Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2013, 11:12
soepkom
soepkom is offline
Hallo beste mede scholieren, ik zit met een vraag die ik niet zelf kan oplossen misschien hebben jullie goede ideeën.

De vraag is.

Als voorschakelweerstand voor een voltmeter is een weerstand nodig van 7K ohm ( is gewoon 7000 ohm )

Bereken de doorsnede van de 1400 m lange constantaandraad ( Soortelijke weerstand = 0,5x10^-6 ) Die hiervoor nodig is.

Nu kwam ik zelf hiermee 1400 x 0,5x10^-6 / 7000 = 0.000,0001

Nu is er wel een formule voor de doorsnede, want de doorsnede is ook de oppervlakte maar ik weet de radius niet.


Maar het lijkt me nogal sterk dat de doorsnede 0.000,0001 is, ik kom er niet uit wat ik moet doen.

Laatst gewijzigd op 29-12-2013 om 11:16. Reden: Meer informatie in de vraag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2013, 11:42
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Bedenk dat de oppervlakte van een cirkel gegeven wordt door πr², waarbij r de straal van de cirkel is. Met doorsnede wordt de diameter d bedoeld. Hiervoor geldt dat d = 2r, ofwel r = ½d, dus als d de diameter of doorsnede is, dan is de oppervlakte van een cirkel gelijk aan ¼πd². Vul dit als oppervlakte eens in in de formule voor de weerstand van een draad. Je vindt op die manier de gevraagde diameter d.
Opmerking: het voorvoegsel kilo wordt met een kleine letter k geschreven en de eenheid wordt hier direct zonder spatie achter geschreven, dus kilo-Ohm schrjijf je als kΩ.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 29-12-2013, 12:19
soepkom
soepkom is offline
Hoi mathfreak,

Waar haal je deze info vandaan?
Want ik heb nog meer van dit soort vragen, maar het zou fijn zijn als ik niet steeds iemand hoef te raadplegen op het forum.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2013, 13:14
ThomasJu
ThomasJu is offline
Heb je nu het goede antwoord kunnen vinden??

Oppervlakte van cirkel heb je gehad bij wiskunde een paar jaar geleden als het goed is. Het is heel handig om dat soort formules altijd goed uit je hoofd te leren. Sowieso gaat je wiskunde toets voor dat hoofdstuk beter dan. Maar als je het onthoud kan je het de rest van je leven gebruiken.

Ben vergeten hoe de formule er ook al weer uit zag? Dan kan je even op google zoeken en je vind:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirkel

"De totale oppervlakte A van de cirkelschijf is:
[zelfde formule als mathfreak]"


We zijn er op dit forum voor om mensen te helpen/uitleg te geven, dus dat maakt niet uit.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2013, 15:28
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Hoi mathfreak,

Waar haal je deze info vandaan?
Deze formules zou je moeten kennen, maar als je over de vijfde of zesde druk van Binas beschikt kun je dit ook in tabel 36 (overzicht wiskundeformules) terugvinden.

Citaat:
Want ik heb nog meer van dit soort vragen, maar het zou fijn zijn als ik niet steeds iemand hoef te raadplegen op het forum.
Dit forum is er juist voor bedoeld om vragen te beantwoorden, dus laat maar weten wat voor vragen je nog meer hebt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 29-12-2013, 18:49
soepkom
soepkom is offline
Hoi mathfreak,

Ik heb geen vijfde of zesde druk van Binas.

Ik denk dat ik deze formules niet ken omdat ik van het praktijkonderwijs af kom, maar wil goed mijn best doen om het onder de knie te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2013, 09:57
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik denk dat ik deze formules niet ken omdat ik van het praktijkonderwijs af kom, maar wil goed mijn best doen om het onder de knie te krijgen.
Dat is in ieder geval een prima instelling.
Wat we weten is dat de weerstand van een draad met lengte l, soortelijke weerstand ρ en oppervlakte A gegeven wordt door . Links en rechts met A vermenigvuldigen geeft: R∙A = l∙ρ, dus . Nemen we voor A de waarde ¼πd², dan geldt dus dat , dus , dus . Door nu de gegeven waarden voor l, ρ en R in te vullen en vervolgens de wortel te trekken vind je de gevraagde diameter d.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.