou onze hulp voor nodig?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 13:56
Verwijderd
Ja jullie mening hierover heb ik inderdaad nodig, aangezien ik vraag om meningen (heeft te maken met de normen en waarden die jij hanteert). De feiten over de horecawet heb ik hier liggen betreffende dit topic.

Ik wil gewoon de meningen en feiten met elkaar vergelijken, hoe jullie hier als potentiele gast van een hotel hierover denken...

iedereen die gereageerd heeft heel erg bedankt

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 13:57
Thomas
Thomas is offline
Wie moet aan wie de schadevergoeding betalen en waarom?
Het saldo van de betreffende schadevergoedingen moet worden uitgekeerd aan de gerechtigde. Het wekken van de man is niet de hoofdtaak van het hotel; ik acht het eerder zijn eigen verantwoordelijkheid. Ze moeten de schade vergoeden aan het hotel tenzij ze aannemelijk kunnen maken dat ze niets gedaan hebben en de schade is aangericht door derden.

Vind je dat de gast aansprakelijk is voor de schade die deze heeft aangericht?

Als hij deze werkelijk heeft aangericht is hij zeker aansprakelijk.

In hoeverre is het de schuld van het hotel dat de hotelgast zijn afspraak gemist heeft?
Zoals ik al vertelde bij vraag 1 acht ik het de verantwoordelijkheid van de gast om op tijd wakker te worden. Hierbij kan hij moeilijk vertrouwen op derden. Hierin is het hotel dus totaal niet aansprakelijk, naar mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 14:03
Pla
Pla is offline
Wie moet aan wie de schadevergoeding betalen en waarom? De hotelgasten, wat er dan ook is gebeurd, het is Ijn eigen schuld, dat hij zich niets ervan kan herrineren is dan jammer.

Vind je dat de gast aansprakelijk is voor de schade die deze heeft aangericht? Zeker wel..

In hoeverre is het de schuld van het hotel dat de hotelgast zijn afspraak gemist heeft?
Als de hotelgast heeft gevraagt of hij gewekt kon worden, en er is toegezegd, wat wel blijkt uit dit verhaal is het de schuld van het hotel dat de hotelgast zijn afspraak heeft gemist.
__________________
duss..
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 14:07
Verwijderd
Iedereen heel erg bedankt!
Ik ga nu naar Leeuwarden toe om naar de pgo-les te gaan

liefs, hanne

jullie hebben me enorm geholpen!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 14:10
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
miewbeessie schreef op 12-03-2003 @ 15:07:
Iedereen heel erg bedankt!
Ik ga nu naar Leeuwarden toe om naar de pgo-les te gaan

liefs, hanne

jullie hebben me enorm geholpen!
Niets te danken, hoor. Welke opleiding doe je? Geen rechten. MER misschien?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 15:35
Verwijderd
Vragen:

Wie moet aan wie de schadevergoeding betalen en waarom?

De gasten, want zij hebben de boel vernield

Vind je dat de gast aansprakelijk is voor de schade die deze heeft aangericht?

ja, je bent verantwoordelijk voor je daden

In hoeverre is het de schuld van het hotel dat de hotelgast zijn afspraak gemist heeft?

Als het hotel de afspraak heeft gemaakt met de gast om hem te wekken, moest de afspraak natuurlijk nagekomen worden. Dit was de schuld van het hotel
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 17:45
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Presentatie doen bij een PGO-bijeenkomst?
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 12-03-2003 @ 15:10:
Niets te danken, hoor. Welke opleiding doe je? Geen rechten. MER misschien?
Ik studeer momenteel aan de hogere hotelschool te Leeuwarden... (heel veel met horeca rechten) maar niet lang meer gelukkig (opleiding staat me steeds meer tegen)


Trouwens, ik had net zo goed nix hoeven doen voor deze pgo les, tboeide vrijwel niemand dat ik iets extra's gedaan heb....

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 19:53
Verwijderd
Wie moet aan wie de schadevergoeding betalen en waarom?

- De hoteleigenaar kan op grond van art. 6:162 BW de gasten aanspreken. Laten we er voor het gemak maar even vanuit gaan dat de betreffende gasten wel op de kamer waren en hem ook zo hebben toegetakeld, maar zich er inderdaad niets van herinnerden. Dat maakt voor hun aansprakelijkheid niets uit. Om een adagium uit het strafrecht aan te halen: 'wat men dronken misdoet, dient nuchteren beboet'.

Niet alleen kan de hoteleigenaar zoals gezegd een schadevergoeding uit onrechtmatige daad eisen, tevens zou hij bij de politie een klacht kunnen indienen wegens zaaksbeschadiging. Maar dan komen we in de sfeer van het strafrecht en dat doet er nu even niet toe.

Vind je dat de gast aansprakelijk is voor de schade die deze heeft aangericht?

- Natuurlijk, hij is toch zelf dronken geworden? Zie bovenstaande redenatie, de gast is gewoon aansprakelijk. In rechte zal hij dan ook 100% zeker worden veroordeeld. En logisch, ook. Mensen die hotelkamers slopen moeten zelf de schade vergoeden.

In hoeverre is het de schuld van het hotel dat de hotelgast zijn afspraak gemist heeft?

- De casus is op dat punt niet helemaal duidelijk. Stel dat tussen de gast en het hotel een overeenkomst bestaat waarin tevens bedongen is dat de roomservice de gast zal wekken. Als dat vervolgens niet gebeurt, kan de gast het hotel op grond van 6:74 BW aanspreken (schadevergoeding op grond van wanprestatie). Het is alleen maar de vraag in hoeverre er € 50.000 euro schadevergoeding betaald zal worden: die kans acht ik erg klein. Maar dát de gast schadevergoeding kan eisen staat vast.

Het maakt in deze natuurlijk niet uit dat de gast zich de avond ervoor heeft misdragen: dat staat los van de overnachtingsovereenkomst (dit is geen juridische term ). Het zou wel erg lomp zijn als het hotel gebruik kon maken van een opschortingsrecht, dwz haar deel van de verbintenis (het wekken) niet nakomen omdat de gast zíjn deel van de verbintenis niet is nagekomen (namelijk het zich als een fatsoenlijk gast gedragen).

Overigens speelt zoiets in de praktijk natuurlijk nauwelijks. Voor situaties zoals deze hebben hotels zich ingedekt. In de voorwaarden van de overeenkomst die hotels met hun gasten sluiten, is altijd een zogenaamde exoneratieclausule opgenomen: dat wil zeggen dat het hotel niet of verminderd aansprakelijk is voor schade die de klant in bepaalde situaties kan lijden. De klant is hiervan op de hoogte en tekent deze overeenkomst ook: in rechte kan dan ook met succes een beroep worden gedaan op de exoneratieclausule zodat de gast geen poot om juridisch op te staan heeft.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 21:19
Verwijderd
Dank je voor deze aanvulling

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 21:41
22B
Avatar van 22B
22B is offline
*De gasten, want zij zijn 'verantwoordelijk' voor de kamer over de tijd dat zij er zijn

*Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, zeker wanneer het volwassenen zijn

*als t was afgesproken met t hotel, wel.
__________________
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Maar hoe minder zielen, hoe meer bier per ziel!!! www.daihatsutuning.com
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 22:35
Verwijderd
Citaat:
miewbeessie schreef op 12-03-2003 @ 22:19:
Dank je voor deze aanvulling

liefs, hanne
Ik had het jezelf ook wel kunnen vertellen/geven...aan die antwoorden bovenstaand heb je helemaal niks
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-03-2003, 23:45
Verwijderd
Citaat:
jellerd schreef op 13-03-2003 @ 23:35:
Ik had het jezelf ook wel kunnen vertellen/geven...aan die antwoorden bovenstaand heb je helemaal niks
Oeh, slijmerd.

als je een echt juridisch antwoord wilt hebben dan moet je mijn stukje overnemen. Er is geen andere mogelijkheid. Je kunt wel vragen 'wie vind jij dat er aansprakelijk is' maar dat is niet relevant. Het gaat er niet om wat wij vinden, het gaat erom wat het recht en de rechter zeggen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 20:18
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 14-03-2003 @ 00:45:
Oeh, slijmerd.

als je een echt juridisch antwoord wilt hebben dan moet je mijn stukje overnemen. Er is geen andere mogelijkheid. Je kunt wel vragen 'wie vind jij dat er aansprakelijk is' maar dat is niet relevant. Het gaat er niet om wat wij vinden, het gaat erom wat het recht en de rechter zeggen.
anders weet je even niet waar ik t over heb......
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 20:56
Verwijderd
Ik dacht hiermee gewoon aan te kunnen tonen dat een gast niet altijd op de hoogte is van zijn of haar rechten en plichten. En dat hierdoor zo nu en dan moeilijke situaties kunnen ontstaan. Je kan een gast dan wel een wetboek onder de neus houden, dan heb je kunnen aantonen dat je gelijk hebt, maar je zal hoogstwaarschijnlijk deze situatie niet op een goede manier kunnen laten aflopen. Dat wilde ik hier mee duidelijk maken en de mensen van mn pgo groep aan het denken zetten. Maar ach... Dit was denk ik de laatste keer dat ik zoveel moeite voor PGO gedaan heb. Wanneer je een beetje meepraat dan heb je toch al genoeg punten...

maar goed... iedereen bedankt voor de reakties, kheb er tenminste wel zelf nog iets van kunnen leren en daar gaat het allemaal om...

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 01:09
8675309
Avatar van 8675309
8675309 is offline
Wie moet aan wie de schadevergoeding betalen en waarom?
-De gast, logisch. Hij was degene die in de kamer sliep en de sleutel had van de kamer dus hij is verantwoordelijk voor de schade.

Vind je dat de gast aansprakelijk is voor de schade die deze heeft aangericht?
-ja. Had hij zich maar niet zo moeten misdragen.

In hoeverre is het de schuld van het hotel dat de hotelgast zijn afspraak gemist heeft?
-Niet. Als kamermeisje zijnde moet je wachten totdat de gasten van de kamer weg zijn en dan mag je pas de kamer opruimen.
Als de gast heeft gezegd dat hij wakker gemaakt wou worden omdat hij een belangrijke afspraak had 's ochtends dan vind ik dat het hotel wel schuldig is.
__________________
Joepie de Poepie~
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.